psychisch gestoord paard?!?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Bienotje

Berichten: 10866
Geregistreerd: 09-09-04

psychisch gestoord paard?!?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-09-04 19:48

De haflinger die ik rijd van iemand anders die heeft een wel heel rare tic.

In het weiland verschijnt namelijk een soort longeerpad, terwijl we nooit in de wei longeren. Uit af en toe eens observeren, is af te leiden dat deze haflinger gewoon uitzichzelf die soort longeervoltes kaal loopt.

Lijkt wel dwangmatig te gebeuren, echt raar. Dit doet ze echt waar zelf! Nu staat ze niet alleen in de wei, er groeit gras.

Waarom doet ze dit? Iemand idee?

Ze heeft wel last van zomereczeem gehad, verder zwiept ze bijna altijd met dr staart naar vliegjes/ mugjes, terwijl de andere pony's dit dan niet doen. Heeft het daarmee te maken?

Hoop op jullie reacties!

ellepel

Berichten: 47328
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-04 19:54

ik ken iemand met een poes die doet het ook, loopt uit haarzelf rondjes door de kamer..
zo lang de pony gezond overkomt, alert en blij is denk ik niet dat er wat aan de hand is..

Ukster

Berichten: 2773
Geregistreerd: 04-06-04
Woonplaats: Barendrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-04 19:55

bezigheids therapie Tong uitsteken

shana

Berichten: 1467
Geregistreerd: 01-12-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-04 20:51

zou hij zoveel jeuk kunnen hebben dat hij er gek van wordt?

groetjes

Coby
Moderator Informatief
May the horse be with you!
The one and only

Berichten: 15443
Geregistreerd: 01-07-03
Woonplaats: Jubbega

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-04 21:16

shana schreef:
zou hij zoveel jeuk kunnen hebben dat hij er gek van wordt?

groetjes



Dat denk ik ook. De jeuk maakt haar hoogstwaarschijnlijk zo gek dat ze dit gaat doen. Ze heeft waarschijnlijk ook geen plaats waar ze kan schuren. Advies van mijn kant zou zijn een Boettdeken om haar van die erg jeuk af te helpen.

Wanneer je zelf jeuk hebt, weet je ook niet hoe snel je moet krabben of schuren. Dit is naar mijn idee hetzelfde wat dit paard is. Zijn onvrede probeert hij nu kwijt te raken in het maken van die voltes.

CarpeDiem

Berichten: 7419
Geregistreerd: 14-07-04
Woonplaats: Back in Brabant!

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-04 21:28

Dit klinkt als beschadigend gedrag (heb een cursus dierengedrag gevolgd). Door verveling heeft hij zichzelf dit aangeleerd. het is eigenlijk hetzelfde gedrag als weven en andere stalondeugden, alleen doet de jouwe het op de wei! Ik kan me bijna niet voorstellen dat het van de jeuk komt, dat zou ze eerder in een tranche gaan rollen ofzo, rondjes lopen als een paard jeuk heeft heb Ik nog nooit gehoord (maar ja wie ben ik)

Bienotje

Berichten: 10866
Geregistreerd: 09-09-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-09-04 22:34

Ikzelf heb er ook aangedacht dat het van de jeuk kan zijn. Wordt dus eigenlijk even afwachten dan of ze het blijft doen van de winter (hopelijk heeft ze er geen gewoonte van gemaakt, dat ze als die eczeem en stomme vliegen weg zijn niet blijft rondjes lopen).

Ehm, wat is beschadigend gedrag trouwens?
En ik verbaas me er eigenlijk ook over welk paard zich verveelt in een wei met gras (en dan bedoel ik niet zo'n kaal landje met een paar plukjes gras dat weiland genoemd mag worden) en 2 andere pony's. Ok, ze wordt niet dagelijks gereden, meestal zo 3 a 4x in de week.

Dat het een soort ondeugd was geworden dacht ik ook al, maar eigenlijk ben ik wel nieuwsgierig geworden naar de oorzaak dat ze die rondjes is gaan lopen? Verward Ze zijn al in twee weilanden zichtbaar namelijk. Ze heeft ook tijdelijk (samen met andere pony's) bij koeien in het land gestaan, toen heeft ze ook zo'n volte op het land ingelopen.

Blijft vaag, maar mensen die nog hierop willen reageren-> Voel je vrij!
Misschien dat als ik de oorzaak weet, dat ik wat beter kan inschatten hoe haar er vanaf te helpen. Lachen

P.s. het is niet zo dat ze paniekerig en helemaal gefrustreerd draaft omdat ze last heb van vliegen ofzo hoor. Gewoon stappend loopt ze die voltes in.

Apple

Berichten: 76189
Geregistreerd: 27-01-02
Woonplaats: Bij het strand

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-04 22:38

Klinkt inderdaad als stereotype gedrag. Vergelijk het met bijvoorbeeld tijgers die in hun kooi continue voor het hek op en neer ijsberen.

Door dergelijke stereotype handelingen wordt serotonine aangemaakt waardoor ze zich prettiger gaat voelen. Zie het als een soort weven alleen dan op de volte Haha!.

Loopt ze altijd dezelfde kant op of ook de andere kant? Anders zou je ook nog kunnen denken aan een hersenbeschadiging, maar dat had ook op andere punten dan duidelijk moeten worden.

Arabesk

Berichten: 28675
Geregistreerd: 19-03-04
Woonplaats: Aan de dijk tussen Hoorn en Enkhuizen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-04 23:00

Net als die maffe ijsbeer in Artis (hij is nu dood helaas). Ze kunnen het gewoon niet meer laten......

Sosha

Berichten: 3126
Geregistreerd: 31-03-04
Woonplaats: Rhenen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-04 23:14

Mijn Haflinger is vorig jaar ook met zomerexceem begonnen, dit jaar de boett deken erop. En verhip...... mijn Haflinger kan stilstaan Tong uitsteken dat wist ik dus helemaal niet.

Hij heeft de voorgaande jaren nooit buitensporig geschuurd, tot bloedens toe al helemaal niet. Toch moet hij er al jaren last van gehad hebben, hij liep ook altijd maar rond en voor dat ik de boett deken op deed, had ik hem nog NOOIT zien uitschachten. De deken ging erop en ik dacht "verhip mijn Haf heeft er ook een Tong uitsteken (Ik had 'm toch al weer 3 jaar). Ik heb hem alleen nog nooit echt voltes zien lopen, hij was gewoon heel veel in beweging. Blijkbaar kunnen ze van zomerexceem (bij die van mij lijkt het wel meer "zonne-exceem" Tong uitsteken ) behoorlijk gestrest raken, lang voordat ze met schuren beginnen. Hij werd ook lang niet zo snel dik als nu met de boett deken op.

Het hielp bij mijn Haf echt direct..... dus misschien kun je iemand vragen om een deken te leen voor 2 dagen ozi, kun je het ff testen.

Dehtje

Berichten: 395
Geregistreerd: 13-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-04 23:51

Het lijkt me ook niet echt stereotype gedrag omdat dat meestal aan de rand/grens van de afscheiding gebeurd.
Een paard weeft voor de staldeur, loopt heen en weer langs de afscheiding van de wei, ook de ijsbeer uit Artis deed het op het uiterste puntje van zijn rotsblok en de roofdieren en wolven doen het voor hun hek. Allemaal dus op de grens van de vrijheid. Als hij een volte in het weiland loopt en het grenst niet aan een afscheiding, lijkt het me wat anders.
Maar het is absoluut apart. Misschien komt het idd door de jeuk..

Issy
Berichten: 2442
Geregistreerd: 17-04-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-04 08:47

Dit is volgens mij verveling of eenzaamheid, het is te vergelijken met weefgedrag, heb je al eens geprobeerd om hem op de wei te zetten met een ander paardje. Kijk dan eens of het gedrag anders wordt.

Nano05

Berichten: 2195
Geregistreerd: 12-02-04
Woonplaats: hier en niet daar

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-04 11:19

... en kijk eens hoe hij op stal staat? Is hij dan onrustig, gaat hij schuren, weven? Denk dat je erachter komt wanneer je een aantal dingen gaat uitproberen...

Bienotje

Berichten: 10866
Geregistreerd: 09-09-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-10-04 14:52

Kijk dat is nog eens prettig discussieren met wat reacties van jullie.

Nog even wat laatste info: Ze staat dus samen met een shetlander en welsh in de wei, eenzaamheid lijkt dus niet aande orde.

De rondjes loopt ze niet langs het hek, zijn midden in de wei zichtbaar (bij een tweetal weides al).

Kzal eens kijken of ik kan zien of ze altijd dezelfde kant omloopt.

Helaas zijn de boett dekens redelijk hoog in aanschafkosten. Verder staat ze samen met twee anderen in de wei, en die twee zijn echte dekenslopers. Met boett zou ik haar apart moeten zetten en dat lijkt me ook niet gezelliger voor haar.

Op stal staat ze bijna niet, van de winter weer snachts binnen. Daar zijn me nooit stalondeugden opgevallen, zie dr ook weinig op stal. Alleen maar als ze hooi heeft liggen (paard van iemand anders namelijk).

Hardstikke bedankt voor jullie reacties al, maar als er nog meer zijn die mee willen denken-> Graag.

casanova

Berichten: 10939
Geregistreerd: 04-11-03
Woonplaats: maassluis

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-04 09:43

hoog in aanschafkosten?

pech dan ,als je paard heb nodig heb dan zal het zo zijn..

Rainta

Berichten: 61
Geregistreerd: 07-09-04
Woonplaats: gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-04 12:36

Misschien kun je aan de vorige eigenaar vragen of ze dit al eerder heeft gedaan. Wij hebben ook een paard die dit soort trucjes opvoert en die doet het van jongs af aan en had niet zo een leuke voorgeschiedenis. Ik denk niet dat het jeuk is,want dan zou hij/zij wel gaan rollen. Probeer een keer groene leem op zijn jeukplekken te doen en kijk wat er dan gebeurt. Onder de groene leem heeft hij nl. geen jeuk...kun je zien of het de jeuk is of een tic. misschien wil hij wel gewoon graag lopen en longeert zichzelf daarom. Ik weet niet wat voor voer hij verder krijgt, maar daar kan het ook een reactie op zijn, dus misschien kun je het voer aanpassen?? in ieder geval succes en ik zou me er niet zo heel erg druk om maken, zie het als een hond die zichzelf uitlaat, maar probeer wel even of je erachter kan komen waarom...

Roderijs

Berichten: 64
Geregistreerd: 10-06-04
Woonplaats: Oostvoorne

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-04 16:19

Wij hebben ook een pony, die dit soort gedrag vertoont. Het is geen hele volte, maar een acht. Wij hebben de pony nu drie jaar en op 18 jarige leeftijd gekocht. We weten dus niet, wat hij de eerste 18 jaar van zijn leven heeft meegemaakt. Het is een zeer lieve betrouwbare New forest pony, die wat in zichzelf gekeerd is. De achtjes loopt hij in de wei, paddock en buitenbak. Niet op stal. Hij staat niet alleen. Toen we hem net hadden was het erger dan nu. Sinds hij zich meer thuis is gaan voelen bij ons en de andere pony's, is het stereotiep gedrag minder erg geworden.

Ik denk, dat het niet te verhelpen is en dat er ok geen (huidige) reden hoeft te zijn, waarom paarden dit doen. Het acceptepteren is volgens mij de enige oplossing!

Kinke

Berichten: 20513
Geregistreerd: 20-02-04
Woonplaats: Overijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-04 16:39

Dit lijkt precies op wat een paard van een van onze dorpsgenoten doet. Arme dier heeft ook zomereczeem en niet de juiste deken op.
Symptomen zijn rondjes lopen, constant zwiepen van de staart, een zeer onrustig beeld dus. Alsof ze alleen maar proberen vliegen te ontlopen.
Verschrikkelijk om te zien trouwens.
Please......voor de rust van je paard...schaf een boett deken aan. Die van mij kan echt niet zonder en het werkt bij haar super goed. Deken is tot nu toe niet gesloopt door de andere paarden.
Succes ermee!

Jemawi

Berichten: 3347
Geregistreerd: 26-04-04
Woonplaats: Zuidlaren (Dr.)

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-04 18:16

Denk dat het een combinatie van beide is.Jeuk en een soort ondeugd.
Jewel heeft ook ineens enorm last van zomereczeem,en ja,als ik zie hoe onrustig ze is als ze buiten loopt,ik ga volgend seizoen zeker een boett aanschaffen.Ik heb voor haar gekozen,dus moet ik ook voor de kosten opdraaien,hoeveel dat ook zal zijn.

Wat dat rondjes lopen betreft,een paard wat ik ken doet dat ook.Verveling in het weiland i.p.v. op stal lijkt me.
Terwijl ze wel gezelschap heeft.Doet hij het steeds op dezelfde plek?
Wij hebben eens dat stuk afgezet met schriklint en het was prompt zo goed als over,al loopt ze nu steeds langs het hek heen en weer.(rechte stukken)
Misschien kun je dat eens proberen of het helpt,je weet maar nooit.

Succes!