Trainingsschema - handig

Moderators: Sica, C_arola, Neonlight, balance

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
astridh

Berichten: 2635
Geregistreerd: 22-04-01
Woonplaats: nh

Trainingsschema - handig

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 21-04-02 07:15

Ik heb een week of 2 geleden voor mezelf een trainingsschema gemaakt waarin ik alle onderdelen/oefeningen van de proeven L tm de Z in heb verwerkt, ik heb erachter gezet voor welke klasse het is en dan de kolommen ma tm zo erachter gezet. Zo kan ik na iedere training aangeven welke oefeningen ik gedaan heb en wat de evt. knelpunten zijn. Zo heb ik een goed overzicht welke oefeningen ik nog moet doen. Tevens noteer ik de aandachtspunten die mijn instructrice me geeft op dit blad, zo heb ik dus een gedetailleerd wekelijks overzicht van de voortgang.

Het werkt hartstikke goed, waarom heb ik daar niet eerder aan gedacht Verward Zijn er meer mensen die hun vorderingen op papier bijhouden? En zijn er ook mensen die een trainingsschema opstellen. Ik kan me zo voorstellen dat dat zeker voor endurance bijna een noodzaak is.

Het leven is als een restaurant.... je krijgt wat je besteld hebt
Het leven is als een pijpkaneel...ieder zuigt eraan en krijgt zijn deel


Jasmijn

Berichten: 3744
Geregistreerd: 24-02-01
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-02 08:08

Nee, zo onderbouwd ben ik nog nooit te werk gegaan.
Op zich niet verkeerd. Ik denk dan ook meteen aan oefeningen als voltes 8 meter. Die oefen ik dus nooit, en als ik dan lees dat het in de proef zit, moet ik een dag ervoor nog snel even oefenen. Als je zo'n overzicht hebt als die jij gemaakt wordt zie je meteen welke oefeningen je altijd overslaat.
Ik doe nooit aan vooruit plannen, dan wil ik zover zijn of dit kunnen, we trainen hier veel te onregelmatig voor. Ik zie altijd wel wanneer er iets komt.

Navragen is beter dan afvragen.


naiade

Berichten: 5826
Geregistreerd: 04-11-01
Woonplaats: purmer

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-02 09:00

hoi,

ik maak ook wel eens een week voor een wedstrijd zo'n schema en ik houd zo ie zo altijd mijn lessen etc. bij in een schriftje want dan kan ik nog eens terug lezen hoe en wat.

grtz. afke

Laura

Berichten: 8338
Geregistreerd: 20-02-01
Woonplaats: Midden van Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-02 13:47

Handig hoor, zo'n schema!
Voor mij zou het echter niet zoveel zijn aangezien ik echt niet iedere dag dressuur, maar probeer zoveel mogelijk af te wisselen (anders gaat Waldo zich vervelen Knipoog )

Maar ehm
Citaat:
waarin ik alle onderdelen/oefeningen van de proeven L tm de Z in heb verwerkt,


Rijd jij dan nu in de L en ben je al Z oefeningen aan het oefenen? Dat is toch niet zo nuttig? Ik snap wel dat je al een beetje een aanloopje wilt nemen naar de M, maar Z oefeningen zijn die dan niet wat boven je niveau? (niet banketstaaf bedoelt ofzo) Ik kan me nl voorstellen dat als ik met Waldo changementen ga oefenen nu en ik kom ooit in de M dat ik dan een probleem met contragalop krijg...

Nothing tastes as good as being lean feels *profielupdate*
Goed voornemen 2007: Sommige PBtjes slippen er nog wel eens tussendoor... dus mocht je geen respons krijgen; stuur svp nog eens en niet boos worden hoor Haha!

Navy

Berichten: 4501
Geregistreerd: 10-03-01
Woonplaats: Voorthuizen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-02 14:50

Inderdaad! Zeker voor Endurance is dit een noodzaak!
Omdat hier het opbouwen van conditie, de mate van belasting en wijze van trainen voorop staat, en vooral die eerste belangrijker is dan elke andere tak van paardensport!
Ik weet alleen niet in welke mate je dit moet zijn. Ik heb geen schema waarop ik elke vordering zet (wanneer zweette ze supersnel, wanneer was de hartslag te hoog), dit houd ik allemaal in mijn hoofd bij.
Wel plan ik ver vooruit, met behulp van een schema! Maar, ik denk dat mijn schema heel anders in elkaar zit dan jouw schema.. Ik plan in wat ik wanneer doe, bijvoorbeeld: maandag een uur intensief trainen in de bak, dinsdag les, woensdag intensief trainen in de bak, donderdag pezen trainen (veel stappen op verhard) en een stuk naar buiten, vrijdag intensief in de bak, en zaterdag naar buiten, en zondag een behoorlijke dagtocht-slechts een indicatie!!!) en de tijden en afstanden. Dat kan ik op een gegeven moment wat opvoeren, en dan na een tijd weer wat.. enz..
Je hebt in elk geval ontzettend gelijk dat plannen, en dan met name en vooral bij Endurance, ONTZETTEND belangrijk is! Ben ik helemaal met je eens!
Groetjes

Endurance: je paard, jij, een prachtige omgeving en heel veel kilometers worden samen één.

juniorlover
Berichten: 50
Geregistreerd: 08-02-02
Woonplaats: nistelrode

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-02 15:30

Ik kijk van dag op dag bij mijn paarden.
je hebt vaak toch een dag erbij dat je paard wat minder loopt of jij zelf wat minder rijd.
Dan ga ik geen zware oefeningen doen maar ga ik ze gewoon wat losmaken.
Lekker rechts en links inbuigen en wat overgangen maken zodat ze goed voor het been blijven.
En ik heb drie paarden dus als ik daar iedere week een schema voor moet maken dan ben ik daar harstikke lang mee bezig denk ik zo.
Maar het is natuurlijk wel slim zo'n schema.

wat je paard met rijden doet is een afspiegeling van wat jij doet!!!!!

carola

Berichten: 8681
Geregistreerd: 18-04-01
Woonplaats: Putten

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-02 17:34

Ik heb ook een trainingsschema voor m'n enduranceknol. Maar daar 'plan' ik in wat ik ga doen, hoe zwaar, enz. En houdt ik bij wat ik ook werkelijk gedaan heb. Dat is zeker heel erg belangrijk bij endurance.
Helaas heb ik de afgelopen 3 weken heel veel voor school moeten doen (volgende maand examen!), en dus is ie voornamelijk door m'n zusje dressuurmatig getraind. Maar dat is ook niet verkeerd.

Ik maak 2 trainingsschema's. Eén op korte termijn (week), en één op lange termijn (in maanden). De afgelopen maand is er weer heel wat gesleuteld aan de dressuur, en volgende maand komt de nadruk weer meer op de endurance. Ik denk namelijk dat afwisseling op die manier ook heel erg belangrijk is voor het paard.

Eindig niet, maar begin! (quote Dorine)

astridh

Berichten: 2635
Geregistreerd: 22-04-01
Woonplaats: nh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 24-04-02 12:21

Laura schreef:
Maar ehm
Citaat:
waarin ik alle onderdelen/oefeningen van de proeven L tm de Z in heb verwerkt,


Rijd jij dan nu in de L en ben je al Z oefeningen aan het oefenen? Dat is toch niet zo nuttig? Ik snap wel dat je al een beetje een aanloopje wilt nemen naar de M, maar Z oefeningen zijn die dan niet wat boven je niveau? (niet banketstaaf bedoelt ofzo) Ik kan me nl voorstellen dat als ik met Waldo changementen ga oefenen nu en ik kom ooit in de M dat ik dan een probleem met contragalop krijg...


Ik heb me als doel gesteld van de winter Z klaar te zijn (Z1 dan he!) dus dan is het handig om van de onderdelen die hij goed oppakt gewoon verder te trainen en niet te blijven hangen in de L2. Het is niet zo dat ik al die oefeningen al wekelijks oefen maar er zijn oefeningen van de M2 die ik nu wel al train omdat hij het goed oppakt. En het schema helpt me verder te denken dan de standaard-oefeningen van de klasse. Natuurlijk hou ik de juiste volgorde van training aan, ik ga niet een volte van 8m trainen voordat ik die van 10m ga rijden bijvoorbeeld Haha! en of het slimmer is om eerst contra te rijden voordat je de wissel rijdt daar zijn de meningen ook over verdeeld.

Het leven is als een restaurant.... je krijgt wat je besteld hebt
Het leven is als een pijpkaneel...ieder zuigt eraan en krijgt zijn deel

abby
Berichten: 1664
Geregistreerd: 31-01-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-02 13:14

Een echt schema heb ik niet. Wel heb ik 'vaste dagen' waarop ik longeer. Zowel onder het zadel als aan de longe heb ik wel een standaardmanier om haar los te werken. Afhankelijk hoe ze aanvoelt kies ik vervolgens voor basiswerk, gymnastiseren en / of 'nieuwe oefeningen' (bijvoorbeeld bevestigen appuyementen etc.). In een schrift houd ik af en toe (dat zou ik, vind ik zelf, consequenter kunnen doen) bij hoe ik bepaalde problemen op kan lossen of hoe oefeningen waar ik wat moeite mee heb rijkunstig moeten worden uitgevoerd (en wat ik verkeerd doe daarbij).

Overigens rijd ik met mijn B-Tinker ook travers en appuyementen. Zinloos omdat ik nog lang geen Z-wedstrijden rijd? Volgens mij niet. Zijgangen zijn ervoor om je paard te gymnastiseren en te leren wijken voor eenzijdige kuitdruk en gewichtshulpen. Daar heb je dus op ieder niveau plezier van (denk aan een paard dat naar binnen valt op de volte. Als je dat met je binnenbeen weer naar buiten kunt drijven, doordat het begrijpt wat je bedoelt, kun je stelling en buiging grotendeels behouden).
Dressuur is geen proevenboekje!

pniekepnak
Berichten: 4927
Geregistreerd: 04-12-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-02 15:15

Ik ben mijn pony aan het beleren, en ik heb nu al een trainingsschema, waar in staat wat ze per dag doet en hoe het ging, wat minder goed ging enz. En nu blijkt maar weer even hoe goed dat van pas kan komen: Ik ben nu geblesseerd en kan tijdelijk niks met Ayla doen, en dankzij dat trainingsschema weten de anderen hoe vaak ik met haar bezig ben, zodat ze niet te weinig of te veel met haar werken zodat ik straks geen spierbevangen paard heb, waar ze aan moeten werken, en ze houden bij wat ze doen, zodat ik dat over een paar weken ook weet, en verder kan gaan ipv overnieuw beginnen. Zij hebben Ayla opgegeven omdat ze er niets mee konden beginnen, dus ik ben blij dat ze het opschrijven, dan kan ik nog een beetje in de gaten houden hoe het gaat, zodat ik niet een hopeloos paard heb als ik weer kan beginnen. Een trainingsschema is super, en ik kan het iedereen aanraden...

She got home late, she got home late
She drank so hard the bottle ached

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-02 16:55

Ik werk wel met weekschema's, maar nooit met oefeningen-schema's omdat ik nu eenmaal het nut er niet van in zie om maar domweg een beetje oefeningen te gaan oefenen. Ik probeer de hoeveelheid werk die mijn paard krijgt wel een beetje te verdelen over de week: je kunt niet elkedag voluit gaan.

orri

Berichten: 20941
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: "the world is my playground"

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-02 18:05

Ik werk met weekschema's niet met oefeningen schema's, oefeningen zijn tenslotte het gereedschap om te laten zien dat je een ontspannen, durchlassig... paard hebt die gewillig aan de ruiterhulpen staat Haha!
Ik werk dus meer aan dat laatste....(vanaf 'zien dat je')
Oefeningen heb ik het eigenlijk over zijgangen Haha! want de dingen hieronder genoemd door Astrid, overgangen, voltes, wendingen... vind ik er eigenlijk altijd wel bijhoren.
En ook zoals Fitz zegt, maak ik dus globaal een week overzicht, maar als mijn paard er een dag andere behoeftes heeft dan pas ik dat rustig aan.

Haha!

Ik wil nog altijd eens met behulp van een paardenfysio een schema opstellen.
Laatst bijgewerkt door orri op 24-04-02 19:10, in het totaal 2 keer bewerkt

Victorian Elegance Webshop
Dependance van Ratcity's Shelter locatie Almere
DeviantArt voor mijn doodles!

astridh

Berichten: 2635
Geregistreerd: 22-04-01
Woonplaats: nh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 24-04-02 18:12

Zep schreef:
Ik werk wel met weekschema's, maar nooit met oefeningen-schema's omdat ik nu eenmaal het nut er niet van in zie om maar domweg een beetje oefeningen te gaan oefenen.


Een beetje rare redenatie naar mijn mening. Als voor jou het rijden van een schouderbinnenwaarts domweg een oefeningetje rijden is......Verward En een volte 10m, middendraf, verzamelde galop, uitgestrekte stap, stap-galop, galop-stap, halthouden achterwaarts, keertwending, travers etc..... Allemaal oefeningen die in mijn schema staan. Iedere (domme?) oefening heeft zijn rijkunstige waarde dus is het zeker van belang om die oefeningen in je werk op te nemen anders blijf je hangen in rondjes rijden, beetje lager instellen, beetje hoger instellen. Ik ben daar in het verleden nooit zo bewust mee bezig geweest met die oefeningen maar het bevalt mij erg goed. Door het schema voorkom ik dat ik te veel nadruk leg op sommige oefeningen (trainingsonderdelen) die ik makkelijk vind en daarnaast de moeilijke voor het gemak maar even vergeet. Het zorgt er voor mezelf voor dat er veel meer lijn in mijn training zit, juist door de oefeningen zodanig in het schema te zetten dat er een logische volgorde in zit.

Ik ben toch wel benieuwd wat er dan in jouw week-schema staat Zep.

Het leven is als een restaurant.... je krijgt wat je besteld hebt
Het leven is als een pijpkaneel...ieder zuigt eraan en krijgt zijn deel

Fitzroy

Berichten: 25044
Geregistreerd: 11-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-02 18:28

Ik ben het met je eens, Astrid. Ik rijd oefeningen als SB, travers, appuyementen e.d. juist om mijn paard beter verzameld en op het achterbeen te krijgen. Maar ik zie het niet als oefening op zich.
Ik neem bv. ook werkpirouettes mee om hem in galop nog meer te verzamelen.

Ik werk niet met schema's. De ene dag leg ik de nadruk op de wissels, maar als hij daar te heet van wordt schakel ik toch om naar wat anders.
Het ligt vooral een beetje aan mijn eigen bui, niet echt constructief dus Haha!

Momenteel richt ik me dus volop op de kur, omdat ik die over goed 2 weken voor het eerst ga starten, en ik wil wel dat ik daar niet afga.

Niets is zo eerlijk verdeeld als het verstand. Iedereen denkt er genoeg van te hebben.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-02 20:28

Ik zie de oefeningen meer mee als bevestiging van de basis. Ik rijd wel oefeningen, maar vrijwel nooit op de manier waarop ze in de proef gereden moeten worden. Ik zie heel veel mensen (en heb zelf ook jarenlang zo gereden) maar heel veel domweg oefeningetjes oefenen, en als de kunstjes er dan op zitten kunnen ze een klasse verder. IMO werkt het zo niet. Je kuntt zonder proef-oefeningen te rijden véél meer doen dan alleen maar wat rond rijden en wat met je aanleuning spelen. Lachen

astridh

Berichten: 2635
Geregistreerd: 22-04-01
Woonplaats: nh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 25-04-02 06:59

Ik ben het nog steeds niet met je eens Zep. Ik heb ooit een trainer gehad die beweerde dat je een paard tot grand-prix nivo kon africhten en zo de proef in kon zonder ooit daadwerkelijk een galopwissel of pirouette te hebben gereden. Dat is een beetje de richting die jij aangeeft toch, of heb ik je dan niet begrepen? Nou dat is in mijn ogen leuk bedacht maar in de praktijk niet uit te voeren. Een paard kan geen wissels om de pas rijden als het nog nooit een enkele wissel heeft gemaakt.

Ik heb een beetje moeite met de manier waarop je oefeningen als dom betitelt. Waarschijnlijk begrijp ik je op dit punt helemaal verkeerd en interpreteren anderen jouw uitspraken anders?? Ik zie het zo dat als ik een oefening als schouderbinnenwaarts goed kan rijden dat dat een bevestiging is van een bepaald nivo van africhting van mijn paard. Als hij dat dan eenmaal goed beheerst kan ik het gebruiken om het paard sterker/soepeler te maken en hiervandaan verder te gaan met travers, na de travers komt het appuyement….. Op die manier zie ik het rijden van oefeningen en de training er naar toe (!) als een volwaardig onderdeel van de africhting van mijn paard.

Ik denk overigens dat je een onderscheid moet maken tussen proefjes rijden of de oefeningen uit de proef rijden. Je hebt mij niet horen zeggen dat ik de onderdelen rij zoals ze in de proef gevraagd worden (beetje moeilijk met al die verschillende proeven), waar ik op train is het onderdeel op zich, er zit best een logische volgorde in de proeven als je er op let waar ik in dit geval gebruik van maak maar er ook van afwijk als me dat past.

Zoals jij aangeeft in het verleden alleen maar oefeningetjes te hebben gereden heb ik juist in het verleden de oefeningen verwaarloosd. Enerzijds was dat omdat ik thuis alleen de beschikking had over een heel klein bakje en dus niet verder kwam dan basiswerk, anderzijds omdat ik tijdens de lessen uiteraard ook bezig was met de basis en daarnaast eigenlijk altijd alleen de ‘moeilijke’ oefeningen getraind werden als wissels en pirouettes. In het ‘schema’ zoals ik het nu heb zorg ik voor een evenwichtige verdeling, de stap-onderdelen krijgen nu net zo veel aandacht als de draf of de galop onderdelen. Overigens geef ik niet van te voren aan wat ik ga doen hoor, aan de hand van de dingen die ik de dagen ervoor gedaan neem ik me voor om de nadruk te leggen op bijvoorbeeld de buigingsoefeningen of juist de galop. Dat kan gedurende de training wijzigen. Maar op de langere termijn moeten al die onderdelen aan bod komen.

Het leven is als een restaurant.... je krijgt wat je besteld hebt
Het leven is als een pijpkaneel...ieder zuigt eraan en krijgt zijn deel

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-02 13:59

Ik heb oefeningen nooit dom genoemd, ik heb alleen gesproken over "domweg oefeningen oefenen". Tuurlijk pak je oefeningen mee in je training, maar het gevaar van een schema als waar jij over spreekt vind ik dus dat je gauw geneigd bent om de oefeningen als het hoofddoel van je training te beschouwen.

Bijvoorbeeld: als je een paard hebt dat nog niet volledig recht is, kom je dat heel hard tegen in je zijgangen. Je kunt dan die bepaalde oefening gewoon veel herhalen, en dan zal hij voor het oog heus beter worden, maar je paard is nog steeds scheef! Als je teveel gefocust bent op de oefeningen, ben je naar mijn mening te makkelijk alleen met symptoombestrijding bezig, en niet met het oplossen van je werkelijke problemen. Op die manier zie ik dus de oefeningen meer als spiegel van je africhting.

Uiteraard kun je ook problemen verbeteren door een bepaalde oefening te rijden, maar dan rijd je de oefening met een heel andere inslag. Als je de oefening rijd, "vanwege de oefening" ben je imo heel snel geniegd om veel te braaf te gaan rijden, want het gaat erom of het kunstje lukt. Vaak gaat dat ten koste van een hoop dingen, en da's jammer.

astridh

Berichten: 2635
Geregistreerd: 22-04-01
Woonplaats: nh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 25-04-02 19:07

Ik zal mezelf niet gaan herhalen. Ik neem aan dat we uiteindelijk hetzelfde bedoelen met het primaire doel van dressuurrijden. Ik heb me waarschijnlijk alleen meer een doel gesteld dat jij dat doet en daar heb ik de lijst met onderdelen als handig hulpmiddel bij. Overigens geeft dhr. Bold in de klassieker (naar mijn mening Knipoog ) "das dressurpferd" een soortgelijk schema aan voor de overgang van Z (DL) naar lichte tour en vervolgens van lichte tour naar zware tour, maar dan met het tijdspad erin aangegeven.

Het leven is als een restaurant.... je krijgt wat je besteld hebt
Het leven is als een pijpkaneel...ieder zuigt eraan en krijgt zijn deel


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: rover_ en 35 bezoekers