[AR] Een gewoon bit of...??(mennen met shet)

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Nieke

Berichten: 641
Geregistreerd: 27-01-04

[AR] Een gewoon bit of...??(mennen met shet)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 30-09-04 16:39

Eindelijk heb ik mijn karretje. Na het openen van een topic hier, ben ik het gisteren gaan ophalen. Nu het tuig nog..
Ik kan een tweedehandstuigje overkopen van een vriendin voor mijn shet. Maar er zit alleen geen bit bij... Zij had een minishet en het enige passende bitje was een gewoon trensje en daar had ze rubberen bitringen aanbevestigd omdat het nog te groot was....

Kan je mennen met een gewone watertrens of is het echt nodig een speciaal bit te hebben? Zoja, wat stellen jullie mij voor en noteer er even de voor en nadelen bij.(eventueel ook ongev. de kostprijs van zo'n bit).

ps: een gewone watertrens(10cm) heb ik voor Ginnie en daar rijdt ze ook mee onder het zadel

[edit]
[AR] toegevoegd aan titel
Oscar [/edit]

We are one, madly,whatever we do, this much is true....
Once in a lifetime horse Beauty
Kyra <3 Lady


Splinter

Berichten: 4271
Geregistreerd: 20-09-04
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-04 16:55

Ik had vroeger voor mijn shet ook een menbitje, je kan ook wel met een gewoon bitje.

Al rij ik persoonlijk liever met een menbit, omdat je dan toch iets meer de (nood)rem erop heb zitten.

Dennis

Berichten: 31463
Geregistreerd: 23-05-01
Woonplaats: Slootdorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-04 17:36

Ik gebruik ook veel liever een menbit. Wat voor menbit da tis maakt niet zo veel uit. Ik gebruik meestal een liverpool stang(moet altijd een maat groter gekocht worden!), die kost ong 20 euro dacht ik uit mn hoof.

Super fijn voer bestel je hier: https://equilin.eu/?partner=217
*Als je haar voor je ogen waait, als je jas om je lichaam draait, als de wind langs wangen aait, weet dat ik je mis* - Acda en de Munnik

Percy

Berichten: 12069
Geregistreerd: 04-09-01
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-04 18:25

De Shet van mijn dochter mennen we al jarenlang met hetzelfde trensje als waar ze ook mee rijdt. Eerst kon ik zo'n kleine stang niet vinden en later heb ik er maar niet meer naar gezocht omdat hij zo ook heel goed luistert naar het bit. Maar dit neemt niet weg dat er natuurlijk niet voor niets speciale menbitjes zijn. Zeker als je fanatiek gaat mennen is het misschien toch geen verkeerde aanschaf.

boeflover

Berichten: 6045
Geregistreerd: 28-06-03
Woonplaats: zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-04 18:34

ik dacht dat bokkenbitjes(utrechtse stang, hoe je het wilt noemen..) wel in die maat te krijgen waren. die zijn ook het goedkoopste van menstangen. zo rond de 10/15 euro..

Nieke

Berichten: 641
Geregistreerd: 27-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 30-09-04 21:55

Tis eigenlijk puur voor recreatief gebruik. Op het moment luistert ze wel goed naar haar watertrens(is nog maar een maandje onder tzadel).
Misschien moet ik eerst eens proberen met mijn gewoon bitje en anders overstappen op een speciaal menbit. Ze is eigenlijk niet echt 'tam', vrij vlot en ik weet dus niet of ze dat voor de kar ook nog gaat zijn.... Knipoog

We are one, madly,whatever we do, this much is true....
Once in a lifetime horse Beauty
Kyra <3 Lady

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-04 10:58

ik heb een bokkenbitje voor mexxje gekocht.. lekkere dikke laag latex erom heen en t is een heel vriendelijk, maar toch werkend bitje

Sjonniej
Berichten: 17536
Geregistreerd: 21-05-03
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-04 15:09

Als je pony goed loopt op een trensje, waarom dan een stang erin? Nergens verplicht dat je met een stang moet rijden, al heb je dan net wat meer te vertellen.

cissie
Berichten: 6176
Geregistreerd: 23-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-04 19:04

Ik beleer onze ponie's op dit moment met een Liverpoolstangetje en 1tje met een Bokkebitje (annex Utrechts stangetje, zachte stang met lichte inwerking).

Ook ik heb me deze vraag in het begin afgevraagd, maar ik denk als je een onervaren pony hebt en zeker als je zelf nog een beginnend menner bent, dat je beter in het begin een Liverpool of BB kunt gebruiken en in de loop vd tijd merk je vanzelf hoe de pony er me loopt, vind je toch dat het bit teveel inwerking heeft kun je altijd nog overstappen op een trens of iets in die richting (wees voorzichtig in het verkeer, want de inwerking is vrij klein). als je niet goed weet hoe paard/pony voor de wagen staat en in het verkeer loopt, zou ik persoonlijk het zekere voor het onzekere nemen en niet met een stuurloze pony op een kruising willen belandden.

Onze mini appaloosa gaat binnenkort ook over op een lichter bitje, nu pas omdat ik weet hoe ze loopt en merk dat ze een stangetje niet nodig heeft, dat brengt voor haar onrust mee, dit in tegenstelling tot onze andere shet die juist met een liverpool erg goed te rijden is. het is per pony zo verschillend.

Pink_Horizon

Berichten: 19828
Geregistreerd: 11-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-04 22:05

Ik heb voor Pinky (welsh, maar net zo´n brede mond als een kleine shet) ook een Liverpool stangetje. Ook kun je nog kiezen voor een bokkebitje. Wat zachter (en goedkoper).
Ik geloof dat mijn liverpooltje toen (2/3 jaar terug? zo'n 40 euro was). Een bokkebitje rond de 20.

Trotse mama van dochters Svenna & Loys
Voorlopig paardloos!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-04 22:19

mijn bokkebitje (pas gekocht) koste 12,50

cissie
Berichten: 6176
Geregistreerd: 23-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-04 22:26

Debo schreef:
mijn bokkebitje (pas gekocht) koste 12,50



Ja!!!! Scheve mond

Waar? Verward

bij mij in de buurt kosten die dingen ruim 30,- als het niet al tever weg is wil ik daar best een stukkie voor rijden, voor die 12,50 das ruim de helft *LOL*

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-04 22:50

cissie schreef:
Ja!!!! Scheve mond

Waar? Verward

bij mij in de buurt kosten die dingen ruim 30,- als het niet al tever weg is wil ik daar best een stukkie voor rijden, voor die 12,50 das ruim de helft *LOL*


renesse Haha! denk dat ie duurder zal zijn als je de reiskosten er bij telt Tong uitsteken

was trouwens van het merk imperial riding... mischien dat je daar wat mee kan?

cissie
Berichten: 6176
Geregistreerd: 23-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-04 11:04

Debo schreef:
renesse Haha! denk dat ie duurder zal zijn als je de reiskosten er bij telt Tong uitsteken

was trouwens van het merk imperial riding... mischien dat je daar wat mee kan?



Ooowwjaaa... Tong uitsteken

Natuurlijk weer zon pokke eind weg, maar waarschijnlijk moet ik dat merk toch ook hier in de buurt iets kunnen vinden, bedankt ik ga op zoek *LOL*

Nieke

Berichten: 641
Geregistreerd: 27-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 02-10-04 13:44

Ik heb vanmorgen het tuigje laten passen en meegeholpen de puzzel in elkaar te steken... en het tuigje past gelukkig goed. Heb me er even achter gezet en (zoals ik al vermoedde) gaf ze geen enkel probleem en liep ermee alsof ze dat al jaren deed. Ik had wel de gewone watertrens ingedaan.
Ik ga toch wel een speciaal menbit halen, maar die Liverpoolstang zal ik wel onder die naam hoop ik terug vinden bij ons in België maar of ze de term bokkebitje gaan begrijpen Verward Haha!
Heeft er iemand een voorbeeldfoto hoe ze eruit zien?? Verward

We are one, madly,whatever we do, this much is true....
Once in a lifetime horse Beauty
Kyra <3 Lady


Napie

Berichten: 9073
Geregistreerd: 24-06-04
Woonplaats: Lennisheuvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-04 14:16

Kijk maar op divoza.nl of letty.nl. Daar staan de bitjes. Let niet op de prijs. Ze zijn er vanaf 20 euro

1090 goedgekeurde kilometers in de mendurance. Powershet

Nieke

Berichten: 641
Geregistreerd: 27-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 02-10-04 16:45

Blijkbaar kan je bij een bokkebitje kiezen tussen beweegbare scharen of vaste scharen. Wat is het beste?
Kben er ondertussen al uit dat ik ga proberen met het bokkebitje... Knipoog

We are one, madly,whatever we do, this much is true....
Once in a lifetime horse Beauty
Kyra <3 Lady

Nieke

Berichten: 641
Geregistreerd: 27-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 04-10-04 16:06

Niemand een antwoord op mijn laatste vraag??

We are one, madly,whatever we do, this much is true....
Once in a lifetime horse Beauty
Kyra <3 Lady

Polly
Moderator Algemeen1
No drama, no glory!

Berichten: 23411
Geregistreerd: 09-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-04 11:24

voor zover mij bekend heb je bij een bokkebitje (ook wel bekend als Utrechtse Stang, misschien kennen ze die als ze een bokkebitje niet kennen bij jullie) geen mgelijkheid voor beweegbare scharen, bij een Liverpool stang wel.

kleine muisjes hebben kleine wensjes,
beschuitjes met gestampte mensjes!

mcrielaard

Berichten: 3563
Geregistreerd: 16-05-04
Woonplaats: Schiedam

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-04 15:51

Het kan met een gewone watertrens.. Maar dan moet je wel een superbrave makke shet hebben.. En dan lijkt het me nog niet verstandig want als ze dan is ergens van schrikken heb je bijna niks te vertellen. Ik heb mijn pony (ook een shetlander) al vanaf ik dr ingereden heb met 3 en een half altijd met een behoorlijk dikke waterstrens gereden, ik heb het met datzelfde bit ook aangespannen geprobeert, maar ze naaide er gewoon tussenuit als ze er zin in had of schrok.. Dat was dan dus ook de eerste en laatste x dan ik met een watertrens had gereden.. Nu rijdt ik dr aangespannen met een bokkebitje met kinketting, ze is dan wel erg zacht in dr mond, en ik stuur dr vooral met mn stem, en met wat scherper bochten met een heeele licht druk op de leidsel, en als ze echt om moet draaien of iets, of in de marathon, tik ik dr ook wel is aan met het touwtje van mn zweep, voor nog wat extra aansporing.. En het gaat prima zo, maar ik moet wel heel zacht in mn handen zijn.. Maar dat is veel beter dan er steeds vandoor gaan..

Nieke

Berichten: 641
Geregistreerd: 27-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 07-10-04 17:59

Zo regelmatig haar eigen zin eens doen met die watertrens, dat heb ik ook al ondervonden. Ik heb het bokkebitje dan maar besteld(eentje met vaste scharen) Harry's Horse verkoopt er namelijk met beweegbare en vaste scharen. Thanx voor alle tips en advies.
Binnenkort kan ik dan weer verder aant werk met Ginnie. OK dan!

We are one, madly,whatever we do, this much is true....
Once in a lifetime horse Beauty
Kyra <3 Lady


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 37 bezoekers