Vader van het veulen tevens de opa

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Lisette

Berichten: 2676
Geregistreerd: 10-01-01
Woonplaats: Veldhoven

Vader van het veulen tevens de opa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 19-04-02 11:04

Komt dit eigenlijk ooit voor in Nederland want ik heb gehoord dat het wel gebeurd in Spanje? Wat vinden jullie hiervan. Persoonlijk vind ik het niet kunnen.


germie

Berichten: 25916
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-02 11:07

Bij arabieren gebeurt het wel. de beste arabieren schijnen uit inteelt lijnen te komen. Ik heb dit wel eens gehoord.

phoenix4ever

Berichten: 4350
Geregistreerd: 18-03-02
Woonplaats: Vilafranca del Penedes (Barcelona)

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-02 11:32

ik weet niet of het in nederland zo extreem wordt gedaan, maar lijnen teelt komt zeker voor. vooral bij arabieren.
ik zou persoonlijk nooit zo'n paard kopen.

joostvangestel

Berichten: 7907
Geregistreerd: 10-04-01
Woonplaats: Reuver!

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-02 12:18

Een paar voorbeelden:

Coed Coch Berwynfa: Tan-y-Bwlch Berwyn x Berwyn Beauty van Tan-y-Bwlch Berwyn. Een van de beste Welsh B hengsten uit de geschiedenis.

Coed Coch Prydydd: Coed Coch Glyndwr x Coed Coch Pioden van Coed Coch Glyndwr. Een erg invloedrijke B hengst in Amerika

Glanllyn Ghia: Shalbourne Prince David x Glanllyn Dawn's Surprise van Shalbourne Prince David. Veel goede nakomelingen op Dyfrdwy stoeterij in Wales. Interessant detail: Shalbourne Prince David = Coed Coch Glyndwr x Wenthworth Minilla van Coed Coch Glyndwr.

Clan Music: Coed Coch Glyndwr x Dinas Moonstone van Coed Coch Glyndwr. Erg goede stammerrie op Twyford stoeterij.

Twyford Moonshine: Coed Coch Glyndwr x Dinas Moonstone van Coed Coch Glyndwr. Belangrijke dekhengst op Twyford. Ik denk dat zo'n 30% van Nederlandse Welsh ponies wel afstamt van Moonshine.

Texas Daisy: Coed Coch Glyndwr x Daffodil van Coed Coch Glyndwr. Een van de beste merries uit de geschiedenis van Amerika.

Treharne Reuben: Coed Coch Glyndwr x Stoatley Bright Dawn van Coed Coch Glyndwr. Vader van kampioen Treharne Tomboy, zit achter hele beste Springbourne ponies van vandaag.

Gaerstone Viscount: Bowdler Blue Boy x Gaerstone Margaret van Bowdler Blue Boy. Grootvader van Nederlands kampioene en Keur-Elite merrie Dyrin Tina.

Gretton Sunlight: Bowdler Blue Boy x Gretton Sunshine van Bowdler Blue Boy. Moeder van Coed Coch Samwell, voorvader van Friars ponies, een van de beste stammen van vandaag.

Ook het omgekeerde gebeurt:

Revel Choice van Vardra Sunstar uit Vardra Charm. Sunstar is een zoon van Charm. Een van de beste Welsh A merries uit de geschiedenis.

Revel Chelsea Cracker: Revel Chelsea Fan x Revel Chelsea. Chelsea Fan is een zoon van Chelsea. Overigens was de vader van Chelsea Fan een volle broer van Chelsea. Chelsea was een dochter van bovenstaande Choice.

Rhyd-y-Felin Sean: Rhyd-y-Felin Swgwr x Coed Coch Sirius. Swgwr was een zoon van Sirius. Sean was een van de beste hengsten die ooit naar Nederland is gekomen..

Ik kan nog veel meer voorbeelden geven. Uit dit soort combinatie worden goeden en slechten geboren. Ik zou het niet zomaar doen. Het kan alleen maar met de allerbesten. Beoordeel nakomelingen scherp, en mits het resultaat goed is, dan is het heel goed..

germie

Berichten: 25916
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-02 12:20

AAHhhh, een welshkenner. Coud coch glenn was een erg goede hoor.
Hoe denk je over Flora's hof Peter Pan (K-hengst)????

Troef

Berichten: 1571
Geregistreerd: 27-03-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-02 12:55

Phoenix4ever schreef:

ik weet niet of het in nederland zo extreem wordt gedaan, maar lijnen teelt komt zeker voor. vooral bij arabieren.
ik zou persoonlijk nooit zo'n paard kopen.



Antwoord:
Als je de Hengst Ferro bekijkt die zit vol met Lijnenteelt cq inteelt.
Met de hengst L' ínvasion. minimaal al 5 keer.

En als je verder zoekt in de ouders van Línvasion dan kom je die ook weer tegen in bv. Furioso II via Talisman

Als je zo'n hengst ook nog op een merrie gezet hebt waar bv. L'invasion in voorkomt of Wachtmeester,Roland en Boris en nog vele meer, dan zie je dat er in Nederland aardig gebruik van lijnenteelt is gemaakt.
Al is het maar via Voltaire (Furioso II) of Le Mexico-merrie's etc. etc.

Dus gekoppeld aan Nederlandse Warmbloedpaarden

En in Holstein heb je de laatste jaren niets anders gezien. ( Cor de la Bryere)

Een snelle wordt van zelf langzamer
Maar een langzame wordt .............

chantal1

Berichten: 5310
Geregistreerd: 14-11-01
Woonplaats: zeeuws-vlaanderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-02 13:07

Het gebeurd wel in NL maar dan een paar generatie's verder. Mijn Ulft is van moederskant ingeteelt op L'invasion, en de Florentijn is ingeteelt op Farn van vaderskant. Zo wat ik heb begrepen staat een deel van de fokkers erachter en een ander deel niet. De een zegt; je kan er op korte termijn topresultaten mee boeken. De tegenpool zegt; op lange termijn schiet je er niks mee op.Je versterkt niet alleen de goede maar ook de slechte kanten. Daar moet je uiterst goed rekening mee houden. Als je op deze manier wilt gaan fokken moet je wel goed weten wat je aan het doen bent. Ik ben wel eens benieuwd wat anderen hier over gaan zeggen. Lijkt mij een interessant onderwerp. Ik heb wel vaag in mijn achterhoofd dat er hier over al eens een topic is geweest Verward
Laatst bijgewerkt door chantal1 op 19-04-02 15:36, in het totaal 1 keer bewerkt

joostvangestel

Berichten: 7907
Geregistreerd: 10-04-01
Woonplaats: Reuver!

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-02 14:13

germie schreef:
AAHhhh, een welshkenner. Coud coch glenn was een erg goede hoor.
Hoe denk je over Flora's hof Peter Pan (K-hengst)????


Hmm, weet ik weinig van. Ik ben namelijk A fokker, dus een K is voor mij al vlug meer dan 20 cm te groot. Ik geloof wel dat Peter Pan een goeie hengst is/was.

Joost

MarijeR

Berichten: 24928
Geregistreerd: 20-08-01
Woonplaats: Onstwedde

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-02 14:15


Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-02 14:17

Tja, moeilijk, volgens een aantal kenners, is dit geen probleem. Hoeveel kwpners hebben le mexico niet aan beide kanten, of amor.
ALs ik naar de bloedlijnen van onze paarden kijk, zie je het ook in de derde graad veel terugkomen.

enedium

Berichten: 81
Geregistreerd: 11-04-02
Woonplaats: amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-02 15:40

bij friezen kwam het ook veel voor, daardoor hebben ze nu last van dat de nageboorte niet goed of helemaal niet afkomt, en het is waarschijnlijk ook de oorzaak van hun kleine long-inhoud. Misselijk
Ik weet of er rassen zijn die hier geen complicaties van ondervinden, mocht dat wel zo zijn dan vind ik dat een kwalijke zaak, als het niet zo is blijf ik het vreemd vinden.

Hoe gaan die dingen in de natuur? Daar zal ook wel veel sprake zijn van inteelt.

The best thing you can become is yourself

WendyBZ

Berichten: 13134
Geregistreerd: 24-04-01
Woonplaats: Marum

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-02 15:47

Bij dravers werd het vroeger wel veel gedaan, maar tegenwoordig valt het wel mee. Nu vooral lijnteelt, vroeger wel inteelt. Ik ben een vervent stamboekfan en pluis de hele lijn het liefst zo ver mogelijk na. Hoe verder je terug gaat, hoe vaker je dezelfde lijnen tegenkomt. Vooral in Amerika rond 1900. Wel leuk om terug te zien!!!

wodan

Berichten: 2343
Geregistreerd: 24-10-01
Woonplaats: Alkmaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-02 19:40

bij een fjord mag er maar maximaal 3 keer de zelfde vader in voor komen anders komt er te veel inteeld en worden ze automatisch afgekeurd.

Wodan en ik onderweg in de M2

Jan_324
Berichten: 6933
Geregistreerd: 09-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-02 20:13

Wat denk je van Renovo bij de tuigpaarden? Renovo x Renovo is helemaal geen uitzondering, Vrijwel in de meeste paarden in de tuigpaard fokkerij zit wel Renovo in. Bij de tuigpaarden doen ze et echt extreem vindt ik, maar toch, er zijn wel veel goede tuigpaarden die dat bloed voeren.

Amor et zelfde verhaal al ben ik nog nooit een Amor x Amor tegengekomen. Misschien bestaan ze wel?

pebblientje
Berichten: 631
Geregistreerd: 17-04-02
Woonplaats: roosendaal

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-02 20:58

heyyyyyyyy mensen...

het komt bij elk ras voor hoor,inteelt...
op marktplaats stond zelfs een tuigpaard te koop:proloog * proloog
dat is dus idd vader en opa...
helaas komen er uit dat soort lijnen vaak hele slechte veulens...
vooral als er wat verder wordt doorgefokt met die bloedlijn...

ik vindt het ook niet echt kunnen...maar ja,ik ben geen merriehouder
{helaas Haha! }
groetjes pebblientje

my horse,my horse,my kingdom for my horse!


Jan_324
Berichten: 6933
Geregistreerd: 09-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-02 21:02

pebblientje schreef:
helaas komen er uit dat soort lijnen vaak hele slechte veulens...
vooral als er wat verder wordt doorgefokt met die bloedlijn...


Of et goed is weet ik niet, maar slechte veulens zijn dat zeker niet! Ik heb meerder hele mooie nakomelingen gezien van paarden die zo ingeteeld waren.

pebblientje
Berichten: 631
Geregistreerd: 17-04-02
Woonplaats: roosendaal

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-02 21:18

mmm,jah...daar heb je gelijk in steef...maar ik doelde eigenlijk op het karakter...ik had wat duidelijker moeten zijn Cool

my horse,my horse,my kingdom for my horse!

Jan_324
Berichten: 6933
Geregistreerd: 09-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-02 21:39

pebblientje schreef:
mmm,jah...daar heb je gelijk in steef...maar ik doelde eigenlijk op het karakter...ik had wat duidelijker moeten zijn Cool


Wat een onzin. T karakter komt nog altijd van vader en moederskant vandaan, en et heeft helemaal nix met inteelt te maken wat voor karakters je krijgt!

joostvangestel

Berichten: 7907
Geregistreerd: 10-04-01
Woonplaats: Reuver!

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-02 18:27

Inteelt is in feite heel simpel: Als er ellende in je paard zit, dan komt de ellende er dubbel uit. Als je paard heel goed is, dan kan het produkt helemaal geweldig zijn.

Feit is overigens wel dat je dezelfde inteelt wel 10 keer kan proberen, maar dat er toch 10 verschillende dieren uitkomen, met hele ander eigenschappen. Homogeniteit is goed voor fokvastheid, maar ik geloof nog niet dat er teveel dieren "over" homogeen zijn.

Overigens gebeuren de foutjes dus altijd aan de kant waar je niet naar kijkt. Zo heb je dus allerlei gezondheidsproblemen, die verdubbeld kunnen worden. Veel fokkers letten daar niet op en fokken alleen voor keuring en of sport, wat dus niet altijd even goed hoeft te zijn voor de algemene gezondheid.

In de natuur wordt dat anders opgelost. In de natuur is vader/dochter inteelt heel gewoon, maar als het produkt te zwak is, dan gaat het dus dood of wordt het opgegeten. Wij fokkers vergeten dat soms wel eens voor het gemak en proberen zo'n zwak produkt dan toch in leven te houden omdat het zo'n andere "gewenste" eigenschappen heeft.

Westernfreak

Berichten: 5495
Geregistreerd: 06-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-02 01:32

Inteelt komt bij alle rassen voor.
Bij koeien wordt het gedaan om het zogenaamde heterosis-effect op te wekken. Dit betekent dat de gemiddelde productie van de nakomeling (F1) hoger ligt dan het gemiddelde van beide ouders.
Er kan echter met F1 niet nog een keer inteelt plaatsvinden, omdat er dan een hoog percentage een erfelijke afwijking kan krijgen (bij koeien bv. een gladde tong).

Mirjam

"The world is best viewed through the ears of a trotter"

jantina

Berichten: 12359
Geregistreerd: 13-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-02 09:45

Je ziet het toch best nog vaak hoor in advertenties ed.
Udinde is ook "gelijnteeld"
Onbewust weliswaar en niet zo extreem. Udindes opa is Isolda's Opa.
(Sateliet) Met andere woorden, Udindes pa is een broer van Isolda's pa.


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Kathleen_vW, Manny en 88 bezoekers