FEI Meeting: LDR toegestaan, hyperflexie voortaan verboden

Moderators: Muiz, Firelight, Maureen95, NadjaNadja, Essie73

 
 
Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Berichten: 110407
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Haaren (NB)

FEI Meeting: LDR toegestaan, hyperflexie voortaan verboden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 09-02-10 17:26

http://www.dehoefslag.nl / www.knhs.nl


De FEI meeting over de hyperflexie als trainingsmethode heeft de voorheen door elkaar gebruikte begrippen hyperflexie/Rollkür én LDR (Laag, Diep en Rond) uit elkaar gehaald.

Onder hyperflexie/Rollkür wordt vanaf heden verstaan het op agressieve wijze laten dieplopen van het paard. Dit wordt verboden, net als elke hoofd-hals-houding die op agressieve wijze tot stand komt. De LDR-techiek bewerkstelligt daarentegen diepe buiging in de hals op een ongedwongen wijze en dit is toegestaan.

Bondscoach Sjef Janssen toonde zich tevreden na afloop van de conferentie: 'De sfeer was goed, het was een constructief gesprek onder veelal echte paardenmensen. Ook Haya was gelukkig na afloop. Ze hebben nu inderdaad die begrippen uit elkaar gehaald. De volgende stap is dat dit in de nieuwe richtlijnen voor stewards zal worden vastgelegd.'

Een werkgroep, die voorgezeten wordt door Frank Kemperman gaat zorg dragen voor een juist implementatie van het nieuwe beleid richting stewards. De huidige FEI regels hoeven door dit besluit niet te worden aangepast.

De onderstaande mensen namen deel aan het gesprek:

HRH Princess Haya, FEI President
Alex McLin, FEI Secretary General
Margit Otto-Crépin, International Dressage Riders Club Representative
Linda Keenan, International Dressage Trainers Club Representative
Sjef Janssen, Dressage Representative
Frank Kemperman, Chairman, FEI Dressage Committee (by conference call)
François Mathy, International Jumping Riders Club Representative
David Broome, Jumping Representative
Jonathan Chapman, Eventing Representative
Roly Owers, World Horse Welfare Representative
Tony Tyler, World Horse Welfare Representative
Ulf Helgstrand, President, Danish Equestrian Federation
John McEwen, Chairman, FEI Veterinary Committee
Dr Sue Dyson, Veterinary Representative
Dr Gerd Heuschman, Veterinary Representative
Prof. René van Weeren, Veterinary Representative
Jacques van Daele, FEI Honorary Steward General Dressage

"Alles van waarde is weerloos" ~Lucebert


xMarianne
Berichten: 1279
Geregistreerd: 09-07-08

Re: FEI Meeting: LDR toegestaan, hyperflexie voortaan verboden

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-10 17:30

maar wat is het verschil dan tussen hyperflexie en ldr?
ik dacht altijd dat dit hetzelfde was..

ThePast03
Berichten: 49845
Geregistreerd: 01-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-10 17:31

Heerlijke vage aktie weer van de FEI.
Natuurlijk wordt het nooit op agressieve manier bereikt, dan moet je eerst weer definiëren wat precies een agressieve manier is.
Bovendien weinig verandering want het was volgens mij al nooit toegestaan om op een agressieve manier met je paard om te gaan.

Paardentango
Berichten: 2744
Geregistreerd: 06-01-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-10 17:36

Gelukkig maar zeg, dat de begrippen uit elkaar zijn gehaald en dat er weer verder onderzoek gaat komen.

Vooral het op 'agressieve wijze' zal voor de Stewards heel duidelijk toepasbaar zijn en geeft een duidelijke en heldere richtlijn aan. Bewijs het maar eens.

Wens ze veel wijsheid toe...

Precies wat ThePast03 ook al zegt.
Laatst bijgewerkt door Paardentango op 09-02-10 17:37, in het totaal 1 keer bewerkt

Judje

Berichten: 15808
Geregistreerd: 02-01-07
Woonplaats: Teuge

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-10 17:36

ThePast03 schreef:
(...)Bovendien weinig verandering want het was volgens mij al nooit toegestaan om op een agressieve manier met je paard om te gaan.

Dat was ook het eerste dat mij te binnen schoot....

Maar, als ze dit nu zo hebben gescheiden, gaan ze er dan ook tegen optreden? Of zijn dit weer woorden zonder enige betekenis in de zin van het uitvoeren ervan?

Ruga
Berichten: 5407
Geregistreerd: 26-11-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-10 17:37

ThePast03 schreef:
Heerlijke vage aktie weer van de FEI.

Ja, eerst die farce met 'Buut' en nu dit.. met dit soort 'vooruitgang' gaan ze nog vaak aan de vergadertafel zitten :+

Michael1104

Berichten: 1436
Geregistreerd: 13-06-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-10 17:38

hyperflexie verboden?

Paardentango
Berichten: 2744
Geregistreerd: 06-01-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-10 17:39

Nee Michael1104, niet verboden, :n nee hoor alleen als het op 'agressieve wijze' wordt verkregen. *D

Janine1990

Berichten: 43773
Geregistreerd: 13-03-05

Re: FEI Meeting: LDR toegestaan, hyperflexie voortaan verboden

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-10 17:41

Agressief is relatief????

sporter
Berichten: 2440
Geregistreerd: 15-10-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-10 17:43

Briljant _O- Hoe krijgen ze het verzonnen. Kan me voorstellen dat Sjef tevreden is.

Paardentango schreef:
Nee Michael1104, niet verboden, :n nee hoor alleen als het op 'agressieve wijze' wordt verkregen. *D


Jawel dat is wel verboden. Als het agressief verkregen is, heet het voortaan Hyperflexie. Al het andere heet voortaan LDR

Michael1104

Berichten: 1436
Geregistreerd: 13-06-08

Re: FEI Meeting: LDR toegestaan, hyperflexie voortaan verboden

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-10 17:45

volgens mij worden er een paar termen door elkaar gehaald haha.

gootje12
Berichten: 1645
Geregistreerd: 21-01-06
Woonplaats: Ommen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-10 17:45

Ik zie er niet veel verschil tussen die 2.In beide gevallen loopt het paard op de kop.

Voor zadelmak maken ,kijk op
www. stalmarkschreuder.nl

ThePast03
Berichten: 49845
Geregistreerd: 01-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-10 17:47

Dat verschil hebben ze blijkbaar op de vergadering verzonnen. LDR is als het zonder agressie (waarvan niemand de definitie in dit geval nog weet) gaat en hyperflexie/rollkur is het als het wel met agressie gepaard gaat.
Het is inderdaad briljant verzonnen. :D

Agressie tegenover een paard was altijd al verboden, er verandert gewoon niets. Ze maken het verhaal gewoon moeilijker dan het is.

Paardentango
Berichten: 2744
Geregistreerd: 06-01-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-10 17:49

sporter schreef:
Jawel dat is wel verboden. Als het agressief verkregen is, heet het voortaan Hyperflexie. Al het andere heet voortaan LDR


Ja verhip sporter, daar heb je gelijk in. :=

(Bij mijn vorige werk hadden we het over de 'agogische tik' die daarmee niet agressief was, maar agogisch verantwoord meppen. Dit terzijde.)
Laatst bijgewerkt door Paardentango op 09-02-10 17:53, in het totaal 1 keer bewerkt

SanderD

Berichten: 9378
Geregistreerd: 25-07-04
Woonplaats: Gent + Sittard

Re: FEI Meeting: LDR toegestaan, hyperflexie voortaan verboden

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-10 17:52

Juist ja, de FEI heeft dit "verbod" zo mooi ingepakt in cadeaupapier dat er nooit iemand voor gesnapt gaat worden, want er kan natuurlijk niet bewezen worden dat een paard agressief in een houding gereden is, tenzij je dat openbaar op het losrijterrein gaat doen. Ik weet dus niet of dit veel zin heeft?

Norway_girl

Berichten: 2046
Geregistreerd: 27-11-06
Woonplaats: Noorwegen

Re: FEI Meeting: LDR toegestaan, hyperflexie voortaan verboden

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-10 18:02

Nah, wat ik eruit haal, is dat ldr gewoon hetzelfde is, maar dan zonder agressie :? DWZ geen gezaag, strakke stangen, zwaar spoorgebruik, kortom het ruk en pluk werk.
Of zouden ze werkelijk kin op borst opzich verbieden?


sporter
Berichten: 2440
Geregistreerd: 15-10-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-10 18:03

Paardentango schreef:
sporter schreef:
Jawel dat is wel verboden. Als het agressief verkregen is, heet het voortaan Hyperflexie. Al het andere heet voortaan LDR


Ja verhip sporter, daar heb je gelijk in. :=

(Bij mijn vorige werk hadden we het over de 'agogische tik' die daarmee niet agressief was, maar agogisch verantwoord meppen. Dit terzijde.)


Hahaha ja ik moest zelf ook een paar keer lezen. Moet zeggen dat ik ook niet anders verwacht had dan dat ze er 1 of ander woord spelletje van zouden maken.

Springert

Berichten: 2358
Geregistreerd: 07-11-09
Woonplaats: Baexem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-10 18:03

Ik heb begrepen van mensen die bij de vergadering aanwezig waren, dat Hyperflexion of the Neck, in zn geheel verboden wordt. Of het nu op agressieve wijze verkregen is of niet. Sowieso verboden. Dat betekent dus dat er geen paarden meer met de neus op de borst mogen lopen. Daarnaast is ieder L-D-R houding toegestaan, mits niet op agressieve wijze verkregen. Dat is toch wel anders als dat ik nu de uitleg lees van enkele bovenstaande reactie's!
Persoonlijk vind ik het een goede zaak, en ook bewijst het dat de mensen die zo fel gestreden hebben tegen Rollkur, dus door de FEI in het gelijk zijn gesteld.
Dus voor de duidelijkheid, Hyperflexy/Rollkur wordt nu bestempeld als agressief rijden en ten alle tijde verboden, en L-D-R alleen als het doormiddel van dwang verkregen is.
Kin op de borst is dus nu ALTIJD strafbaar!
Laatst bijgewerkt door Springert op 09-02-10 18:07, in het totaal 1 keer bewerkt

ThePast03
Berichten: 49845
Geregistreerd: 01-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-10 18:04

Norway_girl schreef:
Nah, wat ik eruit haal, is dat ldr gewoon hetzelfde is, maar dan zonder agressie :? DWZ geen gezaag, strakke stangen, zwaar spoorgebruik, kortom het ruk en pluk werk.
Of zouden ze werkelijk kin op borst opzich verbieden?


De definitie van agressie is in dit geval niet duidelijk. De dingen die jij opnoemt waren altijd al verboden.
Het is gewoon een heel suf bericht waarin staat dat er niets veranderd.

Maar meneer Janssen is tevreden dus iedereen kan weer met een gerust hart gaan slapen. :+

Idra

Berichten: 6129
Geregistreerd: 12-10-02
Woonplaats: Kortenaken (België)

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-10 18:05

ThePast03 schreef:
Hoezo? Er is gewoon helemaal niets veranderd.
Ze hebben alleen geprobeerd de boodschap een beetje suf te verpakken.

Het FEI durft blijkbaar zelf niet duidelijk voor hun standpunten uit te komen.


My thoughts exactly...
Het moet toch niet gekker worden...

Norway_girl

Berichten: 2046
Geregistreerd: 27-11-06
Woonplaats: Noorwegen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-10 18:05

Ja pricies, :+ Niet echt duidelijk!

sporter
Berichten: 2440
Geregistreerd: 15-10-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-10 18:05

Norway_girl schreef:
Nah, wat ik eruit haal, is dat ldr gewoon hetzelfde is, maar dan zonder agressie :? DWZ geen gezaag, strakke stangen, zwaar spoorgebruik, kortom het ruk en pluk werk.
Of zouden ze werkelijk kin op borst opzich verbieden?


Naar mijn mening hebben ze het nu zo aangekleed dat alleen de kin op de borst niet verboden is dan is het LDR. Komt daar ruk en pluk werk bij kijken dan heet het hyperflexie en dat hebben ze verboden :+

Janine1990

Berichten: 43773
Geregistreerd: 13-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-10 18:07

Maar LDR (zoals de definitie) is toch iets anders dan hyperflexie? Hyperflexie is toch het flexen van de spieren door extreme stelling e.d.??? En Rollkur is het gebruik van LDR in combinatie met hyperflexie...
Zo lees ik het.... LDR kan elke ruiter, met een paard dat de hand volgt, rijden... Afhankelijk van het africhtingsniveau van het paard....

Michael1104

Berichten: 1436
Geregistreerd: 13-06-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-10 18:08

er verandert dus helemaal niks, wat heeft iedereen zich druk gemaakt afgelopen tijd haha. Petitie kan ook de prullenbak in.

sporter
Berichten: 2440
Geregistreerd: 15-10-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-10 18:09

MarcelDufour schreef:
Ik heb begrepen van mensen die bij de vergadering aanwezig waren, dat Hyperflexion of the Neck, in zn geheel verboden wordt. Of het nu op agressieve wijze verkregen is of niet. Sowieso verboden. Dat betekent dus dat er geen paarden meer met de neus op de borst mogen lopen. Daarnaast is ieder L-D-R houding toegestaan, mits niet op agressieve wijze verkregen. Dat is toch wel anders als dat ik nu de uitleg lees van enkele bovenstaande reactie's!
Persoonlijk vind ik het een goede zaak, en ook bewijst het dat de mensen die zo fel gestreden hebben tegen Rollkur, dus door de FEI in het gelijk zijn gesteld.
Dus voor de duidelijkheid, Hyperflexy/Rollkur wordt nu bestempeld als agressief rijden en ten alle tijde verboden, en L-D-R alleen als het doormiddel van dwang verkregen is.


Zoals als jij het nu beschrijft zou dat betekenen dat er dus wel degenlijk wat gaat veranderen. Maar zoals ik het lees gaat er niks veranderen.
Zou mooi zijn als dat wel zo is maar het lijkt me voor de FEI wel erg daadkrachtig.

Maar goed we zullen het zien.


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Amado, Berdien, Ghazella, Kmbrly, lennie, lianne125, LV19952, RenateHidden, rosslover, StalNollie, Symke, Telpeva, Tinkermuts en 24 bezoekers