Tsss nieuw trauma: deken afdoen, paard raakt in paniek!

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Dorine
The one and only

Berichten: 4131
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Zevenaar

Tsss nieuw trauma: deken afdoen, paard raakt in paniek!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 19-04-02 17:36

Ja je leest het goed: Cerise heeft een traumaatje.
Dit is ontstaan doordat ze 2x heeft meegemaakt dat iemand de deken wilde afdoen terwijl één bilriempje nog vast zat.... en dan voelde ze iets aan haar benen, raakte in paniek en ging vreselijk hangen aan het touw want ze stond vast.... Verdrietig

Terwijl de deken op de grond was gevallen, probeerde ze met haar achterbenen alle kanten op te trappen en te springen om dit 'ding' kwijt te raken, ondertussen trekkend met haar hoofd aan het halstertouw...
Al snel weer rustig doordat ik in beide gevallen bij haar hoofd stond en mijn stem gebruikte en haar zo kon kalmeren, maar toch... Blazend naderhand omdat ze nog steeds overstuur was.

Dit is een week of anderhalf geleden, maar sindsdien doet ze moeilijk met 'deken afdoen'. Heel begrijpelijk, lijkt me best eng voor haar na wat ze meemaakte!
Deken opdoen is totaal niet moeilijk, ze kijkt wel even maar gaat gewoon door met bijv. hooi eten of zo. Niets aan de hand.
Deken afdoen...ieuw. Dan draait ze zo, dat ik niet eens bij de achterhand kan komen om die riemen los te doen!

Tegenwoordig doe ik het zo:
Ik zet haar NIET vast, zodat ze alle kanten op kan lopen, bijv. ik doe het in de stal of buiten op het erf terwijl ik het halstertouw vasthoud.
Dan maak ik de riemen los, begin bij voor, daarna bil en op het laatst pas buikriemen, zodat de deken pas op het laatst echt los kan schieten zeg maar, want ik wil geen herhaling... Haha!
Ik haal de deken niet van voor naar achteren eraf, want dan voelt ze alles langs haar achterbenen gaan, maar trek hem aan de zijkant staande naar mij toe, want ik denk dat die achterbenen het probleem is: ze denkt dan dat er nog een riem vast zit waardoor ze in paniek raakt.

De deken afhalen gaat nu wel redelijk, maar ze is nog steeds 'dribbelig' als het gebeurt. Iemand nog tips?
Toen ik haar kreeg had ze nog maar zelden een deken op gehad, en al helemaal geen met bilriemen, dus veel was ze niet gewend.
Als ze de deken nog op heeft is het geen probleem: bokken, trappen, galopperen en rollen in de wei, alles doet ze er mee... *LOL*

Ach ja die traumaatjes, wie heeft ze niet.
Zet mij maar nooit in een skilift:
word ik ook heus wel dribbelig van met mijn hoogtevrees... }> }>


Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-02 17:45

Lastig zeg zoiets.
Zelf maak ik eerst alles los, maar de borstsluiting pas als laaste.
Als je die eerder los doet en ze zou er van tussen piepen ,dan schuift de deken naar achter en dan krijg je ook de buikriemen in de flanken en dat soort dingen.

Verder zou ik nu de deken gewoon voor de fun maar eens op en af doen.
Daarna wat lekkers.
Hoe vaker het nu weer goed gaat, hoe sneller ze er over heen is, denk ik.

Manda

Berichten: 6545
Geregistreerd: 20-06-01
Woonplaats: Flevoland

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-02 18:04

Ik ben ook een paar keer vergeten de bilriemen los te maken. Ik heb een aantal dekens en de meeste hebben geen bilriemen dus vergeet ik het af en toe los te maken als ze het wel hebben Frusty Dan maak ik de borstriemen en de buikriemen los en trek ik de deken in een keer eraf, blijken die bilriemen dus nog vast te zitten Haha! Maar mijn paard geeft daar geen donder om, ik til gewoon de benen uit de bilriemen, en meestal doet ze dat vanzelf wel heel relaxed als ze voelt dat ik weer eens die dingen vergeten ben, slim paard *LOL* Alleen moet ik er beter op letten in vervolg Cool

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-02 18:12

Zo zie je maar weer hoe snel een paard iets leert. In dit geval omdat iets fout is gegaan maar ze leren natuurlijk net zo snel wanneer iets goed gaat. Het illustreerd ook meteen hoe voorzichtig en doordacht je met een jong paard om moet gaan en daar komt vaak nog veel meer bij kijken dan dat je in eerste instantie bedenkt.

Als ze het eng vind dingen aan haar achterbenen te voelen zou ik heel erg kangzaam gaan oefenen haar overal aan te raken met een handdoek. Laat die eens rustig over haar kont en tussen haar benen glijden. Later kun je rustig oefenen met een dunne deken en uiteindelijk haar staldeken. Het gaat er om dat ze weer vertrouwen in je krijgt als je met de deken bezig bent want dat vertrouwen is ze duidelijk eventjes kwijt.
Als ik alles zo lees hebben jullie saampjes een heel goed basis van vertrouwen dus na een paar dagen oefenen zal dit porbleem geheel verholpen zijn.

Llewella

Berichten: 2087
Geregistreerd: 25-01-02
Woonplaats: Alkmaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-02 19:07

Manda schreef:
Ik ben ook een paar keer vergeten de bilriemen los te maken. Ik heb een aantal dekens en de meeste hebben geen bilriemen dus vergeet ik het af en toe los te maken als ze het wel hebben Frusty Dan maak ik de borstriemen en de buikriemen los en trek ik de deken in een keer eraf, blijken die bilriemen dus nog vast te zitten Haha! Maar mijn paard geeft daar geen donder om, ik til gewoon de benen uit de bilriemen, en meestal doet ze dat vanzelf wel heel relaxed als ze voelt dat ik weer eens die dingen vergeten ben, slim paard *LOL* Alleen moet ik er beter op letten in vervolg Cool


Ik vergeet het ook nog weleens idd Lips are sealed
Maar idd nix aan de hand dan, ik leg de deken weer een half terug en maak de bilriemen alsnog los...

Dorine
The one and only

Berichten: 4131
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Zevenaar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 19-04-02 19:09

Thanks Jippie, je mag nog wel een keer langs komen om ons instructie te geven! }>
Lijkt me wel leuk, kun je meteen haar even onder het zadel voelen grijnz.
Woensdag komt Kim (Nimber) met Akerna haar bezichtigen, die mogen meehelpen met de 'deken-oefening'... Sigaar

Wat betreft aanraken van de achterbenen: gaat allemaal prima tijdens het borstelen etc., en ook met deken OPdoen wanneer de singels nog los langs haar buik of benen hangen: No problem... Gaaaap
Maar afdoen, dat herkent ze als 'het moment toen haar been gevangen zat'. Knipoog Das dus nog wennen.
Misschien dat inderdaad aanraken met handdoek, en er langs laten glijden, helpt.
De deken die ze heeft is al heel licht, een regendeken van Buccas die licht gevoerd is.
Ik heb echter ook een uitrijdeken, zonder singels en bilkoorden, die kan ik wel gebruiken om te oefenen... lekker zacht.

En Manda: Ik wil ook zo'n paard! Ben heeeeelemaal niet jaloers... Schijnheilig

Ineke2

Berichten: 33095
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Spijkenisse

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-02 19:14

Samier zijn winterdeken heeft ook bilriemen, en ik vergeet ze wel eens los te maken Bloos
Gelukkig geeft hij er niets om, ik leg de deken dan weer half terug en maak hem als nog los, niks aan de hand hij blijft gewoon rustig staan gelukkig.

Succes met oefenen, best een vervelend probleempje.

Happiness can be found in the darkest of times, if one only remembers to turn on the light.
[VN] Ineke2 aan het woord: gekeurd en ingedeeld in Grade II (paradressuur)

Silvia

Berichten: 3271
Geregistreerd: 23-02-01
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-02 22:30

Dorine, wat je zou kunnen doen is oefenen met de deken aan de achterkant een beetje optillen (als Nimber erbij is bijv.)
Als Cerise dan voelt dat de deken niet bijt of trapt ofzo Schijnheilig dan komt vanzelf het vertrouwen weer terug. Succes!

Mahatma Gandhi: "De wereld biedt genoeg voor ieders behoefte, maar niet voor ieders hebzucht."


Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-02 15:04

Dorine schreef:
Thanks Jippie, je mag nog wel een keer langs komen om ons instructie te geven! }>


Ik moet Cerise zeker nog een keer bewonderen onder het zadel. Met al die mooie zonnige dagen moeten we snel maar eens een afspraak maken!!

Chrystal-gek

Berichten: 3076
Geregistreerd: 17-05-01
Woonplaats: Overijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-02 16:20

Ik maak dus altijd eerst de bilriemen los en daarna de buiksingels en dan pas de borstsluiting, de omgekeerde volgorde van het opdoen dus (borst, bil, buik).
Dan vouw ik het achterste gedeelte over het midden en dan het voorste gedeelte erover heen.
Dan kun je het pakketje er zo afhalen, net als er weer opleggen (voorste gedeelte naar voren, voorsluiting vastmaken, dan het achterste gedeelte naar achteren, bilriemen vastmaken, en dan van het middelste gedeelte de buikriemen vastmaken).
Zo kun je het ook makkelijk wegleggen, alleen moet je er dan oppassen dat je het op een schone plek doet, aangezien dat wat op de rug ligt toch wel schoon moet blijven, de bovenkant is minder erg.

Zo kun je de deken naar achteren schuiven maar ook van de zijkant eraf halen, en opdoen is dan ook niet zo moeilijk, want je hebt qua lengte dan lang niet zo veel in de hand.

Bilriemen ben ik dus gewend, de staartriem wat minder (wat van de ene kant van de deken onder de staart door naar de andere kant van de deken toegaat dus).
En aangezien er bij mijn zweetdekens geen bilriemen maar staartriemen zit, vergis ik mij daar wel eens in, vooral omdat ik die vaak ook niet dicht doe, maar gewoon los laat hangen (onder mijn toezicht dan, bijv na het afzadelen tot ze de gewone deken opkrijgt, in de stal heeft ze die bijna toch niet op, en dan altijd nog met dekensingel en al, want die dingen glijden nog al eens en als ie er dan half naast ligt en je pony er een been opzet, kan dat nog al eens rare praktijken veroorzaken en daar ben ik nogal huiverig voor).
Maar dat is wat minder erg (minder eng voor het paard, behalve als je paard dat dan veel enger vindt), want als je de deken dan weghaalt, glijdt dat ding vaak zo mee onder de staart door.


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie