dekens???nodig???

Moderators: Sica, Neonlight, balance

 
 
hel1

Berichten: 855
Geregistreerd: 20-07-04
Woonplaats: Groningen, Leek

dekens???nodig???

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 22-09-04 14:46

zijn dekens in de winter en herfst echt nodig?

zo ja, welke dekens zijn nodig...
zo nee, welke dekens zijn makkelijk om te hebben in de herfst en winter??


Marliesje

Berichten: 5885
Geregistreerd: 25-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-04 14:54

Nee, maar dan krijgt je paard een dikkere vacht.

8-) Misschien klein van stuk, maar niet klein te krijgen. 8-)

zobras
Berichten: 6059
Geregistreerd: 23-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-04 14:58

Even de zoekfunctie gebruiken op dekens. Er zijn al meerdere discussies geweest over het nut of onzin van dekens.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-04 15:00

Nee, is niet nodig.
Maar rij je fanatiek is het fijn dekens te gebruiken.
Je paard krijgt dan minder vacht en is daardoor minder snel nat.

En ook als het regent en hij staat buiten kun je er direct een zadel op leggen en hoef je niet eerst te wachten tot hij droog is.

Dus afhankelijk van wat je doet en wilt met je paard.

Solvej

Berichten: 7802
Geregistreerd: 04-03-03
Woonplaats: Landgraaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-04 15:00

Ligt eraan wat je van je paard verwacht. Rij je wedstrijd(gericht)/fanatiek, wil je dat je paard er netjes bij loopt etc. Of is je paard erg gevoelig voor kou. Dan is een deken wel aan te raden.

Maakt het je niet uit dat je paard een hele dikke vacht krijgt, kan hij goed tegen kou en rij je niet/nauwelijks waardoor hij niet gaat zweten en dus ook de kans op long ontsteking oid oploopt dan kun je hem best zonder dekens laten staan.

Zelf gaat mijn voorkeur uit naar dekens. Aangezien ik een hekel heb aan de wintervacht, ik fanatiek wedstrijden rijd en geen zin heb om na elke training 2 uur droog te stappen om longontsteking/stijve spieren oid te voorkomen.

Als je kiest voor het gebruik van een deken dan is het handig om te weten of je paard snel in een dikke wintervacht zit of juist bijna helemaal geen wintervacht krijgt.
Als je paard snel een dikke vacht krijgt kun je het beste een overgangsdeken kopen (zomerdeken of een andere dunne deken), en hoe kouder het wordt, steeds een dikkere deken opleggen (met meer gram). Daarbij kun je ook een winterdeken met hals kopen. Zodat de hals ook mooi dun in het haar blijft. Mijn persoonlijke voorkeur gaat dan weer uit naar een hals die je los van de deken kan maken. Deze zitten vaak beter en als het niet zo koud is kun je hem eraf laten.

Een zweetdeken voor na het rijden is in mijn ogen ook belangrijk. Als de spieren nog warm zijn van de training en ze koelen te snel af dan kan je paard stijf worden. Door de zweetdeken koelt je paard minder snel af. (Denk aan een goede cooling down na het fitnessen bijvoorbeeld). Vooral de achterhand, waar de grootste spier van het paard zit, mag niet te snel afkoelen.

Een regendeken, voor als je paard op de wei staat is ook een aanrader. Hierdoor wordt hij niet nat. Als je je paard weer op stal zet kun je hem een andere deken opleggen en de regendeken laten afdrogen. Als hij niet meer waterproof is kun je spul kopen om erop te spuiten.

Het is allemaal een kwestie van smaak en uitproberen. Veel succes deze winter!

edit: Als je geen deken gebruikt mag je je paard niet teveel poetsen, hier tast je de vetlaag mee aan en gaat het water en vocht door de vacht heen direct de huid op.

hel1

Berichten: 855
Geregistreerd: 20-07-04
Woonplaats: Groningen, Leek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 22-09-04 15:16

ik rijd wel gewoon elke dag maar dan niet wedstrijd gericht....wel af en toe een les op de manege is het verstandig een zweetdeken te kopen??

Zeeuwtje68

Berichten: 5875
Geregistreerd: 12-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-04 15:18

alleen als je paard buiten staat is een waterdichte deken nodig vind ik. anders gebruik ik geen.

ellepel

Berichten: 47258
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-04 15:19


Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-04 19:22

En daar staan een hoop leuke dingen, maar ook een hoop onzin bij.
O.a over de dekens

Een paard kan echt wel verkouden worden als hij nat op stal of de wei staat na het rijden.
Dat hun dat toevallig niet mee hebben gemaakt, is fijn, maar echt geen graadmeter of wat ook.
Zo ook te harde afkoeling op de spieren.

Bij Kawa merk ik bijv dat hij bij dit natte weer zonder deken, geveolig is op de rug spieren met poetsen.
Wat hij anders niet heeft. (heeft niet eens met bezweet te maken)
Duidelijk dus kou op de spieren.
Geeft niks als je er niet op gaat zitten, maar dat vind ik toch ook wel eens leuk en ik vind het dan wel belangrijk dat hij er dan geen pijn door heeft.

Ik ben best een voorstander van natuurlijke dingen
maar rijden is ook niet natuurlijk, dus daarmee kan niet alles altijd 100 % natuurlijk blijven gaan.

Maar nodig, nee, niet perse, ligt eraan wat je doet.

Een paard dat in de kudde op het land staat, daar heb ik niet eens een gedachte over een deken, die bij me opkomt Lachen

verootjoo
Berichten: 35605
Geregistreerd: 19-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-04 19:50

Als je fanatiek rijd (+- 5x per week) is een deken voor je paard wel fijn. Werken met een wintervacht is anders te vergelijken met hardlopen met je winterjas aan. Voor je paard lijkt het mij fijner, maar echt nodig? Nee, het kan in principe zonder.

[o]

Meisje201
Berichten: 35192
Geregistreerd: 05-09-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-04 14:17

Ik rij zelf fjorden,
die krijgen een hele dikke vacht, dus daar gebruik ik geen dekens voor,
staan swinters in een uitlooptstal,
ze zijn wel wat gewent,
Maar nu ik fanatieker ga trainen met haar, ga ik een zweetdeken aanschaffen voor na het rijden waar ze onder uit kan stomen en ze geen kou kan vatten

MissDonna

Berichten: 8103
Geregistreerd: 03-11-03
Woonplaats: Zuidschermer

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-04 14:19

mijn paard krijg wel een deken op.. Krijgt ze minden lange haren Lachen

:+:

_Margarita_

Berichten: 2332
Geregistreerd: 02-06-04
Woonplaats: Opperdoes

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-04 14:54

ik gebruik alleen een zweetdeken, want ze kan erg bezweet zijn in de winter, en wanneer ze weer droog is, gaat de deken er ook weer af.

Margarita & Zalinda op de eeuwige paardenweide...
Roos mennen dressuur: ZZ+15
vaardigheid: ZZ+14

Useful

Berichten: 1483
Geregistreerd: 14-06-04
Woonplaats: Middelburg & Zwartewaal

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-04 16:18

Het is niet nodig..! Zelf doe ik het wel dan krijgt ze niet zo'n grote wintervacht..

    06-03-1997 Peppertree 15-06-2004, Rust zacht
Use B+10
Zazou B+11, L1+13, L2+14

Poison

Berichten: 1198
Geregistreerd: 30-06-04
Woonplaats: Venlo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-04 17:48

Licht aan t paard.
mijne heeft nooit een deken op, vind ik veel makkelijk zo!

siena
Berichten: 98
Geregistreerd: 08-09-04
Woonplaats: hernen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-04 18:11

Ik gebruik voor mijn paard wel een deken omdat ik het heel vervelend vind als ze zo nat is na het rijden en ik een uur uit kan stappen, en omdat ik een dikke wintervacht gewoon niet mooi vind.
een deken is niet noodzakelijk als je niet zo veel rijd

Don't hate yourself in the morning,
Sleep until noon!

Ecudes

Berichten: 5228
Geregistreerd: 17-12-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-04 18:53

Mijn pony (wordt vrijwel dagelijks gereden en inmiddels zelfs fanatiek) heeft geen deken op. Zweetdeken heb ik wel (bij toeval gekregen) en gebruik ik soms, als ze HEEEL erg nat is.

EbbyT
Berichten: 262
Geregistreerd: 06-05-04
Woonplaats: Zeist

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-04 16:58


Alikesflame

Berichten: 5222
Geregistreerd: 12-10-02
Woonplaats: Vledderveen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-04 21:09

dekens zijn niet nodig een paard maakt zelf een vacht aan dat ze het niet koud krijgen. als je met een paard werkt is het lastig als ze gaqan zweten en dan doe je een dek op

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-04 21:10

Citaat:
www.paardnatuurlijk.nl en dan bij natuurlijke verzorging en dan dekens. Overbodig .

runningkawa schreef:
En daar staan een hoop leuke dingen, maar ook een hoop onzin bij.
O.a over de dekens

Een paard kan echt wel verkouden worden als hij nat op stal of de wei staat na het rijden.
Dat hun dat toevallig niet mee hebben gemaakt, is fijn, maar echt geen graadmeter of wat ook.
Zo ook te harde afkoeling op de spieren.

Bij Kawa merk ik bijv dat hij bij dit natte weer zonder deken, geveolig is op de rug spieren met poetsen.
Wat hij anders niet heeft. (heeft niet eens met bezweet te maken)
Duidelijk dus kou op de spieren.
Geeft niks als je er niet op gaat zitten, maar dat vind ik toch ook wel eens leuk en ik vind het dan wel belangrijk dat hij er dan geen pijn door heeft.

Ik ben best een voorstander van natuurlijke dingen
maar rijden is ook niet natuurlijk, dus daarmee kan niet alles altijd 100 % natuurlijk blijven gaan.

Maar nodig, nee, niet perse, ligt eraan wat je doet.

Een paard dat in de kudde op het land staat, daar heb ik niet eens een gedachte over een deken, die bij me opkomt Lachen


Die link werd al gegeven hierboven, maar geef graag nog een keer antwoord Lachen

Nerwen

Berichten: 16039
Geregistreerd: 02-09-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-04 21:51

Amethyst staat zonder deken.
Krijgt ze indd wel een dikkere vacht van (teddybeertje Tong uitsteken Clown ), maar dat vind ik geen probleem. Ik rijd geen wedstrijden of erg intensief, dus m.i. onnodig in mijn geval.
Op www.paardnatuurlijk.nl staat indd een leuk stukje.
(En RK, imo is dat geen onzin Clown )

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-04 12:30

Hebben we duidelijk andere ervaring en mening. Lachen

Als hard traint kom je niet onder een deken uit, of je moet een ziek paard willen hebben

Arabesk

Berichten: 28675
Geregistreerd: 19-03-04
Woonplaats: Aan de dijk tussen Hoorn en Enkhuizen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-04 13:54

Nee, ook een paard dat je traint kan zonder deken. Ik heb jarenlang zonder dekens gewerkt, nooit eentje ziek geworden. Ook al waren ze bezweet. Onder het zweet worden ze heel snel weer droog, omdat het zweet naar buiten wordt gezogen. (lang verhaal)
Dekens zijn er omdat wij het handig vinden en om dat wij het mooier vinden (geen wintervacht). Maar voor het paard is het echt niet nodig hoor!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-04 13:58

ja, ken dat lange verhaal Lachen
Toch ken ik paaarden zonder deken, gingen niet op wedstrijd, dus vonden we niet nodig.
Die echt kou hadden gepakt of stijf op de spieren waren op de plekken waar ze het langst bezweet waren geweest.

Hoe kan dat dan?


Arabesk

Berichten: 28675
Geregistreerd: 19-03-04
Woonplaats: Aan de dijk tussen Hoorn en Enkhuizen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-04 14:29

Ik heb nooit problemen gehad met de paarden die zonder deken stonden en toch bezweet raakten met werk. Hoe kan dat dan?


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 3 bezoekers