vraagje over soort bodem en gras

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Sandra_oud
Berichten: 379
Geregistreerd: 05-03-01

vraagje over soort bodem en gras

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 19-04-02 23:25

Ik weet niet of het een rare vraag is, maar toch vraag ik het!!
Heeft de soort bodem invloed op het gras, ik bedoel kan er bij de ene bodem dan juist meer of minder eiwitten in gras zitten dan bij een andere bodem??


Westernfreak

Berichten: 5495
Geregistreerd: 06-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-02 02:52

Het ligt inderdaad weldegelijk aan het soort bodem, vooral aan of het een zand, klei, loss, veen enz. bodem is.
Verder is de grasgroei vooral afhankelijk van de bemesting....en nee, het is absoluut geen rare vraag. Zelf ben ik blij dat we het een en ander over de weide krijgen op school.

Groetjes, Mirjam

"The world is best viewed through the ears of a trotter"


Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-02 09:05

westernfreak, misschien vind je het leuk om wat van je kennis aan ons over te dragen? Ik heb een zandgrond en mijn gras groeit nauwelijks, kijk ik naar de weitjes aan de overkant van de weg, en... staat al 10 cm, vroeg me dus af, hoe komt dit??? zelfde zandgrond.

Manon

Berichten: 5495
Geregistreerd: 25-06-01
Woonplaats: IJsselstein

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-02 17:51

russel schreef:
Ik heb een zandgrond en mijn gras groeit nauwelijks, kijk ik naar de weitjes aan de overkant van de weg, en... staat al 10 cm, vroeg me dus af, hoe komt dit??? zelfde zandgrond.


Misschien is aan de overkant kunstmest gestrooid?

Percy

Berichten: 12069
Geregistreerd: 04-09-01
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-02 18:47

Of ze hebben aan de overkant van dat eenjarige gras. Dat groeit ook veel sneller maar met paarden heb je er niet veel aan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-02 18:52

Hoi,
Ik heb vanalles zitten uitzoeken over grassen, het blijkt dat er rassen gras zijn waarvan de ene niet tegen een bepaalde bodem kan en de ander doet het alleen goed op één bodem. Dus het kan ook aan het ras gras liggen, en dat bij de berm ander gras is.

Westernfreak

Berichten: 5495
Geregistreerd: 06-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-02 00:40

Tja....er kunnen natuurlijk verschillende oorzaken zijn.
Inderdaad het soort gras dat er groeit, maar ook de manier van bewerken, het bemesten en de intensiteit van het gebruik.
Veel durf ik er niet over te zeggen, omdat ik het gebruik en de verzorging van het land niet ken.

Groetjes, Mirjam

"The world is best viewed through the ears of a trotter"

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-02 19:27

Het is dus ook een weide waar een aantal shetlanders gedurende de winter op hebben gelopen. Ik hem mijn weitje 2 maanden eerder afgesloten en al met kuntsmest bestrooid. Van bijna niets groeide er bij hun binnen een maand al 10 cm. Ze hebben er paardemest op uitgereden. Dus vroeg mij af. Ik ben zo zuinig geweest en het resultaat is niet wat ik verwachtte. Kan zijn dat ze ander gras hebben, maar ik heb het ook nog bijgezaaid met weidezaad, en zij dus niet....


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Ubermetrics, YandexBot en 105 bezoekers