hoofd kantelen??? dringend.

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
Margreet

Berichten: 18322
Geregistreerd: 24-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-02 20:42

Een paard dat z'n hoofd kantelt is niet recht aan de teugel, heeft eenzijdige spanningen, loopt niet in evenwicht en is niet goed in balans. Back to basic dus.
Hoe is het als je hem op de volte zet? Treed het binnenachterbeen dan in het spoor van het buitenvoorbeen? Dan moet je zeker weten helemaal terug naar de basis! Rechtrichten, rechtrichten en nog eens rechtrichten, 'm op 2 teugels krijgen, ook (of misschien zelfs wel juist!) in de wendingen is de enige duurzame oplossing voor dit probleem, haastige spoed is zelden goed, zeker bij de africhting van paarden.

Nulla tenaci invia est via



Redemption
Berichten: 137
Geregistreerd: 11-11-01
Woonplaats: Hoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-02 20:56

Hai, ik weet precies wat je bedoelt. Mijn pony doet dit ook regelmatig. Ik ben er ondertussen aan gewend en laat het vaak ook gewoon toe. Kan me de reactie van Margreet wel voorstellen maar dit is hierbij ( als de jouwe hetzelfde doet als die van mij) vaak niet het probleem. Toen mn pony nog niet van mij was ( was manegepony) deed ze dit ook al. Ik laat het vaak gewoon toe en het word steeds minder. Je kunt ook gewoon je beide teugels vrij kort en recht voor je vastpakken en veel been geven, desnoods in een keer een schop. Meestal doen ze dan snel het hoofd weer recht. 'T is inderdaad een lastig probleempje, ik krijg het ook vrijwel niet opgelost. Jij hebt de mazzel dat die van jou het pas sinds kort doet, heb je meer kans het er weer uit te rijden. Ik zou als ik jou was gewoon de teugels inderdaad redelijk kort en stevig vastpakken en dan goed been. Ik wens je veel succes!

Kitty´s Redemption is the best!

Margreet

Berichten: 18322
Geregistreerd: 24-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-02 21:22

Ik geloof dat jullie de ernst van het probleem niet helemaal beseffen...

Nulla tenaci invia est via

Redemption
Berichten: 137
Geregistreerd: 11-11-01
Woonplaats: Hoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-02 21:46

Je hebt verschillende soorten hoofd kantelen. Ik weet wel wat jij bedoelt maar ik denk niet dat dit het probleem is. Dit is een wel vervelende maar niet ernstige vorm. Mijn pony loopt ook gewoon lekker nageeflijk, is goed recht te richten en kan goed inbuigen. Ze doet dit gewoon af en toe.

Kitty´s Redemption is the best!

Jan_324
Berichten: 6933
Geregistreerd: 09-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-02 21:50

Dus dan zit er iets fout, een paard kantelt niet zomaar maar et komt meestal doordat ze niet recht genoeg zijn en de aanleuning nog niet perfect voor mekaar hebt. DAt zijn toch echt de basisdingen voor de africhting, je kunt et paard dan wel kunstjes leren (dat kan je elke geit leren) maar of et goed is??....

Margreet

Berichten: 18322
Geregistreerd: 24-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-02 21:55

Precies Steef, er moet echt ergens iets fout zitten in de africhting, ze doen het niet 'zomaar'. In de wei zullen ze het niet gauw doen of je moet een van die zeldzame gevallen treffen met een afwijking aan z'n evenwichtsorgaan. Hoofd kantelen is voor mij een signaal dat je een stapje te snel gegaan bent en je paard nog niet goed genoeg voor elkaar hebt voor de eisen die je stelt.
Lees Ruiters en Rechters en dan bij voorkeur deel 2 maar eens, dan weet je hoe een paard afgericht moet zijn!

Maar veel mensen horen nou eenmaal niet graag dat het aan de ruiter ligt (wat begrijpelijk is, niemand hoort graag dat hij/zij het niet goed gedaan heeft) en geven liever de schuld aan het paard Lips are sealed

Lees mijn onderschrift maar eens goed!

Nulla tenaci invia est via

Waventy

Berichten: 5284
Geregistreerd: 22-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-02 12:41

1 antwoord: op 2 handen en 2 benen rijden. heel simpel. Lachen
Ik heb ook een paard gereden die deed dat ook, die was dus verkloot daardoor, kon niet meer recht lopen. Ik ben op 2 benen en handen gaan rijden, en iedere week ging het wat beter.

Groetjes Lara

Z1+4 !!!!
reserve kampioen M2 dressuur!!

Waventy

Berichten: 5284
Geregistreerd: 22-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-02 12:45

Margreet schreef:
Hoofd kantelen is voor mij een signaal dat je een stapje te snel gegaan bent en je paard nog niet goed genoeg voor elkaar hebt voor de eisen die je stelt.
Lees mijn onderschrift maar eens goed!


niet mee eens Lachen Dat paard dat ik heb gereden was z dressuur klaar, kon alle kunstjes en is door een zz amazone gereden, heeft never nooit scheefgelopen ed. Nu komt er een tut hola op die alleen maar op binnen rijdt, en ja dan gaan ze vanzelf scheef lopen, dus dit heeft niet met de africhting of basis beginselen te maken, maar gewoon door een fout van de ruiter.

Zoals ik hier heb gelezen doet het paardje het nog maar, net, dus een fout van de ruiter, te veel binnen teugel, te weinig binnen been, en Te weinig buitenteugel.

Z1+4 !!!!
reserve kampioen M2 dressuur!!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-02 13:31

Een paard kantelt zijn hoofd om zich aan de lengtebuiging te onttrekken. Dat kan een fout in de africhting zijn maar idd ook zeker een fout van de ruiter die te veel binnenteugel vraagt.
Een paard dat kantelt gaat niet recht op 2 teugels dus de ruiter zal toch weer een pas op de plaats moeten maken en terug gaan naar de basis.

Redemption
Berichten: 137
Geregistreerd: 11-11-01
Woonplaats: Hoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-02 18:15

En hoe verklaar je dan dat mijn pony dit ook aan de longe doet met alleen een halster om. Of zelfs als ze los in de longeerbak loopt?

Kitty´s Redemption is the best!

Waventy

Berichten: 5284
Geregistreerd: 22-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-02 19:25

oormijt, oorpijn ? last van het evenwichtsorgaan dat niet 100% werkt ?
laat haar/hem dan eens na kijken,Redemption

Z1+4 !!!!
reserve kampioen M2 dressuur!!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-02 19:38

Colt angel"]
moet ik dus dan meer op mijn buitenteugel gaan rijden? ik zal het proberen............ bedankt...!
[/quote]
Ik zou liever zeggen: minder op je binnenteugel, het lijkt een klein verschil maar voor mij toch wel essentieel Knipoog

[quote="Redemption schreef:
En hoe verklaar je dan dat mijn pony dit ook aan de longe doet met alleen een halster om. Of zelfs als ze los in de longeerbak loopt?

Dezelfde verklaring: Moeite met de lengte buiging. Met de longeerlijn trek je hem naar binnen waardoor hij gaat kantelen in zijn hoofd. Je paard zal eerst sterk moeten worden zodat hij zijn gewicht over 4 benen kan dragen op de volte en dat doe je door je paard recht te richten. Een paard dat goed in balans loopt en recht is kan een goede lengtebuigign laten zien en zal in zijn lichaam buigen ipv alleen in zijn kaak.

paardje

Berichten: 4405
Geregistreerd: 01-11-01
Woonplaats: Soesterberg

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-02 20:31

Redemption schreef:
En hoe verklaar je dan dat mijn pony dit ook aan de longe doet met alleen een halster om. Of zelfs als ze los in de longeerbak loopt?


als hij onder het rijden scheef loopt, zal hij daar aan wennen (en scheef worden) en dat dus tijdens het longeren ook doen!

paardje

Berichten: 4405
Geregistreerd: 01-11-01
Woonplaats: Soesterberg

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-02 20:37

goed met je binnenbeen naar je buitenteugel drijven. loopt hij helemaal recht? dan bedoel ik dus op 2 sporen? veel binnehoefslag rijden. als een paard bijv. in totaal 60 kg (ik weet het het is een onmogelijk getal!, maar wel makkelijk uit te leggen) op de rechterhand heeft (oftewel de ruiter),en 40 kg aan de linker. zal je 10 kg van de rechterhand naar de linkerkant moeten verplaatsen en hem daarvanuit bijv lichter maken. EERST HELEMAAL RECHT RICHTEN! DIT IS DE BASIS!

Margreet

Berichten: 18322
Geregistreerd: 24-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-02 20:54

Jippie"]
[quote="Colt angel schreef:
moet ik dus dan meer op mijn buitenteugel gaan rijden? ik zal het proberen............ bedankt...!

Ik zou liever zeggen: minder op je binnenteugel, het lijkt een klein verschil maar voor mij toch wel essentieel Knipoog
[/quote]

Geen van beide. Namelijk allebei evenveel en dat is al moeilijk zat!

Nulla tenaci invia est via

Margreet

Berichten: 18322
Geregistreerd: 24-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-02 20:57

Redemption schreef:
En hoe verklaar je dan dat mijn pony dit ook aan de longe doet met alleen een halster om. Of zelfs als ze los in de longeerbak loopt?


Jouw pony is inmiddels waarschijnlijk zo eenzijdig ontwikkeld dat ze niet meer anders kan.

Nulla tenaci invia est via

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-02 22:07

Om overal vanaf te zijn, dit is wat Pronk er over zegt:
"een verschijnsel dat bij een paard dat beide teugels niet gelijktijdig aanneemt nogal eens voorkomt, is het kantelen van het hoofd"
" het paard dat aan een zijde de druk van het bit wil ontwijken zal de mond naar die zijde bewegen, zodat het oor aan die zijde hoger kom. Aan de andere zijde zet het paard zich vast op het bit. "

Er wordt dus nergens gezegd dat het om lengtebuiging, binnen of buitenhand gaat!

Oplossing: " door de hand aan deze zijde, dus de zijde waar het oor laag is, even hoger te plaatsen wordt de druk van de lagen afgehaald en zal het paard het bit dus moeten loslaten, zodat het hoofd weer wordt rechtgesteld."

Als je dat doet, rij je je paard natuurlijk wel goed voorwaarts anders heeft het geen zin.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-02 22:32

Wat is dan volgens Pronk de reden dat een paard aan een zijde de druk van het bit wil ontwijken. Ik zie alleen een beschrijving van symptomen en ook een oplossing van symptomen.

pmarena

Berichten: 47931
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-02 22:35

Kijk , ik weet natuurlijk niet wat er bij jou en paardje aan de hand is ,

maar ik had dit probleem vroeger eens bij een manegepaardje ,
die kantelde het hoofd maar zo met de neus naar links ,
en ik deed super m'n best om het eruit te rijden ,
inderdaad beide kanten evenveel druk , spanning of hoe je het ook maar noemen wilt . Concentreerde me er erg op om zoveel mogelijk in balans te rijden.

Maar dat was het probleem helemaal niet !
Wat bleek nou : ik hield m'n linkerhand totaal onbewust iets hoger dan m'n rechter ,
geloofde het eerst niet toen iemand het zei en kon het zelf ook niet zien ,
echter in de spiegel aan de wand zag ik het wel duidelijk toen ik er op ging letten , heel raar ...... >>>

Afijn , toen was probleem zo opgelost Haha! Knipoog .

Misschien is het bij jou ook wel zoiets simpels ??

Redemption
Berichten: 137
Geregistreerd: 11-11-01
Woonplaats: Hoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-02 15:48

Mijn pony doet dit maar heel soms. Als ik longeer met halster hangt de lijn los dus hoeft ze niet te buigen. Met in evenwicht blijven heeft ze totaal geen problemen en ze heeft ook geen last van dr oren. Ik vind de oplossing van lovely inderdaad iets wat werkt. Mn pony heeft ook echt geen moeite met buigen, het is gewoon iets wat ze af en toe doet en waar ik me echt geen zorgen over maak. Er kunnen nu wel door iedereen redenen worden gegeven waarom ik me hier zorgen over zou moeten maken maar dat ga ik echt niet doen. Ik ben echt wel zo dat ik als ik denk dat ze iets mankeert er een deskundige bijhaal. Ik weet gewoon dat ik me er geen zorgen over hoef te maken. Het word ook niet steeds meer/erger, als dat wel zo zou zijn haal ik er wel hulp bij.

Kitty´s Redemption is the best!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-02 17:47

Redemption schreef:
Ik vind de oplossing van lovely inderdaad iets wat werkt.


Ook maar opgepikt uit het boek van Pronk hoor, maar het is zeker iets om in je hoofd te houden. 9 van de 10 keer werkt het namelijk wel zo. Soms moet je dingen gewoon simpel bekijken en niet te ingewikkeld over doen.


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 12 bezoekers