hoe bereken je de uitgetelde datum

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Nimber

Berichten: 26552
Geregistreerd: 10-01-01
Woonplaats: Apeldoorn

hoe bereken je de uitgetelde datum

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-09-04 07:54

Ik begin nu aanmezelf te twijfelen ik dacht dat het de laatste dekdatum was + 11 maanden -5 dagen?

Nimber

Berichten: 26552
Geregistreerd: 10-01-01
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-09-04 07:54

Hinke is 29-3 gedekt dus dan 24 feb uitgeteld toch?

ibikus
Berichten: 20688
Geregistreerd: 15-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-04 08:08

Ik doe geloof ik een 11 maanden -1 week.
Maar de laatste paar keren heb ik gewoon de datum aangehouden die de hengstenhouders op de facturen hadden staan.

MarijeR

Berichten: 24928
Geregistreerd: 20-08-01
Woonplaats: Onstwedde

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-04 09:02

Ik houd altijd 11 maanden aan.
Alleen de merries niet Clown

Voor dit jaar mijn merries: 23 april dekken -> 23 maart uitgerekend en 25 mei dekken -> 25 mei uitgerekend.
En dan per merrie een beetje kijken naar de vorige drachten.
Mijn vos is altijd minimaal een week te laat geweest, de zwarte meestal te vroeg, behalve dit jaar Rolleyes
Mijn merries hebben tot nu toe tussen de 323 en 352 dagen geveulend dus aan een datum houd ik me niet meer vast...

Plus dat mijn merries in de kudde zijn gedekt dus dat maakt het helemaal leuk *LOL*
Ze zijn wel gescand en als de DA het goed heeft gehad, zijn ze van de 1e dekcyclus drachtig.
Zat de DA ernaast, dan kan het van een latere cyclus zijn en komen de veulentjes ook later Clown

Kitten
Berichten: 1717
Geregistreerd: 12-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-04 09:31

Tot mei houden wij altijd 11 maanden + 1 week aan, daarna tot juni, 11 maanden, juni tot half juli 11 maanden - 1week en daarna wordt het weel langer.

Als je al vaker met de merrie gefokt hebt, weet je vaak al, of het over of onder dragers zijn, maar garantie hierop, totaan de boxdeur. Boos! Boos!

Helaas, met een voorjaar en zomer zoals dit jaar, is er geloof ik geen veulen geboren, op de tijd dat hij/zij was uitgerekent en hebben ze bijna allemaal zwaar overgedragen. Bloos Bloos

Houdt het staffeltje aan als leiddraad en kijk goed naar je merrie (niet dat dat ook maar iets helpt) want ze doet toch precies waar zij zin in heeft en bij voorkeur als je er even niet bij bent. Haha!

Eeuwig moeten wachten, is het lot van alle fokkers, maar als die kleine er dan eenmaal is................................... Cheese! Cheese! Cheese! Cheese!

Dennis

Berichten: 31466
Geregistreerd: 23-05-01
Woonplaats: Slootdorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-04 09:34

Ik houd ongeveer 11 maanden aan. En dan de laatste weken gewoon je merrie goed in de gaten houden.
Ze vertellen het echt wel waneer het er bijna aan komt Lachen(en gooien het er uit als je eventjes weg ben Tong uitsteken).

Nimber

Berichten: 26552
Geregistreerd: 10-01-01
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-09-04 10:50

Mijn ervaring is hoe harder ze roepen dat het komt (kegelen, losse banden etc) hoe langer je nog in spanning zit *LOL* wel fijn dat ze thuis staat dan ga je wat sneller kijken en kan ik iig in m'n eigen nest slapen

MarijeR

Berichten: 24928
Geregistreerd: 20-08-01
Woonplaats: Onstwedde

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-04 11:17

Kim, gewoon een webcam en je wordt netjes wakker gebeld (door Amerikanen) als het veulen komt *LOL*

peach2001

Berichten: 4254
Geregistreerd: 02-08-03
Woonplaats: Almelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-04 11:58

Uhm... Bij Shanaya 11 maanden - 25 dagen en bij Njadien 11 maanden - 20 dagen uitgaande van laatste dekdag en afhankelijk van de DA...
Vanaf die tijden ga ik extra opletten Knipoog
Dit jaar was Shanaya 17 dagen te vroeg en Njadien 7, maar Njadien stond al ruim een week in de hars... Dus volgend jaar is Shanaya 15 mei uitgerekent, dus ik ga vanaf 20 april extra controleren Knipoog En Njadien is 9 juni ongeveer uitgerekent, dus vanaf half mei ofzo ga ik die eens extra controleren, en sowieso al wat extra zodra het veulen van Shanaya geboren is, want tja, dat werkt aanstekelijk...

LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-04 12:00

340 dagen na de laatste dekking is mij verteld.

Honey was 9 juni voor het laatst gedekt en toend us 15 mei uitgerekend.
Veulen werd alleen op 10 april geboren, maar vooruit Haha!

MarijeR

Berichten: 24928
Geregistreerd: 20-08-01
Woonplaats: Onstwedde

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-04 12:11

The mare's secret code of honor is as old as horses themselves and is ultimately the species best kept secret. No mare shall ever produce a foal before it's time.(It's time being determined by the following factors):


No foal shall be born until total chaos has been reached by all involved. Your house must be a wreck, your family hungry and desperate for clean clothes, and your social life nonexistent.
Midwives must reach the babbling fool status before you foal out. Bloodshot eyes, tangled hair and the inability to form a sentence mean you're getting close.
For every bell, beeper, camera or whistle they attach to you, foaling must be delayed by at least one day for each item.
Vet check, add a day, internal add three. If you hear the words, "She's nowhere near ready. You'll be fine while I'm away for the weekend," Wait 12 to 16 hours and pop that baby out!
Owner stress must be at an all time high! If you are in the care of someone else, ten to fifteen phone calls a day is a sign you're getting close. When you hear the words "I can't take it anymore!" wait three days and produce a foal.
You must keep this waiting game interesting. False alarms are necessary! Little teasers such as looking at your stomach, pushing your food around in the bucket and then walking away from it are always good for a rise. Be creative and find new things to do to keep the adrenaline pumping in those who wait.
The honor of all horses is now in your hands. Use this time to avenge all of your stable mates. Think about your friend who had to wear that silly costume in front of those people. Hang onto that baby for another day. OH, they made him do tricks too! Three more days seems fair. Late feedings, the dreaded diet, bad haircuts, those awful wormings can also be avenged at this time.
If you have fulfilled all of the above and are still not sure when to have this foal, listen to the weather forecast on the radio that has been so generously provided by those who wait. Severe storm warning is what you're waiting for. In the heart of the storm jump into action! The power could go out and you could have the last laugh. You have a good chance of those who wait missing the whole thing while searching for a flashlight that works!
Make the most of your interrupted nights. Beg for food each time someone comes into the stable to check you. Your stable mates will love you as the extra goodies fall their way too.
Remember, this code of honor was designed to remind man of how truly special horses are. Do your best to reward those who wait with a beautiful filly to carry on the mare code of honor for the next generation of those who wait!

marloes-joy

Berichten: 8421
Geregistreerd: 28-07-01
Woonplaats: Vianen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-04 12:37

333 dgn Lachen
Joy heeft 334 gedragen
dan was ze een week tevroeg als je van 340 uit zou gaan, 1 dag te laat als je van 11 mnd uit zou gaan
pff wat een gedoe Lachen
Ik zou gewoon van 11 mnd uitgaan (333 dgn dus)

DMHorses

Berichten: 1881
Geregistreerd: 22-04-03
Woonplaats: Alkmaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-04 12:39

bij mijn merrie gingen ze ook gewoon van 11 maanden uit toen ik de uitgerekende datum vroeg aan de hengstenhouder....

nadezda

Berichten: 1852
Geregistreerd: 10-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-04 15:57

Volgens mij uit een test bleek dat over het algemeen paarden 11 maanden en 4 dagen dragen.
Maar je moet de merrie de laatste maand toch goed in de gaten houden want er is al wel eens eerder iemand verrast met een veulen die een maand te vroeg kwam.

Yessy

Berichten: 23023
Geregistreerd: 16-02-03
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-04 17:18


Jeddah

Berichten: 14474
Geregistreerd: 17-03-02
Woonplaats: Golden Valley, USA

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-04 17:40

Ik reken altijd 335 dagen en ga ervan uit dat het tussen de 320 en 365 geboren kan worden. Simply is vorige keer 333 gegaan, ik hoop dat ze dat nu ook ongeveer doet.

Mac

Berichten: 11649
Geregistreerd: 09-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-04 18:08

Ik houd ook voor het gemak 11 maanden aan. Lee ging vorige keer op een paar dagen na een vol jaar Boos! en heeft overduidelijk Marije's Code Of Honor gelezen. Ik verwacht dus dat ze dit jaar ook weer overtijd gaat. Van de jonge merrie weet ik het niet ... zij is ook in de kudde gedekt en de dierenarts heeft me bij de aankoopkeuring een schatting meegegeven ... en daar moet ik het mee doen Haha! !

Caira
Berichten: 26062
Geregistreerd: 20-07-02
Woonplaats: Schoorl

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-04 18:27

Ik had ook 11 maanden aangehouden, irish vond 12 echter een mooier getal!

ibikus
Berichten: 20688
Geregistreerd: 15-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-04 20:47

Jonkvrouw lijkt wel de enige die korter gedragen heeft dit jaar Verward

Peterina
Berichten: 9148
Geregistreerd: 13-06-03
Woonplaats: Neerpelt, Belgiƫ

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-04 21:55

Mijn oudste merrie (is 17 jaar) draagt op de kop 329 dagen ! Tot nu toe 6 veulens gehad met een 0.5 dag erbij voor de hengstjes om dat mannen altijd meer werk zijn Haha!

Polly
Moderator Algemeen1
No drama, no glory!

Berichten: 23430
Geregistreerd: 09-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-04 21:58

Klopt dat ding van jou wel Yessy?
Als ik een dekdatum van 22/05/2004 invul dan zou het veulen komen op 03/09/2006, mag hopen dat het iets korter duurt *zucht* het idee alleen al

MarijeR

Berichten: 24928
Geregistreerd: 20-08-01
Woonplaats: Onstwedde

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-04 22:52

Polly schreef:
Klopt dat ding van jou wel Yessy?
Als ik een dekdatum van 22/05/2004 invul dan zou het veulen komen op 03/09/2006, mag hopen dat het iets korter duurt *zucht* het idee alleen al

Eerst de maand, dan de dag en dan het jaar invullen, 05/22/2004 dus.
Ik heb ook zo'n calculator op m'n site gezet met een NL uitleg erbij.

elllis
Berichten: 2745
Geregistreerd: 27-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-04 23:03

Polly schreef:
Klopt dat ding van jou wel Yessy?
Als ik een dekdatum van 22/05/2004 invul dan zou het veulen komen op 03/09/2006, mag hopen dat het iets korter duurt *zucht* het idee alleen al


Ik dacht ook handig dat kalendertje van Marije maar kreeg ook van die gekke data`s Haha!

Heb toen even goed gelezen en kwam zo wel op een normale datum Blond !!

Polly
Moderator Algemeen1
No drama, no glory!

Berichten: 23430
Geregistreerd: 09-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-04 23:24

tsja, ik ben verders niet blind ofzo, maar nu klopt het wel

Kitten
Berichten: 1717
Geregistreerd: 12-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-04 08:02

MarijeR schreef:
The mare's secret code of honor is as old as horses themselves and is ultimately the species best kept secret. No mare shall ever produce a foal before it's time.(It's time being determined by the following factors):



Jezus, die is goed !! OK dan! OK dan! MarijeR Hoe kom je hieraan en heb je nog meer van dat soort teksten?
Deze wordt in ieder geval ingelijst en komt boven mijn bed te hangen, kan ik er nog eens goed naar kijken, als ik weer eens voor een rondje loos alarm, m'n warme bed uit moet. Boos!