veulen van de moeder af wennen.

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
nicolietje

Berichten: 1331
Geregistreerd: 01-01-02
Woonplaats: hengelo

veulen van de moeder af wennen.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 19-04-02 12:27

heej..ja iemand enig idee hoe?
en wanneer?
wij hebben een merrie die echt ontzettend goed op haar kindje past(gelukkig) maar wij krijgen dus dat veulen er nog niet af..
wanneer moet je daarmee beginnen????

Groetjes Nicole


Dees

Berichten: 18874
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-02 12:44

Meteen de tweede dag. Leren ze geduld hebben van. Wat doe je, je haalt de merrie uit de box en gaat daarmee wandelen. Het veulen blijft achter,liefst aan een halster en een touw (leert ie gelijk dat het touw wint en hangen geen zin heeft). Begin met 4 minuten.

Binnen een week of twee moet je rustig de merrie een uurtje kunnen weghalen.
Let er goed op dat wanneer je de merrie er langer bij weg hebt gehad, haar uier erg vol zit. Laat het veulen er dan niet meteen aanzitten maar melk de merrie eerst. Het veulen zal erg gulzig drinken en de merrie ongemolken royaal geven..zo kan je veulen stikken.

Ook al ben je vergeten het van begin af aan even te doen (merrie weghalen), meteen mee aanvangen. Krijg je makke veulens van.

Wat als.... de wetenschap wel gelijk heeft?

nicolietje

Berichten: 1331
Geregistreerd: 01-01-02
Woonplaats: hengelo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 19-04-02 13:06

het is dus al de vierde dag..oeps.. :0
maar ik zal vandaag een poging tot doen...
bedankt dat je dat zei over dat melken.daar was ik zelf niet opgekomen!! Lachen

Groetjes Nicole

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-02 13:16

En ik ben er weer geen voorstander van om het veulen bij zijn moeder weg te halen, zelfs al is het maar 5 minuten, laat staan langer. De merrie zal de melkproductie terugschroeven als er niet regelmatig gedronken wordt. Daarom hou ik er ook niet van om met de merrie door te rijden of naar wedstrijden te gaan als ze een veulen heeft en het veulen dan thuis blijft.
Bovendien kan er tijdens zo'n panieksituatie als je ze hebt gescheiden en het veulen perse naar de moeder terug wil van alles gebeuren. Het veulen vastzetten met een touw en weglopen kan voor beschadigingen in de nek zorgen als het veulen gaat hangen. Er word niet voor niets iedere keer aangegeven dat je een veulen moet leiden met een touwtje achter zijn kont en voor zijn borst langs.
Veulen weghalen, nu al? Ik zou het dus gewoon niet doen.

Makke veulens krijg je niet alleen door een veulen bij de moeder weg te halen. Makke veulens krijg je door constante en consequente opvoeding.

Je suis Charlie.

Dees

Berichten: 18874
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-02 13:40

Cassidy schreef:
En ik ben er weer geen voorstander van om het veulen bij zijn moeder weg te halen, zelfs al is het maar 5 minuten, laat staan langer. De merrie zal de melkproductie terugschroeven als er niet regelmatig gedronken wordt. Daarom hou ik er ook niet van om met de merrie door te rijden of naar wedstrijden te gaan als ze een veulen heeft en het veulen dan thuis blijft.
Bovendien kan er tijdens zo'n panieksituatie als je ze hebt gescheiden en het veulen perse naar de moeder terug wil van alles gebeuren. Het veulen vastzetten met een touw en weglopen kan voor beschadigingen in de nek zorgen als het veulen gaat hangen. Er word niet voor niets iedere keer aangegeven dat je een veulen moet leiden met een touwtje achter zijn kont en voor zijn borst langs.
Veulen weghalen, nu al? Ik zou het dus gewoon niet doen.

Makke veulens krijg je niet alleen door een veulen bij de moeder weg te halen. Makke veulens krijg je door constante en consequente opvoeding.


Dat je het veulen moet leiden door te duwen aan het kontje heeft niets met paniek en/of mogelijk gebroken nekje te maken, maar alles met de natuurlijke neiging van het paard tot het geven van tegendruk. Zo zal een veueln niet het touw volgen maar juist in de kont gaan hangen, leert het helemaal niets van dus moet je het met een arm of doek achter de billen langs leren dat het achter het touw aan moet. Is niet een logische reactie voor een paard.

En Cassidy, ik neem aan dat jij je paard ook niet meer bereid (oid) zolang het een veulen aan de voet heeft? Want hoe wil je het anders hebben.

Je moet een veulen zo vroeg mogelijk leren vast te staan aan een touw, in ieder geval eerder dan dat ze hun gewicht mee hebben om het touw te doen breken. en zo'n vliegje aan een touw snapt best snel dat het zich over moet geven.
tuurlik zal het veulen achter de merrie aan willen, dat is nou net het doel van de oefening, het veulen moet accepteren dat het ook een tel ofzo ozonde de merrie kan.

De merrie zal in een tijdje zonder het veulen (denk uurtje) echt niet de melkgift terugschroeven. Kijk maar in juli/augustus op het wedstrijdterrein, al die zogende merries met praktisch lekkende uiers....

En dat de consequente opvoeding makke veulens maakt, helemaal mee eens. Maar bij die opvoeding hoort ook het accepteren dat de dingen niet altijd gaan zoals het veulen wenst, dat is hard en sneu, maar dan had het maar geen paard moeten worden. Je kan ze beter vroeger als later leren dat mensen uiteindelijk bepalen wat er gebeurt....

Wat als.... de wetenschap wel gelijk heeft?

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-02 14:11

Als ik een veulentje wil fokken moet ik de consequenties aanvaarden dat ik een tijdje niet op de merrie kan rijden, hoe graag ik dat ook zou willen. Mijn merrie wordt op dit moment niet meer bereden (bevalling verwacht eind April), en zo lang ze er een veulen bij voet heeft ook niet. Ze gaat een half jaar met veulen en een hele kudde merries het land op. Geen wedstrijdterrein voor mijn merrie, en geen urenlang wachten van het veulen tot de moeder weer terugkeert en de "bar" weer geopend is.

Ik zal op het land vaker met het veulen bezig zijn, en halster op en af doen en stukjes met haar proberen te lopen. Ze zal altijd in staat zijn om de moeder in ieder geval te zien, en als met verloop van tijd de natuurlijke afstand tussen merrie en veulen wat groter word, is dat in mijn ogen het tijdstip om de merrie en het veulen wat verder uit elkaar te halen.

Nogmaals, het lijkt me geen goed plan om een veulen aan een halster te vroeg vast te zetten, met een half jaar is het veulen nog niet sterk genoeg om een stevig halster en een stevig touw aan gort te rukken, maar de hals en de nek van het paard zijn dan wel steviger dan bij een veulen van 2 dagen.
Laatst bijgewerkt door Cassidy op 19-04-02 14:41, in het totaal 2 keer bewerkt

Je suis Charlie.


Diana_Mabel

Berichten: 7044
Geregistreerd: 04-02-02
Woonplaats: Houten

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-02 14:40

Wij hebben na een week de merrie een paar minuten weg gehaald en weer terug en daarna zijn we begonnen met rijden. Zo blijft ze mooi in vorm. Het kan geen kwaad om snel weer te gaan rijden als je het maar rustig aan weer op bouwt.
Zet je veulen a.u.b. niet vast in de stal er kan van alles mis gaan. Zet iemand bij de stal neer die een oogje in het zeil houdt en ga lekker een stukje lopen met je merrie of stap een rondje in de bak onder het zadel.

Hippisch ondernemer op het gebied van paardenwelzijn

"The best way we can show respect for our equine friends is to honor how they're made."
~ Dr. Juliet M. Getty

FlyingHigh

Berichten: 4050
Geregistreerd: 14-06-01
Woonplaats: Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-02 15:32

Alles lief leuk en aardig, maar ik hoefde er niet eens aan te denken om de merrie bij het veulen weg te halen. Die merrie was absoluut niet handelbaar meer, het was ronduit levensgevaarlijk om haar bij het veulen weg te halen!!!! Je kunt een merrie en veulen niet binnen een minuut uit gehoorafstand halen en als je de pech hebt dat je een extreme moederkloek aan een touwtje hebt, kunnen er gekke dingen gebeuren!!! Deze merrie werd zwart voor de ogen en ging het liefst dwars door de muur weer terug naar haar veulen. Okee, na enkele levensgevaarlijke pogingen hebben we haar met rust gelaten en samen met een kudde merries lekker de weide in gezet. Zij blij, veulen blij en 'wij' nog intact Haha!

Trollen rollebollen als dollen in de drollen....

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-02 15:39

En Flyinghigh, is het ooit nog goed gekomen met het veulen omdat je het niet binnen twee dagen van zijn moeder hebt weggehaald om een stukje met haar te wandelen?
Heb je gereden tijdens de zoogtijd van het veulen?

Je suis Charlie.

nicolietje

Berichten: 1331
Geregistreerd: 01-01-02
Woonplaats: hengelo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 19-04-02 18:26

ik wil effe reageren op cassidy..de DA zei ook dta het juist goed was om veulens al vroeg te wennen om even niet bij de merrie te zijn, het gaat maar om 5 minuutjes en we longeren de merrie ondertussen..
het veulen staat dan in een afgesloten lichte stal..waarin um nix kan gebeuren..
dus wat is dan het probleem?

Groetjes Nicole

Dees

Berichten: 18874
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-02 18:45

ladolcevita schreef:
Wij hebben na een week de merrie een paar minuten weg gehaald en weer terug en daarna zijn we begonnen met rijden. Zo blijft ze mooi in vorm. Het kan geen kwaad om snel weer te gaan rijden als je het maar rustig aan weer op bouwt.
Zet je veulen a.u.b. niet vast in de stal er kan van alles mis gaan. Zet iemand bij de stal neer die een oogje in het zeil houdt en ga lekker een stukje lopen met je merrie of stap een rondje in de bak onder het zadel.


Het vastzetten van een veulen op stal moet eigenlijk inderdaad onder toezicht gebeuren....was ik vergeten te vermelden, maar ik zou inderdaad het veulen onder toezicht in de box laten.
Nog beter: het veulen aan een longeerlijn, longeerlijn door een ring en uiteinde in handen van de teozichthouder. Veulen moet immers toch een keer leren wat het is om vast te staan.

Ik geloof niet dat ik veel fokkers ken die handelen zoals Cassidy. Het zal vast een manier zijn hoor, maar ik zie veel goede resultaten door het veulentje en de merrie gewoon eventje uit elkaar te halen. Daar berusten beide vanzelf in. Lijkt me dat het ultieme afschied dan ook niet zo traumatisch is....

Wat als.... de wetenschap wel gelijk heeft?

ibikus
Berichten: 20688
Geregistreerd: 15-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-02 00:35

Bij ons ging de merrie er ook al vanaf dag drie er van af,
eerst een paar minuutjes en na anderhalve week kon je zo al een uur wegblijven.
Je krijgt er heel 'zelfstandige' paarden van, niet van die plakkers met verlatingsangst die over de zeik raken wanneer je in het bos iemand passeert oid.

MarijeR

Berichten: 24924
Geregistreerd: 20-08-01
Woonplaats: Onstwedde

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-02 03:00

Ik haal ook al snel de merrie even weg, met een dag of 2. Gewoon voor een paar minuten, even om aan het idee te wennen. Er blijft altijd iemand bij het veulen in de stal de eerste paar keren.

Zeker als het veulen wat ouder (en vervelender) wordt, vindt de merrie het vaak heerlijk om even weg te zijn.

Monnik

Berichten: 1795
Geregistreerd: 12-08-01
Woonplaats: Hillywood

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-02 15:59

Ik ben er ook geen voorstander van de merrie al zo snel van het veulen te scheiden. Paniek alom en dit levert m.b.t. de merrie levensgevaarlijke situaties op. Ze is net een leeuwin!
Ben er wel van overtuigd dat je ze moet wennen uit elkaar te gaan. Ik begin daar pas mee vanaf een maand. Zet m'n veulen niet vast, ook niet onder toezicht. Zorg dat de box waarin het veulen achterblijft veulenbestendig is en dat er iemand toezicht houdt!
Mijn veulen is zowiezo al geen voorstander van het halster en touw en ook al ben ik daar de 1ste dag meteen mee begonnen dit levert nog altijd een forse strijd op. Het is dan ook een ernstig dominant ventje.
Vroeger deden wij niet anders en dat ging altijd goed. Zelfs als moeder en kind pas voor het eerst gescheiden werden als het veulen er definitief af ging.
Te vroeg scheiden (dus de eerste dagen al) kan ook leiden tot zeer traumatische ervaringen bij het veulen......

Ik ben het met Cassidy eens dat ik een veulen wilde en dus de consequenties op de koop toe moet nemen. Rijden en longeren doe ik in het bijzijn van het veulen en niet langer dan een half uurtje. Dit werkt overigens heel erg goed en het is zeker niet zo dat het veulen alleen maar achter mams aanrent. Alleen wanneer ik een rondje over de boerderij ga doet hij dat.

[BB-ITP]Aussie puppies aan het spelen
De website over mijn Aussies Face, Jay & Ike, mijn paardjes Jacqie & Jamai en mijn Siberen Noor & Chip: Chiƫsvar's Aussies, Quarters en Siberen.

FlyingHigh

Berichten: 4050
Geregistreerd: 14-06-01
Woonplaats: Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-02 20:29

Cassidy schreef:
En Flyinghigh, is het ooit nog goed gekomen met het veulen omdat je het niet binnen twee dagen van zijn moeder hebt weggehaald om een stukje met haar te wandelen?
Heb je gereden tijdens de zoogtijd van het veulen?


Nee, ik heb het wel enkele malen geprobeerd, maar de levensgevaarlijke pogingen gestaakt...
Als we op pad gingen, ging meneertje mee, voorop en moeders er gedwee achteraan!!
Ik heb moeders met zoon de gehele zoogtijd in de kudde laten lopen en na het spenen hebben we de draad met rijden weer opgepakt. Moeders had het heeel moeilijk met het spenen, we hebben haar direct gescheiden van haar veulen. Het veulen heeft werkelijk geen gil gegeven om zijn moeder, hij was al behoorlijk zelfstandig. Nu nog trouwens, een echte wereldreiziger, gaat rustig van de stal weg als ie zou uitbreken oid Haha! Hij heeft niets eraan overgehouden dat ie 5,5 maanden bij zijn mams is geweest.

Trollen rollebollen als dollen in de drollen....

nicolietje

Berichten: 1331
Geregistreerd: 01-01-02
Woonplaats: hengelo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 22-04-02 15:14

nou we hebben um al een halster omgekregen en gaat ook aan het touw naar buiten gaat heel goed!!
vanavond helpt iemand on hem eraf te halen..

Groetjes Nicole


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: ComscoreBot, karmas, Punz, Ubermetrics en 46 bezoekers