een pony van 4 jaar 3cm gegroeid is dat normaal

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
samantha5

Berichten: 4309
Geregistreerd: 20-06-01
Woonplaats: Alphen a/d rijn

een pony van 4 jaar 3cm gegroeid is dat normaal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 19-04-02 08:52

ik heb mystery nu vanaf begin december toen hebben we hem opgemeten en nou gisteren hebben we hem ook opgemeten in 6 maanden tijd is hij 3 cm gegroeid dat is best veel of niet?

Wees jezelf, er zijn al genoeg anderen


Manon

Berichten: 5495
Geregistreerd: 25-06-01
Woonplaats: IJsselstein

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-02 08:59

Paarden en pony's groeien tot ongeveer hun 8ste, dus het is best normaal dat ie iets gegroeid is. 3cm Is idd best veel in 6 maanden, maar volgens mij is het heel normaal.

Hartje
Berichten: 1939
Geregistreerd: 06-12-01
Woonplaats: Ymuiden

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-02 09:01

Je moet het net zien als een kind wat een groei spurt krijgt. Sommige paarden/ponies gaan sneller groeien als ze beter gevoerd worden of meer beweging weidegang krijgen. Misschien voerde de vorige eigenaar minder voedzaam voer of kreeg hij/zij minder beweging. Het is niet vreemd dat een paard/pony dus zo snel groeit. De groeispurt is meestal maar een bepaalde periode dus er zal in het komende half jaar niet zomaar weer 3 cm op komen.


Vippie
Berichten: 10408
Geregistreerd: 11-01-01
Woonplaats: Lalaland

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-02 10:13

Kan heel goed hoor. Idd door beter voer en andere verzorging.
Mijn fjordje is de afgelopen 2 jaar 7cm gegroeid (tussen haar 2e en 4e jaar) waarvan 4cm het afgelopen jaar.
Let maar goed op de kont en schoft, dan kun je zien waneer ze weer in een groeistuip zitten.

Viv

De reden dat ik niet meer verander is dat ik mezelf dan niet ben maar een ander!
Bedankt voor alles wat je me hebt gegeven wijffie, dag ezeltje...
Cadiz Ruinenkampioen 2008 en Reserve Ruinenkampioen 2009, 2012, 2014!!!!!
A-zadelproef, STERRUIN!!!!
B+12/ L1+3

obelix

Berichten: 11877
Geregistreerd: 09-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-02 10:15

hey.. die v mij heeft dit ook gehad hij was in 5 maanden 4 cm gegroeit..
dus het is wel normaal ja.. ik heb hem lekker biks bijgevoerd en nu ga ik m binnekort weer opmeten! ik ben benieuwd Lachen

keep calm, I'm engaged!!! <3

samantha5

Berichten: 4309
Geregistreerd: 20-06-01
Woonplaats: Alphen a/d rijn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 19-04-02 10:33

dus het is echt van zijn voedig bij mij krijgt hij bix en hooi en bij haar kreeg hij hooi en kuilgras. maar hij is helemaal niet echt volwassen als je naar zijn koppie kijkt en de rest van zijn lichaam dus het zou zo kunnen gebeuren dat er binnekort weer wat cm -ters bij zit. ik hoop het teminste wel

Wees jezelf, er zijn al genoeg anderen

nicolietje

Berichten: 1331
Geregistreerd: 01-01-02
Woonplaats: hengelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-02 13:42

volgens mijn moeder worden ze ook groter als ze opeens veel gereden worden...en aangezien ze vier is.. Haha!

Groetjes Nicole

samantha5

Berichten: 4309
Geregistreerd: 20-06-01
Woonplaats: Alphen a/d rijn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 20-04-02 20:21

nou hij wordt nog niet bereden Haha!

Wees jezelf, er zijn al genoeg anderen

orri

Berichten: 20941
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: "the world is my playground"

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-02 20:23

Mijn paard had ook een groeispurtje gehad in 10 maanden (tussen 4 en 5 jaar dus ong.) 3 cm gegroeit.

Victorian Elegance Webshop
Dependance van Ratcity's Shelter locatie Almere
DeviantArt voor mijn doodles!

nicolietje

Berichten: 1331
Geregistreerd: 01-01-02
Woonplaats: hengelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-02 16:17

oh nog niet bereden-dan wordt ie nog groter Lachen

Groetjes Nicole

Vippie
Berichten: 10408
Geregistreerd: 11-01-01
Woonplaats: Lalaland

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-02 18:02

nicolietje schreef:
volgens mijn moeder worden ze ook groter als ze opeens veel gereden worden...en aangezien ze vier is.. Haha!


Dan heeft jouw moeder geen verstand van paarden, want als ze ineens gereden worden blijven ze juist kleiner omdat ze de voedingsstoffen die ze nodig hebben voor de groei dan gebruiken voor de energie die de spieren nodig hebben.

Mijnes wordt niet opeens veel gereden, dit hebben we langzaam opgebouwd en ze wordt nu pas (op haar 4e terwijl leeftijdgenootjes al minstens M lopen) 4x per week een half uurtje gereden en 1x per week een uurtje in een zeer rustige westernles (veel stappen). Dit even ter info.

Viv

De reden dat ik niet meer verander is dat ik mezelf dan niet ben maar een ander!
Bedankt voor alles wat je me hebt gegeven wijffie, dag ezeltje...
Cadiz Ruinenkampioen 2008 en Reserve Ruinenkampioen 2009, 2012, 2014!!!!!
A-zadelproef, STERRUIN!!!!
B+12/ L1+3

nicolietje

Berichten: 1331
Geregistreerd: 01-01-02
Woonplaats: hengelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-02 21:28

okeej...
geloof mij, mijn moeder heeft heus wel verstand van paarden. ze heeft ondertussen zoveel ervaring met paarden dat ik dat over haar zeggen kan..
wij hebben ''toevallg'' 2 paarden die nadat die na regelmatig rijden uit elkaar gekomen zijn, en dus een eind de lucht ingeschoten zijn..
ik heb niet gezegt dat dat persé bij elk paard zo is (toch?) maar het is wel heel toevallig en ik ken wel meer mensen die met die geval te maken hebben og gehad hebben..
dus jij trekt je conclusie misschien wel iets te snel..

Groetjes Nicole

Tiko

Berichten: 3706
Geregistreerd: 17-11-01
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-02 18:57

Tiko is 'pas' op zijn 5,5 ingerden, maar toch is hij in zijn vierde levensjaar, nauwelijk tot niets gegroeid (dus hij is sinds hij 4 werd misschien een halve tot 1 cm gegroeid). Is dit dan juist afwijken, of verschilt dat ook wel is per ras (tinker in Tiko's geval)???

Tiko is BOKTTINKER 2003!!


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: AhrefsBot, SemrushBot en 130 bezoekers