springwedstrijd, hoe doen jullie dat?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
germie

Berichten: 25887
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

springwedstrijd, hoe doen jullie dat?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 19-04-02 08:13

Morgen is het dan zover, mijn eerste officiele springwedstrijd in mijn hele leven. Maar nu komt het volgende, ik heb nog nooit een parcours gesprongen, ook geen oefenparcours. Ik had m'n eerste winstpunt in de dressuur en toen heb ikk mij maar opgegeven in mijn blije bui.
Normaal rij ik zonder martingaal, zonder sporen en zonder zweep. Dit op de wedstrijd wel opeens gaan gebruiken, voor het geval dat het paard iets raars verzint, of gewoon niets anders doen dan thuis, dus zelfs zonder zweep starten???
Het paard hoeft toch niet ingevlochten te worden?? Mag je met springen zonder handschoenen starten?? Volgens mij wel.
Hoe bereiden jullie je paard verder voor?? Ik begin volgende week met prive-springles, omdat het een groen paard is, en nog nooit (dus net als ik) een parcours gesprongen heeft. Nu zullen jullie wel denken, waarom niet eerder les? Dat zit zo, het paard is niet van mij, ik rij er nu bijna een jaar op, en het paard loopt dus ook bijna een jaar onder het zadel. Echter ik moet alles overleggen met de eigenaar, en nu de springwedstrijden (ik heb er al meer gepland en opgegeven) in het verschiet komen mag ik opeens wel naar een oefenparcours en les.
ik heb wel elke week dressuurles en clubles (waarbij altijd even gesprongen wordt, al is dat na de les, dus als ik al meer dan 60 minuten op het paard zit, omdat de anderen niet willen springen).
Thuis springt het paard eigenlijk altijd, tenzij ik iets raars verzin, bijvoorbeeld een deken over de hindernis, dan weigert zij een keer of 2 en dan is het klaar. Hoogte is niet zo'n probleem, al vind ik een meter af en toe best hoog, als het paard raar doet. Dus ik heb het paard inmiddels aan dekens, rare oxers en dergelijke gewend. Wat nog meer??


UrbanL

Berichten: 14584
Geregistreerd: 22-02-01
Woonplaats: Somewhere only I know....

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-02 08:20

mmhh parcours lopen is ook weer een vak apart dat moet je leren. In de paard & sport heeft een hele tijd geleden een mooi stuk erover geschreven.

Maare je wilt starten met springen terwijl je nog geen springervaring hebt ?? Is het niet handig om eerst wat lessen te nemen en dan te gaan starten. Het risico is wel groot straks gebeurt er wat en springt je paard nooit meer.

Als je anders nooit met sporen rijdt zou ik dat nu ook niet doen. Sweepje bij je hebben is nooit verkeerd. Je mag zonder handschoenen starten.

Leef en Strijd vergeet het einddoel Maak de reis
tem je angst en hou je dromen niet gevangen
adem vrij alles gaat voorbij wat niet geniet dat gaat verloren voor altijd ♥

Leef en strijd - 3JS

germie

Berichten: 25887
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 19-04-02 08:26

Ik heb wel springervaring, heb altijd wel gewoon les gehad, maar nooit een parcours ofzo gesprongen, of je moet die 2 onderlinge wedstrijden op een manegepaard meenemen. Ook heb ik 1 onderlinge wedstrijd op het paard waar ik mee rij gereden, dat stond op officiele hoogte, ik kwam redelijk rond, de 1 na laatste hindernis een fout, de laatste 3 weigeringen, maar de 4e keer ging ze er wel over. Maar dat is al weer een half jaar geleden (het poaard liep toen dus nog geen half jaar onder het zadel en was absoluut niet klaar voor zo'n parcours, ik had me ook opgegeven voor 70 cm, maar dan moet je opeens wel meedoen op officiele hoogte, dus toch maar geprobeerd)
Ik heb dus wel elke week les waarin gesprongen wordt (10-15 minuten, aan het einde van de les). Dus lijntjes e.d. heb ik wel veel geoefend, ook galopbalkjes, in-uit-jes, dubbels, allerlei dingen heb ik we lgeoefend, maar GEEN wedstrijd.
Ik ben van plan om alles vanuit de draf te springen, galop is moeilijker onder controle te houden en 1 meter is niet zo hoog dat de draf neit meer gaat. EENS MOET de EERSTE keer zijn, toch????


celano
Berichten: 1951
Geregistreerd: 23-10-01
Woonplaats: Scheveningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-02 08:35

Vergis je niet Germie, 1 meter is niet echt laag meer. Ik zie vaak vreselijke noodsprongen en zelfs crashes in de B. Ik laat mijn paarden altijd eerst ruimschoots ervaring opdoen in de 60 en 80 cm-oefenrubrieken. Dat is wel heel laag, maar dan kun je altijd zoals je zegt vanuit draf komen, een keer doordrukken als ze willen stoppen en met elke afstand zonder ongelukken springen. Vergeet niet dat er in een parcours veel te kijken is voor een paard.

Maar goed, ik hoop dat het goed gaat en dat jullie er veel van leren. Als je eenmaal aan het parcours rijden bent, en regelmatig les neemt kan het heel snel gaan met de ervaring. Je hoeft inderdaad niet in te vlechten of handschoenen te dragen. En niet zo'n afschuwelijke plastron om! En verder zou ik je gewoon voorbereiden zoals je altijd doet en jer er niet te druk om maken, ook niet als het niet helemaal goed gaat.

Effe offtopic: Laatst realiseerde ik me dat tussen de 60 centimeter en B evenveel verschil zit als tussen de B en (inter)nationaal 1,40!

germie

Berichten: 25887
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 19-04-02 08:41

Ik ga er van uit dat het paard bij de eerstehindernis al niet meer wil, dus dan kan het alleen maar meevallen. Ik had ook wel meer willen oefenen, maar ja, het is niet mijn paard. Dus dat is jammer. Een meter hoogte heb ik al wel een paar keer gesprongen, maar thuis oefen ik liever lager, ik ben vaak alleen, en als er dan iets misgaat........
Een plastron met dressuurwedstrijden? dan doe ik het altijd fout, ik heb er namelijk geen, maar ik heb hier wel op iemand gereageerd die er eentje te koop had. Nooit een opmerking over gehad trouwens.
Vanavond nog even een steiltje ofzo oefenen, en wat dressuur, dan moet het morgen maar.

UrbanL

Berichten: 14584
Geregistreerd: 22-02-01
Woonplaats: Somewhere only I know....

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-02 09:00

euh als je zo al binnenkomt schiet het al iet op en zal hij idd ook nie springen.

Ga gewoon rustig zitten en neem de tijd je hebt namelijk 1 minuut na de bel om te starten. Voor de B zou ik wel gewoon galop doen omdat anders je de kant heb dat je paard gaat stormen. Lekker rustig zitten en niet gaan trekken of gaan twijfelen (voelt je paard). Als jij erover wilt dan zal hij ook wel gaan. Je mist nog parcours ervaring. Probeer aan het einde van de les 8 hindernissen te springen puur voor de oefening.

Nog een vraag waarom wacht je niet even en oefen nog wat meer en start dan. Je hoeft toch niet morgen te starten neem de tijd en vooral rust.

TIP:
Op veel kringwedstrijden worden er 80 cm oefenparcoursen gereden toch wel iets om te doen. Ik merk in je schrijven dat je het best eng vind. Neem dan geen risico en doe dat je kan aan je vereniging vragen waar die kringwedstrijden zijn.

Leef en Strijd vergeet het einddoel Maak de reis
tem je angst en hou je dromen niet gevangen
adem vrij alles gaat voorbij wat niet geniet dat gaat verloren voor altijd ♥

Leef en strijd - 3JS

germie

Berichten: 25887
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 19-04-02 09:05

Waarom wachten?? Ik heb een eigenaar die z'n paard over een jaartje ofzo het liefst in de Z ziet, dus ik moet wel. Ik ben niet bang om te springen, maar ik mis gewoon de ervaring, en dus het zelfvertrouwen.
De eerste hindernis in de B is toch meestal maar 80 cm ofzo???? Het is toch vaak oplopend, ook al heet het klassiek???

UrbanL

Berichten: 14584
Geregistreerd: 22-02-01
Woonplaats: Somewhere only I know....

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-02 09:19

Sorry hoor maar als je op die manier het parcours ingejaagt wordt moet je je afvragen waarmee je bezig bent. Helaas zie ik wekelijks dit soort mensen in het parcours die willen gewoon hun nek breken erg stom Frusty .

Als die eigenaar het zonodig wil waarom doet hij het dan niet zelf? Hij wil dus zijn eigen paard naar de knoppen hebben Boos! . Ik vind dit echt nergens op slaan.

In een B parcours kunnen ze vanalles bouwen en dat vooral buiten. Vaak is buiten ook nog eens op gras wat voor veel paarden een nadeel is.

Leef en Strijd vergeet het einddoel Maak de reis
tem je angst en hou je dromen niet gevangen
adem vrij alles gaat voorbij wat niet geniet dat gaat verloren voor altijd ♥

Leef en strijd - 3JS

Dees

Berichten: 18874
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-02 09:25

...eh...
Laatst bijgewerkt door Dees op 19-04-02 09:26, in het totaal 1 keer bewerkt

Wat als.... de wetenschap wel gelijk heeft?

Dees

Berichten: 18874
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-02 09:26

Ik ging altijd de ring in met mijn ogen dicht en het 'gas erop'....knikkende knietjes, de hele rit lang...

Wellicht overbodig om te vermelden, mijn springcarriere is niet van de grond gekomen....
Dus mijn manier is niet de manier om het aan te pakken Knipoog

Maar ik kan niet geloven dat Germie's berichten serieus bedoeld waren! Niet zo happen, Prisca Vork

Wat als.... de wetenschap wel gelijk heeft?

celano
Berichten: 1951
Geregistreerd: 23-10-01
Woonplaats: Scheveningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-02 09:38

Dees, ik denk dat je gelijk hebt. Dit verhaal begint verdacht veel op de Pokemon-story te lijken.

germie

Berichten: 25887
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 19-04-02 09:54

Jullie willen niet geloven dat ik morgen voor het eerst moet?? op een onervaren paard?? toch is het waar hoor, met 1 keer in de week les.
Een oefenparcours rijden mag ik nu wel, ik heb immers mij opgegeven voor wedstrijden, en dat kreeg ik vorige week te horen, toen ik het erover had, ik wilde graag wat meer oefenen. Nu begin ik volgende week ook met echt springles. Ik had het ook graag wat eerder gehad, maar ja.... Ik probeer het morgen gewoon, en we zien wel. Ik heb er op zich wel zin in, maar een paard de vernieling injagen zal ik niet doen. Heb ik echt geen controle meer, dan stop ik gewoon. Misschien wil het paard wel niet eens, die heeft op 1 keer na nog nooit een parcours gesprongen (dat was die onderlinge wedstrijd). Dus als het goed is komt het snel goed, moet ik alleen een paar wedstrijden voor janjoker staan.
Laatst bijgewerkt door germie op 19-04-02 09:58, in het totaal 1 keer bewerkt

Kitty

Berichten: 7684
Geregistreerd: 29-01-01
Woonplaats: Rolde

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-02 09:55

Voor het geval het bericht wel serieus is...

Eén hindernis is toch echt wat anders dan een parcours.
Als de eigenaar zijn paard het liefst binnen een jaar Z ziet, kun je het toch beter anders aanpakken. Ga eens naar een oefenparcours. Rijd eens een springles mee.

En neem wel een zweepje mee. Gebruiken hoeft niet, maar je hebt hem in elk geval bij je mocht het nodig zijn.


-
-
-
-
-
-
En mocht dit geen serieus bericht zijn... Lips are sealed

UrbanL

Berichten: 14584
Geregistreerd: 22-02-01
Woonplaats: Somewhere only I know....

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-02 10:24

Break a leg/nek tomorrow Lips are sealed Lips are sealed Lips are sealed

Leef en Strijd vergeet het einddoel Maak de reis
tem je angst en hou je dromen niet gevangen
adem vrij alles gaat voorbij wat niet geniet dat gaat verloren voor altijd ♥

Leef en strijd - 3JS

toontje
Berichten: 94
Geregistreerd: 28-10-01

tuurlijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-02 10:58

de eerste hindernis op 80 cm. ik heb heel wat b parcoursen gesprongen maar de eerste hindernis die op 80 cm staat in een b parcours moet ik nog tegenkomen. van springervaring kun je pas spreken als je netjes dus zonder ruk en pluk een parcours rond kan rijden van aardige hoogte.thuis een parcours of losse hindernis springen is echt 10000000 keer anders dan op wedstrijd. Fijne eigenaar is dat zijn paard even in het diepen gooien een eigenaar met weinig verstand. ga eerst op oefenparcours.

germie

Berichten: 25887
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 19-04-02 11:02

Ik weet het, volgende week springles, misschien oefenparcours, enz. Maar nu moet ik morgen 'even'. Ik zie wel, gaat het niet dan gaat het niet. Ik ben niet iemand die het paard er de schuld van geeft. Ik ga ervan uit dat ik bij de eerste sprong strand, dan kan het alleen maar meevallen. Een B-parcours is toch 80-100 cm?? Dat is mij verteld, door degene waar ik les van heb, en ik kan mij niet voorstellen dat je een paard direct op 100 cm moet rijdne. Nou ja, ik kan het nnatuurlijk ook mis hebben, maar een parcours in de B schijnt meestall oplopend te zijn.
Sommigen beweren dat de eerste buitenwedstrijden makkelijker gebouwd zijn, maar ik weet wie er morgen bouwt, en die durf op onderlinge wedstrijden zelfs met onervaren paardne al een dubbel op 2 keer 100 cm te zetten, dus makkelijk zal het niet worden.
Maar het paardje gaat voor hoor, daar hoeven jullie niet bang voor te zijn. Alsh et met inspringen goed gaat ben ik al tevreden.

toontje
Berichten: 94
Geregistreerd: 28-10-01

officiele maten

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-02 11:07

hoi hier heb je de officiele maten voor B paarden
hoogte maximaal 100 cm
hoogte minimaal 90 cm
breedte oxer maximaal 130 cm
breedte triplebar maximaal 140 cm

succes

ps waar is het toch niet tolboom in bunschoten?

germie

Berichten: 25887
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 19-04-02 11:13

nee hoor, waar ligt dat??? Die 130 cm had ik al ergens gehoord, ook al eens geoefend, maar goed, we zien wel. Gaat het niet, dan niet, punt uit, geen gestress.

Zwelgje

Berichten: 3207
Geregistreerd: 01-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-02 11:23

Toevallig ga ik 19 mei ook voor het eerst starten in het B springen met mijn hengst. Daar heb ik dus ook nog never nooit een parcours mee gesprongen meer ik ga nu wel 1 keer per week springen bij mij instructrice. Daar spring ik dan 5 tot 6 hindernissen achter mekaar. En ik ben ook echt geen held!
Ik zie ook wel hoe het loopt, in principe springt hij alles wel hij is helemaal niet kijkerig ofzo. MAAR ik oefen wel wat van te voren, dus als je les neemt zie ik het probleem niet zo.
Ik heb mezelf wel voorgenomen dat als het niet lukt om 5 tot 6 hindernissen achter mekaar te nemen dat ik dan nog even wacht met starten, maar ik zal er toch ooit een keer aan moeten geloven. Ik hoef niet bang te zijn dat mijn paard niet springt.

Succes en laat even weten

germie

Berichten: 25887
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 19-04-02 11:28

Zwelgje, thuis lukt dat wel, in de les ook (al komt het er eigenlijk nooit van). een half jaar geleden een onderlinge gereden op 90 cm, kwam tot de laatste hindernis, een na laatste springfout, dus paard zal wel geschrokken zijn. Maar ja, een parcour is toch anders. Ik zie wel, succes dan maar.
Hoe hoog oefne je thuis, en hoe breed??? Ik meestal 80 breed, 90 hoog ofzo, soms 95 hoog, steiltjes, dubbeltje.
Ik kan thuis 3 steiltjes bouwen, meer staanders zijn er niet. Maar dan kom je toch een heel eind.

Nikita

Berichten: 950
Geregistreerd: 07-09-01
Woonplaats: Velp

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-02 11:47

Voor het geval het al buiten is: vergeet geen kalkoenen mee te nemen!!

Veel suc6 hoor..

Wie met beide benen op de grond blijft staan, komt niet ver..

Laura

Berichten: 8338
Geregistreerd: 20-02-01
Woonplaats: Midden van Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-02 11:55

Ik vind het knap stom om met zo weinig ervaring van zowel jou als je paard te gaan springen in een officiele wedstrijd.
'Doen we even, we stranden toch wel bij de eerste hindernis' ??? Verward
Bedenk je wel, dat wanneer je eerste parcours ervaring een negatieve is, dat dat bij veel paarden doorwerkt. Dan heb je de poppetjes aan het dansen en zal het nog langer duren eer je fatsoenlijk kan springen, dan wanneer je deze wedstrijd even uitstelt.

Ik spring met Iwaldo al 2, 3 jaar, en ben nu dresuurmatig bijna zover dat ik over een springwedstrijd na ga denken. Echter heb ik ook geen parcours ervaring, (al oefenen we wel veel achter elkaar rijden, zo'n 5/6) en ben ik laatst meegeweest naar een springwedstrijd waarin mn instructrice B reed op een jong paard. Nou, dat is echt niet niks hoor, dan valt B flink tegen. En dan heb ik nog een ervaren jachtpaard! Wanneer je daaraan begint, zelf onervaren (je weet niet eens hoe je parcours moet lopen! Hoe verwacht je je paard dan te sturen?) en met een onervaren paard, kan je eigenlijk alleen maar verwachten dat het paard zich kapot schrikt.

Ik vind het dus knap stom en onverantwoord om mee te doen. Ik heb nog geen een goede reden gehoord om het wel te doen.

Nothing tastes as good as being lean feels *profielupdate*
Goed voornemen 2007: Sommige PBtjes slippen er nog wel eens tussendoor... dus mocht je geen respons krijgen; stuur svp nog eens en niet boos worden hoor Haha!

UrbanL

Berichten: 14584
Geregistreerd: 22-02-01
Woonplaats: Somewhere only I know....

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-02 11:59

Ach jongens ze wil toch niet luisteren laat haar lekker gaan. Als zei het risico wil nemen moet ze dat doen en danook nog zeker die eigenaar Frusty .

Gelukkig spring ik zelf helemaal niet en weet ik niet hoe het is om wedstrijden te springen. En hoeveel bloed, zweet en tranen er in een training zitten. PS mijn instructeur geeft niet eens les als er minder dan 3 hindernissen staan want zo kan je niet oefenen en zeker geen parcours ervaring opdoen.

Dus nog een keer : Break a leg/nek. Scheve mond

Leef en Strijd vergeet het einddoel Maak de reis
tem je angst en hou je dromen niet gevangen
adem vrij alles gaat voorbij wat niet geniet dat gaat verloren voor altijd ♥

Leef en strijd - 3JS

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-02 12:34

Echt een hele wijze ruiter en eigenaar.
Echt heel goed ook voor het vertrouwen van het paard.
Ik vind het in een woord geweldig dat je een parcours gaat starten zonder te oefenen.
Dat doe ik je niet na hoor, echt super geweldig goed van je.
We zien je vast over een jaar in het Z

Misschien morgen zelfs wel, de Z van Zandhappen!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

Tjonge jonge, ben je nu zo blond of doe je expres zo kippig.
Stiekum hoop ik dat jij morgen flink op je bek gaat, leer misschien volgende keer na denken.
ik heb wel ontzettend veel medelijden met je paard.

Laura

Berichten: 8338
Geregistreerd: 20-02-01
Woonplaats: Midden van Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-02 12:36

Een hoop mensen snappen gewoon niet dat de moeilijkheid hem niet zit in de sprong zelf maar in het erop aanrijden.

Toen ik nog op de manege reed sprong ik ook wel eens een meter, op de AC lijn, makkie. Toen ik bij deze stal kwam had ik grote verhalen over dat ik wel eens een meter had gesprongen en dat ik dat zo goed kon... Knipoog... was snel over toen de les voorbij was. Het springen van één hindernis kan iedereen. Lekker op een lange lijn, paard de sporen geven, en gaan met die banaan. Zo kan iedereen springen.

Maar als datzelfde steiltje aangereden moet worden vanaf de H, waarna je na de diagonaal een wending moet maken naar de volgende (en ohja ook nog in de goede galop landen of kunnen changeren Extreme duivel ) dan op weg naar de oxer, waartussen meer galopsprongen zitten (ohja, berekenen of je er krap overheen komt en dus meer sprongen moet rijden of dat je de eerste ruim neemt en hem dus in moet houden Extreme duivel ) etc
Tsja, weg is de illusie. Dat alles is nog best te doen als je onervaren bent en het staat op 70 cm ofzo, maar neem maar van mij aan, als je zo op concours komt, dikke meters, als je geluk hebt staat het ook nog krap gebouwd, zonder daar ervaring in hebt, sta je dik voor l*l want (of je moet wel een heel goed paard hebben met veel talent en lol in springen en het vermogen om zelf afstanden te schatten) of je krijgt hem niet eens over de eerste of je rijdt gewoon onverantwoord erdoorheen zonder afstanden of weetikwat. Lekker gevaarlijk.
Achja, als dat je doel is....

Nothing tastes as good as being lean feels *profielupdate*
Goed voornemen 2007: Sommige PBtjes slippen er nog wel eens tussendoor... dus mocht je geen respons krijgen; stuur svp nog eens en niet boos worden hoor Haha!


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: boemel, Facebook en 41 bezoekers