Gesprongen

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Nimber

Berichten: 26551
Geregistreerd: 10-01-01
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 02-05-01 22:17

Ik heb de oude video op m'n kamer en keek dus ook wat oude banden door. waaronder 1tje van m'n eerste springwedstrijd...
Arrrgg toen voelde ik me echt zo vreemd.
Ik heb altijd zoveel gesprongen was er echt gek op maakte me niet uit hoe hoog en met wat voor'n paard.
Bij oefenspringen sprong ik in het M mee met een D-pony en later ben ik SGW gaan rijden met Floor zelfs een keertje de 3de prijs gehaald.
Totdat ik dus een paar keer door een stuurfout van mij flink ben gevallen en ik werd bang. Toch moest ik doorzetten en ben ik blijven springen tot m'n laatste val. Ik ging met paard en al ondersteboven en we waren allebei 'kreupel'
Daarna durfte ik niet meer en heb ik niet meer gesprongen bijna 3 jaar niet meer.
1 keertje nog geprobeerd met Lot maar die sprong zo debiel dat ik dat ook niet meer drfde.
Na deze band ben ik gister begonnen met balkjes lopen natuurlijk moest Lot daar ook een beetje over heen jumpen enzo maar dat ging best redelijk daarna een kruisje van 40 cm en dat ging voor geen meter hij zette steeds te laat of veel te vroef af waardoor het meer hinkstapsprongen waren en ik dus steeds beugels kwijt was.
En toen was ik het zat ik greep niet steeds meer een pluk manen vast en ben gaan rijden en echt het was zo vreemd ik kreeg het hele geboel terug.
Ik wist ineens weer hoe ik afstand moest inschatten en sprongen moest uitmeten extra aanrijden of juist terug voor nog een sprong en hij bleef goed uitkomen en sprong niet meer debiel.
Uiteindelijk heb ik 60 cm gesprongen ik vond het wel erg spannend maar ben niet 1 keer bang geweest! Ik ben echt helemaal happy nu!

http://www.kimtelgen.nl
Cranio sacraal therapeut en instructrice


carola

Berichten: 8684
Geregistreerd: 18-04-01
Woonplaats: Putten

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-01 22:23

Tjee... Dit had zo mijn verhaal kunnen zijn!!! Ik weet precies hoe je je voelt.

Jan_324
Berichten: 6933
Geregistreerd: 09-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-01 22:23

Leuk man! goed dat je het weer geprobeerd hebt. het komt vanzelf allemaal weer.
Ik ben nu ook zo zoals jij het omschrijft zoals ik vroeger was. Misschien word ik ook nog een echte dresuurmiep Pling Pling *LOL* *LOL*

coco

Berichten: 2140
Geregistreerd: 25-02-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-01 22:24

Goed van je!!!Ga zo door. Knipoog Knipoog


sanderijn
Berichten: 5643
Geregistreerd: 12-01-01
Woonplaats: daar waar het altijd lijkt te waaien....

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-01 22:24

ahhhhhhhh wat goed man!!!!! Cool

nu ben ik nog veel trotser op je als dat ik al was!!!

goedzo nimmie,je bent echt een kanjer!

jantina

Berichten: 12359
Geregistreerd: 13-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-01 22:25

Jaaahh!!! Goed zo Kim!!
En goed zo Lodewijk! Goed dat je je zelf er toe kon zetten om toch weer te gaan springen! Zo zie je maar weer, wat je ergste nachtmerrie lijkt, vind je later weer leuk!
(ook ervaring mee)

Maatje02

Berichten: 1175
Geregistreerd: 18-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-01 23:10

ja, dat lijkt me een erg overwinningsgevoel, als ik je verhaal zo lees! Lachen
OOk lijkt het 'duidelijk' dat jij en je paard elkaar 'in stand houden': jij niet rijden, lot niet springen *LOL*
Ik ken die angst wel een beetje, had dat toen ik een keer met fjord en al ben gevallen ( niet eens met springen)
Wilde er een paar dagen later toch weer op, maar dat ging niet bepaald 'gladjes' ( lees ; knikkende knie-en, omdat t zo weer kon gebeuren, ze is nog jong en struikelde gewoon ergens over en dat werd een val,omdat ze d'r evenwicht nog niet kon bewaren, zo leek het)
had ik allen bij haar, niet bij leorna ofzo.
met leo spring ik van dioe hekjes die in t bos staan ( gem. 40 cm hoog, dikke balken en natuurlijk vaststaand), dat gaat tot nu toe altijd goed, mar elke keer weer hoop ik ook maar dat t goed gaat en dat ze t niet waagt om d'r benen te laten hangen..
dan vraag je je natuurlijk af waarom ik dat toch doe dan, maar t geeft zo'n kick als je t doet en t gaat goed.. echt een gaaf gevoel. heb er ook nog ergens foto's van, niet op het perfecte moment genomen, maar toch wel duidelijk springend Lachen
Dan rijd ik haar trouwens wel overdreven erop af, om vooral maar m'n overredinskracht' over te brnegen, dat t menens is *LOL*
En tot nog toe werkt het, en dat voor een fjord Lachen
( zijn nou niet echt gefokt en gebouwd om te springen)

heb je met lot trouwens nooit eerder echt gesprongen kim?
Op een keer na dacht ik, van die foto?
Hie is t nu met t wat zwakke veulen trouwens..?
gevne jullie extra melk bij, of niet meer? En is dat dan koeienbiest ofzo?

orri

Berichten: 20941
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: "the world is my playground"

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-01 23:58

Lachen Ik herken het maar al te goed....
enige waarvoor je altijd moet zorgen is dat je niet te veel inene doet dan kan het weer terug slaan....
Fijn gevoel is dat 'echte' rijden Cool

Victorian Elegance Webshop
Dependance van Ratcity's Shelter locatie Almere
DeviantArt voor mijn doodles!

Heike
Mede-oprichtster

Berichten: 17804
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Gemert

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-01 00:37

Hartsikke god van je! En dat allemal na het zien van wat videobanden. Ik wil met Barley eigenlijk ook gaan springen. Maar het hoeft niet hoog te zijn.

Och eerst maar eens gewoon eropgaan zitten *grijnz*

ben wel blij dat het goed gaat. is ook leuk voor de afwisseling van Lottel.

Paardentweet: Zag laatst een meisje onderweg naar haar paard met kogelvrijvest aan.
Dat paardrijden is ook niet meer wat het geweest is..
[IM] Julius....16 jaar alweer...

Dorine
The one and only

Berichten: 4131
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Zevenaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-01 07:28

Kim, je kunt je wel voorstellen wat voor smoeltje ik had toen ik DIT las!! Namelijk: Party!! Party!! Party!! Party!! Party!!
En ook een beetje Huilen van ontroering. Echt fantastisch, ik weet precies wat je voelde. Ik heb het een beetje met zonder zadel rijden, alleen zijn er nog veel dingen die ik niet durf, het gaat bij mij met kleine stappen en niet in een dag tijd haha.
Gisteren had ik dus weer springles met Pie en het ging echt fantastisch. Gaaf dat je nu ook met Lottel springt! Voor hem is het natuurlijk ook nog wat wennen, het is geen dagelijkse activiteit voor Lot tenslotte, maar zeker weten dat hij het goed zou kunnen als je hem meer leert! Succes en vooral: geniet ze... Party!!
Liefs, Dorine.

Shaienne

Berichten: 4933
Geregistreerd: 02-04-01
Woonplaats: Vaassen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-01 08:43

He hardstikke goed joh! Ik ben met Rocky nu ook aan het springen (ene week dressuurles, andere week springles) en ik heb al 80 !!! cm gesprongen! Voor mij heel veel, maar het is zo fijn gevoel als het steeds beter gaat.

Sjimmy

Berichten: 17797
Geregistreerd: 09-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-01 09:04

Hey Kim gaaf voor je!
Heeft Lot nu spierpijn? Lachen
Ik spring (bijna) niet meer. Sjors vindt het absoluut NIET leuk en hij heeft er ook niet echt de bouw voor.
70 cm doet 'ie nog met heel veel overredingskracht van mezelf Lachen Maar 80 vertikt ie echt.
Dus ik het laat het maar zo, zelf vind ik dressuur ook leuker dus ik zit er niet zo mee. Af en toe rij ik een springlesje mee voor de afwisseling Lachen
Maarre Ga zo door Kim!
Groetjes Petra

:evaw:

Mieke
Berichten: 6925
Geregistreerd: 09-02-01
Woonplaats: NH

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-01 09:14

Hé wat goed Kim!! En dat op Lot zijn verjaardag!! Party!! Party!!

Ben ook geen held met springen, dus ik weet hoe je je ongeveer gevoeld moet hebben....

Vooral als een paard zelf weinig springervaring heeft of nogal onzeker aanvoelt vind ik het doodeng! Op Toon durf ik het wel, die springt echt goed en weigert zowiezo nooit, maar ja: die hoefkraakbeenverbening gooit roet in het eten!

Kaminka is als springpaard gefokt, maar gaat net zo lief door een hindernis als erover heen en laat ook nogal eens een paar pootjes hangen, dus op haar gaan springen: nee... Voorlopig in ieder geval niet!

Ik vind het heel goed van je dat je zo doorgezet hebt! En hoger hoeft toch ook niet? Als je allebei maar lol hebt, toch?

Groetjes Mieke

Ineke2

Berichten: 33090
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Spijkenisse

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-01 10:18

Wow knap van je Kim!!! 60 cm is toch al best hoog (ik heb volgens mij nog nooit hoger gesprogen haha)

Happiness can be found in the darkest of times, if one only remembers to turn on the light.
[VN] Ineke2 aan het woord: gekeurd en ingedeeld in Grade II (paradressuur)

Karin

Berichten: 65336
Geregistreerd: 10-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-01 10:24

Hartstikke goed Kim, een overwinning op jezelf! Lachen

Een paar jaar geleden moest ik voor mijn ruiterbewijs ook 60 cm springen, met Dino (een D-pony). Ik was op z'n zachtst gezegd 'lichtelijk nerveus'. Ben gewoon niet zo'n held met springen dus ik weet precies wat je bedoelt Kim! Ik ben gelukkig niet net zoals jij een keer flink onderuit gegaan, maar het is gewoon lang geleden dat ik echt serieus gesprongen heb. En Manjo had er ook niet altijd even veel zin in, dus ik ben wel eens in een hindernis beland ja...

Maar met het ruiterbewijs ging het goed, dus ik weet dat ik het kan. Op Ameretto heb ik laatst wat boomstammetjes in het bos gesprongen, dat ging ook best lekker. Leysander kan ook goed springen, ik zie mezelf binnenkort ook wel een klein (!) hindernisje met hem nemen. Maar als ik zie hoe heftig Meret en Leys op een wedstrijd zijn... dan zie ik mezelf nog niet op een van twee een heel parcours afleggen! Hou het dan maar lekker bij dat ene hindernisje van 60 cm, niets mis mee! Lachen

.
If you want to go fast, go alone. If you want to go far, go together. <African proverb>

Maaike

Berichten: 11864
Geregistreerd: 12-01-01
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-01 10:28

super Kim!!! ik vind springen echt doodeng, zolang t niet hoeft doe ik t niet. maar met shic heb ik t gevoel dat ik t wel aandurf, helaas shico niet want die dendert door de hindernissen heen. misschien een keer een lesje op de manege en dan komt t wel goed.
maar echt goed hoor van Lot en jou!!!

Je hoeft niet meteen een vlinder te zijn
Obsession SL (v. Orbaldo II) mijn grote trots :+:

Nimber

Berichten: 26551
Geregistreerd: 10-01-01
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 03-05-01 12:47

heey thanx iedereen
euh echt springen met lottie no thanx zoveel lef heb ik niet hoor misschien dat ik volgend jaar weer lef genoeg heb verzameld hihi.

Lottie had geen spierpijn komt gelukkig maar heel zelden voor dat ie dat heeft.Ik heb inderdaad 1 keertje eerder fgesprongen met Lot en dat was dus een ramp ik was doodzenuwachtig maar vond dat ik voor de afwisseling maar eens een sprongetje moest doen Lot sp[rong heel lomp en heeeeel groot over een sprongetje van 50 cm.
Ik was zo druk met ojee als het maar goed gaat dat hij door mij gingtwijfel.
We kwamen al zigzaggend op de sprong af van links er langs nee? rechts dan?
op het laatste moment vol op de rem omdat ik 'm uit elkaar liet vallen (teugels lot en een plukmanen op hoop van zege zeg maar)
en dan knalde ie er dus met onwijs veel kracht over heen 2 pogingen gedaan en het opgegeven daar is inderdaad deze foto van dit was de 2de poging en door de knal die ie maakte schoot meteen de beugelriem van het veiligheidshaakje...
daarna mocht ie aan de longeerlijn springen maar niet meer met mij hihi.
Nu dus wel weer maar of ik het ooit nog zo leuk ga vinden als vroeger????[img]../upload/20/Kimlottel.jpg[/img]

http://www.kimtelgen.nl
Cranio sacraal therapeut en instructrice

Dorine
The one and only

Berichten: 4131
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Zevenaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-01 14:25

Ik vind dat hij op de foto netjes springt hoor! Keurig de benen opgetild, wel wat te hoog, maar dat is alleen maar een goed teken! Dat betekent dat hij voorzichtig is met zijn benen. Hij leert vanzelf wel wat beter van tevoren inschatten dat hij wat lager kan. Pie sprong eerst ook veel te hoog, doet hij nog wel eens. Dat kun je beter hebben dan dat hij de balken eraf gooit of weigert toch? Zo te zien heeft ie wel talent haha. Ga je nog eens Wereld Kampioenschap halen met hem Cool Cool !!
Veel plezier en spring maar gewoon zoveel als je zin in hebt. Lekker leuk even wat anders voor een keertje. Wat ook wel leuk is: een paar balkjes achter elkaar leggen, en daar overheen galopperen, dus elke galopsprong eentje. Deden we gisteren ook, eerst een kruisje en daarna nog vier balkjes. Leuk joh! Je hoorde Pie denken: "Verdorie, die laatste gaat volgens mij telkens stiekem 10 cm verder liggen Verward "
Succes met Lot en rij ze...
Doei! Dorine.

Fitzroy

Berichten: 25089
Geregistreerd: 11-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-01 17:48

Hoi Kim, kun je dat gevoel bij mij ook weer over brengen *LOL* *LOL* Goed van je hoor, zou ik ook wel weer willen!
Ik heb nl. verleden winter met Fitz een tijd gesprongen en thuis ging het hartstikke goed, sprongen we 1.10 m of zo.
Maar zodra ik dan op wedstrijden kwam, waar iedereen langs je heen raast en de een met losspringen een nog dikkere oxer wil dan de ander, werd ik weer helemaal bang.
Ik ben er dan ook 1 x met inspringen afgevallen bij een indoor.
Outdoor vond Fitz natuurlijk alle hindernissen 'eng' -je weet wel van die spoken die erachter zitten- en dan heb je net wat meer lef nodig dan ik.
Ik rijd er dan op af met het idee 'o jee, hij vindt het eng, wat zal hij gaan doen' en dat is nou niet bepaald de juiste instelling. Hij aarzelen en ik aarzelen, toch nog maar een prik met mijn sporen en ja hoor .... daar gingen we midden in de hindernis!!
En dat was meteen de laatste keer dat ik gesprongen heb, verleden jaar mei of zo.
Op zich wel jammer want Fitz kan heel goed springen en vindt het ook leuk, alleen ben ik dus geen held!

Carolam

Berichten: 163
Geregistreerd: 01-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-01 19:00

Hoi Hoi!!
Ontzettend goed van jedat je weer bent gaan springen!!
Ik heb ooit een pony gehad die springen ZO eng vond dat ik meer op of onder de hindernis lag dan dat ik op mn pony zat! Toen ben ik dus ook niet meer gaan springen! Toen ik erna een buitenrit zo hard af ben gevallen dat ik 2 weken in het ziekenhuis heb gelegen waarvan 2 dagen in coma was ik het zat en heb de pony verkocht aan iemand die er mee ging mennen daar was die pony beter geschikt voor!
Toen kreeg ik een pony (Chappie) die springen ontzettend leuk vond en dus ook erg enthousiast was! Ik vond het doodeng om toen weer te gaan springen dus heb er eerst mn instructise op laten springen om te zien hoe dat ging! Chappie sprong alles en hoe! Na 3 weken ben ik begonnen met balkjes lopen en daarna rustig op gebouwd met springen! Echt stapje voor stapje ik leek wel een beginner maar het werkte echt! Ik reed na 2 jaar M-springen was echt geweldig! Totdat ik een wedstrijd had en ik dus in mn parcours zat en er "leuke" jongens waren die een rotje in de bak gooide! Chappie schrok en steigerde maar sprong alsnog de hindernis en rende daarna keihard bokkend weg! om daarna weer stil te staan en te gaan steigeren net zo lang totdat ik eraf lag met mn nek op een balk! weer 1,5 week zieknhuis! en daarna heb ik nooit meer gesprongen het is nu zo'n 3 jaar geleden! Ik heb iemand anders op Chappie laten springen zodat zij nog wel mocht omdat ze het zo leuk vond!
Maar morgen is dan toch de dag dat ik op de fjord van mn beste vriendin een beetje ga springen! Wil het graag weer kunnen maar durf het niet op 1 van mn eigen pony's (heb er 6) Al mn pony's zijn zo enthousiast met springen dat ik echt bang ben om het met 1 van hun te proberen! Probeer het eerst op de Fjord en wie weet ooit ook nog eens op 1 van mn eigen pony's!!

Lielle

Berichten: 66254
Geregistreerd: 12-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-01 21:27

Kim, goed joh! Leuk dat het gevoel weer terug komt. Lekker volhouden als het leuk blijft, en Lot het leuk vindt natuurlijk.

Thirza

Berichten: 9261
Geregistreerd: 22-02-01
Woonplaats: Nieuwegein

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-01 21:38

hei had ook mijn verhaal kunnen zijn ik durf ook niet meer te springen
ik was het net weer aan het proberen en toen kwam die mkz en kon ik niet meer in de bak

de meeste mensen zullen wel denken dat Sya de bouw er niet voor heeft maar ze vind het maar al te leuk *LOL* (nu ik nog)

ik vind het echt goed dat je het weer aan het proberen bent

Nathalie

Berichten: 28286
Geregistreerd: 11-01-01
Woonplaats: Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-01 22:00

Wow goed van je heej!! IK vind het echt heel knap van je!! Lijkt me super om zoiets mee te maken, dat alles ineens heel goed gaat enzo.. Ik vind het echt heel goed van je dat je dat zo durft!! Ga zo door hoor! Party!!


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Afanaisa91, BlauweSteen, DemiSisa, Kasmir, MaanNaam, MirjamRobin, oblix, Rosanna1990, sdacostab, tienus63 en 85 bezoekers