Iemand ervaring met journalistiek/profiel C&M?

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

 
 
Roosch

Berichten: 36632
Geregistreerd: 04-07-03
Woonplaats: Anywhere

Iemand ervaring met journalistiek/profiel C&M?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 29-09-04 17:30

Hallo Bokkers
Ik vroeg me iets af he Lachen

In dit jaar moet ik profiel kiezen en wil graag C&M pakken, richting journalistiek
Zijn er Bokkers die ervaring daarmee hebben en/of journalist zijn?
Graag reacties *LOL*
Ik zou graag de nadelen, voordelen en de tijd die je over hebt willen weten en of het een aanrader is!

Groetjes!

Your life is your own
You're in charge of yourself

[BEU] [FOTO] Onze reis naar Fins Lapland!


Tanneke

Berichten: 3730
Geregistreerd: 31-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-04 18:02

Sorry, MissHaffie ik weet het niet.
Maar het lijkt me ook leuk om dit te weten Lachen

Roosch

Berichten: 36632
Geregistreerd: 04-07-03
Woonplaats: Anywhere

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 29-09-04 18:07

Ja ik ben erg benieuwd
Ik MOET dit jaar kiezen, trekt me erg aan, maar mama weet niet zeker of ik geen ander profiel moet kiezen.
De rest LIGT me gewoon helemaal niet
Gelukkig heb ik pap mee en komt er een ouderavond Lachen

Your life is your own
You're in charge of yourself

[BEU] [FOTO] Onze reis naar Fins Lapland!

Vanillia

Berichten: 7656
Geregistreerd: 22-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-04 18:09

Je hebt nog een heel jaar voor je, dat kiezen komt aan het eind van het jaar wel, dan licht je mentor je ook voor over alle dingen etc. Gewoon even afwachten dus!

Dyyy

Berichten: 5360
Geregistreerd: 14-12-03
Woonplaats: Geleen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-04 18:12

Je loopt wel erg hard van stapel. We hebben pas een aantal Kb les gehad en je begint al.. Maar doe eens gewoon ff rustig aan..

B+2 (21.06.'09)

Clubkampioenschappen LRV Thull; derde met 199 & 200 pnt (21.03.'10)

Roosch

Berichten: 36632
Geregistreerd: 04-07-03
Woonplaats: Anywhere

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 29-09-04 19:01

Ik weet dat ik al wat vroeg begin, maar toch:
Ik wil wel de juiste keuze maken hoor *LOL*
En ik wil ervaringen horen Lachen

Your life is your own
You're in charge of yourself

[BEU] [FOTO] Onze reis naar Fins Lapland!

Justy

Berichten: 31631
Geregistreerd: 26-02-04
Woonplaats: Waar het altijd vakantie is

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-04 19:10

De juiste keuze kun je alleen maken als je weet wat er te kiezen valt Knipoog Het is op zich heel goed van je dat je je al orienteert, maar probeer ook nog wat verder te kijken, misschien loop je wel je droomstudie mis anders Lachen

[UK][SONG] Witness Kom je even luisteren? :)ddd

Roosch

Berichten: 36632
Geregistreerd: 04-07-03
Woonplaats: Anywhere

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 29-09-04 19:13

Justy schreef:
De juiste keuze kun je alleen maken als je weet wat er te kiezen valt Knipoog Het is op zich heel goed van je dat je je al orienteert, maar probeer ook nog wat verder te kijken, misschien loop je wel je droomstudie mis anders Lachen



Dankjewel Justy, maar mijn gevoel is dat deze studie mijn droomstudie is, ik wil het alleen bevestigd hebben en ervaringen horen *LOL*
Maar volgens mijn zitten er niet zo veel op bokt.. Scheve mond

Your life is your own
You're in charge of yourself

[BEU] [FOTO] Onze reis naar Fins Lapland!

MiGzi_MiQ

Berichten: 744
Geregistreerd: 22-05-04
Woonplaats: Amsterdam!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-04 19:15

Volgens mij is C&M een goede keuze om dan daarna Journalistiek te gaan kiezen. Een vriendin van mij heeft VWO gedaan met een C&M profiel en doet nu Journalistiek op de VU (vrije Universiteit)..

Ik weet alleen niet of je Havo of Vwo ervoor nodig hebt, maar het maakt volgens mij verder niet uit welk profiel je kiest. Zolang je maar gewoon Nederlands krijgt waarin je leert *schrijven*..

Heb zelf ook C&M gedaan, omdat die andere profielen me niet lagen! , Maar vond het aardig pittig! Iig Succes met kiezen, en maak je nog niet al te druk hoor, Je hebt nog een heeel jaar!! OK dan!

<center>K) » Selamat Hari Raya Dan Tahun Baru! « K) [ITP] Erve Meenderinkboer!
</center>

Roosch

Berichten: 36632
Geregistreerd: 04-07-03
Woonplaats: Anywhere

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 29-09-04 19:26

Ik had zo gedacht : Als ik eerst mijn havo afmaak, kan ik daarna eerst Atheneum doen met Dyyy Lachen en daarna de universiteit Journalistiek Lachen
Ja ik heb me het een en ander uitgestippeld Lachen is maar een schets daarom Lachen

Your life is your own
You're in charge of yourself

[BEU] [FOTO] Onze reis naar Fins Lapland!

Aramat

Berichten: 3169
Geregistreerd: 27-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-04 19:27

Je kan met C&M gewoon journalistiek doen hoor. Heb ik ook gedaan, heb t alleen maar 2 maanden vol gehouden omdat ik journalistiek achteraf echt verschrikkelijk vond! Ik kreeg heel veel geschiedenis en geografie, dat kan ik echt niet. We kregen 2 keer in de week een test over wat er in de kranten stond en bij de intro deden we politiek spelletjes.. verschrikkelijk! Ik had me veel te weinig verdiept in wat t eigenlijk inhoud.

Edit: je kan trouwens gewoon met havo journalistiek doen hoor, is gewoon HBO studie.

Roosch

Berichten: 36632
Geregistreerd: 04-07-03
Woonplaats: Anywhere

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 29-09-04 19:32

@ Aramat : Weet ik dat je met Havo ook journalistiek kan , maar atheneum: Kwijl trekt me echt erg, en is eigenlijk al afgesproken Party!!
Haha..
Maar waarom vond je de journalistiek verschrikkelijk??

Your life is your own
You're in charge of yourself

[BEU] [FOTO] Onze reis naar Fins Lapland!

MiGzi_MiQ

Berichten: 744
Geregistreerd: 22-05-04
Woonplaats: Amsterdam!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-04 19:35

Quote schreef:
@ Aramat : Weet ik dat je met Havo ook journalistiek kan , maar atheneum: Kwijl trekt me echt erg, en is eigenlijk al afgesproken Party!!Haha..
Maar waarom vond je de journalistiek verschrikkelijk??


Waarom wil je Atheneum doen?? Want ik heb zelf ook Atheneum 2 jaar gedaan, daarna 3 Havo, daarna weer 3 HAvo, ben dus blijven zitten, en daarna 4 Havo en Nu 1e Jaar MBO.

Atheneum is echt zwaar voor iemand die van de HAVO komt, of je moet misschien zo erg gedisciplineerd zijn! Schijnheilig .. Ik deed de eerste 2 jaar ook stoer: ohhh Atheneum doe ik, ik ben zo slim, geweldig, en stoer.. En toen deed ik zelfs minachtig over de HAVO! .. Nu zit ik op MBO en ben superblij dat ik er zit.

Je kan beter iets doen, waarvan je zeker weet dat je het aankan, ipv iets gaan doen waar je op je tenen moet gaan lopen.. Hoe stoer het ook misschien wel staat als je Atheneum op je CV hebt staan!! Lachen

Succes!! OK dan!

<center>K) » Selamat Hari Raya Dan Tahun Baru! « K) [ITP] Erve Meenderinkboer!
</center>


Roosch

Berichten: 36632
Geregistreerd: 04-07-03
Woonplaats: Anywhere

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 29-09-04 19:40

Ik dacht NA havo atheneum Lachen , mijn familie heeft altijd verwacht dat ik atheneum zou doen Maar ik doe het ook voornamelijk voormezelf Lachen
Als Ik het ga doen heet dat, niks staat nog vast Lachen

Your life is your own
You're in charge of yourself

[BEU] [FOTO] Onze reis naar Fins Lapland!

ikjuh

Berichten: 740
Geregistreerd: 27-12-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-04 19:47

Quote schreef:
Ik dacht NA havo atheneum Lachen , mijn familie heeft altijd verwacht dat ik atheneum zou doen Maar ik doe het ook voornamelijk voormezelf Lachen


je moet niet iets gaan doen omdat je familie dat verwacht, ik heb een vriendin en die haar moeder wou graag dat ze vwo ging doen, en die vriendin wou het ook wel, maar omdat haar moeder het zo graag wilde wilde ze nog liever.
na een maand of 2 in de 3e klas kwam ze er achter dat het echt veel en veel te moeilijk voor haar was, toen ze zelf al wist dat ze naar havo ging heeft het nog een hele tijd geduurt voordat ze het haar moeder durfde te vertellen. ik weet natuurlijk niet of het bij jou ook op deze manier is, maar je moet je niet verkijken op hoe moeilijk het is.

.

MiGzi_MiQ

Berichten: 744
Geregistreerd: 22-05-04
Woonplaats: Amsterdam!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-04 19:57

Idd, je bent echt niet dommer als je Havo gedaan hebt hoor! Lachen Een vriend van mij heeft een vader die Mavo gedaan heeft en een moeder die VWO gedaan heeft, maar de Vader heeft het beste beroep hoor binnen het gezien, en verdient ook het meeste geld. Dus eigenlijk zegt het niks hoor! Lachen

<center>K) » Selamat Hari Raya Dan Tahun Baru! « K) [ITP] Erve Meenderinkboer!
</center>

ikjuh

Berichten: 740
Geregistreerd: 27-12-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-04 20:31

maar ik zou me als ik jou was ook nog niet gelijk helemaal op 1 ding gaan richten. je schijnt ( ik weet het niet zeker hoor maar iemand die het wilde gaan doen zei dat) eerst door de loting te moeten komen en het schijnt ook vrij moeilijk te zijn om een baan te vinden.

.

ElizeVdS
Berichten: 6567
Geregistreerd: 04-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-04 20:39

Ik heb een gecombineerd profiel gedaan, E&M en C&M, maar als je HBO journalistiek wil doen moet ik het je afraden.
Meeste mensen die dat gedaan hebben komen niet erg ver in de journalistiek..
Op zich kan je wel met C&M makkelijk doorstromen naar alpha studies, dus daar is verder geen probleem

flashyjac
Berichten: 6671
Geregistreerd: 03-11-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-04 20:39

Aramat"]
Je kan met C&M gewoon journalistiek doen hoor. Heb ik ook gedaan, heb t alleen maar 2 maanden vol gehouden omdat ik journalistiek achteraf echt verschrikkelijk vond! Ik kreeg heel veel geschiedenis en geografie, dat kan ik echt niet.
[/quote]

Tja, als journalist moet je breed opgeleid zijn en dat betekent dat je van ieder onderwerp in ieder geval IETS af moet weten. Vandaar dat je ook vakken krijgt als statistiek, economie, geografie, geschiedenis, recht, politiek op de School voor Journalistiek. Natuurlijk vindt iedereen het ene vak leuker dan het andere (ik had nogal wat problemen met communicatiegeschiedenis), maar je interesse moet wel aanwezig zijn, want de banen liggen niet voor het oprapen in de journalistiek en je kunt niet bepaald kritisch zijn wat werk betreft. De werkgelegenheid in de journalistiek is nou eenmaal erg slecht en als je een baan hebt, kan je moeilijk met een lang gezicht op een bepaalde opdracht gaan zitten.. En geloof me, ook economie en geschiedenis zal je nog vaak nodig hebben in de journalistiek.

[quote="Aramat schreef:
We kregen 2 keer in de week een test over wat er in de kranten stond en bij de intro deden we politiek spelletjes.. verschrikkelijk! Ik had me veel te weinig verdiept in wat t eigenlijk inhoud


Actualiteitentoetsen zijn een crime. Ik merkte dat je echt geïnteresseerd moest zijn in nieuws (ook op alle gebieden), want anders dan scoorde je echt enorm slecht op de actualiteitentoets. Voetbal kan me persoonlijk niet echt boeien, maar toch moet je de dag na een voetbalwedstrijd de uitslag weten en weten wie heeft gescoord.

flashyjac
Berichten: 6671
Geregistreerd: 03-11-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-04 20:47

Cealli schreef:
Ik heb een gecombineerd profiel gedaan, E&M en C&M, maar als je HBO journalistiek wil doen moet ik het je afraden.
Meeste mensen die dat gedaan hebben komen niet erg ver in de journalistiek..


Ik weet eigenlijk zeker dat dit niet waar is. Ik heb altijd gemerkt dat mensen die van de universiteit kwamen, eerder terecht kwamen op de redacties als 'economie' en dergelijke. Het is voor iedere student journalistiek, van welke school je ook af komt, na het behalen van je diploma erg moeilijk een baan te vinden. Het is een feit dat de werkgelegenheid momenteel erg slecht is. Sommige studenten blijven na hun stage hangen bij hun stageplaats. Zolang je maar veel inzet toont. Anders dan hebben ze keus uit een heleboel anderen die ook op zo'n baan zitten te wachten.

Martenique
Berichten: 1606
Geregistreerd: 31-05-01
Woonplaats: Enschede

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-04 20:53

Je kan prima ath doen na havo...
Ik doe nu atheneum dit jaar examen heb de eerste 4 jaar gym gedaan maar ik ben super slecht in talen dus was niet echt slim. Ik doe nu NT met eco1, bio1 en M&O en kan gewoon alle studies doen zowat oke geen theologie en oude talen en geneeskunde en tandheelkunde ook niet maar dat zijn ook geen studies voor mij. Ik wil je trouwens wel aanraden als je het kan een ander profiel te doen dan CM want na die studie ben je zo beperkt in je keuzes(natuurlijk afhankelijk van wat je erbij kiest, als je ook wis a2 en eco1 kiest valt dat wel weer mee) maar houd daar ook rekening mee. Het beste is NG met eco1 dan kan je echt alles op de echt technische dingen na dan.

Janneke_
Berichten: 3615
Geregistreerd: 10-01-04
Woonplaats: Nijmegen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-04 20:57

Quote schreef:
Ik MOET dit jaar kiezen, trekt me erg aan, maar mama weet niet zeker of ik geen ander profiel moet kiezen


Citaat:
Ik dacht NA havo atheneum , mijn familie heeft altijd verwacht dat ik atheneum zou doen Maar ik doe het ook voornamelijk voormezelf
Als Ik het ga doen heet dat, niks staat nog vast



kies asjeblieft voor jezelf, en niet voor je ouders.. Havo is ook al een goede prestatie hoor

wat journalistiek betreft: C&M is imo het perfecte profiel voor zo'n studie.. maar ik zag in je profiel dat je 14 bent, ik neem aan dat je nu dan in 3HAVO zit?
je hebt nog tijd genoeg om te beslissen.. als je iig de vakken gekozen hebt die een beetje in de richting liggen van wat je wilt gaan doen, dan komt het best goed
als je in de 4e zit moet je gewoon veel open dagen gaan bezoeken en proberen of je een dagje mee kan lopen met een student die daar al studeert, dan weet je meteen of de studie iets voor je is

Lenn

Berichten: 5331
Geregistreerd: 17-04-03
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-04 21:01

Ik heb C&M op VWO en ik vind het een erg fijn profiel hoewel het wel veel tijd vergt, je moet veel brieven schrijven en boeken lezen enzo. C&M is een goed profiel voor journalistiek omdat dat dus op talen gericht is en je veel in het buitenland zit waardoor het natuurlijk wel handig is als je meerdere talen beheerst. Voor C&M op VWO niveau moet je wel echt gevoel hebben voor taal en misschien wel een beetje een talenknobbel want een taal is niet iets wat je als een formule kan leren, komt veel gevoel bij kijken en dat heeft niet iedereen, hoewel een leraar ook wel veel meespeelt. Ik zit nou in het 6e jaar en die luistertoetsen frans bijvoorbeeld zijn echt geen pretje
Voor journalistiek zou ik alleen kiezen als je makkelijk een stukje wegschrijft en daarnaast een mooie manier van schrijven hebt, en dan niet dat je dat zelf vindt maar dat je daar al meerdere malen complimenten over hebt gekregen, ook van je leraar. Anders kom je er niet.
Ik was naar een voorlichting geweest van Journalistiek en hij zei dat als er één zijn stukje niet af had, de hele klas moest nablijven. Het is dus wel handig als je makkelijk wegschrijft. Ik heb het voor mezelf in ieder geval al weggestreept omdat ik te lang nadenk over een zin of stuk tekst (niet zo'n stukje als ik hier schrijf maar echt inhoudelijke stukken) en ik te weinig algemene ontwikkeling heb en dat heb je echt nodig anders kan je het nieuws niet in een grotere context plaatsen en kan je het niet goed brengen.

flashyjac
Berichten: 6671
Geregistreerd: 03-11-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-04 21:08

Je kunt ook, als je graag universiteit wil doen, HAVO doen, een jaar HBO journalistiek doen en daarin je propedeuse halen (is niet heel simpel, maar waar een wil is, is een weg) en daarna kan je bij de universiteit binnenstromen. Scheelt wel weer een jaar Knipoog

Besef wel dat journalistiek niet betekent dat je presentatrice kan worden of iets dergelijks. Je hoort op open dagen nog veel mensen zeggen dat ze bijv. het Jeugdjournaal willen presenteren, maar daarvoor word je niet opgeleid op de school voor journalistiek. Wanneer je de televisiekant op gaat (je hebt verschillende richtingen die je kunt volgen, waaronder dus televisie), dan maak je zelf items of werk je op een redactie van bijvoorbeeld Nova en dan zorg je dat je met ideeën voor items komt, dat je gasten uitnodigt en dat je bijv. de tekst schrijft die tijdens een item te horen is. Ik weet niet welke kant je op wilt in de journalistiek, maar houd dit dus even in je achterhoofd Lachen

Pippi

Berichten: 122
Geregistreerd: 16-09-04
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-04 21:31

tijdens een gesprek werd mij zelfs verteld dat ze het liefst C&M hebben, ook al zijn andere profielen ook goed.

Blijf jezelf, er zijn al zoveel anderen
-Loesje


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Berdien, ELNTIE, Ginny135, GrapeshotBot, JudithGigi, LonnekeXXX, maaikemuis, Mjelleke, xRaisin en 179 bezoekers