Regen.... wat te doen?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
carola

Berichten: 8684
Geregistreerd: 18-04-01
Woonplaats: Putten

Regen.... wat te doen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 18-04-02 19:34

Net was het eíndelijk droog, dus ik dacht: 'hup, snel even longeren!'. Nou ja, je voelt de bui al hangen, er kwam dus weer een flinke regenbui. Ik ben wel verder gegaan met longeren, en dat ging lekker. Hij liet eindelijk z'n lendelen goed los.
Maar goed, ik had dus een zeiknat paard dat gewerkt had. Zo'n 10 minuutjes gestapt met een zweetdeken (het regende al niet meer zo hard, beetje motregen), daarna op stal gezet met 2 andere, droge zweetdekens. Een dunne fleece, en daarboven een dikke wolle met hals. Maar eerst nog even het zweetmes erover uiteraard.
Beentjes afgedroogd en schoongemaakt, koppie afgedroogd, hals afgedroogd... En een lekkere warme bak slobber neergezet voor z'n neusje.
Maar ik was nou benieuwd hoe jullie je paardjes af verzorgden na een bui... Dus, brand los!

Eindig niet, maar begin! (quote Dorine)


Toess

Berichten: 12028
Geregistreerd: 27-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-02 19:38

haha, vergeleken met jou lijk ik wel een dierenbeul Tong uitsteken

ik doe bon dan gewoon even 10 minuutjes ofsu met zweetdeken op in dr box, wat lekkers dr bij, dan doe ik hem af en laat dr zo drogen (ze heeft anders nooit deken op alleen na rijden, als ze zweet of nat is dus)

<3 Trotse mama van R obin (2007) & M ilan (2013) <3

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-02 19:42

Ik doe het net als jij, op de slobber na Haha!

ik heb ook altijd handoeken op stal liggen om hem af te drogen.
En fleece dekens zijn ook heel gemakkelijk in dit soort gevallen.
Maar Kawa is idd ook helemaal droog voor hij zijn staldeken weer op krijgt.
Denk dat je anders ook om problemen vraagt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-02 19:42

Paard goed droogwrijven en inpakken in wollen dekens en zo eventjes droodstappen op een overdekte plek. Het lekkerste is om ze dan eventjes warm af te spuiten, goed rdroogtrekken en onder het solarium te zetten.

carola

Berichten: 8684
Geregistreerd: 18-04-01
Woonplaats: Putten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 18-04-02 19:47

Tja, Jippie... dat zou ik ook wel willen, maar helaas heb ik nog net geen solarium of binnenbak ofzo aan huis Haha! . Ik kan wel binnen met warm water afspuiten, dat is inderdaad een goede tip. Ik had er niet eens aan gedacht, stom. Maar dan weet ik dat weer voor de volgende keer!

Eindig niet, maar begin! (quote Dorine)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-02 19:48

Jippie schreef:
Paard goed droogwrijven en inpakken in wollen dekens en zo eventjes droodstappen op een overdekte plek. Het lekkerste is om ze dan eventjes warm af te spuiten, goed rdroogtrekken en onder het solarium te zetten.

Ja idd, maar zo luxe sta ik niet Verdrietig Verdrietig
Niks overdekt en niks warm water met solarium Huilen boehoe, wil ik ook!

Dorine
The one and only

Berichten: 4131
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Zevenaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-02 19:53

Eerst proberen zo goed mogelijk droog te krijgen d.m.v. bijv. zweetmes, droogwrijven, etc.
Dan staat ze dus in haar stal en gooi ik de zweetdeken er overheen.
Als ik weg ga, bijv. een half uur of een uur later, doe ik de 'normale' deken erover: dat is een Bucas-deken, ademend en waterdicht maar van binnen zo gevoerd dat deze vocht opneemt.

Als ze zelf niet zo nat is geworden (vandaag tijdens het rijden heeft het het eerste kwartier heel lichtjes geregend), en ik heb haar goed droog kunnen stappen, dan krijgt ze op stal wat hooi met uitrijdeken, daarna mag ze weer naar buiten met de Bucasdeken.

Maar het liefst heb ik dat God Zijn wolkjes ff gesloten houdt tot ik weer thuis ben, want ik was dus zelf na 20 minuten fietsen wel zeiknat toen ik de fiets in de schuur zette...
Thanks God dat ik toch nog ff droog mocht rijden. *LOL*

Youko

Berichten: 3021
Geregistreerd: 29-01-01
Woonplaats: Hong Kong

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-02 20:37

Voor mij is het ook al zo lekker makkelijk, nl. onder de solarium zetten. Verder krijgt hij ook geen slobber, hoogstens een wortel of een appeltje...

Galactica Wadim X Gemini

carola

Berichten: 8684
Geregistreerd: 18-04-01
Woonplaats: Putten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 18-04-02 21:16

Tja, hij krijgt ook alleen maar slobber omdat we het toch kant en klaar hebben staan hoor! Vork Anders zou ie gewoon wat brokken krijgen.

Eindig niet, maar begin! (quote Dorine)


carina

Berichten: 2783
Geregistreerd: 27-05-01
Woonplaats: Zetten

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-02 21:31

ik rij of longeer carina nog niet.
als ze nat uit de wei komt voor de nacht gaat ze gewoon zo de stal in. ze droogt vanzelf wel op.

als ik haar gereden zou hebben dan zou ze idd ff drooggestapt worden, daarna zweetdeken op en wat biks of slobber.

Sometimes angel, sometimes devil, but always me...

Margreet

Berichten: 18324
Geregistreerd: 24-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-02 21:33

Nou gewoon, in de binnenbak rijden Schijnheilig
En als ik tijdens een buitenrit overvallen wordt dekentje op en in de binnenbak droogstappen Tong uitsteken

Nulla tenaci invia est via

carola

Berichten: 8684
Geregistreerd: 18-04-01
Woonplaats: Putten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 18-04-02 21:38

Margreet schreef:
Nou gewoon, in de binnenbak rijden Schijnheilig
En als ik tijdens een buitenrit overvallen wordt dekentje op en in de binnenbak droogstappen Tong uitsteken
Extreme duivel Extreme duivel Extreme duivel Extreme duivel Extreme duivel Gemeen! Jij pest mij!

Eindig niet, maar begin! (quote Dorine)

Margreet

Berichten: 18324
Geregistreerd: 24-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-02 21:40

Hoe kom je daar nou bij? Schijnheilig

Nulla tenaci invia est via

jantina

Berichten: 12359
Geregistreerd: 13-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-02 21:55

Als ik overvallen wordt door een fikse bui? (komt niet vaak voor, ik ben van suiker)
Ik ros haar flink droog met stro en vervolgens gaat ze zo de stal in.
Samen met Berber is dat kleine stalletje zo warm.
Als ik haar dan een deken op zou doen, zou de nattigheid terug slaan en zou ze niet goed opdrogen. Heb ik ook met zweet, eiglijk heeft Isolda nooit een deken op in de stal.

carola

Berichten: 8684
Geregistreerd: 18-04-01
Woonplaats: Putten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 18-04-02 21:57

Tja, Jantina, daar zit natuurlijk ook een flink verschil. Ed staat nu nog onder z'n dikke winterdeken, en ik ben bang dat ie veel te stijf wordt zonder zweetdekens. En dat moet ik niet hebben, want zaterdag heb ik weer wedstrijd! Haha!

Eindig niet, maar begin! (quote Dorine)

Sterre

Berichten: 15226
Geregistreerd: 23-08-01
Woonplaats: Mittelfranken - Bayern - Duitsland

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-02 22:09

Anna-Jelly schreef:
haha, vergeleken met jou lijk ik wel een dierenbeul Tong uitsteken

ik doe bon dan gewoon even 10 minuutjes ofsu met zweetdeken op in dr box, wat lekkers dr bij, dan doe ik hem af en laat dr zo drogen (ze heeft anders nooit deken op alleen na rijden, als ze zweet of nat is dus)


Oops, dan ben ik ook zo´n dierenbeul Clown , ik doe het net zo als Anna-Jelly Lachen !

Benz († 18.12.09) & Bella († 4.01.10), ik mis julie nog steeds ;( ....
Welkom lieve Mila <3 !
Vakantie vieren op een echt kasteel in Beieren :) ?? http://www.schloss-moehren.nl/

carlijn83

Berichten: 3514
Geregistreerd: 11-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-02 22:17

Helaas heb ik ook geen solarium. Huilen Wel heb ik een grote stalgang waar ik nog wel droog kan stappen. En ik kan ze de benen wel warm afspuiten.
Maar idd, lekker droogwrijven met oude handdoeken en dan lekker een wollen zweet(hals)deken op.
Hij krijgt niet eerder zn gewone dek weer op voor ie droog is want ik heb geen zin in zieke paarden.

Nikita

Berichten: 950
Geregistreerd: 07-09-01
Woonplaats: Velp

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-02 13:02

Jippie schreef:
Paard goed droogwrijven en inpakken in wollen dekens en zo eventjes droogstappen op een overdekte plek. Het lekkerste is om ze dan eventjes warm af te spuiten, goed droogtrekken en onder het solarium te zetten.


Gelukkig krijgen we na de verbouwing een spuitplaats met warm/koud stromend water en een solarium. Dus nog heeeeeeeeeeel even geduld.. (hoewel ik meestal binnen blijf als het regent hoor, ben niet meer zo stoer).

Wie met beide benen op de grond blijft staan, komt niet ver..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-02 13:34

Ik ben geloof ik de ergste paardenbeul van allemaal. Ik stap normaal uit en dan zet ik haar op stal, met het bovenluik dicht.... Haha!
Maar eerlijkheidshalve moet ik zeggen dat als ik ook maar denk dat het de komende week gaat regenen, ik in de binnenbak rijd..... Tong uitsteken

XJuul

Berichten: 9577
Geregistreerd: 07-03-01
Woonplaats: Den-Helder

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-02 13:39

Margreet schreef:
Nou gewoon, in de binnenbak rijden Schijnheilig
En als ik tijdens een buitenrit overvallen wordt dekentje op en in de binnenbak droogstappen Tong uitsteken


idd, en verder als het regent ga ik niet buitenrijden of longeren dus heb ik het probleem "nat paard" ook niet..

Ik kan haar ook onder het solarium zetten als ze toch nat mocht worden Haha!

Cowgirl

Berichten: 23736
Geregistreerd: 04-03-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-02 14:42

Ik ben de ergste hier net als Sonja.

Van regen smelten ze niet en worden ze ook niet ziek van. tenzij je natuurlijk je paard tijdens die regenbui in het zweet rijd.

Als ik fanatiek heb gereden in de regen krijgt hij daarna ff een zweetdeken op, tot ie iets opgedroogd is en daarna hup de box in.

Nu staan ze buiten, dus mocht ik overvallen worden door een bui, even op stal dekentje op en daarna weer naar buiten. Haha!
Maar meestal stap ik de laatste kilometer en kunnen ze meestal na een hapje biks weer naar buiten.
Felix is er nog niet slechter van geworden Haha!

' On bended knee is no way to be free'
Peter R de Vries.

XoNo

Berichten: 21435
Geregistreerd: 28-12-01
Woonplaats: Assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-02 15:09

Eerst met zweetmes erover heen, dan afdrogen met een handdoek (voor zover mogelijk), dan 10 minuten stappen met een zweetdeken en daarna nog even onder het solarium Haha!

From the looks of this place, my ass has got a lot of catching up to do.
http://www.crperformancehorses.nl

Miran

Berichten: 4449
Geregistreerd: 10-08-01
Woonplaats: Woubrugge

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-02 15:11

Nu heb ik een binnenbak tot mijn beschikking, maar bij mijn verzorgpaard deed ik niet moeilijk (en daar heb ik heel wat regen gehad Lips are sealed ). Ik stapte altijd goed uit, daarna als ze de rest van de dag met deken stond een zweetdeken erop en daarna haar gewone deken, als ze geen deken had ook niets erop. Ze bleef daarna wel altijd op stal, die goed uit de wind is.
Als ze gezweet had sponste ik ook altijd de zweetplekken af, hetzelfde idee eigenlijk.

Yentl

Berichten: 12478
Geregistreerd: 14-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-02 15:31

met een handdoek het ergste afdrogen,en dan een beetje warme slobber
en that's it.
deurenbeul he Haha! Extreme duivel

Quote Apollo: Als ik nooit alcohol had gedronken he, zat ik nu waarschijnlijk op de universiteit *LOL*

I'm not your f*cking barbie bitch

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-02 17:05

Carola, ik heb helemaal geen faciliteiten, moet ook altijd buiten rijden en soms ook in de regen. Ik droog zijn koppie en hals met een paar handdoeken en doe een fleecedeken op. laat het ergste vocht opnemen en doe dan als de deken nat aan begint te voelen deze af en doe een dikke wollen deken op. Krijgt wat lekkers en zorg dat hij niet op de tocht staat, bovenluik dicht. Ik kom dan na ongeveer een uurtje terug om zijn winterdeken op te doen. Als het vocht op de deken gaat liggen heb ik altijd het idee dat hij het koud gaat krijgen, hebben wij ook met een natte trui. Ooit gehoord dat een afgespoten of misschien wel natgeregend paard sneller droogt dan een bezweet paard, water sneller droogt dan zweet. 2 dekens doe ik nooit op omdat ik dan weer het idee heb dat het te warm is en dat hij gaat nazweten. Dit alleen als het buiten nog guur weer is, of er een koude wind staat. zomers maak ik mij daar niet zo druk over, staat hij wel vaker in de regen. Als hij niet meer warm aanvoelt, gaat hij gewoon weer naar buiten.


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Annienke, DotBot, IASCrawler, LaDonna75, Poldermenner, xYaartje en 106 bezoekers