Wie springt er met een dressuurzadel?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
essie79

Berichten: 3539
Geregistreerd: 06-01-03

Wie springt er met een dressuurzadel?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 29-09-04 14:23

Ik rijd alleen maar dressuur, maar ik wilde ook eens naar springles gaan.
Lijkt me wel goed voor mijn 4 jarige.
Ik heb nog wel een springzadel liggen, maar ik weet niet of dat past.

Past dat niet, moet ik wat anders verzinnen, een vzh of springzadel erbij kopen.
Toen vroeg ik me af of er ook mensen zijn die met hun dressuurzadel een sprongetje maken??

Ik ben een gelukkeling.

Loesje


Saar4
Berichten: 2346
Geregistreerd: 26-11-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-04 14:30

Ik heb het gedaan en heb afgelopen zaterdag toch maar een springzadel gekocht. Mijn pony basculeert enorm en ik vond dat doodeng op mijn dressuurzadeltje. Ook bij een weigering heb je 0,0 houvast. (ik spreek uit ervaring Schijnheilig )

Mijn houding ging er ook van achteruit. Kortom bij mij was het geen succes.

Als je af en toe een sprongetje wil maken kan het best, maar als je echt parcoursen wil rijden en ook wat hoger wil gaan springen raad ik het je af.

Margreet

Berichten: 18325
Geregistreerd: 24-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-04 14:32

Ik heb het wel eens gedaan en ik doe het nooit meer!!! Die zadels verschillen niet voor niks van model! Er zullen ongetwijfeld mensen zijn die zeggen dat het best kan en het zelfs fijn vinden, maar ik vind het echt helemaal niks. Balkjes lopen en een huppeltje is natuurlijk wel wat anders dan echt springen.

Ik kan die grote wappers totaal niet uitzitten met die lange stijgbeugels (korter kan niet, kom je niet met je knieën over de voorkant heen), kom niet lekker mee en kwam iedere keer onzacht met mijn voorkant op de voorkant van m'n zadel Lips are sealed etc. etc. Ik vond het springen op m'n dressuurzadel echt eng worden, werd echt uit het zadel gesprongen, na iedere hindernis maar weer hopen dat je in het midden van je zadel terug landt... Ben er ook een keer heel vervelend vanaf gegaan door zo'n geintje. Kortom: doffe ellende!

Ik heb voor een habbekrats een oud Stubben springzadeltje gekocht en dat springt echt zoveel fijner en geeft zoveel meer vertrouwen, makkelijker je balans houden etc. etc. wat het ook voor je paard weer fijner maakt.

Nulla tenaci invia est via


KozieZ

Berichten: 7756
Geregistreerd: 11-02-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-04 14:33

een sprongetje maken gaat wel, maar met sprongetje bedoel ik dan wel alles onder de 40cm of zo. Hoger leg ik er toch echt mijn veelzijdigheidszadel op. Dat zit gewoon niet lekker, je kunt de juiste houding ook niet aannemen. Je beugels een gat of 2 korter gaat niet echt op een dressuur zadel. Je zit dan meteen met je knieën voor de wrongen. Je houvast is dus helemaal weg.


Solvej

Berichten: 7802
Geregistreerd: 04-03-03
Woonplaats: Landgraaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-04 14:34

Ik heb het een keer gedaan, maar dat was allesbehalve een succes. Je zit veel minder stevig tijdens de sprong en ik had veel minder balans.

Dus ik kan het je absoluut niet aanraden!

ezzie996

Berichten: 61
Geregistreerd: 23-06-03
Woonplaats: maasland

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-04 14:41

ik spring altijd met mijn dressuur zadel gaat best en ik vind het eigenlijk wel lekker zitten.

L1 + 5 Haha!


Skitter

Berichten: 3952
Geregistreerd: 10-06-03
Woonplaats: Indiana, Verenigde Staten

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-04 14:49

essie79"]
Ik rijd alleen maar dressuur, maar ik wilde ook eens naar springles gaan.
Lijkt me wel goed voor mijn 4 jarige.
Toen vroeg ik me af of er ook mensen zijn die met hun dressuurzadel een sprongetje maken??
[/quote]

[quote="ezzie996 schreef:
ik spring altijd met mijn dressuur zadel gaat best en ik vind het eigenlijk wel lekker zitten.



Is het nou toevallig dat jullie bijna dezelfde namen hebben? >;) Of ben je jezelf aan het supporten Knipoog

Uhm, nee ik vind niet dat je met een dressuurzadel moet springen. Het heet niet voor niks een dressuurzadel. Een paard heeft met een dressuurzadel veel minder vrijheid bij zijn schouder dan bij een springzadel.


en het is vast niet goed voor je zadel..

MAAR je moet het natuurlijk zelf weten!

"You make me sick, but I love what we're doing here"
Egypt Central
"You Make Me Sick"

<3Verloofd <3

Sim
Berichten: 31482
Geregistreerd: 08-04-03
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-04 14:50

Kort maar krachtig: 1 keer en nooit meer!

marsss

Berichten: 3131
Geregistreerd: 02-07-03
Woonplaats: Hellevoetsluis

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-04 14:52

Ik heb een paar weken geleden me eerste springwedstrijd gereden, met dressuur zadel omdat we verder nooit springen en dit een wedstrijd was voor mensen zonder startkaart. Het ging eigelijk best maar ik had wel het gevoel dat ik weinig balans had boven de sprong.

Nevada

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-04 14:54

ik vind het niks en de paardenrug ook niet denk ik.
Als je nu 1 keer per jaar oor de leut eens springt, oke, maar wil je lessen lijkt het me niks.
Dan is passend 2de handsje vaak heel goed.

Piaffe
Berichten: 4442
Geregistreerd: 06-12-01
Woonplaats: fryslân

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-04 14:57

Op mijn haflinger deed ik het regelmatig. Die sprong heel simpel en dat was wel te doen.

Op de KWPNer (sprong voor 8,5ens op merrietest) heb ik het 1 keer gedaan. Na de sprong half rondje op zijn hals gehangen en mij weer in het zadel gesleurd. Conclusie: nooi weer met dressuurzadel springen

(Eigenlijk spring ik sinds die keer nooit weer, doodeng Bloos! )

Dromen, denken, durven, doen, doorgaan

xx_Irisje

Berichten: 12345
Geregistreerd: 08-12-03
Woonplaats: Amersfoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-04 15:25

Springen met dressuur zadel gaat prima, tot de meter ong. is mij ervaring daarna merk je toch wel dat een springzadel lekkerder zit, maar zeker in het begin als je rutsig aan start lekker met dressuurzadel springen

Iris op instagram!
Jeanne D'Arc, Elite Sport (v. Negro x Elite, Sport v. Jazz) Lichte tour


Sjaan

Berichten: 8038
Geregistreerd: 19-12-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-04 15:33

Ik heb echt een mega hekel aan een dressuuurzadel met springen.

Ik heb beide, dressuur en springzadel.
Voor 3 weken terug dacht ik dat ik dressuurles had dus had ik netjes mijn dressuurzadel op, maar het bleek dat we springles hadden.
Ik heb toen dus ook met mijn dressuurzadel gesprongen maar vond het echt 10x niks. De rechte zweetbladen en de diepe zit van het dressuurzadel zijn echt verschrikkelijk met springen.

Ojajoh
Berichten: 20543
Geregistreerd: 22-01-04
Woonplaats: In m'n velletje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-04 15:41

ook ik ga over een paar weken met springles beginnen met mijn 4 jarige

en ook ik heb geen spring of vzh zadel maar alleen dressuur

ik heb wel al wat lage sprongetjes gemaakt maar zoals hierboven al erg duidelijk beschreven wordt:

het is niet echt prettig

dus ook ik ga goed zoeken naar een leuk en betaalbaar zadeltje (hint )

Landelijk meldpunt voor besmettelijke paardenziektes (droes en rhino) https://www.facebook.com/groups/1892196 ... TIPXfWuQYQ

essie79

Berichten: 3539
Geregistreerd: 06-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 29-09-04 15:50

Skitter schreef:
Is het nou toevallig dat jullie bijna dezelfde namen hebben? >;) Of ben je jezelf aan het supporten Knipoog

Uhm, nee ik vind niet dat je met een dressuurzadel moet springen. Het heet niet voor niks een dressuurzadel. Een paard heeft met een dressuurzadel veel minder vrijheid bij zijn schouder dan bij een springzadel.


en het is vast niet goed voor je zadel..

MAAR je moet het natuurlijk zelf weten!


er zitten 15.000 gebruikers op Bokt Verward Dus dat lijkt me niet nee!

Ik heb nog nooit een sprong gemaakt met dit dressuurzadel dus vroeg me gewoon af hoe dat was..

Ik ben een gelukkeling.

Loesje

essie79

Berichten: 3539
Geregistreerd: 06-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 29-09-04 15:54

Margreet, ik heb eerst ook nog gezocht, maar ik kan niet met deze zoekfunctie uit de voeten.
Met "springen dressuurzadel" had ik volgens mij 3 reacties oid.

Ik ben een gelukkeling.

Loesje

Muizje

Berichten: 1930
Geregistreerd: 08-02-04
Woonplaats: Haarlem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-04 15:56

Ik heb wel eens gesprongen met m'n dressuurzadel maar met springles lijkt het me beter voor je houding en je paard (die is nog niet veel gewend als 4pjarige) om een spring/vzhzadel te hebben

Vrijgezel #4(#64)-Terrabokker #2
Ik ben niet nieuwsgierig, ik wil gewoon graag alles weten

Ojajoh
Berichten: 20543
Geregistreerd: 22-01-04
Woonplaats: In m'n velletje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-04 16:00

Muizje schreef:
Ik heb wel eens gesprongen met m'n dressuurzadel maar met springles lijkt het me beter voor je houding en je paard (die is nog niet veel gewend als 4pjarige) om een spring/vzhzadel te hebben

ja dat heeft ze zeker gelijk in...als je houding niet goed is kan het het vertrouwen van je paard schaden.

ik kan zolang ik niks heb er 1 lenen,misschien is dat een optie tot je wat zelf hebt

Landelijk meldpunt voor besmettelijke paardenziektes (droes en rhino) https://www.facebook.com/groups/1892196 ... TIPXfWuQYQ

Volkoren
Berichten: 5143
Geregistreerd: 04-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-04 16:02

Ik heb het wel gedaan.. maar zit absoluut niet lekker met springen op mn dressuurzadel.. lig er ook makkelijk af

Tegenwoordig spring k a n toe n hindernisje en niet hoger dan 50cm.. dan spring k ook maar n x of 5 dus dan gaat t best. Zodra k weer durf te springen en t meer ga doen komt er echt een spring of vz zadeltje bij Lachen

Babsie_Flash

Berichten: 4745
Geregistreerd: 12-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-04 16:04

Ik spring nu niet zo vaak, dus spring ik die enkele keer met mijn dressuurzadel.

Marliesje

Berichten: 5885
Geregistreerd: 25-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-04 16:10

1 keer, maar nooit meer. Al helemaal niet meer sinds ik op een springzadel heb gesprongen, voel me zo onveilig op een dressuurzadel tijdens de sprong. Daarnaast krijg je dan de lepel in je rug voor mijn gevoel.

8-) Misschien klein van stuk, maar niet klein te krijgen. 8-)

_10_

Berichten: 7295
Geregistreerd: 11-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-04 17:09

Ik rij tegenwoordig 1x per week in een springles, maar ben verder echt een dressuurruiter.
In het begin sprong ik met mijn dressuurzadel, maar mijn paard is nogal gevoelig en op de een of andere manier ging het echt mega fout.
Sinds ik met een springzadel spring gaat het juist stukken beter en is het paard veel meer ontspannen. Haha!

xxappiexx

Berichten: 5505
Geregistreerd: 19-07-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-04 17:34

Ik heb voor m'n paardje alleen nog maar een dressuurzadel en daar spring ik ook mee. ong. 1m maar houvast heb je idd niet echt...daarom ben ik blij dat de mijne niet zo vaak weigert Knipoog

Maartje__

Berichten: 7413
Geregistreerd: 07-10-03
Woonplaats: Somewhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-04 17:37

wel eens. Kijk als ik aan het dressuren ben, en staat een sprongetje pak ik die echt wel mee. Maar niet echt intensief springen, dan wissel ik wel eve van zadel, en leg ik springzadeltje erop.

Enjoy the little things. One day you will look back and realize they were the big things!


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 130 bezoekers