Dosering Sedasan

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
MarchaL

Berichten: 2848
Geregistreerd: 21-07-03
Woonplaats: Brabant

Dosering Sedasan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 28-09-04 15:21

N.a.v. een ander lopend topic over Sedalin open ik toch even een eigen topic omdat ik zo meer reacties hoop te krijgen.

Om het even kort te houden, morgen komt de hoefsmid en zal mijn paard een kalmeringsmiddel/verdoving moeten krijgen. (het laatste bezoek ging namelijk helemaal verkeerd omdat mijn paard volkomen door het lint ging, er wordt aan gewerkt om haar weer helemaal ''normaal'' te krijgen maar voor deze ene keer zit er niks anders op om haar iets toe te dienen. Op ongelukken zitten we uiteraard ook niet te wachten)

Ik heb zojuist een familielid naar de dierenkliniek gestuurd om te informeren naar een dergelijk middel. Ze kreeg Sedasan mee (geregistreerd middel voor honden) met de mededeling dat dit prima te gebruiken was voor paarden. Ze adviseerde te beginnen met een streepje (1 streepje moet voldoende zijn voor 35 kilo zo zegt de verpakking) maar nu ben ik bang dat dit onvoldoende zal zijn. Ik las dat later bij doseren weinig zin heeft aangezien het sowieso een uur in moet werken. Ik kan het risico niet lopen dat ze gewoon nog net zo hysterisch is als de vorige keer dus ik wil wel in een keer de goede dosering toedienen. Het gaat om een paard van 1.62. Wat zouden jullie adviseren qua dosering? Alvast bedankt OK dan!


Mrijn

Berichten: 3479
Geregistreerd: 01-10-02
Woonplaats: Roosendaal

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-04 15:27

Inderdaad met 1 streepje beginnen en je paard dan echt anerhalf uur met rust laten. Alleen op die manier krijgt het de kans in te werken, als je gaat wandelen of poetsen ofzo, werkt het veel minder heftig. Ik heb mijn paard 2 maanden aan de hand moeten wandelen en met 1 streepje was hij echt goed de weg kwijt.
Vergelijk een paard niet met een hond, ze hebben een totaal andere stofwisseling. Als de VA dit nou zelf adviseert zou ik er maar op vertrouwen dat het voldoende is.

Live is what happens to you while you're busy making plans....

MarchaL

Berichten: 2848
Geregistreerd: 21-07-03
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 28-09-04 15:35

Citaat:
Als de VA dit nou zelf adviseert zou ik er maar op vertrouwen dat het voldoende is.


Dit was gewoon een algemeen advies natuurlijk, niet echt gebaseerd op het verhaal van mijn paard. Aangezien er de vorige keer echt een gevaarlijke situatie voordeed (mijn paard heeft de smid toen vol getrapt Bloos! ) moet ik er nu wel zeker van zijn dat dit niet nog een keer gebeurd. Hier op bokt krijg ik de indruk dat een streepje toch erg weinig is, dit denk ik overigens zelf ook aangezien een streepje voldoende is voor 35 kg lichaamsgewicht. Klinkt niet echt logisch natuurlijk, vandaar dat ik het vraag Knipoog

Mrijn

Berichten: 3479
Geregistreerd: 01-10-02
Woonplaats: Roosendaal

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-04 15:46

35 kg lichaamsgewicht van een hond is niet te vergelijken met een paard. Daarbij is een hond dan helemaal weg en kan worden geopereerd terwijl je je paard alleen maar suf wil hebben.
Misschien dat je vandaag of morgen even kan experimenteren. Er is in het verleden al veel geschreven over Sedalin, Sedasan en de rest op bokt en de ervaring is dat elk paard anders reageert. Ik heb mijn grote Fries ooit 2 streepjes gegeven en toen kon hij bijna niet staan en zeker niet lopen.
Ik denk dat het super traumatisch voor je paard gaat worden als hij halverwege het smid-bezoek omdonderd omdat hij te stoned is om op zijn benen te staan... Knipoog Succes ermee!

Live is what happens to you while you're busy making plans....

MarchaL

Berichten: 2848
Geregistreerd: 21-07-03
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 28-09-04 16:03

Citaat:
Ik denk dat het super traumatisch voor je paard gaat worden als hij halverwege het smid-bezoek omdonderd omdat hij te stoned is om op zijn benen te staan... Succes ermee!

Vandaar dat ik er ook naar vraag he Knipoog Daarnaast heb ik ook geen zin in een smid die ik naar het ziekenhuis kan vervoeren Scheve mond

Citaat:
35 kg lichaamsgewicht van een hond is niet te vergelijken met een paard. Daarbij is een hond dan helemaal weg en kan worden geopereerd terwijl je je paard alleen maar suf wil hebben.

Via google las ik dat Sedasan vooral gebruikt wordt om (huis)dieren te kalmeren tijdens bv. oud en nieuw. (vuurwerk) Zo extreem zwaar als je nu zegt zal het dan toch waarschijnlijk niet zijn. (lijkt me dan opzich al vreemd dat het dan vrij verkocht mag worden) Ik geloof wel graag dat ieder paard er anders op reageert, dat maakt het juist des te moeilijker... Scheve mond

qwinty

Berichten: 2212
Geregistreerd: 16-02-04
Woonplaats: apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-04 16:12

Ik heb het laats toegedient aan mijn pony en die heeft een halve gehad maar was niets aanhem te merken , heeft denk ik dus ook te maken met het paard!
Kan je helaas niet helpen!

Ing__

Berichten: 11173
Geregistreerd: 17-01-03
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-04 16:14

ik zou het eerst even testen vanavond, dan weet je zeker hoeveelje moet geven...

Dag lieve mama...

MarchaL

Berichten: 2848
Geregistreerd: 21-07-03
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 28-09-04 16:15

Als ik het goed begrijp zal waarschijnlijk niemand me kunnen helpen met het antwoord aangezien het dus zo blijkt te variëren. Jammer, ik vind het namelijk ook behoorlijk eng om zomaar wat te gaan gokken Scheve mond Maar in ieder beide bedankt voor de reacties! Ik zal het toch uit moeten proberen, nu maar duimen dat het helemaal goed gaat morgen...

*edit* ik had al gepost voor ik je reactie las Waterkippie Knipoog Dat zou ik inderdaad kunnen proberen ja, ik weet het anders ook niet....
Laatst bijgewerkt door MarchaL op 28-09-04 16:16, in het totaal 1 keer bewerkt

Ing__

Berichten: 11173
Geregistreerd: 17-01-03
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-04 16:16

kun je het vanavond dan niet uit proberen? gewoon 1 streepje geven en kijken of je wat merkt?

Dag lieve mama...

Kitten
Berichten: 1717
Geregistreerd: 12-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-04 08:07

Marijn4045 schreef:
Ik heb mijn grote Fries ooit 2 streepjes gegeven en toen kon hij bijna niet staan en zeker niet lopen.
Ik denk dat het super traumatisch voor je paard gaat worden als hij halverwege het smid-bezoek omdonderd omdat hij te stoned is om op zijn benen te staan... Knipoog Succes ermee!


Klopt, Friezen lijken idd veel gevoeliger te reageren op verdoving, ik heb hier precies dezelfde ervaring mee.

MarchaL

Berichten: 2848
Geregistreerd: 21-07-03
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 29-09-04 08:44

Gisteravond heb ik haar een streepje gegeven, ik merkte eigenlijk niks bijzonders aan haar Scheve mond Op de verpakking van de DA stond overigens, voor lichte sedatie: 1/2 tube, voor middel sedatie 1 tube. Ik denk dus dat ik het vanavond ga proberen met een halve tube. Ik hoop echt dat het goed zal gaan en dat het de volgende keer gewoon helemaal zonder kan Scheve mond

Mar_Nimbus

Berichten: 4777
Geregistreerd: 06-07-01
Woonplaats: zwijndrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-04 08:44

mijn kwpner staat stil vanwege een peesblessure
ik geef hem 3 streepjes maar daar springt hij dwars doorheen
maar meer dan 3 streepjes per keer mocht ik hem niet geven van de DA
hij is 1.75 hoog

ORUN instructrice
KNHS jury B/L
FNRS jury F1 t/m F20, vaardigheid - zitcompetitie en A (aangepaste) proeven


Eilandje

Berichten: 2823
Geregistreerd: 05-01-02
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-04 08:45

Volgens mij zal je hoefsmid wel weten hoeveel je best toedient, die zal daar wsch al ervaring mee hebben. Vergelijk de samenstelling anders eens met Sedalin voor honden. Ik heb toen mijn groen paard de eerste keer bekapt moest worden een halve spuit Sedalin (voor honden dus) gegeven, dat was de hoeveelheid aangeraden door de DA en dat was een goede hoeveelheid...

MarchaL

Berichten: 2848
Geregistreerd: 21-07-03
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 29-09-04 08:45

Was dat Sedasan of nog echt Sedalin?

L2 + 11, M1 startgerechtigd !

Eilandje

Berichten: 2823
Geregistreerd: 05-01-02
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-04 08:47

In België is er nog Sedalin verkrijgbaar voor honden (op voorschrift), het patent voor paarden is verlopen, maar de samenstelling is identiek aan de Sedalin voor paarden van vroeger. Sedastan ken ik niet, misschien is het wel hetzelfde product, daarvoor zou je de samenstelling eens moeten vergelijken...

Succes vanavond!

leonci
Berichten: 347
Geregistreerd: 14-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-04 18:05

Ik heb het ook gebruikt voor me paard van 1.78 en me paard van 1.70ong, bij de eerste hielp het een beetje, die heb ik gelukkig toen ook niet lang me hoeven stappen en bij die van 170 werkte het niet die sprong overal doorheen die heb ik muisjes gegeven, die ik op het laatst ook moest verhogen omdat hij daar ook niet warm of koud van werd, eerder heeel heet

MarchaL

Berichten: 2848
Geregistreerd: 21-07-03
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 30-09-04 09:04

Hallo bokkers!

Ik kan jullie gelukkig vertellen dat het gisteravond perfect is gegaan OK dan! Ik heb haar uiteindelijk maar 3 streepjes gegeven wat echt genoeg bleek te zijn, ze was namelijk behoorlijk slaperig. @Marijn4045, bedankt voor je tips dus! Door jou was ik toch wat voorzichtiger met de dosering en dat bleek dus maar goed te zijn ook OK dan!

Mijn paard is iig zonder problemen bekapt en beslagen. De volgende afspraak proberen we het naar alle waarschijnlijkheid met 2 streepjes en daarna zonder. Ik ben iig behoorlijk opgelucht, bedankt iedereen!


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Evilou, GrapeshotBot, Sintara, YandexBot en 49 bezoekers