Moeilijk bochten door te krijgen

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Fabienne1
Berichten: 2498
Geregistreerd: 19-08-02
Woonplaats: Noord-Brabant

Moeilijk bochten door te krijgen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-09-04 13:06

De laatste tijd heb ik steeds vaker het volgende probleem.
Ik wil b.v. een volte 10 meter in de draf rijden, dan laat mijn paard op de buitenteugel niet echt lekker los, zodat je de bocht bijna niet door gereden komt.
In de stap ook heel erg. Dan loopt ze meer met haar hoofd naar buiten en neemt de bochten heel raar. Volgens mij kantelt ze dan ook.
Wat kan ik hier het beste aan doen?

Ook probeer ik haar al veel meer voorwaarts te rijden, omdat ze heel erg in tempo terug kan vallen.

Het is moeilijk uit te leggen zo, maar hopelijk snappen jullie het een beetje.

LBLGypsyCobs

Berichten: 8886
Geregistreerd: 01-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-04 14:12

Welke hulpen geef jij als je een volte met haar rijdt?

daantjuh

Berichten: 1195
Geregistreerd: 31-03-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-04 21:05

Ik denk dat er een verschil is tussen de druk op beide teugels.
Probeer eens stukken binnenhoefslag te rijden. Je merkt dan snel genoeg of de druk op beide teugels gelijk is. Wanneer dit niet het geval is zal je paard naar de hoefslag toe trekken of juist naar binnen vallen.

En verder, een afgezaagde tip Knipoog , maar vraag iemand om raad die eens mee kan kijken. Vanachter de computer blijft het toch moeilijk te beoordelen.

Sjonniej
Berichten: 17536
Geregistreerd: 21-05-03
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-04 18:01

Zoals Daantjuh ook zegt, waarschijnlijk een verschil in druk waardoor je pony eigenlijk niet meer snapt wat de bedoeling is.
Geef alleen aan dat je wilt wenden en doe de rest met je beenhulpen, nmisschien gaat het dan wel.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-04 18:21

het is een beetje moeilijk met de info die je geeft, maar ik denk dat je paard ten eerste heel erg scheef is, en mogelijk wil je juist een te hoog tempo waardoor je paard zijn balans niet meer kan houden in de wending.

Ik zou eerst aan de losheid en nageeflijkheid in het algemeen werken, dan worden die voltes ook beter.

LecTra

Berichten: 14
Geregistreerd: 29-09-04
Woonplaats: Sassenheim

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-04 09:42

Vroeg van te voren aangeven waar je heen wilt

Wilke

Berichten: 685
Geregistreerd: 24-07-04
Woonplaats: Noord Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-04 12:40

Ik heb ook zon probleem, mn paard is scheef aangereden en zit erg vast op links. Als ik op een volte moet van mij instructrice moet ik mn binnenbeen tegen mijn buitenhand rijden, als t goed is dan moet je je binnenteugel dan los kunnen late. T

Wilke

Berichten: 685
Geregistreerd: 24-07-04
Woonplaats: Noord Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-04 12:41

Het heeft wel ff tijd nodig maar bij mij gaat het nu super!

trisca

Berichten: 5744
Geregistreerd: 29-09-04
Woonplaats: Nieuw Roden

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-04 13:13

als je hem de bocht niet omkrijgt, buitenbeen!!!
Hij valt waarscheinlijk over de buitenteugel. Als hij nog steeds niet de bocht omwil met veel buitenbeen wil het wel eens helpen om een zweepje tegen de buitenschouder te leggen, je hoeft vaak niet eens bij te tikken.
Het is gewoon zwakte van het binnenachterbeen dus het wordt wel beter.

succes ermee OK dan!

develsgirl

Berichten: 294
Geregistreerd: 29-09-04
Woonplaats: buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-04 14:25

probeer het anders een met longeren kun je een paard mooi "recht" op een volte (dus met binnen achterbeen in voetspoor buitenvoor been) laten lopen. met een goeie bijzet teugel b.v. touwtje of pesoa kun je een mooie stelling vragen en tegelijkertijd een mooi gebogen los en ontspannen paard hebben .
voor veel handige tips hierbij het boekje longeren met lamert haanstra lezen heb je dit niet of ken je niemand die dit heeft wil ik je wel delen mailen Lachen

groetjes develsgirl