* Pony onzuiver

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

* Pony onzuiver

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-04-02 22:25

Zaterdag constateerde we voor het eerst dat mijn 3 jarige haflinger merrie niet helemaal zuiver liep. Ze loopt absoluut niet kreupel, maar "trekt" met haar rechterachterbeen.
Been is niet warm, niet dik, geen wonden, helemaal niks.
Zondag redelijk rustig gedaan (niet gereden).
Maandag is ze er niet uitgeweest.
Dinsdag is ze los in de bak geweest, toen wat gefreestyled (ook niet erop) toen helemaal zuiver
Vandaag aan de longeerlijn zag mijn verzorgster haar weer onregelmatig lopen. Zij mij gebeld, maar ik weet het ook niet.
Ze wordt (normaal gesproken) zo om de andere dag een half uurtje gereden. Niet intensief, gewoon, normaal zeg maar.
Ik heb echt geen idee wat ik hier mee aan moet, en wat wijsheid is.

carola

Berichten: 8686
Geregistreerd: 18-04-01
Woonplaats: Putten

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-02 22:28

dierenarts halen. Als je twijfelt, twijfel dan in ieder geval niet om naar de DA te gaan.
Ik vind het maar een 'vaag' verhaal voor zo'n jong ding.

lageveld

Berichten: 3378
Geregistreerd: 03-09-01
Woonplaats: Almelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-02 00:45

Zit er iets in de hoef ? kan ze een tik gehad hebben van een weidegenootje ? spierpijn ? Rare val door gladde ondergrond ? Kan zo veel zijn dat vanzelf weer over gaat. Reken maar eens bij je zelf af Knipoog

Natuurlijk, wanneer je het echt niet vertrouwt en na een paar dagen niet over is kun je er een dierenarts bijhalen maar gelukkig is dit meestal niet nodig. Niet elk pijntje kan door de da verholpen worden.

Bertus

Jantien

Berichten: 6469
Geregistreerd: 25-03-02
Woonplaats: Zweden

niet kreupel maar toch niet rad

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-02 10:16

Je paardje kan prima een probleem hoger in het been (heup, bilpartij) hebben waardoor ze niet rad loopt. Daar wordt een been over het algemeen niet dik of warm van. Dik en warm komt van een "ontstekings"proces (ook verstuiking, verrekking etc). Zoals je het beschrijft, trekken met het achterbeen lijkt mij te zeggen dat het inderdaad hoger zit.
Mijn advies is: weiderust, dwz niet belasten of longeren tot ze weer rad is, dan rustig weer opbouwen, in het begin vooral rechte stukken, niet teveel werk op de volte. Maar als het blijft (na 6-7 dagen rust) zou ik er toch een DA bijhalen, wel 1 die verstand heeft van kreupelheden.

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-02 10:33

Get used to it. dit zal wel eens vaker gebeuren. NA 2 weken moet je pas beginnen met je druk te maken. Maar tegen die tijd zal het vast wel weer beter zijn. Het kan overigens stijfheid zijn, dus een spierkwestie. HEeft ze iets doms gedaan of zo. Geeft niets, gewoon beweging geven (tot bepaalde hoogte), want rust roest!
Laatst bijgewerkt door Desiree op 18-04-02 12:01, in het totaal 1 keer bewerkt

carola

Berichten: 8686
Geregistreerd: 18-04-01
Woonplaats: Putten

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-02 11:45

Stef, over dit had je het vorige week toch ook al over de msn? En ik denk inderdaad dat je het advies van Jantien moet opvolgen, zij is immers dierenarts-in-wording.

LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-04-02 15:15

yep carola, zaterdag was dat. Toen 3 dagen niks aan de hand, en gister weer.
Tik van een weidegenoot kan niet, aangezien ze niet op de wei staat. Niks in de hoef, mok is ook zogoed als over.
Ik zat zelf te denken, weet niet of het kan hoor. Ze is in een half jaar 5 cm gegroeit, kunnen het misschien groeipijnen zijn ofzo?
Aan de pony zelf is trouwens helemaal niks te merken. Wil werken, en loopt helemaal niet van "au"

pebblientje
Berichten: 631
Geregistreerd: 17-04-02
Woonplaats: roosendaal

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-02 15:26

zou het beestje niet overbelast zijn{hoeft niet door teveel rijden te komen}maar gewoon teveel op 1 kant gewerkt,bijvoorbeeld.
ik zou idd zo snel mogelijk een veearts erbij halen,al heb ik weinig vertrouwen in veel veeartsen.
maar dat is een ieders ervaring,natuurlijk.
suc-6 en vertel even wat je gaat doen/hebt gedaan en hoe het met het beesje is...vind ik erg interessant{en daar ben ik niet de enige in,denk ik}

pebblientje
Berichten: 631
Geregistreerd: 17-04-02
Woonplaats: roosendaal

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-02 15:30

het ligt ook erg aan het karakter van het dier:wil ie graag werken,zal hij/zij zo min mogelijk laten merken...
en als ze{zoals jij zegt}niet loopt van "au,au"
is het dan geen gezichtsbedrog...dat ze een dagje kreupel was,en je je er zo op focust...ik weet het niet hoor,ik zeg ook maar wat...
enne,dan bedoel ik niet:om interessant te doen,maar ik heb dat al bij meerdere paarden gezien...

Dees

Berichten: 18911
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-02 16:13

Ik heb een paard gehad, dat ook het ene achterbeen trager voortbewoog dan het andere. Onregelmatig. Maar alleen te zien voor de toeschouwer die er echt op let. Met dat paard heb ik nog vaak gewonnen oook in de dressuur...zegt toch wat over de ogen van juryleden Cool

Dat paard had deze makke omdat het a) een erg nonchalant type was en dus ook erg laconiek was in het optillen van zijn benen en b) Omdat hij ergens in zijn zenuwbanen een verminderde werking had wardoor de reflexen van zijn lichaam minder snel dan gebruikelijk waren. Gek genoeg kon hij mieters springen, dan had hij wel voldoende motivatie en kwam het tragere beentje absoluut goed mee.
Mocht jouw haflinger dus ook een slepend been hebben, is er weinig aan te doen anders dan krachtiger trainen en er niet te veel naar kijken.

Je haflinger is nog erg jong. Misschien nog wel te jong om te berijden. Dat slepende been kan ook tijdelijk zijn vanwege slapte en groei. in dat geval is het het allerbeste om dat beest deze zomer gewoon in het land te zetten en het rijden weer in september ofzo op te pakken. Zien of de natuur hem nog wat sterker zal laten worden.

Maar voor een echt gedegen, betrouwbaar advies moet je toch echt een goede paardenarts laten kijken naar het voortbewegen van de haflinger.