Headshaking syndroom

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Namilla
Berichten: 6
Geregistreerd: 08-02-02
Woonplaats: Antwerpen (België)

Headshaking syndroom

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-04-02 14:29

Hallo iedereen, het is nu al een hele tijd dat ik dagelijks al jullie leuke en boeiende berichtjes lees hier op bokt. Toch is het nu de allereerste keer dat ik zelf iets neer schrijf. Ik hoop dat de paardenliefhebbers die een paardje hebben met dezelfde symptomen als Namilla (KWPN merrie van 7 jaar) met dit berichtje misschien verder geholpen kunnen worden.

Vorige zomer zijn de problemen met (Na)milla begonnen. Vanaf half mei kon ik niet meer met haar buiten komen. Ik had al snel in de gaten dat ze last had van iets, misschien allergie? maar van wat ? Normaal rijden kon écht niet meer. Enorm schudden met haar hoofd, echt heel erg waarbij ze zichzelf bijna liet vallen. Als we toch probeerde om een wandelingetje te maken schuurde ze met haar neus over de asfalt, regelmatig stoppen om haar neus aan de tip van mijn schoen te krabben, enz... Het resultaat, hele dure homeopathische kruiden, cortizone (?) spuiten, elke week bijna een dierenarts erbij en NIETS hielp !

Zo zijn we de zomer doorgekomen. Half augustus verminderde de symptomen. Wat ik wel had ontdekt was dat ze hooikoorts had (gek hè). Dus ze was overgevoelig voor alle pollen, pluisjes, beestjes en andere kriebeldingens in de lucht. Vanaf september kon ik terug normaal met haar rijden en gaan wandelen.

Dit jaar begon het spelletje weer opnieuw maar dan al vanaf half maart. Dus deze keer geen dierenartsen en dure spulletjes geprobeerd maar ik ben met haar direct naar een paardenkliniek geweest (Equinia, België) Daar hebben ze platen van haar hoofd genomen, met een camera in haar neus gekeken en haar ogen onderzocht. Alles picobello! Dus de diagnose 'HEADSHAKING SYNDROOM'. In Amerika kennen ze dit al langer. Hier is er nog niet zoveel van gekend. Wat ik nu geef aan haar: PERIACTIN een medicijn voor mensen met allergie. 70 pilletjes per dag (2x 35). Ik ben nu 3 weken bezig en het resultaat is ongelooflijk. Ik zie aan haar gedrag dat het er nog wel is maar in zo'n kleine mate dat ik wel gewoon met haar kan rijden en kan gaan wandelen. Het is wel de bedoeling dat ik de medicatie afbouw. De dokter heeft gezegd dat hij 1 pony kende die daarna er helemaal vanaf was.

SORRY Schijnheilig voor dit reuzelange bericht maar ik weet dat als je je paardje heel graag ziet en haar de beste verzorging wil geven dit echt een zeer vervelend probleem is. Als ik iemand nog verdere info kan geven laat het me dan weten.

Veel groetjes van Liesbet en Milla

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-02 15:25

Aanvulling: een paard dat last heeft van Headshaking Syndrome is ook geholpen bij een speciaal masker dat over de ogen en de neusgaten gedragen wordt. Een paard met pollenallergie heeft namelijk ook vaak last van zonne-allergie.
Door het dragen van dit masker (te koop bij de Paardendrogist, ongeveer 45 Euro) kan het paard toch overdag in het land.

Verder wordt het ook vaak behandeld met een puffertje, dat ook gebruikt wordt door Carapatienten, en een allergiewerend poeder. Je knijpt dan 1 neusgat dicht, wacht tot het paard weer inademt en "puft" in het inademende neusgat.

Headshaking mag ABSOLUUT NOOIT bestraft worden, hoe irritant het ook is tijdens het rijden. Het paard kan er echt niets aan doen, dus straffen is zinloos en zelfs wreed. Rijden in een binnenbak (niet stoffig natuurlijk) of anders met masker is de beste uitkomst.