Silvester loopt niet aan een longe

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
i_love_sil

Berichten: 114
Geregistreerd: 14-04-02
Woonplaats: GROU CITY

Silvester loopt niet aan een longe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 18-04-02 10:57

Silvester is nu 1 jaar en 4 of 5 maanden.
Omdat hij steeds vervelender begint teworden ga ik nu vast beginnen met longeren
en niet weer gaan zeuren, jah een enter moet in het land.
dat moet ieder voor zich weten.
maar oke
de eerste keer ging het super.
eerst er naast lopen en toen gewoon als we met zun 2en in het midden stonden.
Hij draafde wat, mocht zelf tempo bepalen.
Soms rende hij heel hard naar de zijkant en kon je gewoon gaan hangen.
Maar nu loopt hij geen eens meer.
Je doet hem de longeerlijn vast en hij blijft staan.
Nergens reageerd hij nog op.
Wat moet ik nu doen?

Paardrijden: vallen en weer op staan
BEKIJK PLEASE MIJN PROFIEL EN MISSCHIEN KEN JE GELDERBLOM


samantha5

Berichten: 4309
Geregistreerd: 20-06-01
Woonplaats: Alphen a/d rijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-02 11:39

ja idd je moet pas gaan longeren als hij 2 a 2,5 jaar oud is is beter voor zijn spieren anders verkloot je die.

je moet gewoon met zijn 2e blijven oefen 1 ernaast 1 in het midden. en dat net zo lang gaan doen tot hij het berijpt. maar nogmaals ik raad je het niet aan.

ga buiten lopen kan hij vast een beetje verkeersmak worden.
gooi hem los in de bak met andere paardjes.

Wees jezelf, er zijn al genoeg anderen

Nimber

Berichten: 26551
Geregistreerd: 10-01-01
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-02 11:41

longeren is slecht vanwege de slijtage.
waarom laat je 'm niet in het land met leeftijdgenootjes die voeden 'm op want een gemene klier maken mensen zelf van de paarden.
hoe wou je 'm opvoeden door te longeren?
door de zweep erover te halen?
je zorgt alleen voor extra slijtage in pezen en gewrichten bovendien heb ik het dan nog geens eens over de geestelijke slijtage

http://www.kimtelgen.nl
Cranio sacraal therapeut en instructrice

germie

Berichten: 25916
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-02 11:49

Je kunt best af en toe aan de longe, op een erg grote cirkel, want je paard is natuurlijk nog erugerg jong. Wel een zweep erbij, dan kun je hem echt wegjagen, ik weet zeker dat jouw paardje ook aan een longe kan.
Ik heb nog nooit een paard meegemaakt dat echt niet wilde, als ze het eenmaal doorhebben, is het vaak klaar. Misschien moet je iemand vragen om het een keer voor te doen. Ik heb namelijk het idee dat je zelf niet ervaren genoeg bent om het paard toch voorwaarts te krijgen.
Wat je ook nog kunt proberen is het paard in een afgezet stuk van de bak (dus een volte, mag wel vierkant zijn) zonder longe het paard wel rond te jagen, als je dan de longe er wel aan maakt, dan kennen ze het spelletje al.
Je mag je paardje rustig een keer flink op z'n sodemieter geven, jij bent de baas, niet het paard. Direct reageren, belonen met de stem als het goedgaat.
Maar hoe vaak wil je longeren??? ik zou het zeker niet vaak doen.
Laatst bijgewerkt door germie op 19-04-02 16:14, in het totaal 1 keer bewerkt

Nonnie
Berichten: 2066
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Delden

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-02 12:02

Germie ik ben het totaal niet met je eens. Hoe kun je zo'n jong beestje aanpakken voor iets dat het nog niet kent? Beetje belachelijk is het wel.
Laat het beestje nog lekker jong zijn, en genieten van zijn jeugd!
Kennelijk geef je niet zoveel om hem, want anders had je wel beter nagedacht Verward Paarden die zo jong al zo worden belast zijn op hun 10de vaak al afgeschreven en kunnen ze naar de slager.

Zelf heb ik 2 twentertjes, heb ze allebei 1 keer aan de longe gehad. Ze moesten afgelopen winter op stal vanwege het weer, maar nu gaan ze weer lekker de wei op, zoals het hoort!

germie

Berichten: 25916
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-02 12:11

Nonnie, op een grote cirkel, af en toe heb ik gezegd kan het echt geen kwaad hoor. Ik zeg niet dat je met allerlei rare dingen aan moet komen, heb het niet over singels, bitten, e.d. gehad. Alleen wat rondjes lopen, dat mag je hem echt wel leren, dat is niet echt trainen. en dan mag je wel aanpakken want aarzelen levert vervelende paarden op, die de baas worden. Die 2-jarige hengsten die op de keuring komen (en ja, die zijn misschien 2.5, maar nog geen 3) hebben ook al wel een jaar training achter de rug. En western paarden dan?? die zijn als 2-jarige al ingereden. Dus AF en TOE een 1.5 jarige een beetje laten spelen aan de longe kan echt geen kwaad.

Nonnie
Berichten: 2066
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Delden

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-02 12:17

Die hebben misschien wel al wel veel training achter de rug, maar wie zegt dat het goed is? Het gaat men er alleen maar om dat die hengsten door de keuring heen komen en goedgekeurd worden. Hoe de gezondheid is 10 jaar later zal hun een worst wezen. Zelfde met de westernpaarden, dat je een Quarter al op zijn 2de in mag rijde. Heb nog nooit zulke bullsht gehoort, en gelukkig gebeurt dat ook steeds minder.

germie

Berichten: 25916
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-02 12:19

Tja nonnie, zo zit de wereld in elkaar, in Amerika moet een quarter met 2 jaar presteren, want als ze 3 zijn moeten ze al moeilijker wedstrijden lopen. Ik heb echter nog nooit gehoord dat die beesten met 10 af zijn, zoals we lhet geval is met racepaarden.
Datzelfde geldt voor dekhengsten, die worden ook oud, en die moeten dekken en in de sport bewiojzen.

carola

Berichten: 8685
Geregistreerd: 18-04-01
Woonplaats: Putten

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-02 12:25

Ik ben het voor 300% met Nonnie eens!
En waarom denk je dat ie zo vervelend is? Breng dat dier alstjeblieft meteen naar een opfokbedrijf met leeftijdsgenootjes, en haal hem over 1,5 jaar weer op en probeer het dan nog eens. Op deze manier ben je echt bezig om het beenwerk van je paardje totaal naar de filisteinen te helpen, en wil je dat nou? Een dier van die leeftijd moet worden opgevoedt door leeftijdgenoten.
Het doorsnee-gemiddelde-paard-uit-Nederland kan dat echt nog niet aan hoor. En ja, bij renpaarden, quarters en paarden die op 4 jarige leeftijd Z moeten zijn vanwege commerciele en financiele middelen worden wel met 1,5 jaar gelongeerd. Maar 95% van die dieren is al dood voordat ze 16 jaar zijn (wetenschappelijk aangetoond!). Wil je dat?

Eindig niet, maar begin! (quote Dorine)

carola

Berichten: 8685
Geregistreerd: 18-04-01
Woonplaats: Putten

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-02 12:34

i_love_sil schreef:
mag ik heel even iets kwijt???

G O D V E R D O M M E
WAT ZEURT IEDEREEN NOU,
MET NOU HIJ MOET OP HET LAND EN DIT EN DAT.
IEDEREEN MOET HET VOOR ZICH ZELF WETEN EN IK BEN HET WEL EENS MET GERMIE.
IK VROEG ALLEEN MAAR HOE IK HEM VOORWAARTS KAN HOUDEN,
EN JAH IEDEREEN BEGINT GELIJK WEER, NOU JE MEOT HEM OP HET LAND ZETTEN.UIT OP TEPOETSEN TOEN HIJ 3 WAS KWAM HIJ ER UIT EN WAS ONHANDELBAAR.
DAT HEB IK 2X GEHAD.
ENE PONY TERUG KUDDE IN EN ANDERE GESLACHT OMDAT HET GEWOON EEN GEVAARLIJK BEEST WAS.
IK ZET DUS NIET WEER MIJN PONY IN EEN KUDDE.
HEEL TOEVALLIG HEB IK EEN PONY IN DE KUDDE GEZET, ELKE WEEK ER
EN IEDEREEN MOET DAT VOOR ZICH ZELF WETEN.
zo



Zucht... Dit is echt hét schoolvoorbeeld van een onkundige ruiter, die boven haar macht grijpt en haar eigen fouten niet wil toegeven. Jammer dat de paarden altijd hiervan de dupe worden...

Eindig niet, maar begin! (quote Dorine)

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-02 12:35

jij vraagt om iets onmogelijks, en dan MOETEN er wel reacties komen die je niet wilt horen. Ik vind het krankzinnig om je zo te bemoeien met een jaarling. Waarom laat je dat beest niet met rust? moet je hem nou perse verknallen d.m.v. longeren? En dan nog gaan vechten ook, zodat je hem ook in dat opzicht al verpest? DAT beest heeft ook mentaal nog niet het incasseringsvermogen dat hij nodig heeft om dergelijke dingen te leren.

De hond is de betere mens

Lielle

Berichten: 66254
Geregistreerd: 12-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-02 12:38

Mogen die Caps Lock uit? Het is erg onbeleefd om te schreeuwen.

Als je op een forum vragen stelt moet je er rekening mee houden dat mensen andere ideeen hebt dan de jouwe. Nog afgezien van de discussie dat je paard op de wei hoort als enter IMO vind ik het weer heel wat anders dat je hem nu al longeert omdat je hem niet onder controle hebt. Dan zijn er dus andere problemen die je eerder moet aanpakken, maar daarover heb ik al iets gezegd bij VMR.

Overigens begrijp ik niet dat een pony die iedere week uit de wei wordt gehaald om te poetsen dan met drie jaar ineens onhandelbaar is. Je hebt dan toch gelegenheid genoeg gehad om hem wat manieren aan te leren.
Je komt op mij gewoon onervaren over, en dat versterk je door dit soort kinderachtige schreeuwreacties.

Nonnie
Berichten: 2066
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Delden

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-02 12:38

Helemaal met Carola eens. Koop geen jong paard als je zelf niet weet waar je in godsnaam mee bezig bent. Het is dus niet zo gek dat die 3 jarige onhandelbaar was....
Het lijkt allemaal simpel die veulens, maar dat valt toch eventjes vies tegen niet waar?

Ik heb mijn hengstje ook bij zo iemand vandaan, die dacht dat ze wist waar ze mee bezig was. Ik heb nog nooit zo;n verwend kreng gezien. Ik heb hem ook zo de wei ingedonderd, en verder een tijd niet meer naar om gekeken. En ja hoor, meneer was tam toen hij eruit kwam om tijdelijk op stal te komen. Zo werkt het nou eenmaal bij jonge paarden, ze kunnen beter opgevoed worden door andere paarden dan door mensen...

Arm paard, die van jou Frusty

Miran

Berichten: 4450
Geregistreerd: 10-08-01
Woonplaats: Woubrugge

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-02 12:46

germie schreef:
Tja nonnie, zo zit de wereld in elkaar, in Amerika moet een quarter met 2 jaar presteren, want als ze 3 zijn moeten ze al moeilijker wedstrijden lopen. Ik heb echter nog nooit gehoord dat die beesten met 10 af zijn, zoals we lhet geval is met racepaarden.
Datzelfde geldt voor dekhengsten, die worden ook oud, en die moeten dekken en in de sport bewiojzen.


En als een ander in de sloot springt, spring jij er ook achter aan? Dit meisje komt bij mij nog veel te jong over voor een jonge pony. Dat een pony vals uit een kudde komt is erg raar, zeker als je er regelmatig kwam had je dat moeten zien. Waarschijnlijk zal hij in die bezoekjes alsnog verschrikkelijk verwend zijn.
Niet longeren dus, ook niet op een grote cirkel. De pony ergens in de opfok zetten, als hij drie is er weer uithalen en dan onder goede(!!!!) begeleiding die pony rustig gaan beleren. En anders dit dier verkopen en een pony van een jaar of 10 kopen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-02 12:55

Ik heb zojuist de eerder geplaatste reactie van i love Sil verwijderd, omdat deze volledig in caps lock was geschreven (schreeuwend) en dat is niet toegestaan.

Laura

Berichten: 8338
Geregistreerd: 20-02-01
Woonplaats: Midden van Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-02 13:05

Citaat:
Omdat hij steeds vervelender begint teworden ga ik nu vast beginnen met longeren
en niet weer gaan zeuren, jah een enter moet in het land.
dat moet ieder voor zich weten.


Stel Sil, jij bent een kleuter. Alles wat jij wil doen is spelen met blokken en kleuren en met andere kindjes spelen, om zo spelenderwijs te leren.
Stel dat jouw ouders besluiten om je met 3 jaar al te leren om te schrijven en rekenen. Jij bent nog niet genoeg ontwikkeld om dit te kunnen. Omdat je ouders vinden dat je het maar wel moet doen, wordt je opstandig (want je bent er nog niet aan toe) Je ouders worden boos, jij gaat uiteindelijk maar leren schrijven want je bent bang voor straf.

Als je ouders je lekker in de zandbak hadden laten spelen, en pas hadden leren schrijven toen jij aangaf dat je daar aantoe was en (geestelijk) volgroeid was tot dat niveau, had je het veel makkelijker opgepikt, en het waarschijnlijk zelfs leuk gevonden. Nu doe je het tegen je zin en moet je dr aan gesleurd worden.

Moraal van het verhaal?
Stel je voor dat de enter die kleuter is en jij de ouders. Snap je dan niet dat je het alleen maar zal verpesten door dit jonge paard zijn ontwikkeling te ontzeggen? Door hem te dwingen rondjes te lopen, wat hij nog niet snapt, omdat hij er geestelijk en lichamelijk niet aan toe is?

Wat betreft die andere 3 pony;s van je, lijkt het me niet de schuld van de kudde dat die er onhandelbaar uitkwamen....

Nothing tastes as good as being lean feels *profielupdate*
Goed voornemen 2007: Sommige PBtjes slippen er nog wel eens tussendoor... dus mocht je geen respons krijgen; stuur svp nog eens en niet boos worden hoor Haha!

i_love_sil

Berichten: 114
Geregistreerd: 14-04-02
Woonplaats: GROU CITY

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 18-04-02 13:14

ik wil even zeggen dat ik op spelenderwijs hem leer longeren.
1x in de 2 of 3 weken een paar (5 of 6) rondjes lopen.
zelf tempo bepalen
ik sla hem dus absoluut niet daarmee.
ik sla trouwens bijna nooit silvester.
ik bene r tegen om vaak temppen.
ik doe altijd eerst praten dan schreeuwen beetje aan het halstertouw trekken en meestal stopt hij dan wel.
komt dus bijna nooit voor dat ik hem sla.
sil snapt dat als ik tegen hem schreeuw dat hij stout is.

Paardrijden: vallen en weer op staan
BEKIJK PLEASE MIJN PROFIEL EN MISSCHIEN KEN JE GELDERBLOM

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-02 13:17

dat ik hier eigenlijk nog op reageer... zucht. Maar goed, ga ik weer.
Nu mag hij zelf het tempo bepalen, maar straks als hij 3 is en ingeleerd moet worden, mag hij plotseling het tempo NIET meer bepalen. Dus je leert hem nu iets aan dat hij straks weer af moet leren. Dat werkt toch niet? En dan nog iets, schreeuwen haalt geen zier uit bij paarden, daar kunnen ze helemaal niets mee.
en dan nog iets. Jij gaat aan dat touw hangen, dat dier heeft nog helemaal geen bespiering en ook geen balans. JE vraagt hem dingen die hij helemaal niet kan. Je bent absoluut niet eerlijk bezig.
je weet zo weinig van paarden af, dat is me wel duidelijk geworden, dat je je beter niet kunt bemoeien met onbeleerde paarden. Je verpest ze alleen maar. sorry dat het zo hard is, maar het is de waarheid.
Laatst bijgewerkt door Desiree op 18-04-02 13:19, in het totaal 1 keer bewerkt

De hond is de betere mens

Nonnie
Berichten: 2066
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Delden

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-02 13:19

en jij vind het gek dat het veulen zo vervelend is als je dingen van hem vraagt die hij gewoon nog niet aankan? (springen, longeren enzo).
Leer hem eerst maar eens zijn hoefjes optillen, en de rest van de normale dagelijkse handelingen, en dan kun je verder!

Je weet echt niet waar je mee bezig bent Extreme duivel

i_love_sil

Berichten: 114
Geregistreerd: 14-04-02
Woonplaats: GROU CITY

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 18-04-02 13:28

dat van desiree is ook wel weer waar
thnx desiree

en trouwens sil is wel degerlijk gewend om tespringen.
bij de vorige eigenaar deed hij het ook.
tis maar over een cavaletti hoor

schreeuwen is het ook weer niet gewoon eens HEE stem luider
en hangen heb ik niet gezegt dat ik dat die ik pak hem gewoon een keer even terug

Paardrijden: vallen en weer op staan
BEKIJK PLEASE MIJN PROFIEL EN MISSCHIEN KEN JE GELDERBLOM

Nonnie
Berichten: 2066
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Delden

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-02 13:33

dus als de vorige eigenaar in de sloot sprong doe jij nt zo vrolijk mee? Kennelijk wel dus.

Arm paard, ik blijf het maar zeggen, dat paard is op zijn 10e kapot, en is rijp voor de slager.

germie

Berichten: 25916
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-02 13:39

springen moet je echt niet doen, dat is echt verkeerd, maar als je niet de mogelijkheden hebt om goed in te scharen, dan moet je het paard dus wel zelf opvoeden, misschien een geit of een shet erbij?????
Vraag af en toe ook gewoon hulp, pony's kunnen echt heel vervelend zijn. En jij moet de baas blijven, niet je paard.
Een jaarling alleen is eignelijk niet goed, dus daarom iets erbij. Maar goed, wie ben ik, 1000 mensen, 1000 meningen. En je wilde alleen advies om af en toe eens 5 minuten te longeren, wat een gedoe zeg iedereen is kwaad op iedereen.
En wat denken jullie hier dan van:eht trainingsprogramma en onderzoek dat ze nu houden in Lelystad, daar laten ze veulens 1 keer in de week srpingen en onerzoeken of dat goed of slecht is, nu zijn die paarden 3 en wat blijkt?? De getrainde veulens zijn beter dan de paarden die alleen in opfok gelopen hebben. Hoe het op de lange termijn is weet men natuurlijk nog niet, maar de resultaten tot dusver vzijn veelbelovend. De getrainde veulens hebben betere reflexen e.d.


Lielle

Berichten: 66254
Geregistreerd: 12-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-02 13:47

germie,

ik denk dat ze in Lelystad met iets meer verstand bezig zijn dan dit meisje. Daarom valt iedereen over haar heen, ze weet IMO niet waar ze mee bezig is, en dat vind ik oneerlijk (to haar paard) en gevaarlijk (voor zichzelf). Maar ik heb genoeg gezegd hierover.

pebblientje
Berichten: 631
Geregistreerd: 17-04-02
Woonplaats: roosendaal

silvester loopt niet aan de longe

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-02 14:18

meisje,meisje
waar ben jij in godsnaam mee bezig??????
1.een jaarling NIET in de wei=FOUT!
2.een jaarling uberhaupt WILLEN longeren{jij zei omdat ie te gek werd ofzo?}=FOUT!...later zeg je weer dat silvester al luistert wanneer je een keer aant touw trekt{beetje dubbelzinnig,he}
3.1 keer in de 2 of 3 weken:DAAR leert je paard echt nix van!!!!
4.vind jij het gek,wanneer een veulen de eerste keer aan de longe wordt gezet,dat ie braaf is???hij was helemaal overdondert{denk toch eens na!!!}
en dan heeft ie ook nog een lichte trauma opgelopen,doordat je{in mijn ogen trots}vertelt dat je gewoon aan hem kon gaan hangen als hij wegrende... Bloos
en dan 5.een jonkie laten springen???hallo,d'r is nog niets volgroeit bij um!!!al is het "maar" een cavaletti,het blijft slecht...

conclusie van het hele verhaal:of gooi hem in de wei met leeftijdsgenootjes{die zijn allemaal ongeveer even sterk,voor het geval dat je bang bent voor ernstige verwondingen}
of doe hem houden waar ie nu staat,en poets hem alleen,vraag voetjes en zet hem LOS in de bak
als hij behoefte heeft om te rennen,doet ie dat heus wel...
leer hem verder dat er niets eng is,door een zeil in de bak te leggen,een paraplu vast te houden etc.
maar:GA HEM NOU NIET LONGEREN...OF MET HEM SPRINGEN...HIJ PAKT JE LATER 3-DUBBEL ZO HARD TERUG,ALS HIJ DAN AL NIET IS AFGEMAAKT VANWEGE ZIJN SLIJTAGE!
probeer nou maar gewoon geduld te hebben,of verkoop hem anders...
longeren op zo'n jonge leeftijd is echt geen optie om hem mak te maken!

my horse,my horse,my kingdom for my horse!

germie

Berichten: 25916
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-02 14:28

tja Lielle, dat is waar, als ze in lelystad denken dat er iets mis is, dan zulen ze ook wel stoppen, en dat is als je onervaren bent misschien moeilijk te zien.
Met jaarlingen kun je ook leuk wandelen hoor, of leer ze voor een keuring netjes mee te lopen, netjes opstellen en dergelijke.


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 51 bezoekers