Wat had je niet verwacht?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
Zilly
Berichten: 3037
Geregistreerd: 25-11-02
Woonplaats: ZTM

Wat had je niet verwacht?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 28-09-04 13:53

Als je een eigen paard gaat koen dan wil je alles zo goed mogelijk geregeld hebben, tenminste je DENKT altijd dat je alles goed geregeld hebt. Maar in de praktijk zijn er toch nog altijd dingen waar je nou nét geen rekening mee had gehouden, je kunt dan denken aan bijvoorbeeld de kosten, of onderhoud...... ect.

Ik ben benieuwd wat jullie niet hadden zien aankomen na de aanschaf van een paard.


HippoLogic

Berichten: 9558
Geregistreerd: 15-05-04
Woonplaats: Vancouver, BC, Canada

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-04 13:59

Een vriendin van mij had net een nieuw paard. Leuk in het weiland gezet, alles ging prima tot...we wegliepen. Ze was zo op mensen gericht dat ze ons achterna ging dwars door de sloot. Niet 1 x maar 2 x! Ik kreeg de neiging om de vorige eigenaren (waren net weg) direct te bellen om te zeggen "Laad maar weer in". Je verwacht dat een paard achter een afscheiding met een sloot blijft. Tja maar als je er niet naar vraagt...

Na een tijdje werd het allemaal wel beter, maar leuk is het niet. Dus een goede WA en ziektekosten verzekering is belangrijk.

Waar ik zelf geen rekening mee had gehouden is dat mijn pony -die aangespannen concoursen had gelopen- zo heftig op het tuig zou reageren. Toen hij nog mijn vzpony was, deed hij alles superbraaf. Nu kon hij alleen nog maar steigeren. Deze heftige reactie is er wel afgegaan, maar toch. Ik had het me wel anders voorgesteld. Lachen Ik had gedacht zo weg te kunnen rijden met de wagen
Laatst bijgewerkt door HippoLogic op 28-09-04 14:10, in het totaal 1 keer bewerkt

Wordt lid van de HippoLogic Clicker Training Academy HippoLogic Clicker Training Academy voor online R+ cursussen, live groepscoaching en onze Clicker Community <3 met gelijkgestemden .

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-04 14:06

Eigenlijk niks
Maar ik had dan ook al veel ervaring in het rijden en volledige verzoring van paarden op enkele stallen voordat ikk mijn eigen paard heb gekocht.

MarchaL

Berichten: 2848
Geregistreerd: 21-07-03
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-04 14:34

Citaat:
Maar ik had dan ook al veel ervaring in het rijden en volledige verzorging van paarden op enkele stallen voordat ik mijn eigen paard heb gekocht.


Dit is denk ik ook de enige manier om niet voor verassingen te komen te staan. Ikzelf had, zoals waarschijnlijk vele anderen, simpelweg te weinig ervaring met paarden. Zowel qua rijden als qua verzorging. Vooral met het rijden was het behoorlijk wennen voor mij, ik had voorheen namelijk alleen maar op maneges gereden. Een paar keer flink zandhappen zorgde er dan ook voor dat ik een tijdje behoorlijk angstig ben geweest. Ook op de verzorging had ik me behoorlijk verkeken, je bent natuurlijk toch behoorlijk veel tijd kwijt aan de verzorging, om dan nog maar te zwijgen over alle zorgen die een eigen paard met zich mee brengen Schijnheilig

Gelukkig ben ik het inmiddels helemaal gewend en houd, verzorg en rijd ik mijn paardje met veel plezier. Ik zou andere mensen overigens wel aanraden om eerst meer ervaring op te doen als dat ik zelf had Knipoog Door mijn onervarenheid op sommige vlakken is mijn paard overigens nooit iets te kort gekomen. Het was voornamelijk voor mezelf erg vervelend Knipoog

DiantaM
Berichten: 11272
Geregistreerd: 10-04-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-04 14:42

Ik had niet verwacht dat ik zo gek zou kunnen worden op een paard... Ik heb me echt ontzettend gehecht. Maar qua kosten en verzorging wist ik alles al, heb elf jaar verzorgpony gehad.

Malibu

Berichten: 4542
Geregistreerd: 31-03-04
Woonplaats: Velsen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-04 14:45

Ik had nooit verwacht dat ik haar ooit zou laten dekken....

Tenminste, toen ik haar kocht heb ik daar nog nooit over na gedacht. Haha!

Nu heb ik een geweldige jaarling van haar

En het ontwikkelen van een steeds duurdere smaak van leuke spulletjes Haha! maar ik denk dat er hier meer zijn die daar last van hebben.

Was ik vroeger tevreden met een global rijbroek, nu ga ik toch meer voor Cavallo etc.. En zadels
Ik hou het er maar op dat die spullen gewoon langer mooi blijven Tong uitsteken

<3 Trotse mamma van Damian Jeremy en Noëlia <3 , geboren 11 juni 2010 & 2 oktober 2013 :+:
Quincy - Malibu Sundance - A Sundance Sorpreza :+:

Marchador

Berichten: 19936
Geregistreerd: 17-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-04 14:50

ik had nooit verwacht dat mijn pony een slimme en luie pony zou zijn Lachen
waar ik haar vandaan had was zealtijd erg snel Haha!

**..Dos estrellas en el cielo.. **
Lieve Jolanda en Vanity, we missen jullie!

evatjuuh

Berichten: 446
Geregistreerd: 01-07-04
Woonplaats: egmond

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-04 15:03

oeps .... een waterbak

ze zijden dat hij wel uit de sloot kon drinken (de vrouw waar men paard bij staat)
maar nee hoor ... hij had 1 dag niet gedronken Huilen arme hrappur het zal me ook egt niet nog een keer over komen ... hij had meteen een gloed nieuwe waterbak en met steeks vers water wat ik elke keer verves

DYSLECKT ..DUS NIET ZEUREN..
love hrappur mijn schat

RedFlame

Berichten: 2210
Geregistreerd: 08-07-04
Woonplaats: Nijmegen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-04 15:10

ik had niet verwacht dat ik mijn pony maar 11/2 jaar zou hebben en dat ze zo vaak ziek zou zijn terwijl de vorige mensen er nooit problemen mee hadden, en ik had ook niet verwacht dat ze zo zou weigeren daar sprong ze zo over een meter, verder hadde we ook niet verwacht dat ze binnen een jaar 5 zadels zou hebben die dan ineens niet meer passen

emilie

Berichten: 509
Geregistreerd: 27-11-03
Woonplaats: Boxmeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-04 15:18

Ik had niet verwacht dat m'n (huur) fries, Waldo, met 5 jaar oud al zo goed als uitgeschakeld is voor het rijden. Ik ga morgen weer naar de dierenarts, maar ik vrees dat het dus echt einde verhaal is Verdrietig

qwinty

Berichten: 2212
Geregistreerd: 16-02-04
Woonplaats: apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-04 15:22

Ik heb gelukkig nog niets met mijn 1,5 hengstje mee gemaakt..
Alleen binnekort word hij gecastreed en dat kost wel wat maar valt ook wel weer mee ...

Horse_

Berichten: 10284
Geregistreerd: 26-11-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-04 15:29

Ik had niet verwacht bij mijn vorige paarden dat je zo pech kon hebben op het vlak van gezondheid. Het paard wat ik sinds vorige maand heb dan maar helemaal in de verzekering en ja hoor na 5 dagen al in de kliniek.

Verder had ik nooit gedacht dat je zoveel verdriet en zorgen kon hebben om zo'n dier de band die je opbowut is zo immens. En je eerste paard ja die blijft 'het' voor je zo'n band krijg je nooit meer terug.

Verder vielen de kosten wel wat tegen. Je maakt een budget vooraf maar dat komt altijd hoger uit. Die paardenspullen zijn veel te leuk en soms veel te gauw aan vervanging toe.
Maar toch als ik dit allemaal van te voren had geweten had ik toch een paard gekocht.

Burning_star
Berichten: 129
Geregistreerd: 07-06-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-04 15:41

Dat mijn vriend ook zou gebeten worden van het paardenvirus!! Al ben ik hier wel heel blij mee. Nu zijn we op zoek naar een 2e paardje!! Hihi *LOL*

When you climb into the saddle, you'd better be prepared to ride!

Effy

Berichten: 1280
Geregistreerd: 05-05-04
Woonplaats: Schiedam

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-04 15:58

Bij mijn eerste paard (gekocht nadat ik eerst 4 jaar manegelessen heb gereden) had ik simpelweg niet verwacht dat ze ooit weg zou gaan. Maar omdat bleek dat ik eigenlijk wel wat meer wedstrijd gericht was ingesteld, en het paard echt een recreatiepaard was en absoluut geen sportpaard, hebben we toen besloten haar te verkopen en een nieuw, beter paard te kopen.

Van dat nieuwe, betere paard had ik nooit verwacht dat ik af en toe zou wensen dat ze niet van mij was. Op het eerste gezicht was de klik er al niet, na twee weken proeftijd nog steeds niet en na 3,5 jaar als mijn eigen paard is de klik er nog nooit gekomen. Nu hebben we haar helaas recentelijk in moeten laten slapen, en ondanks dat de klik er nooit geweest is blijkt toch dat ik wel van haar ben gaan houden.

Een les heb ik er wel uit geleerd: als het geen liefde op het eerste of zelfs tweede gezicht is met mijn toekomstige paard, dan koop ik 'm niet. Dat bespaart mij en het paard een hoop bloed, zweet en tranen.

*Hé hallo, kijk me eens het gras zien groeien. En iedereen maar denken da 'k niets doe...*

HippoLogic

Berichten: 9558
Geregistreerd: 15-05-04
Woonplaats: Vancouver, BC, Canada

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-04 16:25

Ik had nooit verwacht dat hij 21 jaar zou worden, gezond zou blijven en dat ik vrijheidsdressuur met hem ou gaan doen.

Wordt lid van de HippoLogic Clicker Training Academy HippoLogic Clicker Training Academy voor online R+ cursussen, live groepscoaching en onze Clicker Community <3 met gelijkgestemden .

Volkoren
Berichten: 5143
Geregistreerd: 04-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-04 16:35

alles zooi voor t verzorgen, wormenkuren, zalfjes dit, kuurtje dat..
Al die dekens.. dekjes.. al die zooi die je nodig had..

K kwam direct van de manege af... ook geen verzorgpaarden gehad.. dus wat wil je... T enige wat ik wist was hoe op te zadelen en hoe in t zadel te blijven Haha! (meestal dan)

Wat er verder bij kwam kijken heb k toch echt allemaal moeten leren toen k mn paard kocht.

De tijd die k nodig heb om haar goed te verzorgen is ook veel langer dan ik dacht..

Yessy

Berichten: 23021
Geregistreerd: 16-02-03
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-04 16:40

Ze vloog na 3 weken door een hek, maand stappen en 22 hechtingen verder Knipoog Maargoed dan leer je meteen wat het is een paard te hebben, al wennen dergelijke dingen nooit...

Kiara

Berichten: 10899
Geregistreerd: 10-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-04 17:00

Ik had nooit verwacht dat de band die met haar op ging bouwen zo intens zou worden.
Dat ik zo veel om haar zou gaan geven.
Dat het daarom juist moeilijk is om een bijrijder op haar te laten rijden terwijl ik er zelf niet bij ben.

Dat had ik nooit gedacht, dat het me zo zou RAKEN allemaal.


Sily

Berichten: 11491
Geregistreerd: 08-12-02
Woonplaats: Delft

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-04 19:09

Ik had nooit verwacht dat ik zo gek op haar zou worden, ernstig bezorgt zou zijn om een verkoudheidje Haha! En zo voorzichtig met haar zou worden Tong uitsteken

Alle onkosten etc. was ik wel gewend van mijn eerste paard, dus dat was eigenlijk allemaal te doen.

"Mag ik voor ik inslapen moet, mijn baasje nog 1 kusje geven?
Een soort laatste groet, echt, het duurt maar even!"


mariboe
Berichten: 403
Geregistreerd: 13-06-04
Woonplaats: Tielen =>België

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-04 19:12

Ik heb wat problemen gehad met de wei
Die stond redelijk snel onder water
Maar ik kan maar één goede raad geven aan mensen die een paard kopen
Zie dat je altijd nog wat spaarcentjes over hebt voor ''speciale gevallen"

If you think baby after so long.That I’m over you baby you’re so wrong Every time I kiss, still kiss you No matter who it is, I still miss you
I want you back in my life

Talisa

Berichten: 8972
Geregistreerd: 18-06-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-04 19:16

had niet verwacht dat mijn paard altijd zo'n geklooi met zn hoeven had.. dan een hoefzweer, dan weer kreupel... zwakke hoeven, maarja dat hoor je niet als je een paardje koopt (bij een handelaar)!!! Haha!
had ook niet vewacht dat ik (idd zoals Sily zegt) zooooo gehecht aan em zou raken , en om elk wondje enzo zo bezorgd zou zijn!!! Haha!

-

Lowara

Berichten: 25345
Geregistreerd: 25-11-02
Woonplaats: Enschede

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-04 20:12

pff dat ze zoveel kwaaltjes zou krijgen, rotstraal, luchtzuigen, zware gevoeligheid voor eiwit (draait altijd uit op koliek) schimmelinfectie etc. maar ach, het hoort erbij, het blijft een levend beest.

Tinker Lowara; M1+2 eindstand, Tinker Arwen; M1+15 eindstand, Tinker Elke; M2+6/M1+11,Tinker Maeve L2+2 eindstand, Tinker Sansa te klein gebleven :+

Zilly
Berichten: 3037
Geregistreerd: 25-11-02
Woonplaats: ZTM

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 28-09-04 20:20

runningkawa schreef:
Eigenlijk niks
Maar ik had dan ook al veel ervaring in het rijden en volledige verzoring van paarden op enkele stallen voordat ikk mijn eigen paard heb gekocht.


OK dan!

Wauw, jij doet het goed, maar er zal vast wel íets zijn wat je niet had zien aankomen ??? Schijnheilig

Alikesflame

Berichten: 5222
Geregistreerd: 12-10-02
Woonplaats: Vledderveen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-04 20:35

Dat je gelijk een hele berg geld aan ziektekosten kwijt bent.
Bij mijn eerste paard had ik in ene allerlei dingen (baarmoederbloeding enz.) dat had ik niet verwacht de rest wist ik wel.

Met het paard wat ik nu heb had ik al helemaal niet op zo'n berg ziektewkosten gerekend. ze moest geopereerd worden, kreeg bronchitis (half jaar lang) en nog veel meer. En had niet verwacht dat ze zo slim en talentvol was.

met mijn pony had ik niet verwacht dat hij op alles zo heftig reageerde. ter wijl dat hij alles kende (volgens de eigenaar)

vigel1

Berichten: 703
Geregistreerd: 25-02-04
Woonplaats: Heijningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-04 21:00

Dat mijn man bijna net zoveel van mijn paardje is gaan houden als ik en we er nu af en toe om knokken wie hem mag doen die dag *LOL*

I'm dancing under the full moon
and if i'm not there you can find me under the stars


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Dolce_pony, Fayyah19, fjord_brucht, Iejoorr, kouwene, Linde_C, Monody, Soepkipje en 131 bezoekers