Plotseling knie op slot en met het been trekken

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
Dennis

Berichten: 31463
Geregistreerd: 23-05-01
Woonplaats: Slootdorp

Plotseling knie op slot en met het been trekken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 28-09-04 18:20

Sinds vandaag slaat de linker achter knie van Angel om de haveklap op slot of trekt ze er extreem mee.

Het is vele meer dan 'gewoon een keer' op slot schieten. Het gebeurt bij de helft van de passen. Als de knie niet op slot slaat dan trekt ze wel extreem met dat been. Haar knie is ook warm.

Gister huppelde ze nog vrolijk rond en was er niets aan de hand. Vanmorgen volgens mij ook(heb toen enkel eventjes gevoerd in de schemer, dus heb het verder niet goed kunnen zien toen).

Super fijn voer bestel je hier: https://equilin.eu/?partner=217
*Als je haar voor je ogen waait, als je jas om je lichaam draait, als de wind langs wangen aait, weet dat ik je mis* - Acda en de Munnik



Sassieja

Berichten: 4837
Geregistreerd: 26-11-03
Woonplaats: Schagen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-04 19:00

Jeetje Ziz, vind dit nou weer heel vervelend....
Het ging net zo lekker.....

- The best day of your life, is the one which you decide your life is your own.

Kyona

Berichten: 4768
Geregistreerd: 19-03-02
Woonplaats: Krimpen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-04 19:04

Vreemd dat het zo van de een op de andere dag is. Heeft ze misschien een trap gehad of vastgelegen? omdat het ook warm is (en normaal niet, neem ik aan). Zou toch de dierenarts om info. vragen. Suc6!

Dennis

Berichten: 31463
Geregistreerd: 23-05-01
Woonplaats: Slootdorp

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 28-09-04 19:14

VA is al gebeld, dit is idd zeker niet goed. Ze komen morgen.

Ik kan me er alleen niets bij voorstellen dat ze vast gelegen heeft of een trap heeft gehad. Ze loopt op het land, dus vastliggen lukt niet. Ze loopt daar met haar veulen en met Dennis(het grootste watje allertijden, heb hem nog nooit naar een merrie zien meppen), dus een trap lijkt mij ook erg onwaarschijnlijk. Het landje waar ze staan is niet glad, dus uitgegleden lijkt mij ook stug. Ik ben benieuwd wat de VA zegt.

Super fijn voer bestel je hier: https://equilin.eu/?partner=217
*Als je haar voor je ogen waait, als je jas om je lichaam draait, als de wind langs wangen aait, weet dat ik je mis* - Acda en de Munnik

Melanie

Berichten: 2270
Geregistreerd: 12-10-03
Woonplaats: B en R

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-04 20:10

nou , dat schiet ook lekker op!
hoop voor je dcat het niet al te erg is, want mijn shet had ook zoiets toen die 3 was en moest geopereerd worden.

Dennis

Berichten: 31463
Geregistreerd: 23-05-01
Woonplaats: Slootdorp

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 28-09-04 20:12

Deze pony is 5. Nog helemaal groen, heb er net 3x op gezeten(zaterdag voor het laatst). Hier voor (ze is hier net een maand) heb ik dit nog nooit bij haar gezien.

Het is dus echt heel ineens en heel extreem. Als ze eventjes een ander paard weg probeerd te jagen bij haar veulen en ze probeerd een spurt te nemen struikeld ze daardoor enorm als haar knie/been weer niet mee werkt.

Super fijn voer bestel je hier: https://equilin.eu/?partner=217
*Als je haar voor je ogen waait, als je jas om je lichaam draait, als de wind langs wangen aait, weet dat ik je mis* - Acda en de Munnik

Melanie

Berichten: 2270
Geregistreerd: 12-10-03
Woonplaats: B en R

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-04 20:30

mijn shetlander was toen 3 , had nog nooit iemadn op gezeten en had het dus ook acuut, na 2 dagen was het zo erg dat ze alleen nog maar wilde liggen in haar box en niet eens kon staan.
toen heeft de dierenarts dus beloten haar te operen en dat is dus misgegaan wat echt zonde is van dat beestje, maar gelukkig hefet ze er geen pijn meer aan maar loopt wel mank.

GerrieRijkse
Berichten: 38
Geregistreerd: 30-05-01
Woonplaats: Vierpolders

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-04 21:30

Hoi,
Mijn pony heeft het ook gehad toen hij drie was. De dierenarts had nogal verontrustende berichten (opereren, veel trainen, komt misschien goed).
Een andere dierenarts adviseerde mij om de hoefsmid te vragen om de achterbenen 'binnendoor te zetten'. Dit heeft de hoefsmid gedaan en mijn pony heeft er nooit meer last van gehad. Hij is nu 7 jaar.
Misschien kun je jouw hoefsmid vragen of dit een optie is voor jouw paardje.
In ieder geval veel sterkte er mee.
Groetjes, Gerrie

HummerTime

Berichten: 3926
Geregistreerd: 23-09-04
Woonplaats: Meerhout, België

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-04 22:04

Zou me goed laten informeren!!! Heb hetzelfde gehad met een drie-jarige. Waren aan het zadelmak maken, en toen begon de ellende.... Ruim een half jaar trainingsschema's, speciaal beslag, voedingspreparaten en anabolen spuiten heeft niet geholpen.... Paard afgekeurd, naar handelaar gegaan die er mee wilde fokken, en twee maanden later liep ze op de mange in de lessen!!! Dit is inmiddels 9 jaar geleden, en springen dat ze kan!!! Dus kop op, moed niet opgeven Ach gut

Dennis

Berichten: 31463
Geregistreerd: 23-05-01
Woonplaats: Slootdorp

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 28-09-04 22:08

De moed op geven doe ik iig niet zomaar. Maar aangezien ze ook fokmerrie is(en moeder van mijn veulen) hoop ik dat dit niet 'gewoon' op slot is(=erfelijk), maar toch komt door een blessure.

Ze liep dus echt van het ene op het andere moment enorm beroerd. Ik heb vandaag niet 2 passen achter elkaar haar goed(of iig voldoende goed) zien lopen.

Super fijn voer bestel je hier: https://equilin.eu/?partner=217
*Als je haar voor je ogen waait, als je jas om je lichaam draait, als de wind langs wangen aait, weet dat ik je mis* - Acda en de Munnik

HummerTime

Berichten: 3926
Geregistreerd: 23-09-04
Woonplaats: Meerhout, België

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-04 22:12

Die van mij kwam soms kruipend de stal uit. Veearts noemde het een habituele patella fixatie of zoiets. Echt heel sneu gezicht. Ben er nooit achter gekomen wat die handelaar heeft gedaan dat ze twee maanden later in de manege lessen mee kon lopen.... Heb lang spijt gehad dat ik haar had verkocht. Klachten begonnen ook pas na twee of drie keer te hebben gereden. Hoop voor je dat het gewoon blessure is.

Don't judge a book by the cover....

Dennis

Berichten: 31463
Geregistreerd: 23-05-01
Woonplaats: Slootdorp

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 28-09-04 22:16

Idd, het gewone 'knie op slot' heet een heel moeilijk woord met fixatie er in Tong uitsteken.
Ik zie er eigenlijk best tegen op dat de VA morgen komt. Het ging zo goed met haar(ze was nl voor te stijl bekapt bij haar vorige eigenaar, en dat was nu weer net zo goed dat ze wat aan het werk kon).

Super fijn voer bestel je hier: https://equilin.eu/?partner=217
*Als je haar voor je ogen waait, als je jas om je lichaam draait, als de wind langs wangen aait, weet dat ik je mis* - Acda en de Munnik

HummerTime

Berichten: 3926
Geregistreerd: 23-09-04
Woonplaats: Meerhout, België

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-04 22:17

Afwachten dan maar....... Ik duim voor je! OK dan!

Fleda

Berichten: 5700
Geregistreerd: 03-02-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-04 22:26

Wat toevallig! Een paardje bij ons op stal had het ook vandaag! Kon ook niet naar voor of naar achter, en als hij eenmaal van slot was, ging het ook maar 2 passen goed! De DA was wel geweest, en hij heeft volgens mij een prik gehad, en ze moest toch proberen veel te stappen met hem!

_10_

Berichten: 7295
Geregistreerd: 11-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-04 11:07

Bij ons op stal betreft het ook een heel jong dier, pas 3 jaar.
Zijn rechterachterbeen schiet steeds op slot.... het advies van de VA is om het wel in beweging te houden.
Gisteravond hebben we even gestapt met hem en in het begin sprong hij steeds na 1 pas al op slot.... later ging het al iets beter en na ongeveer 10 minuutjes ging het goed zolang hij doorstapte. Wel kon hij het later zelf zo nu en dan weer "van het slot" laten springen... echt een eng en vooral zielig gezicht Scheve mond

MaiNat
stokpaard connaisseur

Berichten: 3475
Geregistreerd: 29-10-02
Woonplaats: Niedorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-04 12:00

Wat beroerd net nu het zo goed ging met haar. Hoop daat het snel opgelost is. Zulke dingen zijn nooit leuk, vooral omdat je er net hebt en dan is het helemaal moeilijk om de situatie in te schatten en wat het ken zijn.

Shetter Fly
Gebruik NOOIT Fenylbutazone, lees stuk onderaan m'n profiel.
[ITP] Cursus: Dump je baasje en [ITP] Cursus: Hoe overleef je de hongerwinter? en [ITP] Fly van luxepaard naar werkpaard!

casanova

Berichten: 10939
Geregistreerd: 04-11-03
Woonplaats: maassluis

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-04 12:37

waarschijnlijk heeft ze zich dan verdraaid in een dolle/vluchtaktie.eventjes schuin laten bekappen en even laten rusten,daarna de training aanpassen om de achterhand sterker te maken,balkjes draven,bergen oplopen.

Nieuwe eczeemdekens te koop..voor maar 40 euro

Dennis

Berichten: 31463
Geregistreerd: 23-05-01
Woonplaats: Slootdorp

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 29-09-04 13:21

Het lijkt nu ietsje beter. Het is nu niet dat die knie om de stap op slot schiet, het is nu om de paar passen.

Ik ben benieuwd wat de VA er straks van zegt.

Super fijn voer bestel je hier: https://equilin.eu/?partner=217
*Als je haar voor je ogen waait, als je jas om je lichaam draait, als de wind langs wangen aait, weet dat ik je mis* - Acda en de Munnik

jaimy

Berichten: 129
Geregistreerd: 03-12-01
Woonplaats: zoetermeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-04 15:17

Mijn pony had er gister heel erg last van zoals snoopy en cinzano alzeiden. Hij heeft een prik gehad tegen de zwelling en ´s avonds ging het heel slecht na 10 min stapen en steeds terug duwen van de knie liep hij eindelijk weer normaal. Vanmorgen is mijn moeder geweest en ging het al een stuk beter hij was maar 1 keer op slot geslagen maar hij wordt wel heel erg sago van dat stil staan. Als je achter uit loopt dan gaat hij weer open meestal...
heel veel sterkte!

Dennis

Berichten: 31463
Geregistreerd: 23-05-01
Woonplaats: Slootdorp

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 29-09-04 16:01

Idd, met een pasje achteruit schiet zo'n knie wel los.

De VA is net geweest, die kon er zo nog niets nuttigs over zeggen. Hij gaat overleggen en belt eind van de middag even terug. Hij zei wel meteen boxrust geven, maar dat lijkt me niet echt bevoordelijk. Ze staat gewoon met haar kind en Dennis op een klein stukje land.

Super fijn voer bestel je hier: https://equilin.eu/?partner=217
*Als je haar voor je ogen waait, als je jas om je lichaam draait, als de wind langs wangen aait, weet dat ik je mis* - Acda en de Munnik

Let_be
Berichten: 7796
Geregistreerd: 25-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-04 17:22

Foto's laten maken, misschien is het wel ocd? Heb ook paard op stal gehad die dit deed met ocd!
En als het geen ocd is, kun je zien wat er dan aan de hand is....

Savannah (Z2) :):) & Aldate <3 & Giorado :~ !
http://www.horse4u.nl

oberon

Berichten: 759
Geregistreerd: 23-02-01
Woonplaats: numansdorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-04 21:33

Ik heb een paard dat al z'n hele leven last heeft van patella fixatie (hij is nu 8). De klachten verergeren bij koud en vochtig weer; precies het type weer dat het nu is. Als de knie op slot heeft gezeten zijn de kniebanden overrekt en geirriteerd. Daardoor spannen ze hun knie en schiet hij weer sneller op slot. Een vicieuze cirkel dus. Het slechtste wat je kunt doen is je pony boxrust geven. Ze heeft juist beweging nodig. De kniebanden (heel voorzichtig !) insmeren met traumeel gel kan wat verlichting geven.

Mick en Aidan, mijn grote liefdes!!

Dennis

Berichten: 31463
Geregistreerd: 23-05-01
Woonplaats: Slootdorp

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 29-09-04 22:22

Ik mag er wel gewoon aan zitten, vind ze allemaal geen probleem

De VA zou later vanmiddag terugbellen, hij zou eerst ff overleggen. Maar heb nog niets gehoort, dus bel ze morgen weer even.

Ze loopt nu wel veel beter, echt heilig vergeleken met hoe ze gister liep. Een enkele keer schiet hij ff op slot, maar hij schiet ook zo weer los. Gister bleef hij opslot schieten en wou ook haast niet meer los.

Ik heb ook gezegt dat ik haar niet op stal wil hebben, ze staat lekker in de paddock buiten met Dennis en haar kind. Dat mocht ook we vond hij.

Super fijn voer bestel je hier: https://equilin.eu/?partner=217
*Als je haar voor je ogen waait, als je jas om je lichaam draait, als de wind langs wangen aait, weet dat ik je mis* - Acda en de Munnik

Dennis

Berichten: 31463
Geregistreerd: 23-05-01
Woonplaats: Slootdorp

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 30-09-04 09:49

Vanmorgen liep ze aardig goed. Ik heb hem niet op slot zien schieten, ze trekt er wel af en toen nog wat mee, maar al veel minder dan gister en eergister.

Super fijn voer bestel je hier: https://equilin.eu/?partner=217
*Als je haar voor je ogen waait, als je jas om je lichaam draait, als de wind langs wangen aait, weet dat ik je mis* - Acda en de Munnik

Tricky1

Berichten: 120
Geregistreerd: 28-04-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-04 10:15

Hoi!

Mijn (jonge en nog hard groeiende) Tinker heeft hetzelfde gehad. Omdat ik een stalhouder had (destijds) die het niet 'durfde te zeggen' tegen mij, weet ik niet wanneer het is begonnen. Ik ben daar nu weg. Ik stond op een pensionstal en sta nu op een weide waar mijn Tinker in een kudde staat en van de ene dag op de andere is er niks meer aan de hand met die knie. Eén ding moet je weten: boxrust is hier NIET goed voor. Het is wel de traditionele reactie van veel DA.

Mij werd verteld dat beweging juist goed is. De hengstenhouderij waar mijn merrie in de opfok heeft gestaan vertelde me: met name veel stapwerk doen, niet teveel bochten, veel rechtdoor in rul zand. Laat die achterhand maar werken.

Jouw pony, vertel je, is nog maar pas onder het zadel. Ik denk dat het beste advies is dat je heel voorzichtig de training op bouwt, niet teveel verwachten in korte tijd, maar wel consequent laten trainen om conditie en bespiering op te bouwen.

Ik ben absoluut geen deskundige in dit soort dingen, vraag anderen de kleren van het lijf, lees me suf en surf over het Internet voor meer info, en het voorgaande komt daaruit voort.

Mijn situatie is natuurlijk anders dan de jouwe, omdat bij mij heel duidelijk was dat de stal de boosdoener was. Mijn paard is nog een echte slungel en ze heeft van nature een enigszins slappe achterhand. Ze stond gewoon veel meer binnen dan ik wist, ondanks afspraken met de stalhouder. Dus de verhuizing naar de weide, waar ze dag en nacht buiten rond kan rennen met soortgenoten was gewoon helemaal perfect en kwam op het juiste moment. Jouw paard staat al op de weide, dus ik weet niet of dit hetzelfde probleem is.

Ik hoop dat het snel verbetert!

Wees jezelf. Er zijn al voldoende anderen...


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: agesus, GoogleAdsense, Mutti, ogidni, sandra1312, SUSANNEx, wiifke en 92 bezoekers