Wat vinden jullie van klonen?

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 

Moet de mens doorgaan met klonen ??

ja dat moet ze ker gebeuren, je weet nooit wat er nog meer uitgevonden word
8 (100%)

Totaal aantal stemmen: 8


nikkiemisty

Berichten: 3303
Geregistreerd: 12-03-02
Woonplaats: spijkenisse

Wat vinden jullie van klonen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 18-04-02 10:56

Lapjeskat krijgt genetische tweeling

Door onze correspondent Marc Guillet

New York - Er gloort nieuwe hoop voor dierenvrienden die rouwen om hun overleden huisdier. Het klonen van Pluisje de kat of Whisky de hond is een stap dichterbij gekomen met een geslaagd experiment in Texas. Wetenschappers hadden na het implanteren van 87 gekloonde embryo's in acht draagmoeders eindelijk succes: de lapjeskat Rainbow baarde een gezonde genetische kopie. Het succes opent de deur voor grootschalig commercieel gebruik van deze omstreden techniek voor het kopiëren van huisdieren. Het experiment werd gesteund door het bedrijf Genetic Savings and Clone in Texas en Sausalito uit Californië, dat 3,7 miljoen dollar investeert in het project.

Afbeelding

Copycat

Het acht weken oude katje treedt in de voetsporen van het schaap Dolly, het eerste zoogdier ter wereld dat werd gekloond. Daarna volgden geiten, varkens, muizen en andere zoogdieren. Het gekloonde katje heeft de naam CC - carbon copy - gekregen, hoewel het uiterlijk niet lijkt op de surrogaatmoeder.

Dr. Mark Westhusin, hoofdonderzoeker van het zogeheten Missyplicity-project, die het katje aan de pers toonde, waarschuwt voor al te hooggespannen verwachtingen. Het blijkt niet eenvoudig katten te klonen en de procedure bij honden is nog veel gecompliceerder. Bovendien is het nieuwe `product' geen replica van de originele kat. Het kan qua uiterlijk en karakter heel anders zijn. ,,Het heeft alleen dezelfde genetische samenstelling'', aldus Westhusin. ,,Mensen kunnen emotioneel worden over hun kat. Maar klonen is geen wederopstanding, het is reproductie.''

Het experiment en het resultaat zullen op 21 februari gepubliceerd worden in het Britse wetenschappelijke tijdschrift Nature, maar de eerste protesten hebben al geklonken.

Wayne Pacelle, van de organisatie `Menselijke Samenleving', wees er op dat er al een overschot aan huisdieren is. In de Verenigde Staen zijn er naar schatting 73 miljoen. In dierenasiels zijn veel meer katten die op een thuis wachten dan honden. Klonen maakt het probleem alleen maar groter. ,,Mensen die hun dier verliezen, moeten eerst hun rouw verwerken en dan naar een asiel gaan om een nieuwe kameraad te adopteren'', aldus Pacelle.

Ethicus Arthur Caplan aan de Universiteit van Pennsylvania toonde zich bezorgd over diverse aspecten van de commerciële toepassing van klonen.

Hij zei dat het gevaar bestaat dat bedrijven `het verdriet en de wanhoop van mensen zullen uitbuiten die een huisdier hebben verloren en hen iets beloven dat klonen niet kan bieden'. Ook vraagt hij zich af of klonen gerechtvaardigd kan worden wanneer het dieren oplevert die lijden en jong sterven. Sommige gekloonde dieren bleven gezond, maar andere overleden voegtijdig als gevolg van ernstige medische problemen, zoals long- en hartdefecten.


Wat vinden jullie hier nou van ??? Lips are sealed Ik vin t nix, want met een
(huis)dier moet je respecteren als die er niet meer is tog ? en dan niet ff een look-a-like neerzettten.

Dit is mijn mening ! en die van jullie

[edit:BartVB]Titel aangepast[/edit]
Laatst bijgewerkt door nikkiemisty op 18-04-02 12:12, in het totaal 2 keer bewerkt


Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-02 11:33

Ik vind het krankzinnig. Veel klonen zijn namelijk zwak en vertonen gebreken. De techniek is in dat opzicht denk ik nog niet geheel ontwikkeld en het is zowiezo niet ethisch. Daarnaast vind ik het belachelijk om het ene te vervangen met het andere. Daarmee krijgen ze geen eigen identiteit maar krijgen ze die van een voorganger. DAt is niet eerlijk.

De hond is de betere mens

Nimber

Berichten: 26551
Geregistreerd: 10-01-01
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-02 11:39

ja wat moet ik straks met een nieuwe lodewijk?
bovendien is hij wbt uiterlijk wel hetzelfde maar dan het karakter?
de gebeurtenissen uit zijn leven zijn bepalend voor hoe ie nu is.
Een nieuwe lodewijk zal dus nooit zo reageren als mijn oude lodewijk en wie weet klikt het met de nieuwe wel niet zo goed als met de oude om die reden.

http://www.kimtelgen.nl
Cranio sacraal therapeut en instructrice

Cer

Berichten: 30140
Geregistreerd: 22-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-02 11:42

Nou van mij hoeft het ook niet hoor...

Ik heb me wel altijd afgevraagd hoe mijn merrie geweest zou zijn als ze niet mishandeld was, en ik ben ervan overtuigd dat haar kwaliteiten dan beter tot zn recht hadden gekomen.. maar klonen??? Nee bedankt ! Ik probeer haar kwaliteiten wel te voorschijn te halen dmv haar babies...


BartVB
Eigenaar

Berichten: 41657
Geregistreerd: 08-01-01
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-02 11:46

Oud stukje, dat CopyCat verhaal is van maaaanden geleden.

Overigens snap ik niet helemaal wat die laatste alineas daar doen, wat een geblaat over commerciele toepassingen en een overschot aan katten..

Het gaat hier over wetenschappelijk onderzoek, niet over het blij houden van oma omdat ze haar lapjeskat is verloren...

Anyway, zoek het oorspronkelijke artikel maar eens op..

ƃuılıǝɔ ǝɥʇ uo ƃuıɔuɐp ǝɹ,ǝʍ uǝɥʍ 'ƃuılǝǝɟ ɐ ʇɐɥʍ ɥo
"Als je niets te verbergen hebt, ben je een Ozosnelle paashaas" - Loesje

carola

Berichten: 8685
Geregistreerd: 18-04-01
Woonplaats: Putten

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-02 11:56

Vorig jaar heb ik voor school een scriptie van 80 kantjes over het klonen van mensen geschreven. Zeer interessant!
Ik ben helemaal voor. Absoluut. Het is een gigantische ontwikkeling in de gezondheidszorg. Het argument van Desiree, dat klonen zwak zijn en afwijkingen vertonen, is onzin. Door het klonen van de goede, sterke individuen op aarde, wordt er juist een veel sterkere populatie gevormd. Het is wel zo dat de verscheidenheid in genen afneemt, maar ach, zolang er alleen gekloond wordt met de goede, sterke organismen, is dat geen probleem naar mijn inziens.
Vooral het therapeutisch klonen vind ik een geweldige ontwikkeling, moet je nagaan hoeveel mensen daardoor kunnen worden genezen van ziektes zoals parkinson, en hoeveel transplantaties er perfect kunnen worden uitgevoerd!
En toen de IVF in opkomst was, was dat toch ook heel omstreden? Net zoals het klonen nu. IVF is nu een goede ontwikkeling, en bijna niemand is daar meer tegen. Zo zal het ook met klonen gaan. Nu is het nog omstreden, maar over 10, 20 jaar is het de normaalste zaak van de wereld.

Eindig niet, maar begin! (quote Dorine)

Cer

Berichten: 30140
Geregistreerd: 22-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-02 12:03

Maar hoever moet het dan gaan?

Ik kan me voorstellen dat als je zelf ziek bent, of een naaste ziek is, dat je er dan anders tegenoverstaat... maar houd het leven niet gewoon een keer op? De mens is altijd bezig met het verbeteren/verlengen van het leven, en iedere keer steekt er een nieuwe ziekte de kop op. Okee, we hadden anders blijven hangen bij de pest e.d. maar ik denk dat dit een heel moeilijk issue is...?

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-02 12:04

Is geen onzin Carola, dat katje dat gekloond was vertoonde allerlei gebreken, ik geloof ook in de botten en zo. Ook schaap Dolly bleek allerlei gebreken te hebben die bij het ouder worden naar boven kwamen. Er werd toen ook gezegd dat er haken en ogen aan klonen zaten. Hoe kun je dit dan onzin noemen? Ik zeg toch niet zomaar iets? Ik heb dit niet verzonnen hoor.

De hond is de betere mens

carola

Berichten: 8685
Geregistreerd: 18-04-01
Woonplaats: Putten

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-02 12:12

Ik ook niet hoor Desiree, na een scriptie van 80 kantjes... Slapen

Eindig niet, maar begin! (quote Dorine)

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-02 12:20

je hoeft niet zo geirriteerd te doen. Die bevindingen die ik in de krant las waren ook van wetenschappers. Tsja, het is het ene woord tegen het andere. Wie zegt dat jij nu perse gelijk hebt?
Daarbij wordt straks alles zo gewoon gevonden dat levens gecreeerd en net zo gemakkelijk weer vernietigd worden omdat alles maar moet kunnen. Ik vind dat er eens grenzen moeten worden gesteld. Omdat dingen KUNNEN wil niet meteen zeggen dat ze ook juist zijn. Bijvoorbeeld omdat het eens gebeurd is dat er massaal dieren vernietigd werden (tijdens MKZ), is het duidelijk dat het KAN. Maar ik en een hoop mensen zijn het er toch nog steeds niet mee eens.

De hond is de betere mens

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-02 12:23

Gelukkig dat Hitler deze mogelijkheden niet meemaakt, fantastisch hoor, het klonen van een supermens, brrrrrrr

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-02 12:32

wat vreemd dat een serieuze discussie van algemeen verplaatst wordt naar het kippenhok. Ik dacht dat het kippenhok meer was voor geinerijen en zo.

De hond is de betere mens

Jeddah

Berichten: 14474
Geregistreerd: 17-03-02
Woonplaats: Golden Valley, USA

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-02 23:30

Sorry, maar als we gaan klonen, waar houdt het dan op? Wie bepaald wie wel en niet gekoont mag worden? Alleen de "sterke" en "intiligente" mensen? Wie gaat dan alle zogenaamde "rotklussjes" doen? We zijn allemaal nodig, voor een bepaalde reden, ook al begrijpen we die zelf niet.

Wat betreft klonen voor de gezondheidszorg, daar weet ik niet genoeg van, kan ik dus geen mening over geven.

Carola: gaan ze dan "mensen" klonen voor extra "onderdelen"?

Ik vind het wel een interesant onderwerp, zou er ook meer van willen weten.

Feel the fear and do it anyway
~Accept the things you cannot change and fight for everything else~

grassie

Berichten: 4856
Geregistreerd: 13-12-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-02 19:44

carola schreef:
Vorig jaar heb ik voor school een scriptie van 80 kantjes over het klonen van mensen geschreven. Zeer interessant!
Ik ben helemaal voor. Absoluut. Het is een gigantische ontwikkeling in de gezondheidszorg. Het argument van Desiree, dat klonen zwak zijn en afwijkingen vertonen, is onzin. Door het klonen van de goede, sterke individuen op aarde, wordt er juist een veel sterkere populatie gevormd. Het is wel zo dat de verscheidenheid in genen afneemt, maar ach, zolang er alleen gekloond wordt met de goede, sterke organismen, is dat geen probleem naar mijn inziens.


ja maar wat willen we nou? doorfokken met klonen en mensen tot je alleen nog maar super-de-super creaties krijgt?
dan heb je geen leven meer , maar een wereld vol 'robots' .
dan wordt iedereen min of meer hetzelfde.

dan is het originele 'thats live' helemaal verdwenen..

Het kan me niet schelen als mijn manieren je niet aanstaan. Ze staan mij ook niet aan. Ze zijn nogal slecht.
Tijdens lange winteravonden treur ik erom. ~Humphrey Bogart

lennekuh
Berichten: 26
Geregistreerd: 14-04-02
Woonplaats: omgeving Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-02 20:59

ik vind het goed als er kleine delen gekloond worden, voor medisch onderzoek enzo. maar volgens mij is het nie goed om hele levende wezens te klonen. dan kun je straks alles helemaal regelen en dat lijkt mij niet slim, maar voor onderzoek en eventueel transplantatie van organen heb ik er niet zo veel problemen mee. maar 't is wel n moeilijk onderwerp!

* * *PB me alsjeblieft ff als je 2 jonge ruwharige caviaatjes hebt * * *

Margreet

Berichten: 18325
Geregistreerd: 24-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-02 22:07

carola schreef:
Het argument van Desiree, dat klonen zwak zijn en afwijkingen vertonen, is onzin.


Ben je in je hele scriptie van 80 kantjes niks tegengekomen over telomeren en poly-A tails om maar eens wat te noemen?
Het is een vaststaand feit dat DNA "slijt" naarmate het ouder wordt. Met klonen versnel je dit natuurlijke proces gigantisch, klonen worden sneller oud (kijk maar naar Dolly). De biomedische details zal ik je besparen, maar ik geloof dat ik toch wel enig recht van spreken heb over dit onderwerp.
Voor de medische wetenschap liggen de speerpunten op dit moment bij stamcellen, de potentie daarvan is gigantisch. Ook dit onderwerp ligt ethisch heel gevoelig, in Engeland zijn ze inmiddels begonnen met onderzoek op menselijke embryo's.
Het gevaar is dat je op een hellend vlak terecht komt. Het zijn steeds maar kleine stapje vooruit, die stuk voor stuk misschien wel acceptabel zijn omdat je al gewend bent aan de vorige stap, maar waar ligt de grens? Een reservelichaam in de diepvries?

Nulla tenaci invia est via

Margreet

Berichten: 18325
Geregistreerd: 24-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-02 22:10


Nulla tenaci invia est via

Percy

Berichten: 12069
Geregistreerd: 04-09-01
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-02 01:42

De medische wetenschap is voor het overgrote deel tegen klonen. Waarom?
Ten eerste omdat DNA verouderd en de gekloonde dieren c.q. mensen geen hoge levensverwachting hebben.
Ten tweede omdat het ethisch zeer onverantwoord is. Ik neem niet aan dat ik hoef uit te leggen waarom. Wie wil er bijvoorbeeld nu een Übermensch op de wereld zetten? De laatste die dit openlijk wilde is godzijdank in 1945 van deze aardbol verdwenen.
Ten derde omdat er simpelweg onvoldoende bekend is over de gevolgen van het klonen.

Je kan wel zeggen dat ivp maatschappelijk algemeen geaccepteerd is maar het blijkt nu dat kinderen die via ivf verwekt zijn gemiddeld meer afwijkingen vertonen c.q. krijgen op latere leeftijd. Daar is zeer kortgeleden weer een uitgebreid artikel over verschenen.

ruiterinrust
Berichten: 1012
Geregistreerd: 20-04-02
Woonplaats: ugchelen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-02 17:20

zo klonen moet volgen mij alleen om medische redenen gebeuren vind ik. Om ff een citaatje uit het stuk van Carola te gebruiken: ''Door het klonen van de goede, sterke individuen op aarde, wordt er juist een veel sterkere populatie gevormd. Het is wel zo dat de verscheidenheid in genen afneemt, maar ach, zolang er alleen gekloond wordt met de goede, sterke organismen, is dat geen probleem naar mijn inziens. "
Dit vind ik een erg gevaarlijke ontwikkeling!!! Was het niet Hitler die ook streefde naar een sterke populatie. en we weten hoe dat afgelopen is. in deze prestatiemaatschappij lijkt er bijna geen ruimte meer voor de wat zwakkere c.q. de wat afhankelijkere mensen. om dit er in de toekomst uit te "fokken" vind ik een beangstigend idee. het klonen om de medische vooruitgang te bevorderen moedig ik alleen maar aan. die trend moet voortgezet worden. ik heb dus nogal dubbele gevoelend omtrent klonen.

Esther

Berichten: 4144
Geregistreerd: 04-04-01
Woonplaats: Achterhoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-02 19:42

Waarom wil je zonodig een sterke populatie hebben? Zijn de zwakkeren in onze samenleving minder? Dacht het toch niet, vaak zijn de lichamelijk zwakkeren de sterken in de geest.

Er is geloof ik ergens een erg slimme wetenschapper die in een rolstoel zit en alleen met zijn tong of ogen zijn rolstoel kan besturen en duidelijk kan maken wat hij wil. Maar hij is wel heel waardevol voor de wetenschap. Zo iemand zou dan niet mogen bestaan? Wie zijn wij dat wij daarover mogen beslissen?

Het onderzoek met stamcellen vind ik wel goed, als daarmee mensen geholpen kunnen worden, maar verder hoeft het van mij niet te gaan.

En dan het klonen, als de kloon al anders is als het "orgineel" dan loopt dan denk ik alleen maar op teleurstellingen uit, buiten de (gezondheids)problemen van de gekloonde dieren. Bovendien is wat afwisseling in je leven ook wel eens goed, daar leer je weer van. Waarom altijd vast houden aan het oude vertrouwde?

Sprakeloos

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-02 10:32

Als klonen alleen maar gebruikt wordt voor weefsels dan lijkt het me goed, want dan zou je goede alternatieven krijgen om dierproeven te vervangen. maar om nu hele levende wezens te creeeren, gaan we weer precies de verkeerde kant op.

De hond is de betere mens


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Amazonbot, Facebook, Fayyah19, Flew, GrapeshotBot, JessicaK, Kairos, wemkelover en 157 bezoekers