angst bij opstappen

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
marlo
Berichten: 1356
Geregistreerd: 21-03-04

angst bij opstappen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 26-09-04 18:37

al sinds ik mijn paard heb is het opstappen een probleem. hij is heel gespannen als ik wil gaan opstappen, hij doet altijd zijn hoofd helemaal omhoog en drukt zijn rug weg. in het begin rende hij dan als je nog niet eens zat keihard weg en bokken enz. zodat ik eraf viel, na een lange training ging het beter, wel heel gespannen tijdens opstappen, maar bijna nooit meer wegrennen (wel altijd haastig wegstappen) en als die dat deed dan niet meer met bokken zodat ik wel kon blijven zitten. nou ben ik er een keer afgevallen en had mijn pols gebroken dus een tijd niet gereden, een stalgenootje reed wel af en toe, maar stapte altijd op met iemand ernaast. toen ik drie weken uit het gips was wilde ik weer alleen opstappen en het ging dus weer helemaal mis, ik viel er weer keihard af!
nou stap ik wel op als er iemand naast staat die hem een brokje ofzo geeft, dan valt het wel mee, maar nog is hij altijd gespannen en stapt altijd haastig weg. dat ik er nu met wat angst opstap help natuurlijk ook niet maar ik ben bang dat ik nooit meer alleen durf op te stappen en altijd met iemand afspreken is ook lastig. want als hij wordt afgeleid gaat het wel, maar als ik alleen ben kan ik hem niet tegelijkertijd afleiden als ik opstijg
wat te doen?! heeft iemand ook zo'n soort probleem gehad? tips?

momenteel paardloos


dagmach
Berichten: 551
Geregistreerd: 03-03-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-04 20:51

Een paard doet nooit zomaar iets dus je moet uitzoeken waarom ie zo reageert.
Dus rug,zadel en tanden na laten kijken *LOL* .
Is dit allemaal in orde dan rustig beginnen met opstappen met een opstapkruk en iemand je paard vast laten houden.
Denk er vooral aan dat je je rustig laat zakken.
Maar zoals je het beschrijft moet er echt iets aan de hand zijn lichamelijk.

marlo
Berichten: 1356
Geregistreerd: 21-03-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 26-09-04 21:22

heb er een fysio bij gehad, maar die zij niks over erge rug problemen ofzo. de da heeft het gebit na gekeken en ik heb net een nieuw stubben zadel een laten meten. ik weet ook niet wat er eventueel gebeurt is maar dat er iets met hem is gebeurt is zeker. het was een eneorm probleem paard dat allelei problemen had, en dit probleem zit ik nu nog mee.
ik laat me ook zeker voorzichtig zakken, mar hij blijft gwoon een beetje onvoorspelbaar en dat vind ik zo eng. al het goed gaat kan het ook zo weer een keer mis gaan.

momenteel paardloos

marlo
Berichten: 1356
Geregistreerd: 21-03-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 26-09-04 21:23

opstapkrukje is ook geen optie want als hij die perongeluk raakt in de tochal gespannen situatie tijdens het opstappen weet ik zeker dat hij wegvliegt

momenteel paardloos

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-04 21:30

Een qute van mezelf in een ander topic

Citaat:
De tip met het snoepje wilde ik ook geven.
het werkt bij bange paarden, maar ook bij drammers, want stilstaan voor een snoepje willen ze allemaal
In het begin heef je het meteen, wel op de manier dat ze hun hoofd helemaal naar achter moeten houden, want op die manier kunnen ze niet weglopen.
Daarna bouw je het geven van het snoepje uit tot ze een min. stilstaan.

Ondertussen beloon je ze ook met de hand en stem, zodat ze dat ook leren kennen.
Daarna bouw je het snoepje geven weer af.
En beloon je alleen nog maar met de hand en stem.

Werkt echt perfect


Verder, neem het op en afstappen als een oefening in je training mee.
Dus doe het ook een paar keer onder het rijden.
Het moet voor hem net zo gewoon worden als van stap naaar draf gaan Lachen

Wat ook nog kan helpen is je begeider die hem aan een touw vast heeft en elke keer met opstappen wat verder weg gaat staan en dus minder steun/vertrouwen aan je paard geeft, maar op dusdanige manier dat je paard er langzaam aan went en het zelf zo niet eens in de gaten heeft.

En wat in een topic al gezegt werd wat nu nog ergens boven in staat, let op dat je niet perongeluk met je teen prikt.

josien
Berichten: 2554
Geregistreerd: 15-08-03
Woonplaats: Uddel (veluwe)

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-04 19:31

Er zijn heel veel paarden met opstap problemen. Dit komt of door lichamelijke problemen, angst om om te vallen of de bedrijgende houding en het op zwaaien van het been.

Lichamelijk is het waarschijnlijk dus niet.
In de andere gevallen werk in stapjes. Doe het rustig aan en beging bij het gewoon op de plek gaan staan waar je normaal gesproken bij het opstappen staat. Beloon het paadr rustig en wacht totdat de blik van je paard rustig en ontspannen is. Doe nu 1 been omhoog en kijk hoe ze reageerd. Zet je voet in de beugels en kijk of je kan springen enz enz. Tussen elke stap geef je het paard even de tijd om het in zich op te nemen en om hem te belonen. Doe dit inderdaad als training en neem er de tijd voor.

Veel mensen stappen zo snel mogelijk op om zo snel mogelijk te zitten. Waarschijnlijk is dit ook altijd gebeurt met dit paard of heeft iemand hem altijd afgelijd. Hierdoor begrijpt en kent ze het opstappen niet. Door haar rustig alles in zich op te laten nemen. Weet ze wat er komt en weet ze ook dat het niks erg is.

Voor alle info kijk hier http://www.paardenmetplezier.eu

Gezocht boerderij met minimaal 2hec land op de veluwe.

bol
Berichten: 1304
Geregistreerd: 15-01-02
Woonplaats: delft

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-04 08:43

Een meisje bij mijn op stal heeft dit probleem al van af het begin zij loop t er eerst 2rondjes naast voor zij opstapt en dan gaat het goed.Waarom het eerst zo moet weet niemand ook de veearts niet ,hij doet het al vanaf dag1 .Is toch super aangereden dus daar kan het niet aanliggen .

tranen duizende tranen, slaap zacht mijn meisje,voor altijd in mijn hart.


dylectie.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-04 12:33

Singeldwang in hele kleine mate verwacht ik dan.
Dat is weg na een stukje lopen, longeren

bol
Berichten: 1304
Geregistreerd: 15-01-02
Woonplaats: delft

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-04 12:43

klopt heb het even na gevraagd.

tranen duizende tranen, slaap zacht mijn meisje,voor altijd in mijn hart.


dylectie.

marlo
Berichten: 1356
Geregistreerd: 21-03-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 28-09-04 14:23

het is geen singeldwang bij mijn paard, na stukje lopen is hij net zo gespannen als ik er bij ga staan om op te stappen.
het ging voor ik mijn pols brak wel goed want toen stapte ik alleen op, maar na de breuk en nog een val ben ik wel angstiger geworden en durf ik het haast al niet meer te proberen, misschien gaat het wel goed, maar ja misschien ook niet denk ik dan steeds.

momenteel paardloos

Janski

Berichten: 6498
Geregistreerd: 03-03-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-04 14:43

Als je het zelf niet meer durft en bang bent, is het misschien wel lekker voor je als je eerst iemand anders een paar keer laat oefenen terwijl jij er naast staat. Dan kan je zelf ook goed zien wanneer het beter gaat.
Laatst bijgewerkt door Janski op 28-09-04 15:28, in het totaal 1 keer bewerkt

WWW.EQUINOVUM.NL
Millie (v Manhattan) drachtig van Van Gogh delivery date: 1 juli 2013 http://www.bokt.nl/forums/viewtopic.php?f=229&t=1714289

marlo
Berichten: 1356
Geregistreerd: 21-03-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 28-09-04 14:48

het gaat er dus om dat iemand nu gaat opstappen zonder dat er iemand naast staat, maar ik wil niemand anders oplaten stappen alleen voor het geval het mis gaat, straks valt ze en breekt ze iets ofzo, het is wel mijn paard.
erg lastig! ik baal er ook van. je ziet dat hij onspannen is als zijn hoofd beneden is (voor het brokje) maar hoe krijg ik in mijn eentje het hoofd naar beneden tijdens het opstappen?

momenteel paardloos


Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-04 14:52

Je laat in het begin gewoon iemand je paard vasthouden
Jij stijgt op en geeft vanuit de rug van het paard het snoepje, maar wel zo dat hij zijn hoofd flink naar achter moet om het te kunnen pakken.
Na een tijdje weet hij dat hij een snoepje krijgt en staat al vrolijk te wachten todat jij hem een snoepje geeft.
En paard met zijn hoofd achterste voren kan niet rennen of steigeren.

In het begin geef je het direct, later bouw je het af, dat hij wel 3 min moet wachten voor dat jij het hem geeft.
Dan is het ondertussen een gewoonte geworden dat hij moet stilstaan.
En dan ga je het verder afbouwen, tot soms wat lekkers, maaar de andere keren alleen een aai met braaf erbij.

Vandaar dat je dat in het begin ook moet zeggen.
Dat word namelijk de uiteindelijke beloning.

marlo
Berichten: 1356
Geregistreerd: 21-03-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 28-09-04 15:10

dat zal ik eens proberen, als ik net zit is hij namelijk gespannen, maar dan durf ik ook haast niet te bewegen op de rug omdat ik bang ben dat hij daarvan 'schrikt' eens kijken of ik hem een snoepje durf te geven

momenteel paardloos

leonci
Berichten: 347
Geregistreerd: 14-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-04 17:15

mijn paard heeft het ook gehad, ook singelnijd als ik even had gelopen naast haar dan was het over en was er niets meer aan de hand, met longeersingel deed ze het wel minder maar ook wel. toen ik haar nog had (heb haar in moeten laten slapen) had een vriendin van mij er ook last van stond op een andere stal wel maar die had toevallig ook een uniform en ik ook, ik nagevraagd en wel eens stukken gelezen dat het bij sommige uniformen voor kwam, niet vaak hoor, maar was echt toevallig.

Maar ik heb even in je profiel gekeken maar een gaaf paard heb je zeg toppie!!!

bol
Berichten: 1304
Geregistreerd: 15-01-02
Woonplaats: delft

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-04 20:30

mijn vriendin heeft ook een uniform, wel toevallig dat meer afstammelingen van uniform dit probleem hebben.

tranen duizende tranen, slaap zacht mijn meisje,voor altijd in mijn hart.


dylectie.

leonci
Berichten: 347
Geregistreerd: 14-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-04 17:59

Dat is zeker toevallig, maar ik hoorde dat dat het soms een uniform probleem is, maar ook andere paarden kunnen hier last van hebben. succes het is een rot probleem vond ik

trisca

Berichten: 5744
Geregistreerd: 29-09-04
Woonplaats: Nieuw Roden

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-04 11:50

Ik heb ook een paard gehad met angst voor het opstappen. Het probleem is deels dat als hij wegschiet al je bijna zit, dat hij de klap in zijn rug krijgt waar hij bang voor is.

Wat is toen heb gedaan is alsof het paard onbeleerd is, alle tijd nemen. Je gaat er eerst naast staan met je voet in de beugel.
Als het paard hier niet nerveus op wordt, ga je in de beugel staan. Als het paard nu wegschiet, krijgt hij de klap niet en heeft geen reden tot schikken. Hierna erop hangen en klopjes op de achterhand. Nu kun je voorzichtig je been eroverleggen als er ontspanning is.

Neem vooral alle tijd, misschien een paar dagen. Bovendien altijd zorgen voor iemand die hem vast houd.

Veel succes OK dan!

Ik maak kleding in opdracht: www.irisholt.nl
moeder van Daisy (24-04-09) en Mike (03-05-11) :):)

marlo
Berichten: 1356
Geregistreerd: 21-03-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 30-09-04 12:21

dank je wel, maar dat opstappen met iemand gaat nu wel goed, maar ik ben juist bang om op te stijgen zonder dat er iemand naast staat

momenteel paardloos

callippo

Berichten: 3193
Geregistreerd: 03-06-02
Woonplaats: Enschede

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-04 13:33

Je paard heeft ondertussen waarschijnlijk geleerd dat het hoort om aan te lopen zodra jij op zn rug zit, en dat opstijgen iets 'engs' is dat maar zo snel mogelijk voorbij moet zijn.
Leer hem dat het niet eng is en geen pijn doet, oefen een tijdje met de voorbereidingen op het opstijgen zonder dat je echt op zn rug gaat zitten.
Bij sommige paarden is het binnen een uur over, simpelweg door ze een nieuw gedrag aan te leren, anderen hebben echt angst en dan duur het wat langer. Maar het zal je zeker lukken!
Ga geen dingen oefenen die je zelf eng vindt, maar bouw het heel rustig op.

Mijn paard was ook bang tijdens het opstijgen. In het begin vooral omdat hij uit evenwicht raakte (denkik, hij kon ook zijn achtervoeten niet goed optillen) later meer omdat het een gewoonte was geworden om te schrikken van druk aan 1 kant in het zadel.

Ik heb het opgelost door heel veel vanaf een verhoging te oefenen. Niet het opstijgen, maar veel aaien en borstelen vanaf een krukje. Daarna oefenen dat hij zo naast de kruk bleef staan zodat ik makkelijk zou kunnen opstijgen (zijn achterhand naar me toe laten draaien, zodat ik precies naast het zadel kwam te staan)
Toen veel dingen over zijn rug gezwaaid tot hij daar relaxt bij stond.
Toen mn been erover zwaaien en weer terug. Druk uitoefenen op het zadel en kijken hoe hij daarop reageert.
Als dat eenmaal relaxt gaat, weet je in elk geval dat het niet meer ligt aan het feit dat dingen boven zijn rug bewegen. Ik ben toen vanaf dat krukje ook zo op zijn rug gaan zitten. Neem een kruk die hoog genoeg is, zodat je niet eerst in de steigbeugel hoeft te leunen.
Maar dit kan dus pas als het paard helemaal relaxt naast je staat wanneer je dingen over zijn rug zwaait!

Een keer of 10 ben ik op deze manier opgestegen, daarna weer rustig laten wennen aan druk in de beugel aan 1 kant van de rug (oefen beide kanten!)
Belangrijk: leer hem stil te staan tijdens de druk door pas los te laten als hij weer stilstaat, niet loslaten zodra hij begint te lopen!

Veel succes!

13 april 2024 De grote voorjaarseditie van EquiDay
met 3 showringen vol paardvriendelijke demonstraties, 150+ stands, veel lezingen en workshops.

monya

Berichten: 1223
Geregistreerd: 23-11-01
Woonplaats: Zaandam

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-04 15:25

Hai Lotte,

Zet Presto maar een keer op de trailer en kom eens langs. We helpen je weer op weg om opnieuw een beginnetje te maken, als je wilt! Het kost je niets!

Woodstock

Berichten: 965
Geregistreerd: 09-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-04 19:04

Ik heb ook zo'n pony gereden en bij hem moest k gewoon zelf rustig blijven en snel maar vloeiend opstappen, maar dus wel rustig gaan zitten, niet in het zadel ploffen! Dat werkte vrij goed bij hem, maar waarschijnlijk heeft hij gewoon iets meegemaakt. Gewoon als je aant rijden bent idd regelmatig op en af stappen. Deze vond het na de 1e keer niet meer eng... wazig, maar ja. zo krijg jij in ieder geval ook weer vertrouwen. En als je hem zelf gewoon wat geeft en snel opstapt, helpt dat ook?

¸.•´*'•.,, .-:¦:-. ¸¸.•´"Equi-Vita"'•.¸¸ .-:¦:-. ¸¸.•´*'•.¸
¸.•´*'•.,, .-:¦:-. ¸Auteur van 'Van ruiter... naar trainer!'¸ .-:¦:-. ¸¸.•´*'•.¸

¸.•´*'•.,, .-:¦:-. ¸¸.•´"Equine osteopath EDO" '•.¸¸ .-:¦:-. ¸¸.•´*'•.¸

alabastro
Berichten: 844
Geregistreerd: 09-04-04
Woonplaats: Hasselt-Kuringen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-04 08:13

marlo schreef:
al sinds ik mijn paard heb is het opstappen een probleem. hij is heel gespannen als ik wil gaan opstappen, hij doet altijd zijn hoofd helemaal omhoog en drukt zijn rug weg. in het begin rende hij dan als je nog niet eens zat keihard weg en bokken enz. zodat ik eraf viel, na een lange training ging het beter, wel heel gespannen tijdens opstappen, maar bijna nooit meer wegrennen (wel altijd haastig wegstappen) en als die dat deed dan niet meer met bokken zodat ik wel kon blijven zitten. nou ben ik er een keer afgevallen en had mijn pols gebroken dus een tijd niet gereden, een stalgenootje reed wel af en toe, maar stapte altijd op met iemand ernaast. toen ik drie weken uit het gips was wilde ik weer alleen opstappen en het ging dus weer helemaal mis, ik viel er weer keihard af!
nou stap ik wel op als er iemand naast staat die hem een brokje ofzo geeft, dan valt het wel mee, maar nog is hij altijd gespannen en stapt altijd haastig weg. dat ik er nu met wat angst opstap help natuurlijk ook niet maar ik ben bang dat ik nooit meer alleen durf op te stappen en altijd met iemand afspreken is ook lastig. want als hij wordt afgeleid gaat het wel, maar als ik alleen ben kan ik hem niet tegelijkertijd afleiden als ik opstijg
wat te doen?! heeft iemand ook zo'n soort probleem gehad? tips?

Probeer het maar eens een paar dagen te oefenen in de box en elke keer als hij rustiger wordt, beloon je hem of geef je hem een suikertje of zo. Zo maak ik paarden zadelmak en in de box hebben ze al snel vertrouwen.


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 2 bezoekers