Rotstraal door manier van bekappen?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
Kanzi
Berichten: 2656
Geregistreerd: 29-06-04
Woonplaats: België

Rotstraal door manier van bekappen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 19-09-04 18:53

Mijn pony heeft al 6 jaar af en aan last van rotstraal.
Alle middeltjes op de markt heb ik al geprobeerd, maar ik kom er maar niet van af.
Het is begonnen ongeveer een jaar nadat ik hier ben komen wonen en dus ook een andere hoefsmid heb, die hem inderdaad ook wel anders bekapt dan mijn vorige hoefsmid.
Ik zit er over te denken om hem Natuurlijk te laten bekappen en hoop uiteindelijk het probleem zo op te lossen.

Zijn er mensen die dit probleem herkennen en hier goed resultaat mee hebben behaald? Want ik wil er onderhand toch wel een keer van af komen! Lachen


Arabesk

Berichten: 28675
Geregistreerd: 19-03-04
Woonplaats: Aan de dijk tussen Hoorn en Enkhuizen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-04 10:52

www.paardnatuurlijk.nl
Het komt doordat er dood vlees ergens in de hoef zit, de doorbloeding is ook niet helemaal in orde. Probeer je paard meer beweging te geven op een harde ondergrond asfalt oid.
Natuurlijk bekappen is het beste. Succes.

Chantal123

Berichten: 14
Geregistreerd: 30-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-04 13:59

Al eens Trush Remedy gebruikt?

joke20

Berichten: 11092
Geregistreerd: 23-02-04
Woonplaats: Hoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-04 15:06


Happy in me eigen huis met mijn 2 katjes Joris en Lana

Kanzi
Berichten: 2656
Geregistreerd: 29-06-04
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 21-09-04 09:40

Bedankt voor de tips! Lachen

Suzan1

Berichten: 1506
Geregistreerd: 10-02-03
Woonplaats: Aan de IJssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-04 19:28

Citaat:
Het is begonnen ongeveer een jaar nadat ik hier ben komen wonen


heb je ook hetzelfde stalstrooisel?

Kanzi
Berichten: 2656
Geregistreerd: 29-06-04
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 24-09-04 20:34

Hij staat op het land, en in de schutstal doe ik alleen bij koud weer een laag stro, wat ze verder goed schoon laten.

Suzan1

Berichten: 1506
Geregistreerd: 10-02-03
Woonplaats: Aan de IJssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-04 00:19

dus in principe kunnen de voeten nooit helemaal droog worden... zeker niet met deze weersomstandigheden. Dan wordt het wel moeilijk om er van af te komen.....

Kanzi
Berichten: 2656
Geregistreerd: 29-06-04
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 25-09-04 09:54

Maar hij heeft het dus ook in een lange kurkdroge zomer, wel wat minder heftig maar toch....
Ik kom er gewoon niet van af. Verward

Ulissa

Berichten: 1772
Geregistreerd: 01-09-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-04 21:27

Heb je ooit Dry-Feet van Cavallor geprobeerd. Werkt uitstekend.

onderschriftloos

Jnien

Berichten: 2373
Geregistreerd: 16-08-03
Woonplaats: somewhere in limburg (NL)

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-04 13:24

Ulissa schreef:
Heb je ooit Dry-Feet van Cavallor geprobeerd. Werkt uitstekend.



Billy

Berichten: 20708
Geregistreerd: 06-07-01
Woonplaats: Gemeente Tholen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-04 13:28

Jantine2 schreef:
www.paardnatuurlijk.nl
Het komt doordat er dood vlees ergens in de hoef zit, de doorbloeding is ook niet helemaal in orde. Probeer je paard meer beweging te geven op een harde ondergrond asfalt oid.
Natuurlijk bekappen is het beste. Succes.
Bullshit. Mijn paard heeft nauwe hoeven, en daarom makkelijk last van rotstraal.
Toch loopt hij vrijwel elke dag en ook over asfalt. Mooi dat de rotstraal er niet minder om wordt.
En natuurlijk bekappen zal ik nooit laten doen. Daar zie ik absoluut geen heil in.

Goedgekeurd onderschrift :)

Margreet

Berichten: 18324
Geregistreerd: 24-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-04 13:34

Hier ook een paard met zo'n beetje chronisch rotstraal. Ik ben vorig jaar kerst (!) begonnen met intensief behandelen en als het zo door gaat is hij er dit jaar kerst zo'n beetje vanaf. 3 voeten zijn nu goed, eentje is er wat hardnekkiger, die voet is ook de nauwste van allemaal.
Het is echt iets waar je een lange adem voor moet hebben, de straal is niet zo 123 weer opgevuld met gezond weefsel.

Ik geloof ook niet zo in al die natuurlijk bekappen dingen, gewoon iedere keer het slechte weefsel weg laten snijden en zorgen dat de straalgroeve mooi wijd wordt zodat je er goed bij kunt met je middeltjes en dat er zuurstof bij kan, dat werkt het beste, dan maar niet het labeltje "natuurlijk" erop, als het maar werkt!

Mijn paard gaat iedere 8 weken naar de smid, maar tussendoor trek ik de smid als hij op stal is vaak ook nog een keer aan z'n vestje om even de stralen bij te snijden.


Ik wil best een keer beschrijven hoe ik de rotstraal effectief aangepakt heb, laat maar weten.

Nulla tenaci invia est via

Morrie

Berichten: 22307
Geregistreerd: 08-07-03
Woonplaats: 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-04 13:43

Citaat:
Ik geloof ook niet zo in al die natuurlijk bekappen dingen, gewoon iedere keer het slechte weefsel weg laten snijden en zorgen dat de straalgroeve mooi wijd wordt zodat je er goed bij kunt met je middeltjes en dat er zuurstof bij kan, dat werkt het beste, dan maar niet het labeltje "natuurlijk" erop, als het maar werkt!


en kernpunt van natuurlijk bekappen is dat de straal zo groot mogelijk is, 2/3 van de hoef moet ie uiteindelijk bestrijken, dus je bent al aardig op weg Margreet!

Jouw smid (ook de mijne) heeft zich uitgebreid verdiept in natuurlijk bekappen en zal het dus op deze manier doen Haha!

Margreet

Berichten: 18324
Geregistreerd: 24-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-04 13:47

Kijk eens aan, ik laat het dus zo doen zonder dat ik het zelf weet Haha!
Ach, kan mij het schelen hoe het heet, het werkt!

2/3 van de hoef? Dat red ik wel zo'n beetje denk ik, de helft zeker wel! Ondanks de onnatuurlijke ijzers Tong uitsteken

Nulla tenaci invia est via

sanne83
Berichten: 5334
Geregistreerd: 22-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-04 17:34

Billy schreef:
Bullshit. Mijn paard heeft nauwe hoeven, en daarom makkelijk last van rotstraal.
Toch loopt hij vrijwel elke dag en ook over asfalt. Mooi dat de rotstraal er niet minder om wordt.
En natuurlijk bekappen zal ik nooit laten doen. Daar zie ik absoluut geen heil in.


dat is precies wat ze bedoelt. Een paard met nauwe hoeven heeft een slechte doorbloeding, met alleen over asfalt lopen wordt het natuurlijk niet beter. je moet ook wat aan het bekappen aan passen. Als de steunsels bijv te lang zijn, belemmert dat de doorbloeding al.

Kanzi
Berichten: 2656
Geregistreerd: 29-06-04
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 27-09-04 20:49

Iedereen bedankt voor alle tips!
De eerste 5 jaar van zijn leven had ik een andere hoefsmid die zijn voeten erg groot en breed liet. Hij stond zomer en winter buiten, ook in giga-natte winters, maanden lang met zijn voeten in de blub maar nooit een centje pijn.....
De hoefsmid die ik nu heb was niet zo weg van die platvoeten en heeft zijn voeten kleiner bekapt, dus smaller en korter gemaakt. En het staat inderdaad wel netter, en ik vertrouwde wel op zijn vakmanschap.
Maar binnen het jaar begon de ellende.
En ik heb al zoveel geprobeerd, heb zelfs een week lang 2 x per dag z'n voetjes 1 voor 1 een kwartier in de soda geweekt (pff), heb alle smeerseltjes en middeltjes geloof ik al wel een keer geprobeerd en soms is het wat minder, maar het is nooit helemaal weg.

Het enige wat ik nog kan bedenken is dus dat die grote voeten misschien wel beter voor hem waren.
Mijn hoefsmid is wel een beetje traditioneel, hoe zou ik hem het beste uit kunnen leggen wat ik bedoel zonder hem op zijn tenen te trappen? Verward
Iemand ideetjes daarvoor? Haha!

Morrie

Berichten: 22307
Geregistreerd: 08-07-03
Woonplaats: 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-04 21:10

Citaat:
Iemand ideetjes daarvoor?


moeilijk, ander smid nemen misschien Verward

Ik was ook een beetje bang uitgelachen te worden door mijn (nog jonge) smid die toch bij zowel de boeren als de dressuurdames hier inde buurt erg popie is, maar hij pakte mijn uitdraaien van paardnatuurlijk (sorry voor de tegenstanders) aan en heeft het dus ook echt doorgelezen en met ze gemaild zelfs OK dan!

Volgens hem gaat hun theorie alleen op voor paarden met gezonde voeten, maar hij bekapt Morrie keurig op de natuurlijke manier

esther82

Berichten: 2160
Geregistreerd: 02-06-03
Woonplaats: Bennebroek

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-04 09:23

Ik kreeg laaste een tip om de rotstraal uit te drogen. Gebruik eens een paar keer gewone witte tandpasta. Borstel de hoef goed schoon en maak eventueel met een schone handdoek nog wat droger. Smeer daarna de tandpasta op en als het kan in (of tussen) de rotte plekken van de straal.
Mijn paard heeft ook al enige tijd last van rotstraal en dit is eigenlijk het enige dat ook echt helpt. Zorg wel dat de smid af en toe en stukje van de straal afsnijdt zodat je het wel goed kunt blijven behandelen.
Een goedkope oplossing die ook nog eens goed werkt, veel succes ermee! OK dan!

...

UrbanL

Berichten: 14584
Geregistreerd: 22-02-01
Woonplaats: Somewhere only I know....

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-04 10:18

Ik heb er een keer last van gehad en dat precies onder zijn zolen voor. Toen kreeg ik de tips toen het over was na het afspuiten even wat betadine erin te doen (tussen zool en hoef). Kan je zeggen dat het echt werkt en de stralen nu mooi droog zijn. Ook achter af en toe smeer ik er betadine op.

Het kan ook zijn dat na de verhuizing hij op een andere grond is komen te staan waar je paard (hoeven) dan anders op reageren. De grond is misschien natter dan de vorige grond.

Ik zou er eens een goede DA na laten kijken en hem laten oordelen hoe hij op zijn voeten staat. En hem zo laten corrigeren.

Tuigpaarden hebben vaak nauwe hoeven en ook lange wat ik merk is dat ze idd vaker last hebben van rotstraal. Als je het goed behandeld is het geen probleem.

Leef en Strijd vergeet het einddoel Maak de reis
tem je angst en hou je dromen niet gevangen
adem vrij alles gaat voorbij wat niet geniet dat gaat verloren voor altijd ♥

Leef en strijd - 3JS


Chantal123

Berichten: 14
Geregistreerd: 30-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-04 15:21

Margreet schreef:

Ik geloof ook niet zo in al die natuurlijk bekappen dingen, gewoon iedere keer het slechte weefsel weg laten snijden


Ik gebruik zelf Trush Remedy. Dit dood de bacterie in de hoef en laat als het ware het slechte weefsel eruit groeien. Het slechte weefsel valt er als het ware gewoon af. Ideaal spul!
Mijn paard had eigenljk altijd rotstraal, maar sinds ik dit spul gebruik heeft ie het af en toe en in veel mindere mate. Het is te koop bij de DA. Je moet het ongeveer 10 dagen gebruiken (1 x per dag) en daarna 1 x in de week. Het voordeel is ook dat de hoeven er hard van worden (dus teren hoef je ook niet meer).

Hoop dat je er iets aan hebt en veel succes!

Margreet

Berichten: 18324
Geregistreerd: 24-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-04 15:31

Ik (nou ja, mijn paard *LOL* ) ben er al vanaf hoor Haha!

En teren doe ik nooit, dat is zo ongeveer het foutste wat je kunt doen...

Nulla tenaci invia est via

Chantal123

Berichten: 14
Geregistreerd: 30-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-04 15:53

Margreet schreef:
En teren doe ik nooit, dat is zo ongeveer het foutste wat je kunt doen...


Ik bedoel teren in het algemeen, niet teren als je paard/pony rotstraal heeft. Dat is inderdaad het stomste wat je kan doen.
En het ene paard is gevoeliger voor rotstraal dan de ander, de een heeft er nooit last en de ander eigenlijk altijd.

luvU
Berichten: 188
Geregistreerd: 28-09-04
Woonplaats: nl

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-04 16:20

Thrush remedy is super !
werkt goed. rotstraal is niet voorgoed weg, maar komt veel minder vaak terug, en als je het er dan weer op spuit, is het zo weer weg.

Kanzi
Berichten: 2656
Geregistreerd: 29-06-04
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 28-09-04 21:20

Hij stond hiervoor in Vianen op rivierklei, en hier in Tiel staat hij eigenlijk op dezelfde klei, dus die mogelijkheid heb ik ook al afgeturft.
Trush Remedy ken ik nog niet, dat gaan we ook nog eens even proberen.
En tandpasta..... had er nog nooit van gehoord als rotstraal-medicijn maar die ga ik ook zeker proberen.

Smurf, wat een goed idee van jou om die informatie uit te printen!
Ik ga zeker met de hoefsmid overleggen of hij zijn voeten weer groter kan (en wil) maken, mijn gevoel zegt me toch dat daar in ieder geval een stukje van de oplossing moet liggen.

Ik kreeg van hem juist wel de tip om zijn stralen te teren op het moment dat ze slecht waren, met het verzoek om een week voordat hij bekapt moest worden daarmee te stoppen omdat hij er anders wat moeilijker doorheen kwam.
Kan ik dat beter niet doen dan???


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: lobkewikjem, love_mandy, wonanda en 66 bezoekers