Moeder accepteert veulen niet!

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Dune

Berichten: 254
Geregistreerd: 16-09-01
Woonplaats: Overijssel

Moeder accepteert veulen niet!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 17-04-02 21:09

Wat een gedoe, zeg.
De merrie wil haar veulen niet zien, ze is boos, gefrustreerd en heeft pijn (naweeen, zucht, enz) van de geboorte. Het veulentje, overigens een merrietje (Volbloed arabier) hebben we apart gezet in een geproviseerde box(je) voor de stal van de merrie. We laten haar om de 2 uur drinken. OOk s'nachts! In het begin was het een gevecht en er moest zelfs een praam bij komen. De merrie had het echt voorzien op haar kind. Nu gaat het zonder praam en met een "los" touwtje. Nog lang niet altijd staat de merrie netjes stil en slaat, maar het gaat al wel iets beter.
Vandaag zijn we weer een stapje in de goede richting gegaan. Ik heb het veulentje (ze heet trouwens, KB Bonaire) vandaag helemaal ingewreven met vies stro van de merrie, zodat ze haar eigen geur ruikt (wij hebben het veulen natuurlijk steeds vast om naar de merrie te leiden, dus ze ruikt erug naar mensen) en wat schetst mijn verbazing. De merrie heeft meerdere keren aan het veulen gesnuffeld. De eerste keer dat ze kontakt zoekt met haar baby. Nog niet altijd even vriendelijk maar ze kijkt er nu in elk geval naar. Het wordt een lange en vooral vermoeide tijd om de merrie zover te krijgen om haar veulen bij haar in de box te krijgen, maar we gaan door.
Nu maar hopen dat we geen pleegmoeder hoeven te zoeken voor die kleine, maar ze dat ze straks lekker met de moeder door de wei dartelt (?) Tja de natuur is hard.
Op onze website staan foto's van KB Bonaire

PROFIEL IS AANGEPAST, NU MET FOTO'S!!!!



DubbelFun

Berichten: 88624
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-02 23:09

Tja niet elke merrie is een voorbeeldige moeder. Bij de eerste kunenn ze wel eens bang en onzeker zijn en als er dan ook nog de pijn van de bevalling bijkomt.. Huilen

Meestal als de pijn voorbij is en het uier iets meer ontspannen wordt gaat de boosheid wel over en krijgen de moedergevoelens de overhand. Dit wordt overigens ook door het drinken van het veulen bevorderd.

Overigens heeft de merrie weinig keus... als mens had ze misschien gekozen om geen kinderen te krijgen Verward

phoenix4ever

Berichten: 4350
Geregistreerd: 18-03-02
Woonplaats: Vilafranca del Penedes (Barcelona)

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-02 12:57

wat een gedoe zeg. volgens mij heb je nu enorme wallen of niet dan.
wat voor arabieren fokken jullie?

joostvangestel

Berichten: 7907
Geregistreerd: 10-04-01
Woonplaats: Reuver!

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-02 14:01

Klinkt als een eerste veulen verhaal. Zorg vooral dat het veulen naar moeder ruikt en niet naar mensen. Anders denkt die merrie namelijk dat het niet van haarzelf is. We hebben ook wel een aantal van die gevallen meegemaakt. Steevast altijd de eerste. Het is ook wennen met zo'n raar ding die je ook nog aan die hooggespannen uier wil zuigen. Alsof die niet al genoeg pijn doet van de spanning!

Het is dus ook belangrijk om de spanning van diezelfde uier weg te krijgen en zorgen dat veulentje de biest krijgt, anders dan gaat er nog meer fout...

Dune

Berichten: 254
Geregistreerd: 16-09-01
Woonplaats: Overijssel

weer een stapje verder!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 19-04-02 21:09

Nou we zijn weer een stapje in de goede richting.
Als de merrie buiten staat, dan doen we het veulen in haar box. Het zijn buitenstallen en dan laten we de bovendeur open. De merrie stond vandaag aan haar baby te ruiken en met haar neus over haar rug te wrijven (nog wel heel onwennig en onzeker). Dit allemaal als wij het niet zien natuurlijk, gefopt op de camera kun je alles volgen.
Nu moet ik er wel bij vermelden, dat we op aanraden van dierenarts sedalin geven, niet veel, maar net genoeg om de merrie te laten ontspannen. Inmiddels zijn we aan het afbouwen en het LIJKT goed te gaan. We hebben de stal ook verbouwd, dat wil zeggen spijlen eruit gezaagd zodat de merrie ook met haar hoofd bij het veulen kan komen op stal. Lijkt ook goed te gaan ze staat nu toch geregeld bij die kleine te kijken. Er zit wel wat vordering in, maar we zijn er nog niet.
Wat de wallen betreft, tja ik geloof dat je wel kunt zien dat ik weinig slaap op het moment. Wat nog een hele vervelende bijkomstigheid is, is dat de merrie (het veulen is voor de 1/2 van ons)niet van ons is maar van hele goede vrienden en dat ze niet bij ons thuis staat, dus om de 2 uur moet ik met mijn bolide op pad. Maar laten we wel wezen, voor zo'n kleine dreumes heb je het toch over, ik in elk geval wel.
Trouwens alle tips en ervaringen zijn welkom.

PROFIEL IS AANGEPAST, NU MET FOTO'S!!!!


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 154 bezoekers