Bloed, zweet en tranen (;)) op de 105km van Ommen

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Navy

Berichten: 4501
Geregistreerd: 10-03-01
Woonplaats: Voorthuizen

Bloed, zweet en tranen (;)) op de 105km van Ommen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-09-04 10:30

Er moet een moment zijn waarop je zegt "Ik ga 105km rijden,". Er moet een moment zijn waarop je dat wat je zegt, bevestigd door je in te schrijven voor zo'n wedstrijd. En, er moet een moment zijn waarop je dat wat je zegt en bevestigd, ook daadwerkelijk doet.. En geloof me, als je dat alledrie doet.. Dan ben je gek *LOL*

Zaterdagmiddag, Nijkerk. Navy de trailer ingesleurd en de auto volgepropt met een 8persoonstent (we pakken het graag groots aan), 4 slaapzakken, 2 wollen dekens, heel veel eten, en vooral veel paardenspul. Op naar Ommen. Daar waren we vrij snel, waardoor Navy rond een uurtje of 7 in het stalletje stond dat Annalynn hals-over-kop nog had kunnen regelen voor ons. Ze had het prima naar d'r zin, dit keer geen heimwee of "ik eet niet ver van huis"-rituelen. Geen zorgen dus. Wij de tent opgezet, nadat vaderlief door zijn rug was gegaan en niet kon helpen (jaja..). Gauw een pizzaria opgezocht en ons tegoed gedaan aan een echt lekkere pizza. Na afloop Navy nog gevoerd en toen was het inmiddels bedtijd.
Dus daar lig je dan, in je tentje. Allemaal geluiden, allemaal kouheid Lachen Maar, ik heb nog prima geslapen. Dus fris en fruitig op de volgende morgen.

Zondagmorgen, stal Ommen. Navy opgehaald en wat gevoerd. Op naar de voorkeuring.. Ware het niet dat er op dat moment een paard uitbreekt en Navy het wel een leuk plannetje vond om mee te rennen. Ik, koppig, dacht alleen "wat je ook doet, hou vast", en 450 kilo tegenhouden lukte niet.. Dus BAM, op mijn snufferd. Waarschijnlijk op dat moment een spiertje in mijn bil verrekt, maar doordat ik donderdag een val had gemaakt met de brommer (en dus overal schaafwonden, spierenpijn, stijfheid en een licht gekneusde rib had..), kon dat er nog makkelijk bij Lachen Navy rende inmiddels richting uitgang, gelukkig werd ze daar opgevangen en na even rustigaan te hebben gedaan, toch nog gekeurd. Hartslag 60, logisch.. Wel een A en helaas een 2 voor turgor..

Op naar de start. Euhm.. ja.. "massastart".. Alleen Linda en Gorino stonden daar, en even dacht ik dat er van de 6 ingeschreven deelnemers, maar 2 op waren komen dagen. Maar algauw kwamen er nog 2 bij en konden we het stukje naar de échte start gezamelijk lopen.
Ik dook meteen achteraan. Ik wou pertinenent niet de eerste km's bij de anderen blijven, Navy loopt zich dan helemaal op te vreten en wil alleen maar voorop, ik besloot dat dat teveel energie kostte. Dus algauw even gaan stappen om wat meer afstand te creeren. Dat scheelde, Navy liep super. Makkelijk op een handje te rijden en een hartslag die niet boven de 115 uit kwam. Super dus.

Zo ging het eigenlijk continu, af en toe reden we met wat klasse II ruiters mee, af en toe maakten we een galopje, af en toe een stapje, en voordat we het wisten, waren we bij de Vetgate I.
Navy was nog heelrijk fris. Ik heb direct aangeboden en daar werd een hartslag van 44 geteld. Supernetjes dus. Het was een experimentje, normaal gesproken bied ik nooit direct aan. Weer een A, en daarmee een nettere Vetkaart als bij de start. Ging heerlijk dus.

Het tweede rondje vond Navy wat saai. We moesten nu een flink eind lang boerderijen in de berm, en dat had ze gauw gezien. Tot we op langs het water over een brede zandstrook reden. We hebben hier heerlijk gegalopeerd, af en toe werd mevrouw een beetje té enthousiast, maar we genoten allebei. Hierna bleef ze continu enthousiast. Dus ook dit ging weer snel, en weer waren we gauw bij Vetgate II.

Weer een frisse Neef. Zij deed het beter dan ik verwacht had; stukken beter. Na Holten had ik zo mijn twijfels, maar dat was onterecht geweest. Een hartslag van 52 en weer alles in orde, en dus weer betere waarden dan bij de start. Weer opgezadeld, ik er weer opgeklommen, en AU, toen begon ik alles te voelen. Mijn knieen waren inmiddels opgezwollen, mijn billen lagen bijna open en mijn rechtervoet protesteerde. Op dat moment dacht ik dat ik het nooit zpou halen. Verstand op nul gezet en even doorgebeten, een kilometertje later voelde ik het al bijna niet meer.

Navy had nog wel zin, wat me weer verbaasde. Duurde niet lang, want toen we weer dat stuk langs boerderijen moesten rijden, had ze het gehad. Af en toe viel ze plots uit draf. Langs het water was alles echter weer goed, en ook nu hebben we dfat stuk gegalopeerd. Navy briesde alsof haar leven er vanaf hing, ging telkenbs een pasje harder en drukte haar oren zó ver naar voren, dat ik ervan moest huilen. Ik was zo trots, dat ze na een km of 90 nog zo fris was dat ze hier nog van kon genieten..

Zondagmiddag, bos Ommen. We waren er bijna. Nog 6 km. En ooo, wat duurden die lang. Ik kon niet meer. Inmiddels lag ik om alles dubbel, heel raar, ik bleef maar de slappe lach houden van vermoeidheid. Beter dat, dan huilen Lachen Alles deed zeer en de km's waren verdrievoudigd. Waar was die verdomde finish? Aah, het "2 km v/d finish"-bordje. Alsof Navy het kon lezen, sprong ze aan in galop. Op 1 km voor de finish heb ik haar teruggenomen en even later ben ik eraf gegaan.. Om er vervolgens weer op te klimmen Lachen En daar stond ons finishcomité.. Navy was moe, ik was moe. En we hadden het gedaan. Maar, ik durfde niet blij te zijn vóór we de nakeuring hadden gehad..

Hartslag goed, turgor, darmen, ademhaling.. Allemaal in orde. Locomotie. De zenuwen gierden door mijn lijf. Ik hoorde dat Navy een paar pasjes tolte en daarna een perfect drafje neerzette. Een A.

We did it.

We hadden 105 km samen gereden. Samen door de laatste kilometers heen gevochten. We hadden het samen gedaan. 105 km. Honderd en vijf kilometer. Ik begon te huilen, groom Papa begon te huilen.. Dit had ik nooit durven dromen. Ik en mijn slachtpaard. Samen 105 km gereden. Ik ben zo trots op mijn meisje..

En, eindelijk thuis, had mevrouw nog energie voor 10. Dribbelend liep ze de stal binnen, viel meteen aan op het hooi en water, keek continu in het rond, oortjes naar voren, hinnikend naar de anderen. Trots. "Ik heb 105 km gelopen jongens" roepend. Mijn meisje, wat een wonderding.

Het heeft me de hele zondagavond en maandag gekost om het te beseffen. Ik heb gister alleen op bed gelegen (vriendlief hafd een dagje vrij genomen voor me en me goed verzorgd), en rond een uur of 7 stortte ik in. Emotioneel dan. Ik bleef huilen, zo trots op mijn dappere meisje was ik. Ik geloof nu dat we nog veel meer kunnen. En ik ga ook nog veel meer doen. Zit vol plannen! Maar eerst naar Navy nu.

Dit was het einde van ons seizoen. Neef krijgt nu een heerlijke tijd rust. Lekkere stapritjes, lekker genieten. Niemand die dat meer verdiend dan zij..

Allemaal bedankt voor de lieve woorden en steun. Jullie zijn geweldig Lachen

Liefs,
Mandy

*sorry voor het lange verslag..*

Navy

Berichten: 4501
Geregistreerd: 10-03-01
Woonplaats: Voorthuizen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-09-04 10:44


796285
Berichten: 6664
Geregistreerd: 04-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-04 10:54

Hartstikke knap meid, gefeliciteerd!

Iris82

Berichten: 39849
Geregistreerd: 04-10-02
Woonplaats: Tilburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-04 11:40

Wauw, ik ken je dan wel niet persoonlijk, maar toch ben ik trots op jou en je superpaardje! Lachen

Scum

Berichten: 33099
Geregistreerd: 11-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-04 11:41

105 km? Wauw!
Ik heb nog nooit endurance gedaan. Staat misschien toch wel een keer op de planning. Allemaal die termen (turgor??) ken ik ook niet. Maar ik vind je verslag wel heel mooi geschreven. Echt knap hoor, doe ik je niet na!

Wat is eigenlijk het kortste wat je kunt doen dan?

liberty

Berichten: 17286
Geregistreerd: 21-09-01
Woonplaats: Breda

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-04 11:49

Ik doe je het niet na!! Echt goed gedaan, gefeliciteerd

Hoeveelste was je geworden?

Chronos

Berichten: 3071
Geregistreerd: 13-05-03
Woonplaats: Amersfoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-04 11:54

Toppie hoor!!!! super knap van jullie beide!

Asciugamano
Berichten: 5849
Geregistreerd: 19-12-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-04 12:02

Ontzettend gefeliciteerd! Ommen was mijn 3e endurance rit. (klasse I, 31,5km. de kortste afstand dus en ik was al trots!) Maar ik vind het iedere keer weer zo knap van al die deelnemers die "gewoon" 3x zo ver rijden! OK dan! Petje af hoor! Dat soort afstanden zijn echt topsport! Ik weet niet of wij ooit zover (willen/kunnen) komen maar ik kan me voorstellen dat je na zo'n rit er even helemaal zowel fysiek als emotioneel doorheen zit!
Nogmaals gefeliciteerd!

Scum

Berichten: 33099
Geregistreerd: 11-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-04 12:19

31 km is toch ook best ver? Hoe lang doe je daar dan over, 2-3 uur?

Asciugamano
Berichten: 5849
Geregistreerd: 19-12-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-04 12:26

Scum schreef:
31 km is toch ook best ver? Hoe lang doe je daar dan over, 2-3 uur?


Hangt er natuurlijk van af hoe hard je rijdt. Tong uitsteken Wij zijn om 11.22u. gestart, hebben op de pa (=pols & ademhalingcontrole) zo'n 10 minuten gepauzeerd voor de controle, eten, drinken en een beetje koelen, daarna nog ergens een korte groomstop gemaakt en kwamen om 14.26u. binnen. Dus iets meer dan 3 uur, al met al. Mijn gemiddelde snelheid is -volgens de uitslagen- 9, nog wat kilometer per uur. Maar er zijn er zat die ronde de 13 of 14 kilometer per uur rijden! Ik ben daarmee nog maar een beginner in de endurance sport hoor! En dat is voor de TS vast niet meer dan een stevige buitenrit!

Toppie hoor!
Laatst bijgewerkt door Asciugamano op 28-09-04 12:54, in het totaal 1 keer bewerkt

Apple

Berichten: 76189
Geregistreerd: 27-01-02
Woonplaats: Bij het strand

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-04 12:34

Geweldig, 105 kilometer OK dan!.

Gefeliciteerd Lachen.

Hoe lang heb je uiteindelijk in het zadel gezeten? Kan me wel voorstellen dat je de laatste kilometers echt alles wel voelt ja Ach gut.

Remember

Berichten: 6005
Geregistreerd: 13-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-04 12:43

Wat een leuk verslag om te lezen, je leeft gewoon met je mee! Echt super van je, moet je is even met je volle verstand indenken hoe ver dat is, ruim 100 km.... Pfff, zou er zelf niet aan beginnen denk ik, voel m'n billen nu al protesteren!

Navy

Berichten: 4501
Geregistreerd: 10-03-01
Woonplaats: Voorthuizen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-09-04 13:09

Allemaal ontzettend bedankt voor de lieve reacties!

De kortse afstand mogelijk is 25km. Dat is de kortste klasse I rit. De langste afstand over 1 dag is 160 km. Kan je nagaan; nog eens 55 km verder Lachen Of we dat ooit zullen redden? Geen idee. Ik geloof er iig wel in. Er alleen al over dromen is mooi Lachen

Ik ben uiteindelijk 2e geworden. Er deden 4 deelnemers mee op deze afstand, een heeft zich teruggetrokken (Linda met Gorino). Mijn uiteindelijke snelheid was trouwens 12,09 km/u. Nog eens veel sneller dan ik had gedacht!
Ik ben om kwart voor 8 gestart en was (geloof ik..) rond 5 uur/half 6 binnen. Geen idee hoe laat het precies was, rond die tijd was mijn tijdsbesef ongeveer verdwenen Knipoog

Ik ga nu richting stal. Eens zien hoe ze er twee dagen na de wedstrijd bij loopt Lachen

cracker

Berichten: 3155
Geregistreerd: 25-03-03
Woonplaats: Bekend

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-04 13:17

Wow! Echt heel knap van jullie zeg!! 105 km dat is zeker niet niets Lachen Echt toppie.

Heel leuk verslag ook Knipoog

xx_Irisje

Berichten: 12345
Geregistreerd: 08-12-03
Woonplaats: Amersfoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-04 13:27

Wat een end zeg!
echt super knap,
wees lekker trots op jezelf e n je paardje!

gomir

Berichten: 25534
Geregistreerd: 13-09-01
Woonplaats: Omgeving Drachten

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-04 14:05

Wat fantastisch meid! Ik zat halverwege het verhaal helemaal met tranen in mijn ogen Bloos
Na alle ups-and-downs hebben jullie het toch maar mooi samen klaargespeeld, honderd en vijf hele kilometers! Super hoor Party!!

Navy

Berichten: 4501
Geregistreerd: 10-03-01
Woonplaats: Voorthuizen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-09-04 15:37

Dankjulliewel.. Jullie zijn allemaal zo lief Lovers


Vandaag ging het trouwens super met Navy. Ik heb dus weer wat traantjes gelaten. Na een stukje stappen heb ik 'r in de paddock gegooid en even opgejaagd om te kijken hoe ze in draf liep. Ehmm.. dat draven wou niet zo; Neef sprong direct aan in galop en luit schetend spurde ze de bak door. Dat was zo'n inmens gevoel. Niks stijf, niks vermoeid. Ik kon het haast niet geloven. Ik had geen kreupel paard verwacht, maar op zijn minst een flinke spierpijn.. Wat ben ik gelukkig Haha! Nog even een kwartiertje onder het solarium gezet, daar genoot ze zichtbaar van. En dat mag ze Haha!

Let_be
Berichten: 7796
Geregistreerd: 25-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-04 15:53

Heb het hele verhaal gelezen!!

Wat een gaaf verhaal!!! Heel veel suc6 met de andere wedstrijden!!

Jasmijn

Berichten: 3758
Geregistreerd: 24-02-01
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-04 15:56

Ik kan me voorstellen dat je super trots bent!
Dat mag ook wel. Op je topper, maar ook op jezelf!! OK dan!

Mooi ontroerend verslag heb je geschreven.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-04 16:00

Echt super van jullie, ik heb echt diepe bewondering
Hoe gaat het met nu met jou, vast een stukje stijfer dan Navy Haha!

Margreet

Berichten: 18325
Geregistreerd: 24-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-04 16:00

Wat ontzettend goed zeg!
Ik vind het met de auto al best een eind rijden en jij doet het gewoon met je paardje, superknap!!!

YouKnowWho
Berichten: 790
Geregistreerd: 26-08-02
Woonplaats: Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-04 16:12

O wat goed!!!! 105 kilometer!!! Dat is inderdaad een hoop Tong uitsteken. Echt super hoor, gefeliciteerd. Tis toch een magische grens (en een heel eind Knipoog).

SplashIsLief

Berichten: 33030
Geregistreerd: 01-01-04
Woonplaats: Loon op Zand

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-04 16:15

Wat een prachtig verhaal!
Gefeliciteerd!

Westernfreak

Berichten: 5495
Geregistreerd: 06-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-04 16:51

Zelfs ik zit hier met tranen in de ogen. Meid, wat heb je dat super gedaan!!!

Neef heeft die winterstop nu zeker wel verdiend! Op naar volgend seizoen!

jeanie

Berichten: 2072
Geregistreerd: 12-10-03
Woonplaats: leiden

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-04 19:00

Wat een prestatie van jullie beide OK dan! iets om trots op te zijn en wat een mooie hartslag. De foto's zien er leuk uit pffffft 105 km ik ben na 30 km al helemaal op.........