HBO-studie combineren met (verzorg)paard

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

 
 
Concorde

Berichten: 6692
Geregistreerd: 14-08-01
Woonplaats: Klein dorpje in Twente

HBO-studie combineren met (verzorg)paard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 17-04-02 13:38

Ik moet eind mei examen HAVO doen, en mn ouders beginnen nu al te zeuren over dat ik niet meer zoveel naar stal kan als ik op t hbo zit. Sjipz, die ellende begint dus nu al...
Ik verzorg Max als een eigen paard zeg maar, doe alles zelf. Dus ik wil graag weten of dat te combineren is met een hbo-studie. Maxje staat zo'n 10 minuten fietsen van mn huis, dus niet veel reistijd...


Cody

Berichten: 20725
Geregistreerd: 20-04-01
Woonplaats: Grolloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-02 13:43

Ik doe een HBO-studie en sindsdien ben ik eigenlijk ook weer begonnen met rijden (daarvoor 2 jaar eruit geweest).
In het begin reed ik niet zo heel veel maar momenteel rijd ik 3 a 4 keer in de week. Per dag heb ik 2 uur reistijd voor school en een uur voor naar de paarden. Maar in de trein kan ik (eventueel Schijnheilig ) ook best het een en ander aan school doen. Voor mij is het dus wel te combineren maar als je met stage of wat dan ook zit, is het even wat moeilijker. Het is in periodes, in de winter hangt het er heel erg van af of je een verlichte bak hebt zodat je ook 's avonds kunt rijden, dat scheelt weer een heleboel uren.

Sjimmy

Berichten: 17797
Geregistreerd: 09-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-02 13:43

kan makkelijk, bij mij tenminste wel. Ik heb het allemaal op mijn sloffen doorlopen, zolang ik maar wel de lessen volgde. Maar dat laatste is een beetje het probleem want heel weinig mensen volgen de lessen en dan heb je zelf al snel iets van ik ga ook niet. Maar zolang ik oplette in de les hoefde ik thuis (behalve opdrachten) bijna niets te doen.
Succes met je keuze!
Ps. Welke studie denk je aan? Ik heb milieukunde gedaan (die als moeilijk bekend staat Verward )

:evaw:

Diana_Mabel

Berichten: 7044
Geregistreerd: 04-02-02
Woonplaats: Houten

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-02 13:46

Ja hoor, waar een wil is is een weg. Je zult wel goed je tijd in moeten delen maar zolang je mooie cijfers kunt laten zien thuis hebben ze toch niets te zeuren?
Ik weet niet of je een druk sociaal leven hebt en of je veel andere hobby's hebt maar ik denk dat paard en school prima samen gaat alleen kun je dan niet de hele middag bij de stal blijven hangen. Maar in principe kun je je paard keurig netjes verzorgen en rijden in 2 uur en dat kun je toch wel vrij maken?

Hippisch ondernemer op het gebied van paardenwelzijn

"The best way we can show respect for our equine friends is to honor how they're made."
~ Dr. Juliet M. Getty

Concorde

Berichten: 6692
Geregistreerd: 14-08-01
Woonplaats: Klein dorpje in Twente

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 17-04-02 13:46

ik ga dier- en veehouderij richting equine management doen.

dimmelim

Berichten: 2777
Geregistreerd: 21-02-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-02 13:51

Ik heb een HBO opleiding gedaan. Tijdens mijn studie had ik veel meer vrije tijd dan nu ik een baan heb. Een groot voordeel is dat je ook vaak overdag vrije tijd hebt. Het is natuurlijk wel een beetje afhankelijk van welke studie je precies gaat doen en of je wel of niet makkelijk leert of echt hard moet studeren, maar in principe kan het prima. Gewoon een kwestie van goed plannen (en niet teveel uitgaan Knipoog )

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-02 13:55

Same here. Ik heb een HBO-opleiding gedaan die als zeer pittig bekend staat (Journalistiek en Voorlichting) en ik kon er prima bij rijden. Het grote voordeel is dat je zelf je tijd in kunt delen, veel flexibeler dan wanneer je werkt.
Dus als je tot niet al te idioot laat college hebt, kun je daarna gaan rijden en 's avonds studeren en opdrachten maken. No prob. Ik reed verschillende paarden in die tijd.

miseryfox

Berichten: 1681
Geregistreerd: 07-03-01
Woonplaats: Dronten

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-02 13:56

Ik doe nu ook n HBO opleiding en tot nu toe gaat t prima..
(ik zit er pas 8 maanden maarja)
inderdaad waar n wil is...
je kan je tijd besteden aan buitenschoolse activiteiten, studentenverenigingen maar ook aan je paard.
Je zult dus bewust moeten kiezen voor je paard want er
zijn genoeg dingen om je tijd aan te besteden.

..... leeg .....

Naz

Berichten: 7203
Geregistreerd: 09-05-01
Woonplaats: De Vecht verlaten voor de IJssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-02 14:19

Jeej, heb zeeën van vrije tijd!! MAar euh... dat ligt ook een beetje best wel heel erg aan mijn eigen instelling, ik schat dat ik over 3 jaar wel klaar ben met mijn studie, zit nu in het 2e jaar.

Maar dan nog, ook als je je iets meer inzet dan dat ik doe, want dat is echt erg (alleen is dat weer een ander verhaal Knipoog ) moet het prima te doen zijn om nog je paard te verzorgen.

Succes!

Als je niet weet waar je heen gaat, kom je er altijd -- Loesje

Concorde

Berichten: 6692
Geregistreerd: 14-08-01
Woonplaats: Klein dorpje in Twente

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 17-04-02 14:31

Haha!
dit ga ik dus ff printen voor mn ouders...
Misschien trekken ze dan wat bij Clown

Marlies
Berichten: 65
Geregistreerd: 11-03-02
Woonplaats: Heerhugowaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-02 14:33

Prima te doen. Ik werk fulltime en daarnaast studeer ik aan de HES in Amsterdam. Daarbuiten heb ik twee paarden die ook nog mijn aandacht opeisen. Het gaat prima; wanneer ik een keer echt niet kan zorg ik dat er iemand anders is die de paarden doet.
Het vergt misschien wat plannig zo nu en dan, maar ik zou er mijn paarden nooit voor opgeven!

Sjimmy

Berichten: 17797
Geregistreerd: 09-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-02 15:04

equine management in delft? (Heb ik ook gezeten, alleen niet die opleiding)

:evaw:

Caro

Berichten: 668
Geregistreerd: 23-05-01
Woonplaats: Heerde

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-02 15:12

Tja, dat ken ik, die ouders. De mijne zagen het ook allemaal niet zo zitten.

Ik studeer Communicatiemanagement, ook een HBO-opleiding.
Ik ben nu 3e-jaars.

In het begin van mijn studie was ik bijrijder, maar sinds (bijna) een half jaar heb ik mijn eigen paard.

Het gaat allemaal best hoor. 's middags rijden is heerlijk! Je moet het alleen wel een beetje plannen en met goede cijfers thuiskomen natuurlijk! Pling

Mijn paard staat dichter bij mn school dan bij mijn huis, dus vaak ga ik gelijk door, dat scheelt veel tijd.


Succes ermee!

Huisje, boompje, beestje...

Margreet

Berichten: 18324
Geregistreerd: 24-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-02 15:56

Ik studeer aan een universiteit (en geen simpele studie!), stapje hoger dus nog dan het HBO, maar dat is tot nu toe eigenlijk wel prima te combineren. Ik rij 3 a 4 keer per week en af en toe eens een hele week als de eigenaresse van Gipsy in het buitenland zit. Kwestie van je tijd goed indelen en efficient gebruiken en goed overleggen met de eigenaar van het paard. Wij zijn daar gelukkig heel flexibel in, komen er met z'n 2en altijd wel uit.
Het hangt er ook wel een beetje vanaf op wat voor stal je staat, want het komt er bij mij wel op neer dat ik vaak 's avonds ga en dan is een beetje comfort in de vorm van verlichting, ruime openingstijden en een binnenbak wel erg prettig.

Nulla tenaci invia est via

joyce B

Berichten: 16375
Geregistreerd: 06-08-01
Woonplaats: Net buiten een gehuchtje bij het bos ;)

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-02 19:02

Heb eerst een jaar een Internationale opleiding gedaan toen ik mijn pony nog verzorgde, toen lukte het niet elke week vaak genoeg omdat ik heel veel uren en veel reistijd had. Maar tijdens de pabo kon ik toch zo'n 4 a 5 keer per week ondanks dat ik in Leeuwardenwoonde en (verzorg- later eigen)pony in Drachten stond. Alleen met stages werd het erg druk en zwaar. Gelukkig heb je vaak vakantie en ook regelmatig tentamen- en studieweken waarbij je veel vrij hebt. Een veel HBO-opleidingen hebben wel 2 middagen of een dag in de week vrij. Enkelen zelfs nog minder contacturen. Hangt af van je hogeschool en studierichting.

missy_m

Berichten: 2160
Geregistreerd: 22-06-01
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-02 19:46

Ik lees dat veel mensen dan een bijrijpaard hebben, maar is WO denken jullie ook te combineren met een eigen paard? (afgezien van het finaciele plaatje)

Don't hate me cause you ain't me!

Brendahorseslover

Berichten: 545
Geregistreerd: 16-01-02
Woonplaats: Zeist

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-02 20:43

Leuk, ik wil ook dier en veehouderij gaan doen...
naar welke school ga je???
Larenstein in deventer???? Verward Haha!

Druk druk druk... Knipoog


Concorde

Berichten: 6692
Geregistreerd: 14-08-01
Woonplaats: Klein dorpje in Twente

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 17-04-02 21:13

jah, ik ga naar deventer. Maar de studenten die dit jaar beginnen zijn de laatste groep die hun studie in Deventer af kunnen studeren, de school gaat naar Velp.

Margreet

Berichten: 18324
Geregistreerd: 24-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-02 21:47

missy_m schreef:
Ik lees dat veel mensen dan een bijrijpaard hebben, maar is WO denken jullie ook te combineren met een eigen paard? (afgezien van het finaciele plaatje)


Dat hangt denk ik heel erg van de studie af. Als je een studie doet met veel contacturen (zoals ik) dan zal het moeilijker gaan, dan een studie waarbij het veel meer aan komt op zelfstudie (rechten bv. of economie). Het vergt in ieder geval wel veel discipline en je zult er ook offers voor moeten brengen. Meedoen aan het studentenleven, uitgaan, feestjes, een sociaal leven, dat zal er allemaal een beetje bij in schieten denk ik als je een intensieve studie doet, met colleges, practica, reistijd, zelfstudie en paard is je dag aardig opgevuld.

Nulla tenaci invia est via

Miran

Berichten: 4449
Geregistreerd: 10-08-01
Woonplaats: Woubrugge

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-02 22:15

Ik heb HBO Bedrijfskunde gedaan, en reed in die tijd 4 keer per week. Ik had 3 uur per dag reistijd naar school, 4 dagen in de week, en geen reistijd naar mijn verzorgpaard. Ging prima, maar ik ben wel iemand die makkelijk leert. Je moet het wel een beetje plannen, zeker rond de tentamentijd en als je verslagen in moet leveren.

Concorde

Berichten: 6692
Geregistreerd: 14-08-01
Woonplaats: Klein dorpje in Twente

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 18-04-02 21:01

hmmm, ik leer gelukkig makkelijk en moet een uurtje in de trein. Leer in de trein wel...

Jobbeltje
Berichten: 2799
Geregistreerd: 29-12-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-02 21:37

Ik doe nu ook een hbo studie (diermanagement) en rijd elke dag.. soms 3 paarden op een dag.. (ook wel eens door de week) Dus het kan best... waar een wil is is een weg! (een brede weg!) Gewoon goed plannen!

Margreet

Berichten: 18324
Geregistreerd: 24-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-02 21:38

Concorde schreef:
hmmm, ik leer gelukkig makkelijk en moet een uurtje in de trein. Leer in de trein wel...


Makkelijker gezegd dan gedaan met die overvolle treinen in de spits....

Nulla tenaci invia est via

carola

Berichten: 8684
Geregistreerd: 18-04-01
Woonplaats: Putten

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-02 21:44

Volgend jaar ga ik diergeneeskunde studeren, of in Utrecht, of in Belgie. Ik heb nu 2 paardjes, maar één ervan gaat wel weg deze zomer. Gelukkig heb ik ook m'n zusje nog waar ik een beetje op kan terugvallen, maar toch wil ik ook gaan proberen om zelf veel te blijven rijden.
Als ik naar Utrecht ga, dan blijf ik thuis wonen. Als ik naar Belgie ga niet, eventueel laat ik m'n paardje een half jaartje later dan ook overkomen, als ik merk dat het wel lukt. Maar goed, we zien wel. De ervaring zal het wel leren volgend jaar.

Eindig niet, maar begin! (quote Dorine)

Rhys
Berichten: 6351
Geregistreerd: 19-01-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-02 23:13

Ik studeer geschiedenis in Groningen (RuG), woon in Beilen dus moet gemiddeld op drie uur reistijd per dag rekenen (woon 7 km van het station, dat fiets ik over het algemeen), er wordt van mij verwacht dat ik 40 uur per week aan m'n studie besteed (en dat kost het me niet helemaal, maar ik zal er niet ver vanaf zitten) en daarnaast rijd ik twee paarden. Ik probeer er ook nog zoiets als een sociaal leven op na te houden, ik speel nog klarinet en ik lees veel, en daarnaast natuurlijk internetten/bokken.....volgende weke begin ik ook nog met autorijlessen (het moet er toch eens van komen)
Af en toe is het best stressen en moet ik prioriteiten stellen maar tot nu toe heb ik alle tentamens nog netjes gehaald. Het is echt te doen, mensen met een fulltime-baan lukt het toch ook?

Es könnte alles so einfach sein
Ist es aber nicht

~Die fantastischen Vier~


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Lys_PPA, Mnoonn, RanjaRietje, turtlelito en 76 bezoekers