Wat voor bit en hoe leer ik een sterk paard het trekken af?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
jamylover

Berichten: 1462
Geregistreerd: 15-04-02

Wat voor bit en hoe leer ik een sterk paard het trekken af?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-04-02 18:30

Hoi,

mijn pony Jamy is vrij sterk.Ik rijd nu met een dubbelgebroken bit,en heb net een enkelgebroken gekocht...Verder rijd ik met elastiek of met martigaal...Is dat goed? Ik neem alleen maar advies aan van een goede vriendin van mij,maar ik denk laat ik het is navragen op bok.

Hoe leer ik mijn paard het trekken af? Vaak loopt mijn paard Jamey snel voor me uit,en gaat er in galop van door als ze de opening van de bak ziet.
Hebben jullie tips hoe ik het haar moet afleren? Mijn vriendin heeft al "bak in bak uit" training met haar gedaan,maar zijn er nog meer tips?

Groetjes van Jameylover

carola

Berichten: 8687
Geregistreerd: 18-04-01
Woonplaats: Putten

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-02 18:34

Mmmmmm.... bij die bak-in-bak-uit-training van die vriendin van jou, heb ik toch hele sterke twijfels. Ik snap echt niet waarom dat zou moeten helpen. Is ze gediplomeerd instructrice? Zo niet, zoek dan eerst eens een goede instructrice.

Ikzelf houdt meer van dubbelgebroken bitjes, ipv. een enkelgebroken, omdat ze zachter zijn. En hoe je het trekken precies op moet lossen, dat kan ik je achter de pc niet zomaar zeggen. Daarvoor moet je echt les hebben of iemand moet het in het echt kunnen zien. Het enige dat je absoluut NIET moet gaan doen, is terugtrekken. Jij wint het toch niet van een paard van 300 of 400 kg.
Ook heb ik het niet zo op een elastiek. Daar kunnen paarden juist lekker aan gaan 'hangen', en worden ze sterker en hangeriger.

Margreet

Berichten: 18325
Geregistreerd: 24-08-01

Re: Wat voor bit en hoe leer ik een sterk paard het trekken

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-02 18:40

jamylover schreef:
Ik neem alleen maar advies aan van een goede vriendin van mij,maar ik denk laat ik het is navragen op bok.


Als je alleen maar adviezen van die vriendin van je aanneemt, waarom vraag je dan toch advies als je al bij voorbaat niet van plan bent om er iets mee te doen? Verward

No offence verder, maar ik vind het een beetje een typisch uitgangspunt voor het stellen van een vraag.

Ethelate

Berichten: 21120
Geregistreerd: 02-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-02 18:45

ik zeg: neem goed les!
En mijn pony heeft ook erge neiging om hard op de opnening af te rennen!
Rijdt hem eerst doodmoe,... dan de bak open... rij een paar rondjes... rij de bak uit en bv naar stal en weer terug (echt de bak weer in... paar rondjes) dan ga je weer naar stal, dit keer rij je de stal een eindje voorbij, ... en weer terug...
Je paardje zal zo leren, dat de uitgang geen be-eindiging van de les is!

Maar wat ik al zei, en carola... neem les! Van een goede instructeur!

gomir

Berichten: 25534
Geregistreerd: 13-09-01
Woonplaats: Omgeving Drachten

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-02 21:46

Trekken is erg lastig(en moeilijk te beoordelen vanachter mijn computer *LOL* )!
Probeer rechtop te blijven zitten en zelf niet teveel druk op je teugels te nemen. Als hij dan trekt, handen op zijn plek houden, blijven zitten en been geven. Jamey loopt dat tegen je hand aan en dat is niet zo plezierig. Als je dit consequent volhoudt is het probleem meestal met een maand wel opgelost *LOL*

Dees

Berichten: 18911
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-02 09:30

Trekken van een paard is zeker wel goed af te leren, of zeker sterk te verbeteren. Maar niet via internet.
Je hebt gewoon les nodig van een goede instructeur. Eentje met een Orun diploma, zeg maar.

Rijden met martingaal hoeft geen bezwaar te zijn, rijden met dat elastiek is vragen om een hangerig paard. Maar eh, zoek eens goed les....

jamylover

Berichten: 1462
Geregistreerd: 15-04-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-04-02 14:38

Het gaat nu redelijk goed,
ze rent niet meer de bak in,dat hebben we haar afgeleerd,en onder het rijden begint ze wat minder sterk te worden.

Dees

Berichten: 18911
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-02 14:41

Leuk voor je,
al lijkt het me sterk dat je in 2 dagen permanent resultaat hebt geboekt....
toch, succes ermee.