Springvraag: hoe inhouden voor de sprong?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Manon

Berichten: 5495
Geregistreerd: 25-06-01
Woonplaats: IJsselstein

Springvraag: hoe inhouden voor de sprong?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 14-04-02 14:30

Sevin houdt heel erg van springen en dus gun ik hem dat plezier wel, alleen het nadeel is dat ie voor de hindernis het bit vastpakt en dan gigantisch hard in galop op de sprong afstierd en daardoor niet goed uitkomt. Hoe kan ik dit het beste oplossen? Ik heb al halthouden voor de sprong geprobeerd en dan aandraven. Dat gaat wel, maar zodra ik niet halthoud, gaat ie weer keihard.

Het is niet zo dat het perse goed moet voor de springwedstijden, want die rijd ik toch niet, maar ik wil gewoon een normaal sprongetje kunnen nemen zonder gerace.


Laura

Berichten: 8338
Geregistreerd: 20-02-01
Woonplaats: Midden van Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-02 15:04

Wat is voor jou een normaal sprongetje? Een kruisje of steil op de AC lijn?

Ik zou er eentje bouwen op de diagonaal. Zodat je een kortere bocht hebt waardoor ie niet weg kán. Probeer eerst eens vanuit draf. Dan pas galop... Verder blijft jij natuurlijk terugzitten. Hier moet je aan wennen want je hebt snel de neiging om te snel naar voren te willen gaan zitten. Beetje vertrouwen hebben dus, en zo lang mogelijk terugzitten. Laat hem maar wachten voor die sprong. Ook goed is om te combineren met dressuren, gewoon 'eens' een kruisje erbij pakken dat ie niet zoiets heeft van 'joepiiieeeeee.. springen!' Knipoog

Springles is natuurlijk het allerbeste. Succes!

Nothing tastes as good as being lean feels *profielupdate*
Goed voornemen 2007: Sommige PBtjes slippen er nog wel eens tussendoor... dus mocht je geen respons krijgen; stuur svp nog eens en niet boos worden hoor Haha!

Cody

Berichten: 20725
Geregistreerd: 20-04-01
Woonplaats: Grolloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-02 15:07

Drafbalk ervoor om af te remmen wil ook nog wel eens helpen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-02 16:51

Als een paard op de sprong afstierd kun je hem best een keer op de rem trekken maar helpt dat niet, ook niet doen.
Verder moet je er niet vanuit stilstand opaf rijden want dan worden ze alleen maar heter omdat ze gaan wachten tot het moment dat ze weg mogen stormen.

Ga zelf voor de sprong niet te veel naar voren zitten en zeker niet blijven trekken aan de teugels. Ga op de sprong wel goed mee, maar niet voor de sprong want dan belemmer je, je paard met de afzet.

Verder rij je met losrijden ook veel langs de sprong.
Spring er een keertje over en rij rustig weer 10 min dressuur tot hij weer rustig is en spring dan maar weer een keer.
En dan weer wachten tot hij rustig is voor je erop af rijd
Zo moet hij leren om rustig te blijven.

Manon

Berichten: 5495
Geregistreerd: 25-06-01
Woonplaats: IJsselstein

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 14-04-02 19:03

Voor mij is een normaal sprongetje eentje van 7 a 8 gaatjes hoog, ik weet niet hoeveel cm dat is. Bedankt voor de adviezen!

carola

Berichten: 8685
Geregistreerd: 18-04-01
Woonplaats: Putten

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-02 22:24

Zet de sprong 'op' de volte. Iets aan de binnenkant. Ga lekker galoperen op de volte en rijdt om de sprong heen, en pas als ie rustig is, netjes loopt, enz. maak je de volte iets kleiner en spring je een keer.
Meteen na de sprong weer netjes proberen te galoperen en weer net zolang op de volte totdat ie goed loopt. Maak de hindernis niet te hoog, en rijdt vooral dressuurmatig en op ontspanning.
En kwaliteit gaat voor kwantiteit! Liever 3 mooie sprongen, als 10 mindere...

Eindig niet, maar begin! (quote Dorine)

pniekepnak
Berichten: 4927
Geregistreerd: 04-12-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-02 16:51

Ik heb er een gereden die ook niet te stoppen was voor de sprong, drafbalk, voltes, niets hielp, tot mijn toenmalige instructeur zei dat ik vanuit stap gewoon naar die hindernis (laag sprongetje natuurlijk) toe moest rijden. Dat heb ik een paar keer gedaan, en aan het eind van het uur kon ik op een redelijk normale manier een parcourtje rijden... dus.... hielp goed!!!

xx Pneekz Extreme duivel 666 Extreme duivel

She got home late, she got home late
She drank so hard the bottle ached

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-02 17:17

Als een paard hard op de sprong afgaat en het bit vasthoudt, betekent het niet dat ie het leuk vindt hoor!!
Dat is vluchtgedrag, dus hij is bang, misschien, zit je voor de sprong niet helemaal stil, en druk je hem wat in de rug, daar kunnen ze hard van gaan.
Wat ik zou doen, is vanuit de hoek een klein kruisje met een drafbalkje ervoor, drafbalkje vrij dichtbij leggen, en steeds weer heel rustig op afrijden, omdat je het kort vanaf de hoek legt, heeft ie minder kans om tempo te maken, steeds zodra hij tempo maakt, opvangen, komt ie terug, overdreven geven.
Dit is toch een dressuurmatig probleem.
Heel veel succes

Manon

Berichten: 5495
Geregistreerd: 25-06-01
Woonplaats: IJsselstein

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 15-04-02 19:40

Hij vindt het echt leuk hoor Pipo, tijdens vrijspringen gaat ie ook altijd keihard. Dresuurmatig is er niks mis, maar bedankt voor adviezen.

Mikey
Berichten: 1090
Geregistreerd: 10-03-02
Woonplaats: Goor/Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-02 19:49

Je kunt het ook proberen om hem na de sprong op de rem te zetten. Dit heeft bij mijn paard goed geholpen!

Doe maar normaal, dan doe je al gek genoeg !!!

UrbanL

Berichten: 14584
Geregistreerd: 22-02-01
Woonplaats: Somewhere only I know....

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-02 09:24

Kan maar een ding zeggen ZITTEN ZITTEN EN BLIJVEN ZITTEN. Probeer je paard terug te rijden op je zit. Hou je hand stil en absoluut niet gaan trekken. Oefen dit met een draf balk galopeer hier rustig overheen net zolang tot dat hij er op zijn gemak overheen galopeerd.

Mijn paard accepteert het absoluut niet wanneer je hem stilzet voor de sprong. Hij wordt dan boos en drukt zijn rug dan weg. Ik hen veel dressuurmatig getraint veel galopeer weer en daarin tempo wisselingen op mijn zit. Ik kan hem nu redelijk van mijn hand af rijden en op mijn zit naar de sprong rijden.

Veel paarden stormen uit onwetendheid naar een hindernis en vaak ook omdat de ruiter niets doet. Tuurlijk paarden zijn vluchtdieren maar als een hindernis op 120 staat en hij springt doet hij dat niet uit bangheid.

Leef en Strijd vergeet het einddoel Maak de reis
tem je angst en hou je dromen niet gevangen
adem vrij alles gaat voorbij wat niet geniet dat gaat verloren voor altijd ♥

Leef en strijd - 3JS

Redemption
Berichten: 137
Geregistreerd: 11-11-01
Woonplaats: Hoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-02 19:41

Mijn pony stormt ook op de hindernis af. Ze vind springen echt prachtig en knapt er ook helemaal van op. Zodra ik op de hindernis aanrijd pakt ze het bit vast en gaat racen. Ik heb hiervoor ook nog steeds geen echte oplossing gevonden. Uit draf springen gaat niet want je houdt r niet in draf, stilzetten word het alleen maar erger van. Gewoon lekker dressuren en tussendoor af en toe ff over de hindernis scheelt wel, word ze minder druk. Niet te lange aanrijdlijn nemen maar stukje voor de hindernis pas aanrijden. Ook ging ik vroeger tussendoor xtra veel draven en zo, lekker door laten lopen zodat ze haar energie kwijt kon(dacht ik). Dit blijkt dus averechts te werken, word ze alleen maar opgefokter van. Tussendoor gewoon lekker veel stappen zodat ze tot rust komen. Kan van hieruit natuurlijk niet zien of je hier voor jouw paardje wat aan hebt maar hoop het wel. Succes!

Kitty´s Redemption is the best!


Marlies
Berichten: 65
Geregistreerd: 11-03-02
Woonplaats: Heerhugowaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-02 16:09

Heel af en toe krijgen wij van een ander springles. Tijdens een van deze springlessen lag er een soort cavaletti alleen dan ruimer. De paarden moesten voor de eerste balk vanuit galop stilstaan. De eerste paar keer denderden de meesten gewoon door, maar na wat oefening ging het al goed. Hierbij moesten we vooral op onze zit letten en proberen zo min mogelijk je handen te gebruiken. Toen dit goed ging zijn we verder gegaan met sprongetjes en later sprongen. Mijn merrie raast vaak ook over de hindernissen heen, maar dan puur uit enthousiasme. Deze les bleef ze lekker onder me en kon ik haar op mijn zit terugrijden.
Kortom, dit zou je ook eens kunnen proberen.

germie

Berichten: 25918
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-02 16:13

galopbalkjes rijden, in-uitjes oefenen, echt veel lijntjes, en dit misschien wel ee n half uur achter elkaar, veel oefenen, 5 keer in de week springen, totdat het de normaaltste zaak van de wereld is, dan afbouwen, 3 keer in de week springen, niet meer eerst galop/draf balkjes enz.
Stormen is soms ook een probleem van te weinig ervaring.

Manon

Berichten: 5495
Geregistreerd: 25-06-01
Woonplaats: IJsselstein

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 17-04-02 18:59

Haha! Ik ben vandaag bezig geweest en die tip van op de volte galopperen langs de sprong heen en dan een keer eroverheen heeft wel geholpen, hij gaat al een stuk rustiger. Ik heb hem ook aan de teugel laten galopperen, en dan springen, ging ook goed.

Ik ben er ook wel bijna afgevlogen, Bloos , zal maar geen details vertellen... Tong uitsteken *LOL*

i_love_sil

Berichten: 114
Geregistreerd: 14-04-02
Woonplaats: GROU CITY

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-02 13:16

ik doe soms wel een gewoon op de hoefslag bij b of e.
en Kazmier houd ook van springen dus die gaat ook racen.
Dus dan draai ik hem weel weg.
Gewoon een volte a of c
achteruit zitten spelen en met de stem.
anders moet je een bit met van die speeltjes doen.
en als hij braaf over de hindernis is heen gesprongen beloon hem dan goed
s6

Paardrijden: vallen en weer op staan
BEKIJK PLEASE MIJN PROFIEL EN MISSCHIEN KEN JE GELDERBLOM

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-02 14:57

Ik hoor hier nu meerdere malen voorbij komen: "mijn pony houd van springen en gaat daarom ook racen"

Hou, zoals iemand ook al opmerkte, er rekening mee dat een paard of pony een vluchtdier is en juist als hij het eng of niet leuk vind erover heen crosst zodat hij er sneller vanaf is.

Vandaar is het ook zo belangrijk zelf rustig te blijven, dit breng je ook over op je pony en zeker niet te moeilijke sprongen neer te zetten.
Dit maakt je pony en jezelf alleen maar onzeker.
Als je eenmaal heel netjes over een kruisje of 60 cm komt wil een metertje ook wel gaan lukken.

En springen is niet meer als dressur met hindernissen er tussen, dus rij voor, en heel belangrijk, na de sprong je pony dressuurmatig door.
Dus niet na de hindernis meteen draven of stappen maar rij nog netjes door in galop tot hij dressuurmatig weer lekker loopt en maak dan een nette overgang.
Vaak is men zo blij dat je over de sprong komt dat de afwerking vergeten word.

thehorsefan

Berichten: 32
Geregistreerd: 10-03-02
Woonplaats: Liedekerke(de plaats dat niemand weet liggen)

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-02 20:17

mijn paard doet dit ook en ik laat het toe.
Wat is er mis mee als jij goed de passen telt dan kan het niet misgaan,maar passen leren tellen is in het begin niet gemakkelijk !!
Snelheid komt trouwens goed uit op concours en een springgraag paard is daarvoor erg handig !

I love horses and ice cream !

Kirsti
Berichten: 63
Geregistreerd: 18-04-02
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-02 15:08

Ik ben het helemaal met Runningkawa eens. En verder heb ik nog wel een opmerking: als je paard heel hard gaat, zal dat op lage sprongetjes nog wel goed gaan, maar als het hoger wordt krijg je balken, omdat een paard dat "racend"door het parcours gaat, vlak springt, ipv rond.
Je moet dus niet veel snelheid hebben, maar wel veel activiteit. Je paard moet dus actief op de achterhand galopperen. Dan kan hij omhoog bij de sprong en heb je ook goede controle over het paard, en dan mag je best een hoog grondtempo hebben, maar dat is iets anders dan racen.


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 34 bezoekers