Los of vast???

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Caballo

Berichten: 1160
Geregistreerd: 17-04-01
Woonplaats: Texas, USA

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 02-05-01 13:00

Ik laat mijn paarden los in de trailer staan. Ik heb nooit anders gedaan. Ik vind het gevaarlijk als een paard vast staat in de trailer. Een paard heeft een ontzettend goed evenwichtsgevoel en notabene 4 benen om hem/haar daarbij te helpen. Ik heb verschillende ongelukken gezien waarbij het paard vast stond in de trailer. Als het paard niet vast had gestaan dan hadden die paarden waarschijnlijk nog geleefd. Doodsoorzaak; gebroken nek, omdat ie vaststond. Een oom van mijn man had zijn paard vast staan in de trailer. Paard glijdt uit en weer een gebroken nek. Als het paard uit had gegleden en niet vast had gestaan, dan had ie waarschijnlijk alleen maar platgelegen en had alleen maar geschrokken geweest. Ik wilde graag jullie mening weten en of jullie wel of niet jullie paard/pony vast in de trailer zetten en eventueel waarom.
groetjes Caballo.... Party!! Party!! Party!!

Life is all about ass; you're either covering it, laughing it off, kicking it, kissing it, busting it, trying to get a piece of it or behaving like one.


Karin

Berichten: 65335
Geregistreerd: 10-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-01 15:53

Die van ons staat wel vast. Het is een anderhalfpaards trailer, zonder schot. De trailer is van mijn bouwjaar (1974), een hele oude Ifor Williams (oerdegelijk), maar helemaal opgeknapt. Alleen het schot was zo verrot dat we dat maar hebben gelaten, we zetten er toch nooit twee tegelijk in.

Een paard dat op die manier in de trailer staat, heeft weinig steun aan de wanden. Mijn ouders rijden altijd wel heel voorzichtig hoor (met remmen en bochten enzo), maar je weet maar nooit, hij kan ineens schrikken van een vrachtwagen die langsrijdt. En dan heeft hij toch altijd nog wat steun aan het touwtje waar hij aan staat.

Als een paard in z'n eentje in een tweepaards trailer met schot staat, vind ik het een ander verhaal. Met z'n tweeën vind ik ook wel weer wat linker, want stel je voor dat die paarden ruzie krijgen en een potje gaan lopen steigeren in die trailer. Neuh, dan kunnen ze maar beter vast staan... Lachen

.
If you want to go fast, go alone. If you want to go far, go together. <African proverb>


Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-01 18:10

Ik heb ze altijd allebei vast staan aan paniekhaken. Heb er eigenlijk ook nog nooit over nagedacht om dat niet te doen, ben gewoon "zo opgevoed".....
Er zit eigenlijk wel wat in, wat je zegt. Maar ik ben bang dat Milena wel met haar kop onder de stang door zou gaan om van de grond te gaan vreten, en dat Leonardo wel eens aardig gehavend uit de strijd zou kunnen komen.... Milena vreet nl. zo snel mogelijk (echt in recordtempo) haar hooinet leeg (waardoor dus de helft op de grond terecht komt) en daarna doet ze alle mogelijke moeite om van Leo te gaan jatten. En als Leo daar tegen protesteert, dan krijgt 'ie een knauw.... Hihi, lieve pony heb ik he! *LOL*

Moraal van het verhaal: die van ons staan dus vast en hoewel ik me jouw standpunt heel goed voor kan stellen, lijkt het me met twee paarden niet haalbaar.

Sonja.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-01 19:15

hoi
Kawa staat ook altijd vast.En bij alle mensen waar ik paarden mee heb vervoerd stonden ze ook vast.Kawa staat op een 1,5 paards trailer en als ik hem los zou zetten ben ik bang dat ie er binnen de korste keren andersom op staat.Inderdaad je verhaal heeft ook wel wat maar net als Sonja heb ik het zo geleerd en er verder ook niet overna gedacht.

vikki

Berichten: 14286
Geregistreerd: 21-02-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-01 22:17

De laatste keer op de veewagen heft Escala ook los gestaan (op advies van Kelly Marks, gevorderd leerling van Monty Roberts voor wie haar niet kent) en dat ging zo veel beter dat ik voor los stem!!! En zeker na jouw verhalen Caballo!!! Escala hoeft van mij niet meer vast en als ze zich om wil draaien mag ze van mij! Er zijn trouwens video opnamen gemaakt van die rit, ben benieuwd...heb ze namelijk nog niet gezien...
Groetjes, Jasja

Rachel
Berichten: 96
Geregistreerd: 02-05-01
Woonplaats: you

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-01 23:38

mijn paardje staat ook altijd vast, maar ik vind zeker dat je gelijk hebt ... Het is alleen altijd al zo geweest en je denkt er nie egt bij na, denk ik Schijnheilig

O yeah ... If you don't like me, sue me ...

kim_oud1

Berichten: 818
Geregistreerd: 03-04-01
Woonplaats: Tussen de middeleeuwse stadmuren van Amersfoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-01 19:51

hoi,
Mijn paardje staat ook altijd vast maar dat is omdat ik het eng vindt omdat het nogal een veel vraat is en dan kruipt hij onder de voorstang door met zijn hals, en ach zo slim is hij niet, dus dan komt ie omhoog en dan zit ie vast. Dat vindt ik wel enk. Wat je wel kan doen is hem vast zetten aan een strotouwje dat breekt bij een ongeluk.
groetjes kim Party!!

Vrijwilligers gezocht voor onderzoek!
info:http://www.bokt.nl/forums/viewtopic.php?t=210362

carola

Berichten: 8683
Geregistreerd: 18-04-01
Woonplaats: Putten

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-01 21:49

Of je doet een elastiekje tussen de ring en het touw. Iets vering en het kan breken als het nodig is.

Pril

Berichten: 1831
Geregistreerd: 13-02-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-01 06:30

Maar ik neem aan dat jouw paard dan in een stocktrailer staat, Caballo? In een stocktrailer staan de onze ook altijd los, maar als ze in de trailer met schotten gaan dan gaan ze wel vast. Ik ben anders namelijk bang dat ze gaan proberen zich om te draaien en dan dus vast komen te staan. Als ze tussen de schotten staan is het haast onmogelijk om te vallen want ze hebben dan aan twee kanten steun. Maar een stock trailer is eigenlijk een wandelende paardenbox, dus dan kan er weinig mis gaan als ze los staan. groetjes

Caballo

Berichten: 1160
Geregistreerd: 17-04-01
Woonplaats: Texas, USA

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 04-05-01 09:02

Ja dat klopt Pril. Wij hebben een stocktrailer waar ze instaan. Op de vloer hebben we "hogwire" liggen, zodat ze niet uit kunnen glijden op die houten vloer. En dat geldt ook voor het vee meteen. Mijn paarden hebben ook nooit ijzers om zodat ze er in ieder geval ook niet aan vast kunnen blijven haken. Maar die oom, waar ik het over had, die had ook van die schotten in zijn trailer. En er was echt niet veel ruimte voor dat paard om helemaal plat te gaan, maar ze kreeg het toch voor elkaar om d'r nek te breken. Ik was alleen nieuwsgierig hoe een ander z'n paard in de trailer heeft staan. En nadat ik die verhalen van die oom had gehoord, vond ik het eigenlijk (naar mijn idee dan) niet meer dan logisch om m'n paard los te laten staan. En inderdaad, als ik mijn paard in de trailer zet, dan is het eerste wat ze doet, is omdraaien. En dan vooral achteruit rijden *LOL* *LOL* Tenzij ik achteruit rijdt natuurlijk *LOL* Dan rijd zij vooruit, hahahaa. Party!! Doeg...
groetjes, Caballo Koe Koe Koe

Life is all about ass; you're either covering it, laughing it off, kicking it, kissing it, busting it, trying to get a piece of it or behaving like one.

DubbelFun

Berichten: 88543
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-01 21:27

Los of vast. Voor beide is wat te zeggen. Het is hetzelfde als veiligheidsgordels in auto's. Soms kunnen ze bij een botsing je leven redden, maar er zijn ook mensen die hun leven danken door ze niet te dragen. Die werden nl uit de auto geslingerd, terwijl de auto zeer ernstig total loss was.
Voor zover ik weet is het wel wettelijk verplicht om paarden vast te zetten. Ik denk dat er nog een hoop verbeterd kan worden aan hedendaagse trailers, nu zijn ze niet geschikt voor zowel grote als kleine paarden. Ook ben ik geen voorstander van dat moderne volkunststof. Geef mij maar een hele dikke houten wandtrailer.

slyding roos
Berichten: 26
Geregistreerd: 17-05-01
Woonplaats: frieslan

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-01 23:19

mijn paarden staan altijd los in de trailer wij hebben een twee paards en ik vind los veel vijliger, maar dat wil niet zegen dat je niet meer op moet leten met rijden wand je trekt een paard zomaar onderuit en dat is ook gevaarlijk als hij los staat en dan maakt zoon tussen schot ook niet meer uit ook die kan dan erg gevaarlijk zijn dus je rijstijl is het aler belangrijkste Frusty

just go for it

orri

Berichten: 20941
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: "the world is my playground"

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-01 13:30

Nou idd na het horen van het verhaal van een vaststaan paard dat sterft ga je wel even denken.
Ware het niet dat ik dus van iemand weet die op NH manier trailer laad en ja paard staat dan los...paard is toen uitgegleden in de trailer in paniek geraakt en dus achter over de klep heen geklommen.....resultaat;
paard in de kreukels, eigenaar in de kreukels en fikse trailer vrees.
Ze heeft er heel lang overgedaan om hem weer te kunnen laden en nu zet ze hem toch wel vast. Als je ervoor zorgt dat er een paniekhaak aan zit of iets dergelijks of een touw dat snel knapt??
Als ik Orry zou laden en niet vast zou zetten dan had hij zich in no-time omgedraait en eruit proberen te rennen. Is bij het laden bijna 1x gebeurt.
Ander paard had nogal haast om uit de trailer te komen en trok naar achteren, musketon stuk, paard oke.
Zo'n Shark trailer lijkt me wel wat, waarbij de neus eraf gehaald kan worden en het paard om zich heen kan kijken, aangezien mijn paard het meeste stressed als hij stil staat is dat misschien wel een idee.
Een kleine veewagen lijkt me ook wel cool.
Lachen

Victorian Elegance Webshop
Dependance van Ratcity's Shelter locatie Almere
DeviantArt voor mijn doodles!


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 19 bezoekers