Paard kreupel: Kan dat door scheef zittende ruiter komen?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Romy

Berichten: 912
Geregistreerd: 01-09-01
Woonplaats: Zaandam

Paard kreupel: Kan dat door scheef zittende ruiter komen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-04-02 14:57

Ik heb een tijdje voor een vriendin haar pony gereden (half jaar ofzo) Niks aan de hand, alles ging goed. Nu mag zij weer beginnen met rijden en constant is haar pony kreupel.. Boos! Zou dat kunnen komen omdat ik recht (misschien IETS naar rechts) zit en zij behoorlijk scheef naar links?

germie

Berichten: 25934
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-02 15:36

lijkt mij niet erg waarschijnlijk. Is de pony echt kreupel, of slechts onregelmatig???? Een pony die onregelmatig loopt van zichzelf, kan met een slechte ruiter alleen maar slechter worden, maar met een goede ruiter is dit te verbeteren.
Je moet al heel raar e nconstant scheef zijn en raar doen wil je een pony kreupel rijden, dus dat lijkt mij niet erg waarschijnlijk.

carola

Berichten: 8686
Geregistreerd: 18-04-01
Woonplaats: Putten

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-02 17:15

Een slechte zit van de ruiter kan tot rugklachten leiden bij het paard. Bij ernstige rugklachten kan het paard ook kreupel worden.
Ga eens met een paar vingers stevig langs de ruggengraat (niet op, maar erlangs). Is ie dan gevoelig? Drukt ie z'n rug weg? Wat doet ie met z'n oren? Kun je de staart makkelijk oppakken en bewegen, zonder dat ie de staart aanklemt?

Als je toch nog twijfelt of je merkt dat ie gevoelig is, laat er dan een kraker naar kijken.

Dees

Berichten: 18911
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-02 10:48

Kan een paard kreupel raken van een scheefzittende ruiter? Ja.

Van scheef lopen is een paard per definitie onregelmatig, het ene achterbeen zal namelijk niet net zo ver onder de massa kunnen komen als het andere, en het paard zal zijn achterbeen waar de ruiter meer op zit minder lang van de grond willen houden- gevolg meteen onregelmatigheid.

Van een voortdurend scheve belasting wordt het paard gewoon ook scheef. Zo simpel is het. En als het maar scheef genoeg wordt, raakt het vanzelf ook kreupel. een duidelijk vorobeeld daarvan is teugelkruepel, maar kreupelheid kan okk ontstaan door scheve spiervorming.

Het vervelende is, de scheefheid opheffen duurt net zolang als dat het duurde om de scheefheid te doen ontstaan. dus wrodt een paard al jaren scheef gereden, dan duurt het ook weer jaren voordat het weer recht kan lopen.

pebblientje
Berichten: 631
Geregistreerd: 17-04-02
Woonplaats: roosendaal

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-02 15:48

loopt het paardje wel goed als het vrij is???
het kan door de slechte houding van het meisje komen,en ook een slecht passend{vervormt door haar zit,misschien}helpt niet mee om een regelmatig lopend paardje te krijgen...
verder:heeft ze de teugels niet heel strak of juist veel losser dan dat jij ze had???{teugelkreupel}
heeft het paardje erg last van zijn rug bij het poetsen???{spierpijn}
zou ze er anders niet een keer een fysiotherapeut bij halen?
ik denk zeker wel dat een pardje kreupel kan worden van een scheef zittende/slecht rijdende ruiter/amazone!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-02 18:43

Dees schreef:
Het vervelende is, de scheefheid opheffen duurt net zolang als dat het duurde om de scheefheid te doen ontstaan. dus wrodt een paard al jaren scheef gereden, dan duurt het ook weer jaren voordat het weer recht kan lopen.


Met behulp van een fysio of chiropractor en boven alles: goede begeleiding, is er veel te doen aan scheefheid en ook op aanzienlijk korte termijn en dan moet je denken in termen van maanden.