Pedagogische Tik

Moderators: Dani, ynskek, Ladybird, Hanmar, xingridx, Mjetterd, Polly, Giolli

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
abcfgd1

Berichten: 5646
Geregistreerd: 22-11-01

Pedagogische Tik

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 15-04-02 08:59

Heej!

Jaja... Ik had even een vraagje...
Zit hier op school. En moet volgende week ofzo een debat houden over of de pedagogische tik mag...
Jullie hebben hier natuurlijk ook een hele fijn mening over...
Schijnheilig En die wou ik graag horen... Haha!

Dus... Wat vinden jullie van een pedagogische tik?!?!?!

Kusss
Frederike


Esther

Berichten: 4141
Geregistreerd: 04-04-01
Woonplaats: Achterhoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-02 09:07

Een opvoedende tik kan naar mijn mening heel erg nuttig zijn. En dan bedoel ik dus niet bij het minste of geringste gelijk een tik geven, eerst met woorden proberen. En het hoeft ook maar een zacht tikje te zijn, het gaat meestal toch om het schrikeffect.
Ik ken genoeg van die etterbakjes die nooit een tik gehad hebben omdat dat zo zielig zou zijn, nou ze zijn dan ook niet te handhaven.

Sprakeloos

Lennon

Berichten: 4342
Geregistreerd: 01-09-01
Woonplaats: Belgisch Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-02 21:36

Ik vind persoonlijk een pedagogische tik kunnen... maar er moet natuurlijk wel een goede reden voor zijn, dus niet bij elk minste dingetje een tik geven...
Eerst erover praten bijv, een waarschuwing als je kind iets verkeerd doet (k bedoel dan bijv. zeggen "dit mag niet"of zo iets in die aard) en als je kind dat niet luistert denk ik dat een pedagogische tik wel kan...

Ik zie vaak kinderen die met hun ouders meegaan ergens naartoe, stad in, ergens iets eten... en sommige ouders laten ook alles toe...honderd keer moeten zeggen van 'ga nu eens braaf zitten' e.d., waarbij ik dan denk dat een beetje meer discipline helemaal geen kwaad zou kunnen...

Accept what is, let go of what was, have faith in what will be

Percy

Berichten: 12023
Geregistreerd: 04-09-01
Woonplaats: Belgiƫ

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-02 22:58

Ik vind een pedagogische tik niet bestaan. Wat is er nu pedagogisch aan een tik? Het enige wat je daarmee duidelijk maakt is dat slaan mag. Er zijn genoeg alternatieven voor een tik te bedenken alleen zal je daar als ouder wat creatiever voor moeten zijn. Een tik is lekker gemakkelijk, het straffen op een andere manier vereist soms wat meer denkwerk.
Helaas wil dit niet zeggen dat ik mijn kinderen helemaal nooit een tik geef, de enkele keer dat het wel gebeurd heb ik er toch meteen spijt van. Het lost niets op. Je krijgt een schrikreactie waardoor het gedrag op dat moment stopt maar ze leren er niets van, hooguit dat ze de volgende keer moeten ontwijken.
Als ik mijn kinderen straf dan is dat door ze iets te ontzeggen met uitleg erbij.

lageveld

Berichten: 3378
Geregistreerd: 03-09-01
Woonplaats: Almelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-02 23:36

Percy schreef:
Ik vind een pedagogische tik niet bestaan. Wat is er nu pedagogisch aan een tik? Het enige wat je daarmee duidelijk maakt is dat slaan mag. Er zijn genoeg alternatieven voor een tik te bedenken alleen zal je daar als ouder wat creatiever voor moeten zijn. Een tik is lekker gemakkelijk, het straffen op een andere manier vereist soms wat meer denkwerk.
Helaas wil dit niet zeggen dat ik mijn kinderen helemaal nooit een tik geef, de enkele keer dat het wel gebeurd heb ik er toch meteen spijt van. Het lost niets op. Je krijgt een schrikreactie waardoor het gedrag op dat moment stopt maar ze leren er niets van, hooguit dat ze de volgende keer moeten ontwijken.
Als ik mijn kinderen straf dan is dat door ze iets te ontzeggen met uitleg erbij.


Mmm.. hoe doe je dat dan b.v. met een happende tinker ? Een toespraak + uitleg waarom hij deze keer toch echt geen bix krijgt ? Knipoog

Een paard is geen kind uiteraard, maar soms werkt een tik gewoon beter, mits geen schering en inslag uiteraard. Hoe minder hoe liever en hoe beter het dan overkomt.
Ik ben 48 en kan me nog steeds een bepaalde tik van mijn vader herinneren toen ik ... pak weg ... een jaar of 6 geweest moet zijn. (en gelijk had hij Haha! )
Dus: "Hoezo kan een tik niet pedagogisch zijn ?"

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-02 09:05


De hond is de betere mens

Percy

Berichten: 12023
Geregistreerd: 04-09-01
Woonplaats: Belgiƫ

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-02 10:04

Mijn happende tinker krijgt dus wel een tik want dat uitleggen wil bij hem niet zo lukken Haha! Gelukkig hapt ie niet Knipoog

Gisteren heeft mijn oudste dochter iets gedaan wat absoluut niet door de beugel kon. We hebben haar naar bed gestuurd. Vanmorgen was ze nog zeer onder de indruk van deze straf. Ik denk niet dat een tik dit effect had gehad.

Een peuter kan je een tik geven als ze iets stouts doen, je kan ze ook oppakken en even op de gang zetten. Een tik voegt echt niets toe.
Als ik om me heen kijk dan zijn de kinderen die slaan ook de kinderen die regelmatig thuis een tik krijgen.
En, zoals ik al schreef, ook ik reageer wel eens met een tik maar altijd vanuit een impuls en dat is gewoon niet goed.
Ik merk ook dat het gewoonweg geen zin heeft. Op dat moment stopt het gedrag dan misschien wel maar op termijn schiet je er niets mee op. En
wat als ze doorgaan na die tik? Twee tikken? harder slaan?

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-02 10:58

Kinderen zijn net als paarden en honden onderling verschillend. De een is nog niet onder de indruk van een flinke schop onder de kont, en de ander is al zwaar onder de indruk als je flink "UH!" zegt. Sommige kinderen zijn niet op een andere manier te overtuigen dan met een flinke tik.

De hond is de betere mens

Esther

Berichten: 4141
Geregistreerd: 04-04-01
Woonplaats: Achterhoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-02 20:24

Je kunt kinderen die ouder zijn wel uitleggen waarom ze naar boven gestuurd worden, maar een jonge peuter begrijpt dat echt nog niet. Mijn schoonzus dacht ook dat dat werkte, het kind vond het prachtig dat ze alleen boven op haar slaapkamer mocht zijn. Ook alleen op de gang vermaakt ze zich prima. Lijkt me dus niet echt werken als straf.

Sprakeloos

lies

Berichten: 9616
Geregistreerd: 09-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-02 22:19

Desiree schreef:
Kinderen zijn net als paarden en honden onderling verschillend. De een is nog niet onder de indruk van een flinke schop onder de kont, en de ander is al zwaar onder de indruk als je flink "UH!" zegt. Sommige kinderen zijn niet op een andere manier te overtuigen dan met een flinke tik.


Precies!
Een tik werkt hier beter dan op de gang zetten, want mijn dochter is daar niet van onder de indruk. Zoals Esther ook al zegt, ze gaat lekker spelen op de gang.
Ik denk dat een tik alleen gegeven mag worden wanneer je kind iets doet wat echt niet kan en gevolgen heeft (bv iets gevaarlijks), als uitleggen niet werkt.
Verder denk ik dat de gewone dingen die niet kunnen, zoals een hele middag zeuren om een bak chips, geen tik verdient, daar kun je immers oneindig nee op blijven zeggen tot je een ons weegt, het heeft verder toch geen gevaarlijke of schadelijke gevolgen dat hij/zij zo zeurt.

Tot een jaar of 3 valt er gewoon weinig uit te leggen, ze zijn te klein om het te begrijpen. Na 3 jaar kan je het proberen, maar nogmaals; is het gevaarlijk en ze doet het toch, kan ze een tik krijgen.
Ik vind dat je kinderen vanaf een jaar of 7/8 echt niet meer behoort te slaan, dan kan je wel heel goed uitleggen hoe het wel moet.
En sla alleen wanneer je (nog) niet boos bent, want dan kan ie misschien harder aankomen dan je eigenlijk bedoelt.

Buitenzorg

Berichten: 10818
Geregistreerd: 02-10-01
Woonplaats: Spijkenisse

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-02 05:44

Ik ben het met Lis eens dat een ouder kind makkelijker uit te leggen is waarom hij/zij stout is of iets fouts heeft gedaan. Mijn dochter is bijna 3 en heeft ook wel eens een tik gehad.

Als ze bv niet meer wil eten, graait ze met haar handjes in het eten en smijt het vrolijk in het rond, wat dus uiteraard niet mag....Ik geef eerst aan dat het niet mag en ook waarom -ook al zegt ze daarna vrolijk "Mag niet gooien met eten!", ze doet het net zo snel weer. Als ze doorgaat waarschuw ik haar en dan volgt toch de onvermijdelijke tik op haar vingers. 9 van de 10 x Stopt ze dan wel met gooien met eten.....

Je moet idd de tik wel uitdelen als je nog niet (te) boos bent, anders kan de tik idd wel harder aankomen dan je bedoelt.

Dag lieve Nick. Dankjewel voor jou. Dankjewel voor alles.
Vergeten zal ik je nooit, dag maatje... 15.05.2004 - 07.06.2010


Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-02 08:26

WAt ik ouders kinderen niet meer zie leren is dat ze niet door mogen gaan met dreinen en doorzeuren. Kinderen kunnen net zolang doorgaan met dreinen dat het irri is voor anderen. Ze hoeven zich meer niet te gedragen waardoor hun aanwezigheid heel storend kan zijn in de omgeving. Ouders zelf geven daar niets om want die kunnen alles van hun eigen kinderen verdragen. MAar dat geldt natuurlijk niet voor de rest. Ook leren kinderen niet meer te luisteren en iemand uit te laten praten. Als mensen aan het praten zijn heeft het kind het recht om in rede te vallen en meteen aandacht te vragen aan de moeder. Ik mocht dat vroeger niet.

De hond is de betere mens


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Ania, Besje, Dennenboom, FleurSandro, Googlebot, GrapeshotBot, III, IlBuono, ingvdh, iphyn, Jive03, jojoleinee, LCT, leonie1988, LouLouB, Merel___, Mrskiwi, paljaslaura, Petra_O, xPabloBokt en 70 bezoekers