Probleem met het ALLEEN naar buiten gaan

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
Tiko

Berichten: 3706
Geregistreerd: 17-11-01
Woonplaats: Utrecht

Probleem met het ALLEEN naar buiten gaan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 14-04-02 18:33

Ik wilde even wat vragen:
Ik heb tijdens het buitenrijden een probleem. Als ik alleen met Tiko buitenrijdt (dus zonder ander paard) en Tiko wil op een bepaalt punt niet verder, krijg k hem ook echt niet verder!! Hij stopt, afstappen helpt niet, want dan blijft ie gewoon stilstaan. geef k hem een tik reageert ie helemaal niet, net als op drijven. Soms begin k hem echt te slaan (dus meerdere tikken achter elkaar) en meestal reageert ie dan nog niet, of gaat hij wat draaien of te draaien op zijn acherbenen (heeeeeeeel dicht bij de grond) . Laatst hielp een 'aardige' voorbijganger me, door Tiko mee te nemen. Hij begon te happen naar die man, nou, die man hem meenenmen, k drijven en af en toe een tikje, en toen ging hij stijgeren. niet echt hoog. Dus k probeer het nog een keer, komt ie opeens super erg omhoog (doet ie nooit) en k dacht echt: 'oooooow we klappen om!!!!!!' Hij gleed ook weg met een achterbeen. K was zo geschrokken, dat k dacht het word echt gevaarlijk en ik ging maar naar huis (maarja, toen had hij wel gewonnen!) rijd k gewoon naar de binnenbak, de weg die hij goed kent, is er geen probleem. Soms is er ook geen probleem als ik een ander weg ga, maar soms (lees vaak) dus ook wel. Meestal kom ik na een tijdje wel een bekend (te paard ofzo) tegen die me kan helpen, of geeft ie na een tijdje toe. Maar soms kan k dus HELEMAAL NIKS! en word het gevaarlijk want hij kijkt niet uit voor sloten, auto oid.

Wie heeft er een (goede) tip????
Als k samen buitenrijd is er niks aan de hand. Geduld helpt ook niks, k heb wel eens een heel UUR gewacht, maar het hielp niks!!

Xusje
Myrthe

Tiko is BOKTTINKER 2003!!


Apple

Berichten: 76181
Geregistreerd: 27-01-02
Woonplaats: Bij het strand

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-02 19:07

Hoi Myrthe,

Jaja ik ken dit probleem. Met een groepje naar het strand is er geen probleem, mevrouw loopt met haar oren naar voren blij te briesen. Maar alleen... O jee... Na verloop van tijd besluit ze alsof er een soort onzichtbare glazen wand over het strand staat waar ze dus niet verder wil }> . Nu is dit geen paard wat je met boos worden kunt overhalen toch verder te lopen dus er is iets meer takt en beleid nodig. Als ze niet verder wil dan gaat ze overigens achterwaarts (dit blijft dus allemaal heel beheerst, geen wilde bok en steiger sessies). De oplossing die tot nu toe werkt: wat dressuur gaan rijden. Gewoon wat voltes in draf en galop, linksom en rechtsom. Na een paar voltes is ze vergeten dat ze eigenlijk niet verder wou en gaat ze weer blij de kant op waar wij haar heen willen. Het is dus meer een kwestie van ' overtuigen' van de andere richting. Of dit ook bij jou paard werkt weet ik natuurlijk niet. Afstijgen, stukje verder lopen en weer opstijgen werkt bij ons trouwens ook heel aardig. Ook hebben we geoefend met iemand er gewoon lopend naast (zodat ze geen ander paard ernaast had, maar wel een persoon die even ' paard' kon spelen). Laatst heb ik trouwens nog een artikel gelezen dat het vanuit het paard gezien heel logisch was om niet alleen te willen. Het zijn immers kudde-dieren die dan uit de veilige kudde gehaald worden. Wel lastig voor ons! Lachen
Veel succes!

Tiko

Berichten: 3706
Geregistreerd: 17-11-01
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 14-04-02 19:44

bedankt voor je reactie!! Ga k erbij Tiko naast lopen, gaat ie al helemaal niet naar voren, hij blijft gewoon stilstaan, alsof je er niet bent. Het dressuur rijden klinkt heel handig....nooit aangedacht Bloos Alleen is het probleem dat HIJ het meestal op een weg doet, wij hebben niet echt een bos of strand in de buurt. Alleen heb je dan geen ruimte op tegaan dressuren...HELAAS!

Tiko is BOKTTINKER 2003!!

Merel Blom

Berichten: 1317
Geregistreerd: 21-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-02 21:12

een keer iemand mee nemen en met een longeerzweep hem van achteren laten slaan. klinkt hard, maar hij moet naar jou luisteren
als ie dan weer luisterd kunnen jullie fijn gaan buitenrijden

Haha!

carola

Berichten: 8681
Geregistreerd: 18-04-01
Woonplaats: Putten

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-02 21:17

Ik ga met merel mee. Dit zijn zeker geen leuke grapjes. Hij is op die manier de baas over jou, en dat moet je natuurlijk niet hebben. Helemaal als je endurance gaat rijden is dat absoluut niet goed.
Hij moet gewoon één keer gigantisch op z'n sodemieter krijgen, zodat ie het nooit en nooit meer doet. Zodat ie er zelfs al niet meer aan durft te denken....

Tinkers zijn wat dat betreft, net als haffies en fjorden e.d., behoorlijk lastig en ze weten dat ze sterk zijn. Die zijn geestelijk ook erg kalm, en kunnen een flinke meppartij best aan. Als je dat met een heel sensibel paardje (arabje ofzo) zou doen, dan ben je wel verkeerd bezig. Een sensibel paard zal dan nooit meer de ruiter vertrouwen.
Maar die maffe tinker van jou kan je best eens wat grover leren dat jij de baas bent hoor!

Eindig niet, maar begin! (quote Dorine)

carlijn83

Berichten: 3514
Geregistreerd: 11-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-02 09:17

ja, dat zijn geen leuke geintjes nee!
Ik snap dat je 'bang' bent dat ie ergens tegen aan loopt o.i.d. in zo'n gekke bui. maar hij heeft toch een pakje klappen nodig denk ik.
Het klinkt heel hard maar dit kan ook niet langer doorgaan zo!
Je hebt het zo te lezen al met geduld e.d. geprobeerd. Dat helpt dus blijkbaar niet, dan zal ie toch een x aangepakt moeten worden.
Want hij mag gewoon NIET stijgeren omdat ie een tik van jou krijgt!

Misschien is t een idee om eens samen met iemand (je instructeur??) naar die plek toe te gaan. en het samen aan te pakken. Durf je niet goed door te pakken terwijl je er op zit kijk dan of event. je instructeur het wil doen. Als dat wel gaat, kun jy het weer proberen want hij zal er uiteindelijk toch met jou langs moeten.

Apple

Berichten: 76181
Geregistreerd: 27-01-02
Woonplaats: Bij het strand

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-02 10:20

Hoi Tiko,

Kies een methode waarvan jij het gevoel hebt dat het goed bij jouw paard aansluit. Stevig aanpakken is niet verkeerd, maar het moet wel iets zijn waarmee jij en je paard geholpen zijn (en niet dat het probleem erger wordt). In het geval van mijn paard zou het gevecht aangaan averechts werken. Zij zou dan het respect en vertrouwen verliezen. Als je besluit het paard stevig aan te pakken zorg er dan voor dat je zeker bent van de uitkomst. Als je op zo'n moment verliest ben je het helemaal kwijt.
Misschien is het een idee om eerst te onderzoeken hoe de dominantie bij jullie geregeld is? Ben jij de leider van de kudde of is je paard dat?
(Overigens mag steigeren van mij ook niet. Door duidelijk en consequent te zijn kun je het oplossen, maar let wel op dat jouw reactie aansluit bij je paard).

Vippie
Berichten: 10408
Geregistreerd: 11-01-01
Woonplaats: Lalaland

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-02 15:05

Apple"]
Hoi Tiko,

Kies een methode waarvan jij het gevoel hebt dat het goed bij jouw paard aansluit. Stevig aanpakken is niet verkeerd, maar het moet wel iets zijn waarmee jij en je paard geholpen zijn (en niet dat het probleem erger wordt). In het geval van mijn paard zou het gevecht aangaan averechts werken. Zij zou dan het respect en vertrouwen verliezen. Als je besluit het paard stevig aan te pakken zorg er dan voor dat je zeker bent van de uitkomst. Als je op zo'n moment verliest ben je het helemaal kwijt.
Misschien is het een idee om eerst te onderzoeken hoe de dominantie bij jullie geregeld is? Ben jij de leider van de kudde of is je paard dat?
(Overigens mag steigeren van mij ook niet. Door duidelijk en consequent te zijn kun je het oplossen, maar let wel op dat jouw reactie aansluit bij je paard).
[/quote]

Helemaal mee eens!

Ik weet niet hoe oud je paardje is en hoe lang je hem al hebt. Klinkt meer als puberen/uitprobereb dan echt verzet.
Ga eens datzelfde stuk lekker wandelen aan de hand. Doet hij het dan ook? Dan vertrouwt hij je nog niet genoeg om zover van huis te gaan.
Probeer anders iemand te vinden die ernaast loopt en dan zo steeds verder.
Probeer indien mogelijk voor het enge stukje te gaan draven, wie weet draaft hij zo door zijn bariere heen?

Ga je hem teveel straffen (voor iets waarvan je de naam/oorzaak niet eens weet) dan heb je kans dat je steeds minder ver van stal vandaan kunt lopen met hem. Een stukje verder werdt hij immers geslagen voor iets waar hij niks aan kon doen.
-----------------------------------------------------------------------------

[quote="carola schreef:
Tinkers zijn wat dat betreft, net als haffies en fjorden e.d., behoorlijk lastig en ze weten dat ze sterk zijn. Die zijn geestelijk ook erg kalm, en kunnen een flinke meppartij best aan. Als je dat met een heel sensibel paardje (arabje ofzo) zou doen, dan ben je wel verkeerd bezig. Een sensibel paard zal dan nooit meer de ruiter vertrouwen.


Carola ik geloof niet dat ik jou een keer tegen moet komen, wat een uitspraak zeg. Een tinker, fjord of hafje is geestelijk net als ieder ander paard en kan net zo hard zijn vertrouwen kwijt raken. Geen reden dus om deze rassen meer/harder te slaan dan andere.
Kun je niet met een van deze rassen omgaan, dan moet je er niet aan beginnen, dit zijn rassen voor mensen met geduld en verstand en niet van die heetgebakerde meppertjes zoals jij.
Sorry dat moest er even uit.
----------------------------------------------------------------------

Maar even verder over Tiko. Denk dat je het beste eens kunt oefenen met hem in de bak of wei, en dan wel het volgen, waar jij ook heen gaat. Dit kun je steeds verder uitbreiden met een stukje weg erbij of enge dingen in de bak. Tzt zal hij vanzelf overal achter je aanlopen. Veel belonen bij punten die hij moet overwinnen als hij het goed doet. Deze methode kost tijd maar is wel de meest veilige en paardvriendelijke.

Hardlopers zijn doodlopers (en misschien zelfs echt ook als je onder een auto komt, of onder Tiko als hij steigert).

PS: als hij steigerd omdat je hem een tik verkoopt betekend dat dat hij die tik onterecht van je gekregen heeft, anders komt hij niet in verzet. Een paard wat terecht een tik krijgt weet echt wel dat hij hem verdient heeft en zal niet in verzet komen.
Als je gefrustreerd raakt op je paardje omdat je hem niet duidelijk kunt maken wat je wilt kun je beter geen zweep meenemen of sporen omdoen, dit zijn verlengstukken van je eigen frustratie op zo'n moment en worden dan onterecht gebruikt.

Zoek dus eerst de oorzaak waarom hij daar niet veder wil alleen (achter een kont van je stalgenoot is het altijd veiliger). Onzekerheid, enge hond stukje verderop in een tuin enz enz.

heel veel succes en beheer jezelf!
Viv

De reden dat ik niet meer verander is dat ik mezelf dan niet ben maar een ander!
Bedankt voor alles wat je me hebt gegeven wijffie, dag ezeltje...
Cadiz Ruinenkampioen 2008 en Reserve Ruinenkampioen 2009, 2012, 2014!!!!!
A-zadelproef, STERRUIN!!!!
B+12/ L1+3

SuperPepeijn

Berichten: 13113
Geregistreerd: 21-03-02
Woonplaats: Gouda

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-02 15:18

met pepeijn maak ik ook nog wel eens buitenritten (naast dat ik dressuur met hem rijd). als ik een lange tijd niet met hem die ritten gemaakt hebt, kan hij ook idd dezelfde verschijnselen vertonen. vooral bij iets nieuws, brugje, hoekje, nieuw boompje, etc. dan denkt de grappenmaker dat ik denk dat hij bang is maar daar trap ik niet in, ik weet dondersgoed wanneer hij echt bang is (trillen, grote ogen, etc.).

achteruitrennen probeert hij dan ook. een flinke tip met de zweep (dus NIET een aaitje) maar echt een goeie mep, en hoppa daar gaat meneer.
dit hoeft dan maar 1x. en de komende buitenritten zijn geen probleem.

het klinkt idd hard, maar laat zien dat je de baas bent. 1 flinke mep liever dan 100 kleintjes en nog geen effect. ook wat betreft de rangorde.

succes.

Amor Vincit Omnia

Felice

Berichten: 3096
Geregistreerd: 04-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-02 15:29

Ik ben het met Vippie eens. Je kan hem wel heel hard gaan slaan, maar als je niet zeker weet dat hij gewoon zit te klooien raakt hij het vertrouwen in je kwijt. Verder heb ik niet echt een (goede) tip, maar veel succes

Be who you are and say what you feel, because those who mind don't matter, and those who matter don't mind.

carola

Berichten: 8681
Geregistreerd: 18-04-01
Woonplaats: Putten

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-02 16:12

Vat het niet verkeerd op. Ik ben echt niet grof ofzo tegen paarden, totaal niet.
Maar ik heb al veel ervaring met haflingers, tinkers, en de 'robuste' rassen, én ik heb veel ervaring met sensibele paarden zoals arabieren, dravers en engelse volbloedjes.

Uit m'n ervaring weet ik gewoon dat arabjes e.d. veel en veel sensibeler zijn en veel sneller hun vertrouwen kwijt zijn. De robuste rassen daarintegen moeten soms echt even op hun plaats worden gezet. Die trekken zich niets aan van een schreeuw of een klein tikje met de zweep in sommige gevallen en situaties.
Dit lijkt me typisch een situatie waarin het karakter van een eigenwijze tinker weer opduikt. Dat probleem kan je niet snel genoeg uit de wereld helpen, want hoe langer hij dit volhoudt, hoe slechter het is.

Eindig niet, maar begin! (quote Dorine)

Vippie
Berichten: 10408
Geregistreerd: 11-01-01
Woonplaats: Lalaland

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-02 17:05

carola schreef:
Vat het niet verkeerd op. Ik ben echt niet grof ofzo tegen paarden, totaal niet.
Maar ik heb al veel ervaring met haflingers, tinkers, en de 'robuste' rassen, én ik heb veel ervaring met sensibele paarden zoals arabieren, dravers en engelse volbloedjes.

Uit m'n ervaring weet ik gewoon dat arabjes e.d. veel en veel sensibeler zijn en veel sneller hun vertrouwen kwijt zijn. De robuste rassen daarintegen moeten soms echt even op hun plaats worden gezet. Die trekken zich niets aan van een schreeuw of een klein tikje met de zweep in sommige gevallen en situaties.
Dit lijkt me typisch een situatie waarin het karakter van een eigenwijze tinker weer opduikt. Dat probleem kan je niet snel genoeg uit de wereld helpen, want hoe langer hij dit volhoudt, hoe slechter het is.


Denk echt dat dat per paard verschilt, ik heb ook ervaring van shet tot shire en alles daar tussenin (jaartje of 26), van manegeknol tot dekhengst (arabiertjes).
En fjordjes, hafjes, tinkertjes, belgen, shires in mijn geval trekken zich wel degelijk wat aan van een tik, schreeuw of mep (mits ze niet al dufgeslagen en geschopt zijn). En ik ken ook arabieren die het geen bal uitmaakt wat je met ze doet.
Ik blijf tegen oplossen met geweld, zeker omdat ik dit dier niet van nabij ken en dan is een advies met geweld zowizo geen oplossing. Waarom het paard straffen voor iets waar hij niks aan kan doen (onzekerheid bij een jong dier, of net ingereden dier). Voor hetzelfde geldt ligt het probleem bij de ruiter (ohnee die doet nooit wat fout, ff vergeten). Misschien is de ruiter wel onzeker, paarden zijn erg gevoelig, ook de tinker ed. en vindt het paard het geen veilig idee met zo'n schijtebak op zijn rug op weg te gaan.

Knap dat jij vanachter je PC de situatie zo kan overzien. Ik kan dat pas als ik de combinatie bekijk. Pas dan kan ik aan de houding van paard en ruiter zien waar het probleem ligt en zo een eerlijk advies geven waar beide beter van worden.
En een langzame oplossing is geen slechte, maar slechts voor de geduldige ruiter die echt met zijn paard wil samenweken weggelegd.
Ben het met je eens dat dit van kwaad tot erger gaat, maar dat kan ook als je dit oplost dmv geweld (zinloos geweld).

Een beter paard begint bij jezelf.
Of zoals @Smousje het zo mooi kan verwoorden:

Een goede ruiter hoort zijn paard praten,
Een hele goede ruiter hoort zijn paard zelfs fluisteren,
Een slechte ruiter hoort zijn paard niet eens schreeuwen!!


Viv

De reden dat ik niet meer verander is dat ik mezelf dan niet ben maar een ander!
Bedankt voor alles wat je me hebt gegeven wijffie, dag ezeltje...
Cadiz Ruinenkampioen 2008 en Reserve Ruinenkampioen 2009, 2012, 2014!!!!!
A-zadelproef, STERRUIN!!!!
B+12/ L1+3

Tiko

Berichten: 3706
Geregistreerd: 17-11-01
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 15-04-02 18:52

Bedankt voor al jullie reacties! Haha! Haha!
Tiko is bijna 7 en k heb 1,5 jaar. Misschien ben ik wat onduidelijk geweest in mijn stukje, maar Tiko stopt niet steeds op een punt. De ene keer loopt ie langs een punt, waar hij bijv. de volgende keer stopt. het is volgensmij ook angs ipv verzet. In de bak ben ik Tiko goed de baas, hij luistert e cht super.

Viv schreef zoiets als: Probeer het ernaas (ik weet niet hoe je van die intelligente kadertjes krijgt).
Dat is vrees ik geen optie, want als ik ernaast loop heb ik een stuk minder te zeggen en staakt hij een stuk meer. Dit is ook een tweede probleem, als ik heb bv uit de wei wil halen, en ik roep hem, komt hij keurig naar mij toe, maar zodra ik hem een halster omgedaan heb, weigert hij soms mee te lopen. en dan krijg ik hem ook echt niet vooruit. Loopt hij los, en ga ik bijvoorbeeld oefenen in de bak, dan volgt ie me als een hondje, en hij komt ook altijd naar me toe. Het frustrerende alleen is dat Tiko iedereen volgt in de bak, ook totaal vreemde. Op het punt aan de hand lopen, is ook duidelijk wat mis met de dominantie verdeling, want als Tiko geen zin heeft loopt iegewoon niet mee, iemand een tip wat ik daaraan kan doen. Geeft iemand hem een keer een tik, luistert hij, maar doet hij het de volgende keer als ik alleen ben gewoon weer.

Ik kan soms heel moeilijk hoogte krijgen van Tiko, en heb ook geen idee of hij mij ECHT respecteert of niet, klinkt misschien raar, dat ik dat niet weet van mijn eigen paard, maar na 1,5 jaar begrijp ik tiko nog steeds niet goed, en hij doet elke dag weer totaal anders. Dat vind ik eignlijk super jammer, ik mis eigenlijk een goede band met hem vrees ik. Toch poets ik hem elke dag heel uitgebreid (vind ie heerlijk) krijgt ie afentoe wat lekkers van me en behandeling hem naar mijn gevoel goed, en zeker niet onterecht. Ik snap niet echt waaraan het ligt dat wij die band missen.
K weet dan ook nie of slaan het vertrouwen doet verliesen, of dat het juist zou helpen. Aan de ene kant kan ik heel hard slaan, maar blijft hij gewoon staan, alsof ik niks doe, hij doet bijv niet eens zijn oren naar achter, maar hij luistert er ook niet door. een andere keer stijgert hij, heel raar, en de volgende keer gaat ie er netjes op naar voren. Hij is ook absoluut niet bang voor de zweep terwijl ik hem tijdens buitenritten af en toe best (probeer ik tenminste) aanpak. Soms maak ik gewoon geen indruk op hem. Ik heb geen idee waardoor het probleem komt. Vaak volgt hij een fiets wel!! Maar een lopend persoon minder. En een gewone voorbijganger (zoals in mijn eerste stukje) hielp helemaal nix en maakte het alleen maar erger!!!!

Nogmaals bedankt voor jullie tips, en ik hoop dat jullie me met deze info (nog) verder kunnen helpen

Xusjes Myrthe

Tiko is BOKTTINKER 2003!!

Vippie
Berichten: 10408
Geregistreerd: 11-01-01
Woonplaats: Lalaland

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-02 07:04

Tiko"]
Viv schreef zoiets als: Probeer het ernaas (ik weet niet hoe je van die intelligente kadertjes krijgt).
[/quote]

als je op een berichtje reageert op quote rechtsboven klikken of aan het begin van het stukje [quote="naam persoon"]
en aan het eind
[/quote] te zetten.

[quote="Tiko"]
Dat is vrees ik geen optie, want als ik ernaast loop heb ik een stuk minder te zeggen en staakt hij een stuk meer. Dit is ook een tweede probleem, als ik heb bv uit de wei wil halen, en ik roep hem, komt hij keurig naar mij toe, maar zodra ik hem een halster omgedaan heb, weigert hij soms mee te lopen. en dan krijg ik hem ook echt niet vooruit. Loopt hij los, en ga ik bijvoorbeeld oefenen in de bak, dan volgt ie me als een hondje, en hij komt ook altijd naar me toe.
[/quote]

Duidelijk een dominatieprobleem dus wat niet met geweld op te lossen is.
Doet hij dit bij anderen ook? Meer oefenen met het halster en touw, beetje dollen in de bak/wei en niet alleen zijn halster omdoen als je wilt gaan werken met hem. Volgende stap van hem is om niet meer naar je toe te komen of zich niet meer laten pakken.

[quote="Tiko"]
Het frustrerende alleen is dat Tiko iedereen volgt in de bak, ook totaal vreemde. Op het punt aan de hand lopen, is ook duidelijk wat mis met de dominantie verdeling, want als Tiko geen zin heeft loopt iegewoon niet mee, iemand een tip wat ik daaraan kan doen. Geeft iemand hem een keer een tik, luistert hij, maar doet hij het de volgende keer als ik alleen ben gewoon weer.
[/quote]

Dus een ander krijgt hem wel gewoon mee. Tsja jij bent zijn baasje en jij doet meer met hem. Tussen jullie heeft hij de rolverdeling al bepaald, bij een vreemde is dat niet zo en als die de 1e keer meteen Tiko op zijn plaats weet te zetten zal diegene er geen problemen mee hebben.

Probeer wat meer te spelen met hem en niet alleen te rijden (ik weet niet of je dat doet, maar zo'n probleem komt daar vaak uit voort). Probeer hem alssie staakt gewoon te negeren, blijf met je rug naar hem toe staan en druk op het halstertouw (niet veel maar net genoeg). Kan ff duren maar uiteindelijk zal hij een stap doen, heeeell erg belonen en op naar de volgende stap.
Binnen notime zal hij gewoon met je meelopen.
Of onder het zadel ene paar passen achterwaarts, heb je dat al geprobeerd?

[quote="Tiko"]
Ik kan soms heel moeilijk hoogte krijgen van Tiko, en heb ook geen idee of hij mij ECHT respecteert of niet, klinkt misschien raar, dat ik dat niet weet van mijn eigen paard, maar na 1,5 jaar begrijp ik tiko nog steeds niet goed, en hij doet elke dag weer totaal anders. Dat vind ik eignlijk super jammer, ik mis eigenlijk een goede band met hem vrees ik.
[/quote]

Denk dat je het probleem hier zelf al aangeeft. Als je na 1,5 jaar nog geen band met hem hebt komt dat de verstandhouding ook niet ten goede. Wel goed trouwens dat je dat zelf ziet, dat is al het begin van de oplossing. Ga eens lekker bij hem in de wei zitten. Observeer hem eens goed, kijk hoe hij met de andere paarden omgaat. Geniet eens van hem zonder te rijden.

[quote="Tiko"]
Toch poets ik hem elke dag heel uitgebreid (vind ie heerlijk) krijgt ie afentoe wat lekkers van me en behandeling hem naar mijn gevoel goed, en zeker niet onterecht. Ik snap niet echt waaraan het ligt dat wij die band missen.
[/quote]

Een band krijgen is meer dan poetsen. Was je op Tiko meteen verliefd toen je hem zag? Of moest die band nog groeien (voor zover je hem nu hebt?)? Door je frustraties van dat stilstaan staan jullie allebei niet meer open voor een band. Neem eens een maandje vakantie qua trainen en ga in die tijd eens lekker tutten, beetje dollen in de bak (als dat mag), tikkertje spelen ofzo, los springen, zonder zadel klooien (voltige ofzo met een paar vriendinnen). Gewoon eens iets anders dan normaal.

[quote="Tiko"]
K weet dan ook nie of slaan het vertrouwen doet verliesen, of dat het juist zou helpen. Aan de ene kant kan ik heel hard slaan, maar blijft hij gewoon staan, alsof ik niks doe, hij doet bijv niet eens zijn oren naar achter, maar hij luistert er ook niet door. een andere keer stijgert hij, heel raar, en de volgende keer gaat ie er netjes op naar voren. Hij is ook absoluut niet bang voor de zweep terwijl ik hem tijdens buitenritten af en toe best (probeer ik tenminste) aanpak. Soms maak ik gewoon geen indruk op hem. Ik heb geen idee waardoor het probleem komt. Vaak volgt hij een fiets wel!! Maar een lopend persoon minder. En een gewone voorbijganger (zoals in mijn eerste stukje) hielp helemaal nix en maakte het alleen maar erger!!!!
[/quote]

In dit geval maakt slaan de band alleen maar brozer, en het is al niet veel. Respect krijg je niet door een zweep of door boos worden. Als hij niet reageert staat hij je dus gewoon uit te lachen, zo moet je maar denken. Let maar eens op in de wei, de gene met de laagste rang zal het meeste verdedigen (slaan, kont erin draaien).

Die voorbijganger kan best een beetje bang geweest zijn, dat het daarom fout ging, mijn fjordje wordt ook een klein monstertje bij bange mensen in de buurt, maar ik weet dat dat niet aan haar ligt. Dat is de natuur.
Neem dan eens iemand mee op de fiets, misschien vindt Tiko het gewoon niet gezellig alleen buitenrijden. Lekker tegen hem kletsen en doen of alles normaal is en hij nooit staakt.

[quote="Tiko schreef:
Nogmaals bedankt voor jullie tips, en ik hoop dat jullie me met deze info (nog) verder kunnen helpen


Nou bij deze dus, ik hoop dat je er wat aan hebt. Koop anders eens het boek van Pirelly (paardenrijschool) of deel 1 van Emiel Voest. die kunnen je zeker wat het dominantieprobleem op weg helpen en tips geven wat je nog meer kunt doen om de band met Tiko te versterken *LOL* .
Heel veel succes en plezier.

Xusjes Myrthe
[/quote]
Viv

De reden dat ik niet meer verander is dat ik mezelf dan niet ben maar een ander!
Bedankt voor alles wat je me hebt gegeven wijffie, dag ezeltje...
Cadiz Ruinenkampioen 2008 en Reserve Ruinenkampioen 2009, 2012, 2014!!!!!
A-zadelproef, STERRUIN!!!!
B+12/ L1+3

Adriana

Berichten: 11102
Geregistreerd: 26-10-01
Woonplaats: Haselau

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-02 12:00

Ik mis 1 ding in alle antwoorden, paarden zijn kudde dieren, als je met een groepje rijdt dan hebben de paarden steun aan elkaar. Dit is geen kritiek, maar ik heb hetzelfde met een 2 jarig paard die wil niet alleen in het weiland zet je er een paard bij dan is ze rustig, omdat dat vertrouwt is.
Een paard kan niet nadenken het volgt alleen zijn instinct.
Dus het gevoel om niet bij de andere paarden weg te gaan is sterker dan gezellig met jou op een buitenrit.
Geweld lost inderdaad niks op want een paard heeft niet door waarom je dat doet.
Zolang het mogelijk is om met z'n 2en een buitenrit te maken blijf dat dan vooral doen.
En wat soms ook nog wel helpt om iemand er naast te laten fietsen als steun, succes.

Gr. Adriana

Tiko

Berichten: 3706
Geregistreerd: 17-11-01
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 16-04-02 13:08

Vippie super bedankt!!!

Oow, k ben alweer onduidelijk geweest!! Tiko is loopt niet beter mee bij andere dan bij mij, maar hetzelfde!

In het begin was ik helemaal gek van TIko, dat is, na problemen tussen ons (het lukt echt niet meer) weg geweeest, maar de laatste tijd was TIko weer helemaal HET voor mij. Daarom begin ik er nu pas echt depressed van te worden dat we elkaar niet goed begrijpen!!

Ik doe heleboel dingen met TIko buiten het rijden om! Ik heb vrijheidsdressuur met hem gedaan (resultaat staat bij de foto's bij ITP) ik jaag vaak lekker op!! en ik zit ook wel es bij m in de wei!! en voor mijn gevoel besteed ik ook buiten het rijden om super veel aandacht aan Tiko. Ik haal hem regelmatig uit de wei voor iets anders dan werken!! Daarom snap ik ook slecht waarom wij geen
'band'hebben!!

Xusje
Myrthe

Tiko is BOKTTINKER 2003!!

Vippie
Berichten: 10408
Geregistreerd: 11-01-01
Woonplaats: Lalaland

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-02 13:33

Tiko schreef:
Vippie super bedankt!!!

Oow, k ben alweer onduidelijk geweest!! Tiko is loopt niet beter mee bij andere dan bij mij, maar hetzelfde!

In het begin was ik helemaal gek van TIko, dat is, na problemen tussen ons (het lukt echt niet meer) weg geweeest, maar de laatste tijd was TIko weer helemaal HET voor mij. Daarom begin ik er nu pas echt depressed van te worden dat we elkaar niet goed begrijpen!!

Ik doe heleboel dingen met TIko buiten het rijden om! Ik heb vrijheidsdressuur met hem gedaan (resultaat staat bij de foto's bij ITP) ik jaag vaak lekker op!! en ik zit ook wel es bij m in de wei!! en voor mijn gevoel besteed ik ook buiten het rijden om super veel aandacht aan Tiko. Ik haal hem regelmatig uit de wei voor iets anders dan werken!! Daarom snap ik ook slecht waarom wij geen
'band'hebben!!

Xusje
Myrthe


Tsja dan zitten jullie gewoon in een dipje met zijn 2-tjes.
Zie jullie relatie maar als een bergketen met toppen en dalen. En onthoudt, in ieder huwelijk is wel eens ruzie, hihii.

Gewoon aan de leuke momenten met Tiko denken en dan komt dat gevoel vanzelf weer terug. FF doorbijten meis.

Meer tips kan ik je echt niet geven.

Heel veel succes met hem!

Viv

De reden dat ik niet meer verander is dat ik mezelf dan niet ben maar een ander!
Bedankt voor alles wat je me hebt gegeven wijffie, dag ezeltje...
Cadiz Ruinenkampioen 2008 en Reserve Ruinenkampioen 2009, 2012, 2014!!!!!
A-zadelproef, STERRUIN!!!!
B+12/ L1+3

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-02 15:48

Ik sluit me achter Carola. Die beesten moeten gewoon leren te gehoorzamen. Andere manieren om ze te overtuigen zijn er meestal niet. Ik weet wel dat veel paarden van NH mensen verwend zijn, i.p.v. gewoon geod opgevoed.

De hond is de betere mens

Redemption
Berichten: 137
Geregistreerd: 11-11-01
Woonplaats: Hoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-02 18:27

Al die mensen die vanachter de PC het advies geven je paard er 'maar eens door heen te slaan' weten denk ik of niet waar ze het over hebben of kunnen niet met paarden omgaan. Ik heb met mijn pony hetzelfde probleem. Als ik samen met andere paarden naar buiten ga vind ze bijna niets eng. Als er iemand met de fiets voorrijd is het al iets enger, een voetganger voor dr is het nog iets enger en helemaal alleen is een ramp. Ik vind dit eigenlijk wel logisch. Een paard is een kuddedier en is dus niet graag alleen. Ik heb best een goede band met mn paardje, ben heel erg gek op dr en besteed heel veel tijd en aandacht aan dr. Maar ja, een ander paard is altijd veiliger dan een mens. Als ik gewoon met r ga wandelen vind ze dat best spannend, ze is dan vaak ook erg opgefokt en gestressd. Zit ook een beetje in t ras, zit veel arabier in. Maar het is nog altijd veiliger waarneer er iemand meeloopt en uitprobeert of als je langs dat enge ding loopt het echt niet bijt of aanvalt! Haha! Als je eropzit kan jij wel zeggen dat het ding niet aanvalt maar je paard moet erdoor/over/langs en niet jij. Ik zou me niet te druk maken dat het niet gaat, gewoon rustig blijven en NIET SLAAN. Je kunt best ff een aansporend tikje geven maar slaan werkt meestal averechts. Probeer het eens andersom, door te belonen. Je gaat gewoon een klein stukje alleen rijden en beloont m als het goed gaat. Zodra je voelt dat hij gaat staken (dit voel je meestal wel aankomen) geef je been+ een tikje en laat hem nog een paar passen doorlopen. Als hij dan een paar passen heeft gelopen draai je om en gaat weer terug. Het duurt zo wel een tijdje maar bij die van mij werkt het wel. Evengoed ga ik niet alleen ver van huis maar blijf ik heel dichtbij omdat ik weet dat ze gevaarlijk kan worden als ze alleen is. Ik denk dat jij als je echt een buitenrit wilt maken ook nog niet alleen moet gaan ( ik weet dat dat soms lastig is). Ik wens je heel veel succes!

Kitty´s Redemption is the best!


boemel

Berichten: 8258
Geregistreerd: 13-12-01
Woonplaats: Azewijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-02 21:35

Mijn paard deed eerder ook heel moeilijk als ik eens alleen met haar op stap wilde. (Stilstaan, omdraaien, steigeren). Dat is nu in principe helemaal opgelost.

Ik heb veel met haar gewandeld. Met een zweep in mijn hand. Niet om haar af te raggen, maar om haar voorwaarts te tikken als ik haar niet meer vooruit kreeg. Verder liep ik heel duidelijk voorop. Dus niet steeds aanhalen, maar gewoon doen alsof je er vanuit gaat dat ze je volgt. Recht vooruit kijken en als ze begon te staken het touw wat verder aan trekken en eventueel voorwaarts tikken.

Onder het zadel ging dat voorwaarts tikken helaas wat moeilijk, omdat ze dan naar de zweep ging slaan. Ze draaide zich altijd om op de weg als ze het niet meer zag zitten en ging steigeren als ik haar weer om wilde draaien. Ik liet haar daarom in de richting staan (huiswaarts dus) waarin zij zich gedraaid had en dan liet ik haar steeds achteruit lopen. (Ze ging dus wel mijn kant op). Na een paar meter draaide ik haar dan weer om. Ging ze weer moeilijk doen, dan liet ik haar weer achteruit lopen. Op het laatst was ze het zo beu dat ze gewoon de goede kant op rende.

Verder scheelde het om haar eerst in de bak te rijden, zodat ze al wat beter aan de hulpen was. Als ze fijn liep, ging ik pas de weg op.
Ik heb een hele tijd bewust zonder andere paarden gereden, omdat ik echt wilde dat ze leerde om alleen te gaan.

Nu loopt ze op de 'enge' stukken nog weleens een beetje te teuten en moet ik haar wel stevig voorwaarts rijden, maar ik kom wel waar ik wezen moet en het gaat steeds beter.

Merel Blom

Berichten: 1317
Geregistreerd: 21-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-02 23:01

Redemption schreef:
Al die mensen die vanachter de PC het advies geven je paard er 'maar eens door heen te slaan' weten denk ik of niet waar ze het over hebben of kunnen niet met paarden omgaan. !


Sorry????

Mag ik heel even: ik heb 2 pony's gehad die niet buiten wouden lopen.. liepen ze na 2 keer "praten"meteen en toen was alles ook klaar, konden we lekker gaan buitenrijden zonder zadel enz. echt prachtig.. Echt gewoon de baas zijn...

Nu heb ik een paard wat helvoirt en alles al heeft gelopen, maar heleaas is er een helehoop met het paard gebeurd. Inmiddeld staat het paard als "levensgevaarlijk"te boek in de sport. Ik krijg van alle mensen respect dat ik er nog op ga zitten. Dit paard slaat gewoon door. Als ie gaat staken, en je slaat, dan slaat ie helemaal door. De enige oplossing is thuis de dominatie bepalen, en veel mee nemen en alles leren....
Dit paard slaat door a;ls je hem slaat. Maar dat kan ik niet uit dit verhaal opmaken dat dat in dit geval zo is.....

Mijn paard heb ik inmiddeld aan het lopen, dus zeg aub dat we e rnix van af weten of niet met paarden kunnen omgaan. Mensen die daar over kunnen oordelen vind ik wel heel knap....

Al dat aan de hand stappen, fluisteren enz.. geloof ik nu eenmal niet in. Ja, als een paard heel zenuwachtig is. Maar als je ook maar een beetje het idee hebt dat ie met je speelt, zou ik gewoon maatregelen nemen. Want zo gaat het anders van kwaad naar erger, zodat hij uiteindelijk niet eens meer in de bak wil lopen....

Haha!

Vippie
Berichten: 10408
Geregistreerd: 11-01-01
Woonplaats: Lalaland

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-02 06:58

Desiree schreef:
Ik sluit me achter Carola. Die beesten moeten gewoon leren te gehoorzamen. Andere manieren om ze te overtuigen zijn er meestal niet. Ik weet wel dat veel paarden van NH mensen verwend zijn, i.p.v. gewoon geod opgevoed.


Ben jij ook met zweepslagen opgevoed?
En NH is niet verwennen van je paard hoor, onder verwennen versta ik voldouwen met snoep of lekkers alssie iets goeds gedaan heeft of gewoon zomaar, daar krijg je idd stakers van.
Toch vreemd dat mensen die met NH bezig zijn veel minder problemen met hun paard hebben. Maraja die beesten zijn natuurlijk verwend of de mensen hebben gewoon mazzel met hun paard (ook veelgehoorde opmerking). Haha!

En verder Lips are sealed , anders zeg ik dingen waar ik toch geen spijt van krijg. Haha!

Viv

De reden dat ik niet meer verander is dat ik mezelf dan niet ben maar een ander!
Bedankt voor alles wat je me hebt gegeven wijffie, dag ezeltje...
Cadiz Ruinenkampioen 2008 en Reserve Ruinenkampioen 2009, 2012, 2014!!!!!
A-zadelproef, STERRUIN!!!!
B+12/ L1+3

Vippie
Berichten: 10408
Geregistreerd: 11-01-01
Woonplaats: Lalaland

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-02 07:17

Merel Blom"]
[quote="Redemption schreef:
Al die mensen die vanachter de PC het advies geven je paard er 'maar eens door heen te slaan' weten denk ik of niet waar ze het over hebben of kunnen niet met paarden omgaan. !


Sorry????

Mag ik heel even: ik heb 2 pony's gehad die niet buiten wouden lopen.. liepen ze na 2 keer "praten"meteen en toen was alles ook klaar, konden we lekker gaan buitenrijden zonder zadel enz. echt prachtig.. Echt gewoon de baas zijn...

Dit paard slaat door a;ls je hem slaat. Maar dat kan ik niet uit dit verhaal opmaken dat dat in dit geval zo is.....

Al dat aan de hand stappen, fluisteren enz.. geloof ik nu eenmal niet in.
[/quote]

Merel, maak je niet zo druk, jij KENT jouw paarden en weet hoe ze daarop reageren en weet de achtergrond. Op die basis weet jij hoe je ze aan kunt pakken/rijden.
Wat redemption bedoeld is dat niemand behalve de eigenaar van Tiko dit paard kent. De eigenaar denkt altijd in dit soort gevallen dat het niet aan hem/haar ligt maar aan het paard. Terwijl omgekeerde vaak het geval is. Zeker als het dier ook niet normaal aan de hand mee wil lopen.
Dan is het eerste advies dus niet van ga maar meppen (dan gaattie steigeren op de weg, ook niet zo'n veilig idee). Denk dat het beste advies is, zoek eerst het probleem (dus niet het feit dattie staakt, maar waarom hij staakt).
Pas dan kun je een oplossing bieden.

En Nh is niet echt fluisteren hoor (veel gemaakte fout bij de niet NH mensen), gewoon dmv houding en positie tov het paard zijn plaats bepalen (lager in rangorde dus, de baas zijn zonder slaan). Is dit bevestigd op de grond (dmv wandelen, of de wandel van stal naar poetsplaats oid) dan heb je daar over het algemeen in het zadel ook geen problemen mee.

Jij gelooft niet in NH, wij niet in slaan. Ieder voor zich toch?
Alleen geven wij geen advies aan iemand die we niet kennen en een paard wat we niet kennen van mep maar in elkaar. Wij staan niet in voor de gevolgen die daaruit voort kunnen vloeien.
Denk dat je dat soort uitdspraken beter over kunt laten aan iemand die de combinatie kent en verstand van heeft: instructeur bv.

Viv

De reden dat ik niet meer verander is dat ik mezelf dan niet ben maar een ander!
Bedankt voor alles wat je me hebt gegeven wijffie, dag ezeltje...
Cadiz Ruinenkampioen 2008 en Reserve Ruinenkampioen 2009, 2012, 2014!!!!!
A-zadelproef, STERRUIN!!!!
B+12/ L1+3

Redemption
Berichten: 137
Geregistreerd: 11-11-01
Woonplaats: Hoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-02 08:15

Het ging me er alleen maar om dat iemand dat vanachter de PC zegt. Je kan niet zien hoe dat paard doet en reageerd. Als jij dit advies geeft en iemand volgt dit op terwijl het paard er niet tegen kan word het alleen maar erger. Bovendien ben ik van mening dat je met geduld en wederzijds respect het meest bereikt, en daarmee bedoel ik echt niet dat die van mij nooit een klap krijgt. Beter nog, ik sla dr af en toe goed in elkaar. Alleen maar voor dat respect en ik weet dat ik dat op dat moment bij mn paardje kan en zelfs moet doen. Enne, toen ik dat stukje schreef wist ik allang dat er mensen kwaad op zouden reageren doordat ze niet goed lezen wat er staat. Dus: volgende keer eerst GOED lezen en dan reageren!

Kitty´s Redemption is the best!

Merel Blom

Berichten: 1317
Geregistreerd: 21-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-02 09:29

het is niet zo dat ik mijn paarden iedere dag in elkaar sla ofzo hoor... Maar ik heb inmiddels zo veel ervaring met stakers, die ik van andere mensen te rijden krijg.... HEt probleem is niet het staken, m,aar het probleem is een heel groot probleem... Het is een stukje respect dat mist.. Als dit opgelost is, zijn de meeste problemen weg. Het hangt van het paard af of je kan slaan of niet. Ik zelf heb een paard dat echt gigantisch erg staakt, en dan een waas voor zijn ogen krijgt en gewoon de sloot in loopt. Nou, is prima, hij loopt die sloot in, hij loopt erzelf weer uit en dan gaa we verder.. Nix aan de hand, geen straf, hij straft zichzelf eigenlijk al. Verder kan bij dit paard geen zweep gebruikt worden... Als je dat doet krijgt ie een waas voor zijn ogen en dan ga je echt in de problemen komen. Daarom wordt dit paard met dresuuren op zijn strepen gezet, door goed aan het been te zetten, goed luisteren naar de hulpen, dingen accepteren, en dan mee naar buiten nemen en gewoon doorduwen....
Dat is 1 kant van het verhaal...

Anderzijds zijn er ook paarden die als ze gana staken, gewoon tegen je been en zweep aan gaan hangen . Ze staken puur, omdat het kwartje op is.... Dit gaat tever. Dan vind ik dat je ze gewoon moet kunnen straffen. Dit doe je een paar keer, en daarna heb je weer een hoop lol aan elklaar......

Haha!


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 13 bezoekers