Hoe komt de slofteugel aan zijn naam?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Pava
Berichten: 2064
Geregistreerd: 21-11-01

Hoe komt de slofteugel aan zijn naam?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 16-04-02 13:31

Even refererend aan het topic op VMR: http://www.bokt.nl/forums/viewtopic.php ... sc&start=0

Wie weet waarom de slofteugel slofteugel heet? De chambon is genoemd naar de uitvinder ervan, dat weet ik, maar is de slof soms uitgevonden door een zekere meneer Slof? Haha! Hoe zit dat?


Margreet

Berichten: 18322
Geregistreerd: 24-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-02 13:35

Geen idee eigenlijk, maar ik kan wel iets bedenken:
met een slofteugel heb je bij verkeerd gebruik al heel gauw een paard dat op te voorhand loopt te sloffen...

Nulla tenaci invia est via

Jura

Berichten: 10793
Geregistreerd: 16-01-01
Woonplaats: Veluwe en 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-02 13:39

Haha dat zou wel heel bijzonder zijn als ze het om die reden die naam geven! *LOL*

Volgens mij heeft het wel een echte reden dat die hulpteugel zo heet en volgens mij heb ik het weleens gehoord, maar ik zou het zo niet weten. Misschien staat het in de paardenboeken?

~*~ Pienie fan! ~*~
www.jura-artwork.nl

Margreet

Berichten: 18322
Geregistreerd: 24-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-02 13:42

Volgens mij is 'slofteugel' ook meer een bijnaam, dus dan zou het wel kunnen. Ik heb een thuis een boek liggen waarin ze volgens mij een andere naam gebruiken voor die teugel, maar die naam ben ik natuurlijk vergeten Frusty Zal het vanavond wel eens opzoeken!

Nulla tenaci invia est via

Pava
Berichten: 2064
Geregistreerd: 21-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 16-04-02 13:48

Ja Margreet, daar zat ik nou ook aan te denken. De slofteugel moet voorkomen dat je paard loopt te sloffen Haha! Maar dan zou ie juist anti-slof teugel moeten heten toch? Haha! Staat het niet vermeld in de nieuwe Ruiters en Rechters?

Margreet

Berichten: 18322
Geregistreerd: 24-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-02 13:52

Ik zal vanavond de boeken eens in duiken, kan het echt niet hebben dat ik niet op die andere naam kan komen! Zie het plaatje voor me. Een............., ook wel slofteugel genoemd. Allen het waarom staat er volgens mij niet bij.

Nulla tenaci invia est via

carola

Berichten: 8681
Geregistreerd: 18-04-01
Woonplaats: Putten

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-02 16:11

Pava schreef:
De slofteugel moet voorkomen dat je paard loopt te sloffen Haha! Maar dan zou ie juist anti-slof teugel moeten heten toch? Haha!


Jammer! Fout! Lees nog eens goed de eerste reactie van Margreet. Een slofteugel is er écht niet voor om te voorkomen dat een paard gaat sloffen hoor, het leidt er juist toe dát een paard gaat sloffen bij verkeerd gebruik.

Eindig niet, maar begin! (quote Dorine)

Margreet

Berichten: 18322
Geregistreerd: 24-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-02 17:01

Was maar een grapje van Pava joh Carola, niet altijd zo serieus Knipoog

Ik heb dus net even snel gezocht, maar ik kan het dus niet vinden Frusty Dat soort dingen kan ik echt zo slecht hebben Frusty Boos!
Heb nu niet zoveel tijd meer, maar zal vanavond wel eens verder zoeken!

Nulla tenaci invia est via

Fitzroy

Berichten: 25044
Geregistreerd: 11-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-02 18:07

Misschien omdat je hem er zo diep mee in kunt stellen dat hij bijna zijn 'sloffen' raakt Haha!

Kom op, Margreet, wat is de echte verklaring?

Niets is zo eerlijk verdeeld als het verstand. Iedereen denkt er genoeg van te hebben.


carola

Berichten: 8681
Geregistreerd: 18-04-01
Woonplaats: Putten

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-02 19:50

Margreet schreef:
Was maar een grapje van Pava joh Carola, niet altijd zo serieus Knipoog



Poeh... gelukkig dan maar! Haha! Het is wel weer te merken dat ik blonT ben....

Eindig niet, maar begin! (quote Dorine)

Concorde

Berichten: 6692
Geregistreerd: 14-08-01
Woonplaats: Klein dorpje in Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-02 20:56

in duitsland heet dat toch 'dreieckszugel' of zoiets? driehoekteugel... hmmm. Verward

Margreet

Berichten: 18322
Geregistreerd: 24-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-02 21:04

Volgens mij begin ik simpel te worden: ik kan dat hele boek dus nergens meer vinden!!! Frusty

Heb inmiddels wel gevonden dat alle verschillende manieren om een slof te bevestigen ook ieder een eigen (Duitse) naam hebben en dan heb je ook nog zoiets als 'German Reins' dat is iets met katrolletjes. Dus eigenlijk zou je het officieel slofteugel moeten noemen zolang 'ie in de kast hangt, maar een andere naam moeten gebruiken afhankelijk van de wijze van bevestiging, om het makkelijk te maken zeg maar. Haha!
Maar waarom 'slofteugel' nou 'slofteugel' heet daar ben ik dus nog steeds niet achter, denk wel dat het in de Duitse hoek gezocht moet worden. Zal het woordenboek wel eens napluizen.

Nulla tenaci invia est via

gomir

Berichten: 25523
Geregistreerd: 13-09-01
Woonplaats: Omgeving Drachten

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-02 21:11

Ik begin toch ook wel nieuwsgierig te worden, zal het eens aan iemand op de club vragen die een duitse achtergrond heeft Haha!

Belker

Berichten: 15256
Geregistreerd: 28-05-01
Woonplaats: Veluwezoom

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-02 06:57

Halverwege R&R2 wordt de bedenker van de slofteugel genoemd. Staat een stukje over geschreven. Een zeer gemene man die de meest engen dingen deed met zijn paarden. Iets van Lord of newcastle als ik het me goed herinner. Ik weet dat ik het gelezen heb. Ja margreet ik heb het uit. Ik moet hem minimaal nog 1 keer lezen voordat ik het kan bevatten.

Llewella

Berichten: 2087
Geregistreerd: 25-01-02
Woonplaats: Alkmaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-02 07:10

Ik meende ooit iets opgevangen hebben dat het zo genoemd wordt omdat paarden gaan sloffen Verward
Staat het hier niet elders op bokt Verward Ik heb er toch een keer iets over gelezen of gehoord, maar weet niet waar Verward

Pava
Berichten: 2064
Geregistreerd: 21-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 17-04-02 07:10

Jemig Margreet, dat jij met jouw enorme hippische bibliotheek het zelfs niet hebt kunnen vinden Haha! Weet Atie het niet?

Stom hè, ik vroeg me gewoon ineens af waarom dat ding nou zo heet. Nu heeft iedereen er slapeloze nachten van... Haha!

Lielle

Berichten: 66251
Geregistreerd: 12-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-02 10:31

Ik heb geen oorsprong voor de slofteugel gevonden, wel heel veel Duitse info over de diverse varianten ervan.



In het duits heb ik de volgende termen en plaatjes gevonden

http://longieren.de/zuegel/lauffer/index.htm
http://www.pferde-treff.de/inhalt.html? ... egel.shtml
http://www.horsegear.de/Dreieckszuegel.htm
http://www.fortunecity.de/naturpark/hun ... ktuell.htm


wiener zügel: hetzelfde als dreieckzügel
pullman zügel: hetzelfde als dreieckzügel
laufer zügel: ? lijkt een slof te zijn
dreieckzügel: slofteugel met katrollen? (soms, anders lijkt het weer gewoon een slof).
schlaufzügel: slofteugel
Köhlerzügel: Thiedemann teugel
Maar de diverse bronnen zijn niet erg duidelijk in de verschillen.
Het lijkt allemaal een slofteugel, die op verschillende manieren is bevestigd (zoals Margreet al zei). Ook heb ik nog ergens gevonden dat een dreieckzügel zich pas na de bevestiging aan de singel voor de paardenborst splitst in twee delen (zoiets als een martingaal) die dan verder door de trens naar de hand gaat. Het zou zachter zijn dan een slof maar dat zie ik niet echt.

http://www.beepworld3.de/members14/somm ... ierbed.htm heeft redelijk duidelijke plaatjes



DREIECKSZÜGEL
Der Dreieckszügel, auch Wiener Ausbinder genannt, zeigt dem Pferd den Weg in die Tiefe und unterstützt so unerfahrene Reiter, bietet aber im Gegensatz zum Ausbinder keine Anlehnung.

LAUFFERZÜGEL
Die Laufferzügel auch Schlauf-Ausbinder, Longierschlaufzügel oder Pohlmannzügel genannt, werden wie Ausbinder verwendet. Dabei bieten die Lauf-ferzügel jedoch verschiedene Möglichkeiten der Verschnallung.

SCHLAUFZÜGEL
Die Schlaufzügel verstärken die Kraft des Reiters und müssen daher gekonnt benutzt werden. Sture oder stürmende Pferde lassen sich damit sicherer und leichter kontrollieren.

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-02 10:36

Misschien omdat veel mensen de slof verkeerd gebruiken, het paard omlaag trekken zodat hij op de voorhand gaat lopen en gaat sloffen, grinnik! Of misschien helpt een slof tegen koude voeten.

De hond is de betere mens

Margreet

Berichten: 18322
Geregistreerd: 24-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-02 10:40

Dat soort informatie had ik ook gevonden Lielle, nog veel meer namen zelfs, maar ik vond het niet echt iets toevoegen om dat hier neer te zetten, misschien dat ik het alsnog wel een keer doe, zie wel.
Maar waarom dat ding nou 'slof' heet is dus nog steeds een raadsel! Haha!

Nulla tenaci invia est via

Lielle

Berichten: 66251
Geregistreerd: 12-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-02 11:08

Margreet,

dat had ik wel begrepen. Maar ik vond het zonde van mijn zoekwerk om dat helemaal weg te gooien, vandaar. Ik zoek nog wel door, kan dit even niet uit staan.

Margreet

Berichten: 18322
Geregistreerd: 24-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-02 11:10

Lielle schreef:
Ik zoek nog wel door, kan dit even niet uit staan.


Haha! Same here Frusty

Nulla tenaci invia est via

Sterre

Berichten: 15226
Geregistreerd: 23-08-01
Woonplaats: Mittelfranken - Bayern - Duitsland

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-02 22:02

Lielle schreef:
wiener zügel: hetzelfde als dreieckzügel
dreieckzügel: slofteugel met katrollen? (soms, anders lijkt het weer gewoon een slof).
schlaufzügel: slofteugel
Köhlerzügel: Thiedemann teugel

.....Ook heb ik nog ergens gevonden dat een dreieckzügel zich pas na de bevestiging aan de singel voor de paardenborst splitst in twee delen (zoiets als een martingaal) die dan verder door de trens naar de hand gaat.

DREIECKSZÜGEL
Der Dreieckszügel, auch Wiener Ausbinder genannt, zeigt dem Pferd den Weg in die Tiefe und unterstützt so unerfahrene Reiter, bietet aber im Gegensatz zum Ausbinder keine Anlehnung.

SCHLAUFZÜGEL
Die Schlaufzügel verstärken die Kraft des Reiters und müssen daher gekonnt benutzt werden. Sture oder stürmende Pferde lassen sich damit sicherer und leichter kontrollieren.


Wij zeggen idd tegen de slofteugel:Schlaufzügel, Dreieckzügel (ook zonder katrollen!), Wienerzügel of Thiedemann (de eerste twee benamingen het meeste) .
Maar goed... ik kan hiermee de oorspronkelijke vraag: "waar komt de naam "slofteugel" vandaan" ook niet beantoorden Verward , of het moet zijn dat "Slof" van "Schlauf(e)" komt, wat "lus" betekend??! (dát klinkt dan wel weer logisch Scheve mond !)

Benz († 18.12.09) & Bella († 4.01.10), ik mis julie nog steeds ;( ....
Welkom lieve Mila <3 !
Vakantie vieren op een echt kasteel in Beieren :) ?? http://www.schloss-moehren.nl/

Jura

Berichten: 10793
Geregistreerd: 16-01-01
Woonplaats: Veluwe en 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-02 11:43

Thiedemann is weer iets anders. Dreieckzügel kan ik me wel iets bij voorstellen omdat er natuurlijk een driehoek ontstaat als je een slof gebruikt. Toch raar dat wij dan niet zo'n 'duidelijke' naam hebben. Ik heb ook een kast vol (oude) paardenboeken, als ik tijd en zin heb zal ik ook nog eens zoeken.

~*~ Pienie fan! ~*~
www.jura-artwork.nl

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-02 12:00

In het engels noem je het "draw reins" letterlijk: "trekteugel"
dat vind ik eigenlijk de beste benaming Haha!

pniekepnak
Berichten: 4927
Geregistreerd: 04-12-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-02 12:30

Citaat:
Jammer! Fout! Lees nog eens goed de eerste reactie van Margreet. Een slofteugel is er écht niet voor om te voorkomen dat een paard gaat sloffen hoor, het leidt er juist toe dát een paard gaat sloffen bij verkeerd gebruik.


Ik denk niet de de slofteugel gemaakt is om verkeerd gebruikt te worden, jij wel? En ik neem dus aan dat de naam niets te maken heeft met het verkeerd gebruiken van de slof.

xxx Pneekz

She got home late, she got home late
She drank so hard the bottle ached


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 25 bezoekers