geen bak hoe trainen?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
My Dominique

Berichten: 5299
Geregistreerd: 31-05-01
Woonplaats: Leeuwarden

geen bak hoe trainen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-09-04 23:25

even een vraagje voor de mensen die geen beschikking hebben over een bak
hoe lossen jullie dit op? (helmaal met dit natte weer)
zelf heb ik ook geen beschikking over een bak, dus in deze tijd van het jaar ga ik als het erg nat is met haar wandelen en stukjes hardlopen *goed voor mijn conditie Clown *
verder rijd ik veel in de berm ( brede stukken) maar ook dit vertrap je snel.
hoe lossen jullie dit op?
even voor de duidelijkheid, mijn paard staat per dag nog wel zo'n 10 uur buiten. dus een frisse neus haalt ze wel
maar het gaat dus echt over het rijden.
rijden jullie gewoon niet of alleen over de weg? want over de weg is nogal lastig aangezien ze niet helemaal verkeers mak is.
alle tips zijn welkom Haha!
we zijn al (een aantal jaar) aan het sparen voor een bak maar ja een bak is duur dus dta zie ik niet zo snel gebeuren Haha!
en verhuizen van stalling wil ik niet, omdat ik bij een heel gezellig boer sta, met een heel leuk stalgenootje Lachen OK dan!

Kanzi
Berichten: 2656
Geregistreerd: 29-06-04
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-04 23:37

Ik heb wel een bak maar dat is echt een zomerbak.
In de winter rij ik alleen als de bak het toelaat en anders niet, de wegen bij ons lenen zich niet echt voor een buitenrit (asfalt, 20 cm berm en dan prikkeldraad.)
Ze staan toch buiten dus voor het beestje maakt het niet uit, en ik heb met dat vieze weer ook wat minder zin om buiten bezig te zijn.
Niemand in de buurt met een goede bak die je tegen betaling mag gebruiken?

soesie

Berichten: 757
Geregistreerd: 28-12-03
Woonplaats: twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-04 00:17

Misschien is het een optie om in een "vast" stukje wei te rijden? Zodat je niet alles vertrapt, maar een vaste hoek of zo.
Meteen een goede training voor als je eens een wedstrijd hebt op natte bodem. Da`s voor jullie dan geen probleem meer!

Renske_

Berichten: 20558
Geregistreerd: 12-10-02
Woonplaats: het zonnige zuiden van NL

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-04 00:42

in t bos, in de wei, op n veldje ergens in t bos of in t park ofzo? wees creatief dan kom je echt wel een plaatsje tegen waar je kan rijden

Mocca
Berichten: 17970
Geregistreerd: 10-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-04 08:56

Wij hebben wel een bak, maar die kan ik alleen gebruiken in de zomer. In de winter rij ik gewoon veel buiten en in de berm, en anders maar niet

DeSa
Berichten: 12885
Geregistreerd: 24-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-04 09:08

bij mijn verzorgpony hebben ze ook geen bak, daarom rijd ik altijd in de wei, en wanneer die ook helemaal onder t water ligt, dan ga ik met d'r buiten rijden

Morrie

Berichten: 22311
Geregistreerd: 08-07-03
Woonplaats: 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-04 09:39

ik heb ook alleen een mooi-weer bak ter beschikking en rijd buiten als het droog is.
Mijn paard staat 24/7 buiten zonder deken en ik heb altijd geleerd dat je een nat paard niet opzadeld.

Dus als het een week regent zoals afgelopen week, wordt er een week niet gereden, zo simpel is het.

Verder rijd ik in de polder als ik weinig tijd heb en ga ik naar het bos als ik meer tijd heb.

Ik doe ook vrij veel lange lijnen werk, dat kan gewoon in de polder op de weg en in de berm

My Dominique

Berichten: 5299
Geregistreerd: 31-05-01
Woonplaats: Leeuwarden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-09-04 09:41

ja ik rijd nu ook meestal in de berm
maar wij hebben hier over klei grond en dat is als het nat is echt spekglad.
dus vandaar mijn vraag.
wandelen gaat ook best, het is niet dat we de winter niet doorkomen
het is alleen dat we de winter niet doorkomen met spieren Haha!

ellepel

Berichten: 47337
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-04 09:50

wij hebben het geluk dat er dichtbij een zwemplas is, met een daarbij behorend strand...
perfect om op te rijden!

Morrie

Berichten: 22311
Geregistreerd: 08-07-03
Woonplaats: 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-04 09:52

ik zit in een polder, dus ook kleigrond!
Mijn paard loopt op blote voeten en niet op ijzers en kan er prima uit de voeten, glijdt eigenlijk nooit uit, terwijl het een zware koudbloed is!

Het is een kwestie van keuzes maken: als je een paard met spieren de winter door wilt laten komen, zal je moeten verhuizen! Je paard op stal zetten, scheren dekens opdoen en in een binnenbak dagelijks trainen.

Ik heb een boerenpaard, een trekpaard en kies ervoor om hem buiten te laten staan, geen dekens, geen ijzers en dus minder spieren en conditie. Ik heb uiteraard ook geen wedstrijdambities, zou een leuk gezicht gezicht zijn: een boomsleeppaard in de dressuurring Haha!

_Margarita_

Berichten: 2332
Geregistreerd: 02-06-04
Woonplaats: Opperdoes

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-04 09:58

ik rij altijd gewoon buiten, want ook wij hebben geen bak.
En mijn pony is ook niet 100% verkeersmak. Maar daar moet je gewoon rekening mee houden, wanneer er bijv. een trekker aankomt, even in een inrit gaan staan.. Gewoon even extra uitkijken.
En verder rijd ik nog wel eens in de bak van onze instructrice.
Misschien voor jou ook een idee? om ergens anders in de bak te rijden?!

capopjekop

Berichten: 30653
Geregistreerd: 30-11-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-04 11:29

ikzelf heb geen bak, maar ik mag bij kennissen bij ons in de straat rijden. dat kan helaas alleen als het weer een beetje redelijk is ivm met heel erg nat. en ik ben lid van de ponyclub dus als ik echt wil rijden kan ik erheen.

verder gewoon over de dijk in de berm. en als het ech nat is een beetje wandelen of ze blijven in de wei.

rowan17

Berichten: 1475
Geregistreerd: 08-04-02
Woonplaats: Medemblik

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-04 11:34

Kan je niet vragen of je bij Schipper in de bak kan rijden? Of bij vd Kooy? Is toch vlakbij???

findi

Berichten: 755
Geregistreerd: 04-05-04
Woonplaats: Oostrozebeke, W-VL Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-04 13:27

ik rij op deze moment nog in de weide
ik weet je mag je paard niet laten werken in de weide ,...
en wat doe je als het te nat is

op baan is ze het nog niet gewoon, ik geraak niet verder dan 300 meter zeg mar, ik heb geen bak, geen trailer.

dus geen andere keus

vraag mij ook niet hoe ik het ga doen.
deze week regende het veel en ik heb 3 dagen niet kunnen rijden, of er mee werken (ik kreeg het bijna, grr)

findi

Berichten: 755
Geregistreerd: 04-05-04
Woonplaats: Oostrozebeke, W-VL Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-04 13:30

soesie schreef:
Misschien is het een optie om in een "vast" stukje wei te rijden? Zodat je niet alles vertrapt, maar een vaste hoek of zo.
Meteen een goede <a href="http://www.ntsearch.com/search.php?q=training&v=56">training voor als je eens een wedstrijd hebt op natte bodem. Da`s voor jullie dan geen probleem meer!


als het te nat is moet je paard toch kalkoen ofzo hebben hoor

ik heb mijn paardje eens gelongeerd wanneer het een beetje nat was en ze lag er al na 10 minuten

omdat ik mijn leven nog niet beu ben en mijn paard geen blessures wil laten oplopen rijden we dan niet als het teveel geregent heeft

Tancreda4

Berichten: 24031
Geregistreerd: 12-01-03
Woonplaats: ZuidHolland

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-04 13:37

Als de bak onbegaanbaar is (en dat is hij op het moment heel snel) ging ik altijd in het land rijden. We hebben een betonnen pad dat naar achteren loopt. Als het dan te nat was in het land (en dan mocht ik daar niet rijden vanwege kapot trappen) reed ik altijd een aantal keer het betonnen pad op en neer. MEGA saai en zeker niet leuk, maar je moet toch wat... Als het niet te nat en glad was, ging ik tch het land in, en reed ik op het 'koeien weggetje' als dat nog aanwezig was in een van de landen (als de koeien naar binnen gaan lopen ze meestal allemaal achter elkaar steeds weer hetzelfde weggetje dat er een klein paadje wordt gevormd). Zo wordt er zo min mogelijk vertrapt. Maar we waren eigenlijk altijd toegewezen tot het betonnen pad... Helaas...

Ohja, onder rijden op het betonnen pad beodl ik dus GEEN galoperen! En aangezien de paarden gewend zijn over het verharde te rijden (tuigpaarden die vaak in het tuig staan/stonden) en het toch enkel maar rechttoe en rechtaan was... het was dus niet echt trainen, maar meer een noodzakelijk iets om ze toch wat op conditie te houden en beweging te geven..

boeflover

Berichten: 6045
Geregistreerd: 28-06-03
Woonplaats: zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-04 14:08

bij boef is wel een bak, maar die is ook zo onder water. toch rijd ik er dan gewoon in, meestal zijn er maar twee hoeken écht nat met plassen, en de rest is een beetje drassig/droog. met ry ga ik gewoon op buitenrit, of in de wei, er zijn 3 weien bij ry die alle op verschillende niveau's liggen, de hoogste is niet snel te nat om in te rijden. en als ik op buitenrit ga doe ik gewoon rustig aan met alleen stappen en draven, of ik rijd naar de bak toe.
ken je niet iemand met een bak? dan zou je kunnen vragen of je daar ook mag rijden..

Scum

Berichten: 33099
Geregistreerd: 11-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-04 14:13

's Zomers rij ik in de wei. Maar als het een poos te hard regent dan doe ik dat niet meer. Bij ons vlak in de buurt ligt een manege. Maar die is altijd verhuurt voor evenementen. Dus 's winters kan ik ook nergens terecht. Soms laad ik 'm op de trailer en dan rijden we naar iemand die de bak verhuurt. Dat kost 5 euro per combinatie. Doen we dus niet te vaak, want anders tikt dat ook lekker aan. We hebben 2x/week les op de club, dus dan zij we weer een uurtje onder de pannen.
Verder hebben we wel plannen om thuis een bak aan te laten leggen.

Antheman

Berichten: 11830
Geregistreerd: 08-02-04
Woonplaats: bij de plas

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-04 20:49

Tja, probleem met nat weer en geen bak hebben. Mijn ponies lopen 24/7 buiten. Geen regendekens op. Maar worden wel voor trektochten getraind.

Wij rijden altijd buiten, zijn dan ook 300 % verkeersmak. Dat moet vind ik, als je geen bak hebt. Met dit natte zeikweer heb ik afgelopen week 4 keer een stevige wandeling gemaakt. Ik neem ze ook mee aan de fiets, kunnen ze effe rennen.
en ik zoek plekjes gras op waar ik weleens wat dresuuroefeningetjes doe. Maar dat doe ik alleen als ik een droog paard heb. Is hij kletsnat, dan loop ik ernaast, daar komt geen zadel op. Ik heb geen zin in drukplekken. Is ie een beetje nat, dan spring ik er zonder zadel op.

LouLi
Berichten: 348
Geregistreerd: 23-03-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-04 21:14

wij hebben een stukje wei afgespannen,wpeciaal voor te rijden en zoalng dat niet te nat licht rijden we daar.

jacqueline

Berichten: 5549
Geregistreerd: 19-01-01
Woonplaats: apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-04 21:41

WIj hebben ook een hoek van de wei omheind en daar een hoefslag gelopen, een kennis van ons werkt bij de gemeente en die is wit zand komen brengen wat ik op de hoefslag heb gekruid.....nu is de hoefslag niet glad.....
Er is nu wel zand weggeregend en wil ik dus voor de winter nog een paar kub laten komen.....is echt een goed altenatief voor een bak......en kost bijna niks.
Verder zit ik aan de rand van het bos, dus kunnen we altijd zowiezo het bos in.

Antheman

Berichten: 11830
Geregistreerd: 08-02-04
Woonplaats: bij de plas

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-04 21:51

Citaat:
en die is wit zand komen brengen wat ik op de hoefslag heb gekruid.....nu is de hoefslag niet glad.....
Er is nu wel zand weggeregend en wil ik dus voor de winter nog een paar kub laten komen.....is echt een goed altenatief voor een bak......en kost bijna niks.


Oh?? Ik dacht dat zand heel erg duur was. Heb je meer informatie voor me?

jacqueline

Berichten: 5549
Geregistreerd: 19-01-01
Woonplaats: apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-04 22:24

Als je op marktplaats kijkt word er heel vaak gratis wit zand aangeboden.
Bij tuinartikelen, en bouw geloof ik, even selcteren op woonplaats en blijven zoeken, zo kom je op een gegeven moment aan een behoorlijk aantal kubs.
Wij hebben in de eerste instantie 6 kub gekruid en dan heb ik een behoorlijke laag zand erop liggen , er is nu wat weggeregent en ik wil zien dat ik er nu voor de winter nog een kub of 3 bij kan krijgen dan heb ik weer een lekkere hoefslag.

shemar
Berichten: 1428
Geregistreerd: 09-04-03
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-04 23:22

Wij hebben ook geen bak, oefen dan ook vaak in de wei maar dat is hier eigenlijk niet toegestaan. Zand in de wei gooien is al helemaal uit den boze dan heb ik meteen een brief van de gemeente op m'n mat liggen.

Gelukkig sta ik bij een mmoi breed pad door een natuurgebied waar je lekker rustig kan rijden zonder auto's om je heen. M'n man rijd vaak op de scooter naast me dus daar zijn ze ook aan gewend.

Monster

Berichten: 9515
Geregistreerd: 04-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-04 09:16

Ik heb ook geen bak, maar reed dus voorheen(in de zoemr) vooral in het land, nu rijd ik ook nog wel afentoe in het land(staan ook koeien, dus wiue vertrapt het eerder !?) En er is ene land pad daar, waar we over heen kunnen rijden... Verder dus toch vooral over de weg Lachen