Snif Snif... Vandaag paard op stal afgemaakt door heupbreuk

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
carlosje

Berichten: 1738
Geregistreerd: 04-12-01
Woonplaats: Rotterdam

Snif Snif... Vandaag paard op stal afgemaakt door heupbreuk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 16-04-02 16:08

Vrijdag is er bij ons een paard heel erg hard getrapt tegen zijn achterhand/been door een ander paard. Verdrietig Het paard, Silvester, een kwpn ruin, was 26 jaar echt een schat van een beest, maar nog erg fit en fel. Het paard die hem getrapt heeft was een jonge tuig merrie die pas een paar dagen in die wei stond. De meisjes die er tegenover wonen, hadden het zien gebeuren en hebben gelijk naar de boer gebeld, om te zeggen dat Silvester erg getrapt was en niet meer kon lopen. Wendy een vrouw van stal had het van de boer gehoord en ging gelijk kijken. Toen ze het zag hoe hij er aan toe was barste ze in tranen uit, hij kon niet een stap meer verzetten. Zelfs toen ze zijn allergrootste vriendin Silvia weg haalde, liep hij niet mee naar stal. Ze hadden toen alle hekken opgezet en na een paar uur kwam hij dan toch strompelend op 3 benen aangelopen. Gelukkig heb ik het niet gezien Huilen De dierenarts is natuurlijk gelijk gekomen en gaf hem pijnstillers en het advies dat ie op stal moest blijven staan. Hij verzette geen stap, toen wiste ze niet dat zijn heup gebroken was, ze dachten eerst aan een beenbreuk.Wendy heeft hem nog gebrobeert te verplaatsen, maar dat lukte niet. Hij stond de hele tijd zijn voorbenen te ontlasten, zijn achterbeen bewoog hij niet.Als je maar met een vinger heel zachtjes aanraakte krom hij helemaal in elkaar Huilen Elke dag heeft ze nog geprobeert zijn pillen te geven,maar dat lukte niet helemaal hij hield het niet allemaal binnen.

Toen hij maandag nog steeds op de zelfde stond Verdrietig was het eigenlijk al afgelopen, dat is geen goed teken. De bazin, Nel heeft hem geprobeert uit de stal te krijgen, maar dat kon hij niet, ik denk dat hij het zelf ook heeft opgegeven.De dierenarts is nog geweest en die zei dat het beter was om hem in te laten slapen Huilen Die avond kwamen Nel, haar dochter(het is haar paard) en d'r man om afscheid te nemen Verdrietig Toen ze binnen kwamen
allemaal met tranen op hun wangen kon het het ook niet meer droog houden Huilen Huilen Huilen Ik vond het zo'n zielig gezicht. Ze gaven hem zijn laatste slobber, die hij nog lekker opslorpte. Nel bleef die nacht bij hem slapen. Vanmorgen is hij ingeslapen Huilen Hij moet nog hier blijven op stal, pas morgen word hij opgehaald, ook zo'n naar gezicht en idee.
Het is ook zo zielig voor Silvia, want ze kent Silvester, ook wel Sil genoemd al 10 jaar en ze zijn echt onafscheidelijk, echt man en vrouw.
Silvia hinnikt al als hij buiten aan het rijden is Verdrietig Als je 'Sil' riep keken ze allebei echt lief, he

Ik moest dit even kwijt hoor, ben nog steeds erg aangeslagen van dit nare nieuws. Straks moet ik naar stal en ik hoop niet dat hij er zonder zeil ligt , daar kan ik niet echt tegen.
Ik denk dat ik een mooie kaart voor ze ga kopen......
Laatst bijgewerkt door carlosje op 16-04-02 17:00, in het totaal 3 keer bewerkt


germie

Berichten: 25921
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-02 16:17

Zij hebben nog afscheid kunnen nemen van hun paard, ik heb het dus meegemaakt dat m'n verzorgpony op hol geslagen is, er vandoor gegaan, tegen een auto op, auto total loss, pony is sloot, brandweer pony eruit gehaald, en 's avonds is de pony aan inwendige bloedingen overleden, ik heb het beestje een half uur voor haar dood nog gezien, kon niet meer opstaan, maar dat ze zo snel dood zou gaan, had niemand verwacht, ze was immers ook niet kreupel ofzo. En opeens was ze dood, de dierenarts was 's middags geweest om te hechten, en kwam nu dus weer, maar te laat, als hij er nog wat aan had kunnen doen......
Ik weet het, het is een naar gezicht als er een dood paard ligt, maar ze halen het meestal niet direct weg. Ik kan je alleen maar aanraden om er niet bij te zijn als ze het dier komen halen, dan komt zo'n grijper en die pakt het beest erg grof op, en vervolgens laten ze het vallen in de vrachtauto, dat is een veel erger gezicht.
Hebben ze het 'vriendje of weidegenootje' ook nog bij het paard staan??? Paarden hebben meestal heel snel door als een ander paard overleden is.
De merrie die ik dus altijd verzorgd heb, had op dat moment een jong veulentje, en dat veulentje heeft het volledig gered, wel met extra voer en dergelijke, maar toch, ze heeft nooit heimwee vertoond. Ze heeft nog een dag bij haar dode moeder in de stal gelopen.

XoNo

Berichten: 21435
Geregistreerd: 28-12-01
Woonplaats: Assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-02 16:53

Misschien een asociale vraag, maar hoelang heeft dat arme dier met zijn gebroken heup op stal gestaan? Ik lees stukjes als "Elke dag..." e.d. Ben nogal in de war. Lijkt mij overigens dat een dierenarts een paard met een gebroken heup niet adviseert een paar dagen op stal te blijven. Maargoed, dat is wat ik van het verhaal begreep, en mocht ik het verkeerd begrepen hebben, dan spijt me dat.

Maargoed, héél erg sneu...ik hoop voor je dat hij een beetje bedekt ligt, lijkt me niet fijn als je het paard gewoon kunt zien liggen. Sterkte aan de mensen die hem verloren hebben... Scheve mond

From the looks of this place, my ass has got a lot of catching up to do.
http://www.crperformancehorses.nl

carlosje

Berichten: 1738
Geregistreerd: 04-12-01
Woonplaats: Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 16-04-02 17:01

De dierenarts wist niet zeker of hij gebroken was, dat kan je ook niet echt zeker stellen zonder foto's, maar na veel onderzoek heeft hij het toch vastgesteld Huilen hij is een paar weken geleden ook nog van de trailer gevallen op de zelfde plek, dus er zaten waarschijnlijk al scheurtjes in.
Silvester was natuurlijk al aardig op leeftijd, maar niet zo oud om dood te gaan, snik

gr kat
Laatst bijgewerkt door carlosje op 16-04-02 17:14, in het totaal 2 keer bewerkt


Diana_Mabel

Berichten: 7044
Geregistreerd: 04-02-02
Woonplaats: Houten

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-02 17:06

Dat is verdrietig nieuws helaas gebeuren die dingen probeer maar te denken aan de fijne jaren die hij heeft gehad onthou de fijne dingen de rest moet slijten.

Misschien kun je een mooie foto inlijsten en die cadeau doen dat is wel zo persoonlijk.

Het is natuurlijker als hij niet onder het zeil ligt toch?dan kun je toch nog naar hem kijken (als hij tenminste zijn ogen dicht heeft anders is het eng)

Hippisch ondernemer op het gebied van paardenwelzijn

"The best way we can show respect for our equine friends is to honor how they're made."
~ Dr. Juliet M. Getty

carlosje

Berichten: 1738
Geregistreerd: 04-12-01
Woonplaats: Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 16-04-02 17:10

Ik probeer idd aan de leuke jaren te denken dei hij heeft gehad, maar het blijf moeilijk om het te acepteren, ik ben ook zo bang dat het bij Carlos, mijn eigen pony gebeurt, dat is namelijk best wel een ruzie zoekertje Frusty
Ja. het is een heel mooi idee, die foto, maar ik heb helaas geen foto van hem Frusty

gr kat

carlosje

Berichten: 1738
Geregistreerd: 04-12-01
Woonplaats: Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 17-04-02 11:39

Silvester lag gisteren onder een zeil op het erf, een erg eng gezicht
Carlos stond op 10 meter afstand heel erg te flemen Verdrietig , paarden ruiken dat heel goed. Ik gelukkig niet. Vanmorgen is hij opgehaald Verdrietig
Ik vind het nog steeds heel erg zielig en naar, ik ben ook zo bang dat het bij Car ook gebeurt Verdrietig

gr kat

Nuage

Berichten: 16585
Geregistreerd: 29-12-01
Woonplaats: Assendelft

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-02 11:50

Naar is dat he? Mijn paard is vorig jaar ingeslapen en die heeft ook een nacht buiten onder een zeil gelegen. Ik ben niet wezen kijken toen ze werd opgehaald, maar Rentac, het bedrijf dat dat regelt, had gezorgd voor een grote happer zodat ze niet met haar benen en hoofd eruit zou hangen maar er gewoon in zou liggen, en ze legden haar in de wagen, hebben haar niet laten vallen. Dat vond ik een erg fijn gevoel hoor!

Vorig jaar zou er een tinkerveulentje naar mij toe komen, helaas is die ook ingeslapen omdat ze haar heup had gebroken. Ze heeft toen ook eerst 2 weken op stal gestaan omdat de veearts zei dat ze ook niet vervoerd kon worden. Vond het een vaag verhaal toen maar het gebeurd dus wel.


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Blue_flower, fleurtjeuh, nick_en_ik, SunnyHorse, TamaraFloor, Vagabondo, Vickym98, Whizz, xRaisin, Zinzi_jewel en 90 bezoekers