ijzers af (3 weken) >> blijft gevoelig....

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
YvonneS
Berichten: 3303
Geregistreerd: 28-04-03

ijzers af (3 weken) >> blijft gevoelig....

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 23-09-04 22:04

op harde bodem dan.

3 september zijn de ijzers eronder weggegaan en de 1e week had ie 3 dikke benen en liep ie enorm op eieren. Nu sinds een week kan ik thuis weer goed rijden en loopt ie als een trein. zaterdag wedstrijd gereden en toen was ie toch af en toe nog iets onregelmatig (stond ook op me coupon) Voor die wedstrijd heb ik thuis ingereden, doordat die inrijbak altijd enorm hard is en het toch een thuiswedstrijd was.

Gister had ik priveles in diezelfde manege als de wedstrijd en hij liep goed, niet onregelmatig, alleen soms iets terughoudend. Vanavond weer les op een andere manege (rijvereniging) en hij liep echt weer onregelmatig op links Verdrietig (terwijl dat been juist als enige mooi dun was gebleven Verward )

Wat moet ik nu doen>?? De benen zijn niet dik of warm, zitten geen wondjes oid aan.

Morgen bel ik iig de hoefsmid weer ff en denk dan toch dat ik er weer een ijzer onder laat slaan.

Maar is het wel normaal dat dat zo lang duurt allemaal???

Hoop dat jullie me kunnen helpen...


Scum

Berichten: 33098
Geregistreerd: 11-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-04 09:09

Ik heb ook een paard wat hier last van heeft. Zodra ze op het harde beton komt begint ze te lopen alsof ze op spijkers loopt. Dit duurt meestal een weekje of 2-3 en dan is ze eraan gewend. Op ijzers loopt ze stukken beter. Als ik jou was zou ik er gewoon weer ijzers onder laten zetten en het probleem ook met de hoefsmid overleggen.

YvonneS
Berichten: 3303
Geregistreerd: 28-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 24-09-04 09:13

Ik heb de hoefsmid net gebeld en die vond het ook wel erg lang duren. Nu kan ie alleen pas 5 oktober om er weer ijzers onder te slaan! Boos!

Arabesk

Berichten: 28675
Geregistreerd: 19-03-04
Woonplaats: Aan de dijk tussen Hoorn en Enkhuizen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-04 09:53

De zool is gevoelig en dun geworden. Die wordt uiteindelijk weer dikker, zodat je paardje weer goed loopt alleen het duurt ff. Als je het rustig opbouwt kan ie zonder ijzers.

Ireen_
Berichten: 8251
Geregistreerd: 13-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-04 09:56

Bij mijn pony ging het ook niet goed, ze staat al jaren op ijzers eigenlijk, maar we wilden het toch proberen om haar zonder ijzers te gaan zetten omdat ze best wel slechte hoeven heeft. de hoefsmid is van mening dat een paard het beste zonder ijzers kan staan, en sommige paarden met slechte voeten (kwaliteit) knappen er juist erg van op. in het begin liep ze alleen op steentjes gevoelig, maar later liep ze ook gewoon op het harde echt op eieren. na 2 maanden zijn de ijzers er maar weer onder gegaan want het ging gewoon niet!

Morrie

Berichten: 22308
Geregistreerd: 08-07-03
Woonplaats: 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-04 10:07

geduld, wat jantine2 al zegt, de zool moet dikker worden en de hoef moet "genezen" dat kan een aantal weken duren.
Bij mijn paard zijn de ijzers er in mei af gegaan en op onrgelmatige keitjes loopt ie nog gevoelig.

Het duurt een jaar voor de hoef weer volledig "genezen" is.

Ik wist dat van tevoren en heb daar geen problemen mee, ik rijd maar 1 of 2 x per week en als de hoeven te kort dreigen te worden, dan rijd ik toch gewoon een paar weken niet, dit alles in het belang van mijn paard!

Ik ben een half jaar voordat de ijzers er onderuit gingen begonnen met biotine voeren (lange termijnplanning heet dat geloof ik) en dat bevordert de hoefgroei wel!

YvonneS
Berichten: 3303
Geregistreerd: 28-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 24-09-04 10:14

Ik had idd ook altijd biotine gevoerd en zijn hoeven waren echt beter dan vorig zomer! Alleen heb ik het nu al een half jaar niet meer gevoerd en ben er net pas weer mee begonnen, dus dat duurt idd wel weer een half jaar nu.
Een week of wat niet rijden is voor mij geen optie aangezien ik veel wedstrijden rijd. Zomers staat ie eigenlijk alleen maar op ijzers en dit moet ook wel, want zonder ijzers met proppen gaat ie heel voorzichtig lopen.

Snap ik alleen niet waarom de hoefsmid ook toegeeft dat het nu wel erg lang gaat duren....

Morrie

Berichten: 22308
Geregistreerd: 08-07-03
Woonplaats: 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-04 10:18

het duurt gewoon zo lang het duren moet, alleen door jouw ambities (wedstrijden rijden) duurt het jou te lang, zo simpel is het!

Met hoefschoenen mag je zeker geen wedstrijden rijden?
Die heb ik erbij voor als mijn paard voor de wagen gaat, onder het zadel kan ie inmiddels gemakkelijk zonder ijzers, maar dan blijf ik zoveel mogelijk in de berm.

Bij mij op stal komt er een smid die vindt dat ieder paard op ijzers moet lopen, hij heeft mij ook al diverse malen voor dierenbeul uitgemaakt omdat ik dat arme paardje met pijn laat lopen, die man denkt gewoon dat een paard op ijzers hoort te lopen, Hij zegt dan: jij loopt toch ook niet op blote voeten??? Als ik dan zegt dat hij appelen met peren vergelijkt, wordt ie razend, dus ik ontloop hem maar tegenwoordig

YvonneS
Berichten: 3303
Geregistreerd: 28-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 24-09-04 10:21

Ja ik weet het, vorig jaar om deze tijd had ik 2 maanden een wedstrijdpauze (aug en sept) en toen heb ik m gewoon 2 weken laten staan. Nu heb ik er al 1 wedstrijd voor af moeten melden en dat vind ik gewoon zonde. Hoefschoenen vind ik niks, veel te veel geld voor die dingen en ik gebruik te toch niet...

En ja geduld is een schone zaak, maar ben er niet zo goed in Bloos

Morrie

Berichten: 22308
Geregistreerd: 08-07-03
Woonplaats: 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-04 10:30

Citaat:
En ja geduld is een schone zaak, maar ben er niet zo goed in


nee dat blijkt Haha!


je je kan je er dan maar beter niet teveel in verdiepen, want als je bv. ontdekt wat ijzers doen met het hoefmechanisme van je paard en zo zijn er nog wel wat dingetjes, dan ga ga je misschien bedenken, dus vooral niet kijken op www.paardnatuurlijk.nl Cool

AnjaKos

Berichten: 2426
Geregistreerd: 09-07-03
Woonplaats: Huizen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-04 10:50

Miro loopt op losse steentje na een jaar zonder ijzers nog steeds gevoelig (maar ja ga zelf maar eens op je blote voeten over grind lopen Scheve mond ) Daarom ben ik ook zo blij met de uitvinding van hoefschoenen OK dan!

**Look where all this talking got us baby!!**

Antheman

Berichten: 11830
Geregistreerd: 08-02-04
Woonplaats: bij de plas

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-04 12:24

3 weken vind ik kort!

Mijn pony deed er een jaar over voordat hij normaal over straat kon zonder ijzers. Overweeg ee nhoefschoen voordat je er weer een ijzers onder laat zetten. Of lekker een maand rust oid.

Morrie

Berichten: 22308
Geregistreerd: 08-07-03
Woonplaats: 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-04 12:34

Citaat:
Of lekker een maand rust oid.


dat kan niet, ze moet wedstrijden rijden Cool

ik denk dat mensen die ervan overtuigd zijn dat ijzers niet goed voor een paard zijn anders denken dan mensen die prestatiegericht en wedstrijd-minded zijn.

Scheve mond

Antheman

Berichten: 11830
Geregistreerd: 08-02-04
Woonplaats: bij de plas

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-04 12:40

Hallo daar, ze MOET wedstrijden rijden? Van wie? paardenbelang voorop hoor. Bij pijn dus niet rijden lijkt me.

Morrie

Berichten: 22308
Geregistreerd: 08-07-03
Woonplaats: 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-04 12:42

lees maar de berichten hierboven..... van mij moet ze niets, integendeel.....

mijn paard doet al maanden bijna niets om zijn hoeven te sparen, bij mij gaat het belang van het paard altijd boven mijn eigen belang en pleziertjes

YvonneS
Berichten: 3303
Geregistreerd: 28-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 24-09-04 12:48

Antheman schreef:
Hallo daar, ze MOET wedstrijden rijden? Van wie? paardenbelang voorop hoor. Bij pijn dus niet rijden lijkt me.


Denk jij dat ik met een kreupel paard wedstrijden ga rijden??? Niet dus!! Ben je gek! Ik wil dus graag wedstrijden gaan rijden zonder dat ie kreupel is en daarom laat ik dus de hoefsmid weer komen om er weer een ijzer onder te zetten! Hij blijft gewoon nu heel lang gevoelig lopen in een harde bak. Bij mij thuis in de bak en op 1 manege loopt ie prima, maar op de manege waar we rijvereniging hebben (= dus hele harde bak) loopt ie onregelmatig en zeer gevoelig. Dit wil ik voorkomen en daarom kont de smid weer langs.

Hij vond 3 weken ook wel erg lang. Vooral omdat ie alleen maar het zomerseizoen op ijzers staat, en swinters altijd zonder.

AnjaKos

Berichten: 2426
Geregistreerd: 09-07-03
Woonplaats: Huizen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-04 12:58

YvonneS schreef:
Hoefschoenen vind ik niks, veel te veel geld voor die dingen en ik gebruik te toch niet...


Hoefschoenen zijn goedkoper dan ijzers hoor, €220,- per 4 en ze gaan als je weinig op de weg rijdt jaren mee Ik kan een jaar met een paar zolen doen aangezien ik elke dag minimaal een half uur op de weg rijdt, en zeker met dit weer ook draaf/galopeer Lachen Verzolen kost €65,- rondom en voor een paar ijzers betaal je ook €65,- alleen gaan die maar 6 weken mee Knipoog Ik moest elke 4 weken nieuwe ijzers maar nu laat ik Miro 1x in de 3 maanden even bekappen....scheelt dus boel Geld, geld! Haha!

**Look where all this talking got us baby!!**

Horse_

Berichten: 10284
Geregistreerd: 26-11-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-04 13:08

Bij mijn paard zijn de voorijzers (ze had alleen voor) er 3 weken geleden onder uit gehaald vanwege boxrust. Ze loopt helemaal goed zonder je hoord dat de hoeven hard zijn als ze loopt. Wel komen er als ik meer op het harde ga stappen kleine stukjes af maar denk dat ik gewoon zoveel mogelijk op het zachte ga lopen dan kan ze zonder vind ik toch het fijnst.

Dat verhaal op paard natuurlijk is zeker interressant om te lezen.

Ireen_
Berichten: 8251
Geregistreerd: 13-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-04 14:30

toch zijn er paarden die echt niet zonder ijzers "kunnen".. ik zou veel liever mijn pony zonder ijzers hebben lopen, omdat dat beter is voor haar voeten (en het scheelt nog geld ook). Mijn hoefsmid is ook zeker geen voorstander van ijzers als het paard zonder kan..
we hebben het ruim 2 maanden geprobeerd (in die periode heeft ze alleen maar op het land gestaan), maar op een gegeven moment kon ze echt niet meer lopen op het harde..
ze liep alsof ze zwaar bevangen was, is dat dan nog in het belang van het paard? lijkt me niet! ik kon haar niet langer zo laten lopen.

toen ze er weer ijzertjes onder had liep ze weer prima.. jammer, maar we hebben het geprobeerd. volgens de hoefsmid kunnen bijna alle paarden zonder ijzers lopen, die gevoelige periode hoort er bij.. maar er zitten uitzonderingen tussen.

3 weken vind ik alleen wel wat kort om het al op te geven.

von12
Berichten: 53
Geregistreerd: 13-02-03
Woonplaats: belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-04 20:29

Ireentjuh schreef:
we hebben het ruim 2 maanden geprobeerd

3 weken vind ik alleen wel wat kort om het al op te geven.


2 maanden vind ik ook erg kort.

Ireen_
Berichten: 8251
Geregistreerd: 13-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-04 21:20

von12 schreef:
2 maanden vind ik ook erg kort.


lang genoeg om te zien dat het de verkeerde kant op ging bij Evita, ze ging namelijk steeds meer achteruit. ze wou niet meer lopen op een harde ondergrond en het was duidelijk te zien dat het haar pijn deed, ik dacht op een gegeven moment echt dat ze hoefbevangen was.. zo laat je je paard niet staan
als het alleen gevoeligheid was op grind bijvoorbeeld had ik nog wel even doorgezet natuurlijk.

Horse_

Berichten: 10284
Geregistreerd: 26-11-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-04 21:29

Ik had het ook bij mijn oude paard dat zonder ijzers niet wou lukken. Had ze er zomers vanaf gehaald toen hij 29 was maar hij liep meteen stokkreupel en de brokken vlogen er vanaf. Zelfs als hij alleen op het weiland liep en alleen het stukje naar de stal moest lopen een paar meter. Deed er alles aan (voete nat maken, regelmatig bekappen, in het zand lopen etc.) maar hoefschoenen kopen alleen voor op het land en ze dan de hele dag om laten houden nee dat kan ook niet. Dus voorijzers er maar weer onder.
Mijn nieuwe paard is jonger en die zie ik al heel anders lopen zonder ijzers. Je hoort haar ook echt lopen zo hard zijn haar hoeven meteen al toen de ijzers eraf gingen. Ook liep ik meteen over grind geen probleem. Denk inderdaad dat niet bij ieder paard met blote voeten kan. Hoefschoenen doe je denk ik alleen om met rijden of lopen over een harde ondergrond.

Arabesk

Berichten: 28675
Geregistreerd: 19-03-04
Woonplaats: Aan de dijk tussen Hoorn en Enkhuizen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-04 09:49

smurf schreef:
Bij mij op stal komt er een smid die vindt dat ieder paard op ijzers moet lopen, hij heeft mij ook al diverse malen voor dierenbeul uitgemaakt omdat ik dat arme paardje met pijn laat lopen, die man denkt gewoon dat een paard op ijzers hoort te lopen, Hij zegt dan: jij loopt toch ook niet op blote voeten??? Als ik dan zegt dat hij appelen met peren vergelijkt, wordt ie razend, dus ik ontloop hem maar tegenwoordig


Ja en honden en katten dan? Moeten die ook maar ijzers onder dan. Kromme vergelijking van de smid hoor Knipoog .


Morrie

Berichten: 22308
Geregistreerd: 08-07-03
Woonplaats: 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-04 09:55

hij heeft nog wel meer argumenten hoor:

ze slaan al duizenden jaren ijzers onder paardenvoeten, dus is het goed en normaal en hij vindt mij een geitenwollensokkenwijf omdat ik vind van niet en hoefschoenen heb, dat is modern en kan niet goed zijn.

En zo heb ik een poosje ruzie met hem staan maken, gelukkig denkt mijn eigen smid er anders over......

Arabesk

Berichten: 28675
Geregistreerd: 19-03-04
Woonplaats: Aan de dijk tussen Hoorn en Enkhuizen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-04 16:14

smurf schreef:
hij heeft nog wel meer argumenten hoor:

ze slaan al duizenden jaren ijzers onder paardenvoeten, dus is het goed en normaal en hij vindt mij een geitenwollensokkenwijf omdat ik vind van niet en hoefschoenen heb, dat is modern en kan niet goed zijn.

En zo heb ik een poosje ruzie met hem staan maken, gelukkig denkt mijn eigen smid er anders over......

Duizenden jaren?? Denk je dat zoiets kostbaars als ijzer in de middeleeuwen/ romeinse tijd/andere tijden gebruikt werd voor gewone paarden??? Nu hebben we ijzerwinmaatschappijen, maar toen was ijzer best schaars en bovendien zeer kostbaar!!
Kortom ijzers zijn dus eigenlijk moderner dan 'bloot'. Er zijn zelfs resten gevonden van paardensandalen!!! Leer was wel voorhanden en goedkoper. Dus wat is nou ouderwets!! Haha!
woehoehahahahahah!!!


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: __Amber__, BeFunny, Fly_high, IASCrawler, kvika, lina1998, Muppett, Pytje, Saaams, Yinka en 63 bezoekers