Zou scherper spoortje helpen?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
PinoLover
Berichten: 572
Geregistreerd: 11-04-02
Woonplaats: Heinkenszand

Zou scherper spoortje helpen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 11-04-02 14:34

Ik heb een 6 jarige zeer eigenwijze fjord, die als k hem in een een groep rij alles aan mekaar crosst, maar als k dan wedstrijd heb en k moet mn proef rijden dan is hij ineens heel sloom. Ik rij hem nu altijd met een klein knopspoortje, met losrijden voor mn proef loopt hij dan gewoon lekker maar als k dan mn proef moet rijden en ik ben alleen in de bak is hij helemaal niet meer voorwaarts op mn benen en al dus nu zat ik er aan te denken om alleen als ik wedstrijd heb een scherper spoortje er op te zetten, want met zweep is hij niet te rijden want daar heeft hij angst voor en word het 1 brok spanning waar niet op te rijden is. Maar ik weet niet of het werkt als k hem dan met een scherper spoortje ga rijden.
Iemand ideeen of misschien tips om dit op te lossen? Alles is welkom!
Groetjes Corine en een hoefje van Pino de zeer eigenwijze fjord Knipoog *LOL*

Pino, de super Fjord!


Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-02 14:42

Ik weet niet of het zal helpen. Veel paarden lopen in een proef minder voorwaarts dan ze normaliter doen. Doet mijn paard ook. En dat is een stukje spanning. Je kunt het proberen, maar je moet oppassen dat je hem door hem strenger aan te pakken niet over de kling jaagt.
Iones heeft precies hetzelfde probleem. En als ik dan naar een middendraf toe wil die thuis probleemloos verloopt, springt hij in de proef aan in galop, terwijl ik helemaal geen galophulpen geef. Omdat hij nerveus is.

De hond is de betere mens

PinoLover
Berichten: 572
Geregistreerd: 11-04-02
Woonplaats: Heinkenszand

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 11-04-02 14:46

Ja klopt dat de meeste paarden minder voorwaarts zijn in een proef dan thuis maar dan wanneer je ze thuis rijd, maar die van mij word gewoon echt zeer sloom of loopt helemaal niet meer (heb ik ook al een paar keer gehad) Verward
Het is en blijft een fjord Knipoog

Pino, de super Fjord!

germie

Berichten: 25888
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-02 14:53

mm, daar heb ik niet direct een antwoord op, het paard waar ik op rij wordt juist sneller en feller in een proef.
Misschien zodra je de ring inkomt, wat altijd mag voordat je start een paar extra overgangen maken.

joycje

Berichten: 907
Geregistreerd: 06-10-01
Woonplaats: arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-02 18:17

hoi

kan het niet liggen aan dat je met een proef in je eentje in de bak rijdt. want dan kan je proberen of je vaker alleen in de bak kan rijden.
zodat ie daar aan gewent raakt

veel succes groetjes joycje

kijk op www.pensionstaldevink.nl... je zult de baas maar zijn Knipoog

PinoLover
Berichten: 572
Geregistreerd: 11-04-02
Woonplaats: Heinkenszand

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 11-04-02 18:19

Nee lijkt me niet dat het daar aan ligt aan het alleen rijden, want ik rij hem thuis ook bijna altijd alleen in de bak, dus lijkt me stug dat het daar aan ligt.
Groetjes Corine

Pino, de super Fjord!

fabienne

Berichten: 4818
Geregistreerd: 14-07-01
Woonplaats: Wijchen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-02 22:26

Er is maar 1 manier om erachter te komen Pino! Volgende keer als je wedstrijd hebt proberen! Bij sommige paarden kan het helpen.

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-02 08:54

En vaker starten schijnt ook te helpen. Dan went het paard aan de omstandigheden. En het is uiteindelijk toch een kwestie van gewenning.

De hond is de betere mens

Manon

Berichten: 5495
Geregistreerd: 25-06-01
Woonplaats: IJsselstein

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-02 18:08

Ik zou proberen de angst voor de zweep weg te halen en dan met zweep rijden. Het vergt wel wat oefening, maar de meeste zijn dan gelijk een stuk vlotter.

Een scherper spoortje zal in het begin wel helpen, maar op den duur ook niet meer dan moet je nog iets scherpers opzoeken. Dat lijkt mij ook niet echt de oplossing.


ElCid

Berichten: 9199
Geregistreerd: 28-01-02
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-02 12:14

Sporen zijn niet om je paard sneller te laten lopen , dus is een scherpere spoor onzin.
Wedstrijdervaring en veel trainen is het enige wat je kan doen, dus veel geduld hebben

Loolapelooza

Berichten: 5911
Geregistreerd: 31-12-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-02 13:22

Manon schreef:
Een scherper spoortje zal in het begin wel helpen, maar op den duur ook niet meer dan moet je nog iets scherpers opzoeken. Dat lijkt mij ook niet echt de oplossing.


das ongelofelijke onzin, als je verantwoord met een spoor rijdt hoef je heus niet iedere keer op zoek te gaan naar iets scherpers,je hebt toch ook niet iedere week een andere sterkere kuit nodig als je niet met sporen rijdt?
Klinklare onzin dus.

Een spoor dient om je paard terecht te wijzen of attent te maken op de oefening waar hij met bezig is, daar hoort goed voorwaarts lopen ook bij.
Een lange spoor hoeft niet meteen scherp te zijn in gebruik, je kunt ze even zacht gebruiken als een korte en als het nodig is (als hij/zij niet reageerd op de beenhulpen die je eerder gaf)ze der even scherper in zetten wat met een korte niet zo scherp als met een lange gaat.
Normaal rijdt je met de kuit,dat weet iedereen, en de spoor ligt achter je hiel dwz als je je been goed houdt de spoor niet aan het paard komt omdat de teen recht naar voor wijst.(je been ligt dus evenwijdig met het paardenlichaam)
Reageerd je paard niet op de kuit dan draai je je voet lichtjes en vermeerder je je kuitdruk, de spoor prikt dus in het paard en hopelijk reageerd hij/zij.Doet ie dat niet draai je je voet ietsje verder en vermeerder je de kuitdruk nog totdat het paard wél reageerd.
Een spoor gebruik je dus niet constant, je zult ook niet iedere week op zoek moeten gaan naar een nog scherper en langer exemplaar, dat doet niemand (toch niet degeen die weten hoe het te gebruiken).
gebruik je spoor een enkele keer, als hij terug voorwaarts is rijdt je weer met je kuit, voel je z'n snelheid weer verminderen drijf je hem weer naar voor (eerst kuit dan spoor, je moet het paard de kans geven om op de kuit te reageren)

het kan er misschien ook aan liggen dat je paardje op wedstrijd volledig gestressd is.Sommige paarden worden hier net heel heet van andere krimpen in elkaar en zijn niet meer vooruit te branden.

Je kunt echter wel eens met een langere scherpere spoor rijden,zolang je weet hoe hem te gebruiken zul je echt niet iedere keer iets scherper nodig hebben en dus ook je pony niet verpesten maar enkel maar verbeteren (als je het goed doet tenminste).Doe dit anders onder toezicht van je instructrice dat je niet (onbewust) constant met je lange spoor in z'n zij zit te prikken zoiets irriteert hem mateloos en hij moet op je kuit leren lopen, niet op je spoor.

Ik heb ook een pony die tegen het been was (zij was wel voorwaarts maar ging tegen m'n been hangen in alles wat ik aan haar vroeg),ik reed haar eerst ook altijd met een kort knopspoortje maar daar kun je niets mee vertellen als ze echt zwaar tegen het been of niet voorwaarts te branden zijn toen moest ik van m'n instructrice met wieltjes rijden.Ik moet zeggen dat vond ik in het begin zielig,maar het was een wereld van verschil.Na een tijdje ben ik weer overgestapt op gewone (wel lange sporen) en ze loopt als "nieuw".Ondanks de spoor nu toch wel wat zachter is,en ik hem ook zacht gebruik tenzij nodig, reageerd ze der veel beter op en heb ik ze dus haast nooit nodig omdat ze veel respect heeft gekregen voor m'n benen (na de "bestraffingen" van wieltjes).Ze loopt dus op eigen benen en dat moet je aan de jouwe ook leren, dat hij leert om voorwaarts te gaan.
Maar houdt in je achterhoofd dat het best stress kan zijn en rijdt hem dus meer op andere vreemde locaties, oefening baart kunst!


het volgende hier stond overigens een keer in bit, het is heel vergelijkbaar met wat er met jou paardje aan de hand is

Vraag:
Zodra mijn paard op wedstrijd de ring in komt, en ik niet met een zweep rijd, is hij niet meer voorwaarts.

Antwoord:
Het lijkt erop dat uw paard niet voor het been is, maar voor de stok. Om het paard ook in de ring goed te laten lopen moet het goed voor het been zijn zonder zweep. Tijdens de training moet u dan ook zo min mogelijk met zweep rijden (het liefst helemaal weg laten) en veel meer op het been concentreren, dus veel overgangen, de hulpen bewuster geven en eventueel met scherpere sporen rijden. Alleen de zweep erbij pakken als het echt nodig is. Daarnaast kunt u proberen het losrijden wat te verkorten en met een frisser paard in de ring te komen, om zo van de frisheid van het paard gebruik te maken. (Wim Bonhof, instructeur en bedrijfsleider van het Federatiecentrum Ermelo)



Succes ermee

Piaffe
Berichten: 4442
Geregistreerd: 06-12-01
Woonplaats: fryslân

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-02 15:55

Je pony is waarschijnlijk niet genoeg aan het been. Je zegt dat hij anders de hele bak bij elkaar crosst, maar dat betekent niet dat hij goed voor het been is. Een heel vlug en voorwaarts paard is niet altijd goed voor het been. Ze zijn goed voor het been op het moment dat ze vertrekken wanneer jij je been aan legt, en een kuithulp geeft. Dus daar begint het mee.

ik had eerst een haflinger die dat ook had. Voor de proef zuchtte hij eens diep, en kwam (voor mijn gevoel) amper meer vooruit. Door hem (op het moment van bak verkennen) goed te prikkelen en voor het been te zetten, moet het in de proef ook beter gaan. Ik reed van te voren allemaal korte overgangen, middendraf --> stap --> galop etc. Allemaal korte overgangen werken het beste.

Concorde

Berichten: 6692
Geregistreerd: 14-08-01
Woonplaats: Klein dorpje in Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-02 18:30

he! dat komt me bekent voor!
Had ik met Loekie ook, de eerste wedstrijd. de 2e x heb ik idd ietsie scherpere spoortjes om gedaan, en warempel, nu had meneer wel zin.
Loekie werd normaal door mij met kleine knopspoortjes gereden, door zn vaste ruiter met 2cm knopspoortjes, en op mn 2e concours had ik rechte om van 1,5 cm. Enne, ik kan er wel mee rijden hoor... Loekie wist gewoon dat ie me toen niet zoveel meer kon maken.


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 14 bezoekers