waar staan jullie paarden op? stro, koolzaadstro of anders?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
rina

Berichten: 10147
Geregistreerd: 23-03-02
Woonplaats: Drenthe

waar staan jullie paarden op? stro, koolzaadstro of anders?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-04-02 21:17

omdat ik op zoek ben naar iets anders in de stal dan stro, ik heb namelijk geen paard op stal maar een varken Lips are sealed
of misschien studeert ze ervoor, in ieder geval als ze nu voor haar examen zou moeten slaagt ze met een tien met griffel. Frusty Frusty

moe wordt je ervan. ze stond op gewoon stro, en dan kun je na twee dagen de hele stal gewoon helemaal leeg halen, alles nat en smerig. en dat terwijl ik elke dag de stal opruim, en de drollen eruit haal.
ben nu sinds een week bezig met koolzaadstro, maar dit is het eigenlijk nog net niet je van het. het is al een stuk beter hoor, daar niet van maar........


iemand opties voor iets anders Verward Verward Verward

chantal1

Berichten: 5310
Geregistreerd: 14-11-01
Woonplaats: zeeuws-vlaanderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-02 21:41

Bij mij staan ze op: stro, koolzaadstro, vlasleem en in de trailer op zaagsel.

Lennon

Berichten: 4342
Geregistreerd: 01-09-01
Woonplaats: Belgisch Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-02 21:44

Lennon staat op schavelingen (zaagsel)... en ik vind persoonlijk dat dit properder toont dan stro, toen hij nog op stro stond had ik altijd de indruk dat het vuiler leek...

Chantal

Berichten: 4910
Geregistreerd: 01-09-01
Woonplaats: Harderwijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-02 21:48

STRO Haha!

Mayo

Berichten: 16796
Geregistreerd: 17-01-01
Woonplaats: De Meern

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-02 23:09

Kasmier staat op gewoon houtkrulzaagsel, werkt prima en is ook makkelijk schoon te houden. Riek erin, omdraaien, plakaten scheppen, even opschudden, wat nieuw zaagsel erbij en klaar is knollie Haha!

Dyonne
Moderator Informatief en Markt
May the horse be with you!

Berichten: 30609
Geregistreerd: 10-03-02
Woonplaats: Nijkerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-02 06:42

Mijn pony's staan beiden op stro. Ik haal elke dag de natte plekken en de mest eruit, want dan blijft de stal schoon. Ik heb hem dan ook snel uitgemest zonder er veel uit te halen.

Belker

Berichten: 15298
Geregistreerd: 28-05-01
Woonplaats: Veluwezoom

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-02 08:09

Equilin zaasgel. Goede laag in de boks en je hebt dan vrij weinig werk. Vaak nieuw zaasgel met oud zaagsel mengen om oopeten te voorkomen. Daarnaast 2 plakken stro (hoeft niet dagelijks) en voldoende hooi voor de knabbel.
Er zijn betere zaagselsoorten maar it is wat wij op stal krijgen. Af en toe meeng ik normaal zaagsel erdoorheen om wat meer lucht in de bodem te krijgen.

Imker

Berichten: 17539
Geregistreerd: 30-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-02 08:31

Stro en in de trailer op Ecolit. Eerst heeft hij ook op stal op Ecolit gestaan, maar hij liet duidelijk merken dat hij niets meer te knabbelen had, dus heb ik hem uiteindelijk maar op stro gezet. Geen problemen, behalve dat hij er in het begin een troepje van maakte. Gewoon iedere dag drollen weghalen, maar de rest laten liggen. ("vuile" onderlaag met bovenop schoon stro)

Dees

Berichten: 18907
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-02 09:46

Die van mij staan op vlasstrooisel, en het bevalt me top. Voor mij niet iets anders weer. Goedkoper en milieu-vriendelijke dan zaagsel, makkelijker in gebruik dan stro. Meer weten, pb me....

apenstaartje

Berichten: 709
Geregistreerd: 24-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-02 09:48

Hoi Ik heb ook zo'n viespeuk althans toen hij op stro stond. Hij kreeg gewoon standaard een flinke plak extra anders kon hij niet tot de volgende mestbeurt redden (2 x per week en dan tussendoor nog opstrooien).

Vanwege overmatig knabbelen aan het stro en dus koliek hebben we hem nu op Allspan houtkrullen gezet en ik moet zeggen hij mest en plast bijna altijd op dezelfde plaats. Nog nooit zo'n schoon paard gehad.

Pink_Horizon

Berichten: 19828
Geregistreerd: 11-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-02 10:03

Pinky staat op zaagsel. Ik vind inderdaad ook dat dit altijd schoner oogt dan stro. netter ook.
Bij Pinky heb ik het niet gedaan voor de mooiigheid maar omdat hij het stro lekker oppeet Lips are sealed

Liselot

Berichten: 32189
Geregistreerd: 18-06-01
Woonplaats: Almelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-02 11:18

meron staat op zaagsel.
ik haal elke dag de drollen eruit en trek hem recht dan weer een beetje schoon erover.
dan 2 tot 3 keer in de week natteplekken eruit en weer schoon er over.
mijn stalletje ziet er altijd erg netjes uit en dan te bedenken dat meron ook wel een varkentje is

groetjes liselot

Tanja

Berichten: 21539
Geregistreerd: 14-04-01
Woonplaats: Mantinge

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-02 12:05

Hmm, ik heb Kevin en Mambo altijd op stro gehad en iedere dag de drollen en natte plekken eruit halen en op de 2e dag de stal helemaal leeg is voor mij heel normaal hoor, zo heb ik het bij al mijn paarden gedaan en dat was ook nodig want op dag 2 is alles gewoon drijfnat!
Sinds de allergische reactie van Mambo heb ik ze dus op houtmot staan, is wel wat duurder maar ik heb het idee dat ik er veel langer mee doe en dat maakt het dan weer goedkoper.
Ik begin met een lege stal, daar gaan 3 balen mot is (let op, deze stal is 8 meter lang en in 2e gedeelt voor 2 paarden, dus bij mij is alles dubbel) dan hebben ze een mega dikke vloerbedekking.
Iedere dag de drollen er netjes uithalen en het natte eruit halen, het gedeelte wat een beetje nat is meng je gewoon weer met de droge zijkanten en je hebt weer een mooie schone droge stal.
Op woensdag en Zaterdag gaat er 1 schone baal bij en op deze manier doe ik er ruim 3 weken mee,( wel 2x per week een nieuwe baal erbij) voor mij is dit de beste oplossing.
In deze stal staan dus ook 2 "varkens" 2 schimmels dus, die eigenlijk altijd vol met mest plekken zitten, sinds ze op mot staan zijn ze gewoon wit, zoals ze horen te zijn!! Toen ze nog op stro stonden had ik echt veel problemen met de vloerbedekking omdat de stal altijd mega nat was en ik altijd extra sto nodig had (en dat krijg je bij ons op stal niet)
O ja, het merk houtmot waar mijn varkentjes op staan is Edelspan.

Groetjes, Tanja.

Nijntje

Berichten: 186
Geregistreerd: 06-10-01
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-02 13:28

Die van mij staat gewoon op stro.. hij heeft een tijdje op zaagsel gestaan.. maar hij maakt zich gelukkig niet zo vies... Zaagsel hoef je inderdaad minder aan te doen.. maar het is ook weer een stukje duurder.......

Nanouk

Berichten: 1004
Geregistreerd: 20-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-02 16:06

Ze stonden op zaagsel en nu zijn we sinds afgelopen zaterdag (i.v.m. onze nieuwe stal) overgegaan op biobase. Volgens de fabrikant moet je 1/2 tot een hele baal per week opstrooien. Tot en met vanochtend er nog niets bijgegooid en alleen de drollen eruit gehaald. En ik moet zeggen.. het bevalt tot nu toe uitstekend. Je ruikt helemaal niks en het is een lekker bedje wat warm aanvoelt, en het blijft op zijn plaats liggen. Bij het zaagsel werd alles altijd naar de zijkant toe gelopen maar dit blijft prima liggen.
Het is natuurlijk een korte tijd dat wij het gebruiken en het is daardoor niet helemaal representatief maar misschien zijn er meerdere gebruikers die er iets aan toe kunnen voegen?

germie

Berichten: 25923
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-02 16:09

Wat is biobase nou weer??? Verteert dit ook?? Of mag je het niet op het land uitrijden??/ En wat kost het per baal???
Stro of zaagsel wordt gebruilkt bij de paarden waar ik op rij.

Nanouk

Berichten: 1004
Geregistreerd: 20-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-02 16:15

BIOBASE® strooisel voor de paardenstal wordt door Hempron in provincie Groningen en Emsland geteeld en met behulp van de nieuwste, speciaal ontwikkelde methodes vervaardigd van de houtkern van vezelhennep. Bij de teelt worden geen insecticiden of pesticiden gebruikt. Geavanceerde machines zorgen voor een milieuvriendelijk, natuurzuiver, gelijkmatig product van constante superieure kwaliteit. Het strooisel voor de paardenstal heeft een aantal bijzondere eigenschappen waardoor een uiterst comfortabel stalbed wordt gevormd.

Bijzondere Eigenschappen

In het gebruik is BIOBASE® stofvrij. Dat is niet alleen voor het dier, maar ook voor mensen met luchtwegproblemen zoals astma of hooikoorts een groot voordeel.Dierenartsen bevelen het gebruik van hennepstrooisel vaak aan als een paard of pony hoest of last heeft van een allergie.



Aan BIOBASE® is eucalyptus toegevoegd. Dat maakt het luchtwegverruimend, antiseptisch, bacterie- en parasietendodend. Het is een uitstekend preventief middel, dat paarden bovendien weerhoudt om van het strooisel te eten.



Door de natuurlijke sponswerking neemt BIOBASE® snel veel vocht op. Omdat ook ammoniak wordt geabsorbeerd en gebonden, worden onaangename geuren grotendeels voorkomen. Het hoog vochtabsorberend vermogen zorgt er bovendien voor dat minder insecten in de stal worden aangetrokken.



Met BIOBASE® krijgt u een veerkrachtig, isolerend stalbed. Het strooisel hecht zich niet in de hoeven. Het is voor de paardenhoef een ideale bodem. Hoefsmeden bevestigen dat.



Het verbruik van BIOBASE® is geringer dan dat van andere strooisels. Het kan langer blijven liggen, waardoor uitmesten aanzienlijk wordt verminderd.



Dat houdt ook in dat de mesthoop kleiner wordt en de mestafvoer minder kost. Met dit strooisel wordt in slechts twee tot drie maanden hoogwaardige tuincompost gevormd. BIOBASE® levert een wezenlijke bijdrage aan het beperken van werk.



Doelmatig en gemakkelijk



BIOBASE® wordt met behulp van een speciaal ontwikkelde balenpers geleverd in een handig klein formaat van 16 kg. Er gaan tot 36 balen op een pallet. Ze zijn gemakkelijk te hanteren en vergen naar verhouding weinig opslagruimte. De folieverpakking van polyethyleen is recyclebaar. Door de uitgekiende persing en verpakking wordt het stalonderhoud met BIOBASE® efficiënt en tot een minimum beperkt.



per pallet 36 stuks €.5.79 (ex vracht)

per baal €.5.99


Genoeg informatie? Haha!

germie

Berichten: 25923
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-02 16:19

ja hoor, en nu je het zegt, ik heb er wel eens iets van gehoord, maar geen ervaring mee. Het valt me qua prijs nog mee, als je maar een halve baal per week nodig hebt.....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-02 16:21

Stro, kunnen ze lekker knabbelen en vervelen ze zich ook niet zo snel, Hygienisch en makkelijk

XoNo

Berichten: 21435
Geregistreerd: 28-12-01
Woonplaats: Assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-02 16:43

De mijne staat op modder Haha!

Rhys
Berichten: 6352
Geregistreerd: 19-01-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-02 17:37

De mijne staat op Ecolit, vlasstrooisel. Meer info is te vinden op www.ecobodem.nl

wodan

Berichten: 2343
Geregistreerd: 24-10-01
Woonplaats: Alkmaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-02 17:47

in de winter staan ze bij ons op stro , zaagsel en koolzaadstro. Die van mij staat op koolzaadstro en dit bevalt me echt super. Je kunt makkelijk alle drollen vinden en je mengt en 'zaagsel' door elkaar en je stal is schoon dus natte plekken ong. 2 keer per week verwijderen de rest laten liggen. En elke week een halve baal erin is zat.
Met stro schep je nogal vaak schoon stro mee en het ziet er ook veel vieser uit.
succes in je keuze.

Chatelaine

Berichten: 9151
Geregistreerd: 27-01-02
Woonplaats: Geboren in Dordt,via H.I Ambacht in Lelystad terecht gekomen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-02 17:48

bij ons staan ze op abiose(schrijf ik het goed Verward )

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-02 17:57

Kawa staat op stofvrij zaagsel van beukenhout.
Dit is zeer fijn in gebruik.
Het blijft netjes schoon en met mijn schimmel beesie is dat ook heel prettig Haha!
wel elke dag de natte plekken en de drollen eruit halen, maar dat is zo gepiept.

Bayazo

Berichten: 961
Geregistreerd: 09-03-02
Woonplaats: Emmen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-02 19:21

Hoi,
Die van mij staan allemaal op Hemparade.
Dit bevalt prima en is niet echt arbeidsintensief.
Dus houd ik meer "rijtijd"over.
Groetjes Jacqueline.