Vraagje voor mensen met paard gestald op manege...

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
Suus

Berichten: 1692
Geregistreerd: 13-03-01
Woonplaats: Stein

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 02-05-01 12:45

Ik vraag me even iets af. Ik heb mijn paard gestald op een manege. Op zich bevalt dat prima, daar heb ik zelf voor gekozen. Het is er altijd gezellig druk, veel mensen, iedereen kent elkaar. Cool Je hebt geen omkijken naar voeren en mesten. Dat is voor mij de belangrijkste reden dat ik bij een manege sta. Niet dat ik me daar te veel voor voel, maar je bent zo afhankelijk als je alles zelf doet.

Bij onze manege worden de stallen 1 keer per week helemaal leeggehaald en voorzien van schoon stro. De andere dagen krijgen de paarden schoon stro in de stal, maar de mest wordt er niet uitgehaald. Hoe verder de week vordert, hoe vuiler de stal uiteraard wordt. Waar ik me een beetje aan stoor, is dat de schone plakken stro gewoon in de stal gegooid/gelegd worden, zonder ze uit elkaar te halen. M.a.w. de stal wordt dan niet opgestrooid. De paarden hebben dan bijv. 2 plakken stro voor hun neus liggen en beginnen daar aan te vreten. Vork Als je de plakken helemaal uitelkaar plukt/opstrooid, dan heb je een mooie schone laag stro over de rest heen. De hoeveelheid die ze krijgen is dan ook prima. Maar op deze manier krijgt het paard natuurlijk niet echt een lekker nieuw strobed om op te liggen. Het stro is soms al half opgevreten voordat je het zelf een beetje kunt verdelen. Als je een dag helemaal niet zou kunnen dan ligt het paard later in de week gewoon in z'n mest. De opslagplaats voor stro is altijd afgesloten, je kunt dus niet zelf stro pakken als je dat nodig vindt. Dan moet je al voor de sleutel gaan vragen en dat is niet de bedoeling. Ik vraag me af hoe dat bij jullie gebeurd. Is dit normaal? Nu werk ik in de buurt van de manege. In de middagpauze ga ik ernaartoe en verdeel ik zelf het schone stro in de stal. Maar over 2 maanden werk ik verder weg en kan ik dit niet meer doen. Daar baal ik van. Ik ben niet het type om hier zelf iets van te gaan zeggen. Ik weet dat je dan alleen maar scheve gezichten krijgt of een dom gezicht. Dus dat doen we maar liever niet....

Is dit normaal? Verward

R.I.P. allerliefste Tonkie... 1987-2009


Sjimmy

Berichten: 17797
Geregistreerd: 09-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-01 12:49

Bij ons gaat het hetzelfde alleen wordt het stro wel verdeeld.
Ik denk ook wel dat dat logisch is, waarschijnlijk gemakzucht? Het kost ff wat meer tijd, maar verdelen hoort nou eenmaal. Je hebt van die paarden die het zelf doen, maar als je niet zo'n zelfverzorgende 'knol' hebt... Tja ik zou er toch wat van zeggen. Misschien in de vorm van
"waarom wordt het stro eigenlijk niet verdeeld over de stal?"
gewoon vragen wat de reden is en anders toch maar eens zeggen dat je het liever wel hebt omdat....
Nou succes!
Groetjes Petra

:evaw:

Suus

Berichten: 1692
Geregistreerd: 13-03-01
Woonplaats: Stein

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 02-05-01 12:51

Het is inderdaad gemaktzucht. Ze moeten natuurlijk wel iets van 75 paarden doen, maar ik vind dat het ondanks dat toch fatsoenlijk moet gebeuren. Mijn paard verdeelt het niet zelf maar vreet het gewoon helemaal op. Ondanks dat ze zemelen, wortelen en hooi bijgevoerd krijgt.

Sjimmy

Berichten: 17797
Geregistreerd: 09-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-01 12:55

75 paarden keer 1 minuut extra zijn ze daar dan wel weer ruim een uur extra mee bezig, OK, Maar vraag dan of ze in ieder geval jouw paard doen, da's maar 1 minuut.
Lijkt me logisch dat ze dat doen als je in pension staat!
Succes, het is mijn hobby ook niet om te zeuren of te klagen. Knipoog
Groetjes Petra

:evaw:


Caballo

Berichten: 1160
Geregistreerd: 17-04-01
Woonplaats: Texas, USA

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-01 12:57

Je betaald toch genoeg geld voor die stal, dan mag je op z'n minst toch wel verwachten dat het goed gedaan wordt. En ik denk dat je in je volle recht staat om er wat van te zeggen.
groetjes, Caballo

Suus

Berichten: 1692
Geregistreerd: 13-03-01
Woonplaats: Stein

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 02-05-01 13:00

Ja Caballo, het is natuurlijk mijn recht om er iets van te zeggen, maar op dat gebied zijn ze een beetje vreemd bij ons. Ze zijn altijd erg vriendelijk maar klagen daar houden ze helemaal niet van. En omdat ze helemaal vol zitten met nog een hoop mensen op de wachtlijst is het niet zo dat ze denken van we moeten het allemaal goed doen anders verliezen we klanten...

coco

Berichten: 2140
Geregistreerd: 25-02-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-01 13:20

Bij ons wordt twee keer per week uitgemest(helemaal leeggehaald) en de andere dagen de grote hopen uit de stal gehaald en er nieuw stro overheen gestrooid.
Als we het niet goed vinden zeggen we dat en doen ze het anders.En als we de stal echt vies vinden kunnen we nog een keer extra uitmesten en nieuw stro pakken.

Suus

Berichten: 1692
Geregistreerd: 13-03-01
Woonplaats: Stein

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 02-05-01 13:23

Wij mogen niet eens zelf uitmesten. Als je dat wel doet, dan moet je de mest naar de mesthoop brengen. Je mag het uiteraard niet in de container gooien, wat voorheen wel veel gebeurde. Trouwens, ik geloof wel dat onze manege redelijk goedkoop is met de stalling. Wat betaal jij Coco? Als ik tenminste vragen mag. Bij ons betaal je 450,- per maand en dan krijg je er gratis 2 lessen bij.

coco

Berichten: 2140
Geregistreerd: 25-02-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-01 13:26

Ik weet niet precies wat het kost.Ik zal het wel eens vragen.
Wij mogen in zoveel lessen meerijden als je maar wilt.

Lisette

Berichten: 2676
Geregistreerd: 10-01-01
Woonplaats: Veldhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-01 13:27

Als ik ooit zie wat er bij Barbiano in zijn stal ligt.... super zou ik zo op willen gaan slapen. Vorige week is er bij ons op de manege een vergadering geweest en mensen zijn echt wel superverwend. Er wordt zelfs geklaagd dat als de dekens eraf gehaald worden door de medewerkers ze er 's avonds niet op doen als de mensen een keer niet komen. Ja sorrie hoor maar van 1 nachtje zonder deken gaat je paard niet dood hoor. Hetzelfde met in en uit de wei van de paarden, de stallen worden opengemaakt en de paarden gaan gezamenlijk via een pad langs de weides de wei in. Als ze terug naar stal gaan komen ze ooit nogal hard aangelopen of ze niet apart binnen konden worden gehaald. Ja daaaaag er staan 100 paarden op de manege en wedden dat de paarden die het laatst in de wei overblijven helemaal gek worden. Barbiano krijgt 's ochtens en 's middags mais en 's middags hooi/persgras. Hij eet ook van zijn stro maar toch ligt er altijd genoeg in en lekker verdeeld. Waar wij eerst stonden stond hij op zaagsel en daar werd amper iets aan stallen zuiver maken gedaan. Ja 1 keer in de week soms helemaal leeg en hier is het picobello in orde. Ik kan niet ordelen over hoe het bij jou is maar ik weet wel dat mensen snel gewend/verwend zijn. We betalen 500.00 en zijn heel tevreden.

Suus

Berichten: 1692
Geregistreerd: 13-03-01
Woonplaats: Stein

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 02-05-01 13:27

Dat lessen kan bij ons dus niet. Het is zo druk dat in elke les zo ongeveer wel 10-15 mensen zitten. Vaker nog 15 dan 10. Superdruk. Inhalen is ook een probleem, als je een keer niet kunt. Dan maar vrij rijden.

UrbanL

Berichten: 14584
Geregistreerd: 22-02-01
Woonplaats: Somewhere only I know....

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-01 13:40

Ik denk niet dat het een kwestie is van gemakzucht maar tijdgbrek. Ik sta op een manege waar bijna 200 paarden staan waarvan zeker 100 in pension. Ze lopen daar met 3 mensen die alles moeten doen dus vegen, mesten en voeren.

Nou heeft iedereen zijn eigen wensen die wil meer voer die wil meer stro die wil geen kuilgras die wel om gek van te worden. Je moet begrijpen hoe lastig dat is voor die mensen om aan al die wensen te voldoen. Simpelweg gaat dat niet. Dus we hangen briefjes op de stal wanneer er wat aan de hand is zoals half voer of geen kuil enz.. Dit werkt wel goed.

Nu heb je ook paarden die niet lief zijn op stal (zoals die van mij) ik heb dus liever niet dat ze in zijn stal komen en de boel opstrooien. Stel je voor dat er wat gebeurt. Dus hij krijgt 2 plakken stro en ze lopen verder.

Je kan het verdelen van die plakken stro ook anders bekijken. Ik zie het ook als een soort vermaak voor de paarden. Leys is altijd bezig met zijn stro en verdeelt het zelf een beetje. Je moet denken dat die paarden zeker 21 uur op stal staan dus dit is een mooie bezigheid voor ze. Als je een mooi bedje maakt hebben ze ook weinig te spelen.

Bij ons wordt ook 1x in de week gemest en alleen op zondag krijgen ze geen nieuw stro omdat de jongens dan vrij zijn ze krijgen wel kuilgras en gewoon voer. Ik stro mijn stal weinig tot nooit op en inderdaad hij wordt wel eens behoorlijk vies. En dat went ook welwant als ik hem opstro zoekt hij toch de vieze plekken op alsof hij het leuk vindt *LOL* .

Puf een lang verhaal niet banketstaaf bedoelt maar het is helaas de werkelijkheid en je kan je er bij neerleggen of inderdaad een privestal zoeken waar dat wel gedaan wordt. Ik sta juist op een manege omdat er altijd mensen zijn en ik heb op zich niets te klagen. Aan de andere kant ga eens in hun schoen staan of loop een dagje mee dan weet wat een klotte (sorry) en hoe ondankbaar het kan zijn.

Gr Pris voor mijn manege zie http://www.zilfiashoeve.nl

Leef en Strijd vergeet het einddoel Maak de reis
tem je angst en hou je dromen niet gevangen
adem vrij alles gaat voorbij wat niet geniet dat gaat verloren voor altijd ♥

Leef en strijd - 3JS

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-01 14:01

Je paard mag gewoon netjes in een schone stal staan, daar betaal je voor.

Klagen is altijd moeilijk, want voor je het weet ben je die 'zeur van dat en dat paard'.

Je mag eisen dat je paard er behoorlijk bij staat.

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-01 14:10

voor suus, dat stro uit elkaar halen doen ze vaak expres niet, om dat de paarden zelf te laten doen. DAt is om verveling tegen te gaan.
bij ons op stal wordt trouwens op dezelfde manier uitgemest, op donderdag en verder alleen wat opstrooien.

UrbanL

Berichten: 14584
Geregistreerd: 22-02-01
Woonplaats: Somewhere only I know....

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-01 14:11

Klopt maar de stallen zijn schoon alleen het nieuwe stro wordt niet verdeeld.

Je kan het gaan eisen maar ik denk dat je er niet echt wat mee opschiet. Je wordt inderdaad dan een klaagmust genoemd en dan gaan ze je express vergeten of minder voeren. En reken maar dat dat gebeurt, je kan de staljongens beter goed te vriend houden.

Iedereen weet dat dat het nadeel is van een grote stal. Vroeger toen ZH nog heel klein was deden ze het wel maar nu gaat het gewoon niet meer. Sommige paarden worden door hun eigenaar zo verwend dat ze andere dingen gaan doen uit verveling (luchtzuigen, weven). Dus ik laat leys lekker met zijn stro spelen en dan wordt hij maar vies.

gr Pris

Leef en Strijd vergeet het einddoel Maak de reis
tem je angst en hou je dromen niet gevangen
adem vrij alles gaat voorbij wat niet geniet dat gaat verloren voor altijd ♥

Leef en strijd - 3JS

Suus

Berichten: 1692
Geregistreerd: 13-03-01
Woonplaats: Stein

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 02-05-01 14:51

Voor Prisca, de "staljongens" is bij ons 1 persoon (!) en dat is de manege-eigenaar. Die doet alles zelf door de week. Alleen voor het wekelijks uitmesten op zaterdag komen echte staljongens die dit vroeger voor een zakcentje deden en hier nu hun beroep van hebben gemaakt. Tja, voor 1 persoon is het ook wel veel werk...

UrbanL

Berichten: 14584
Geregistreerd: 22-02-01
Woonplaats: Somewhere only I know....

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-01 15:01

tjeetje doet hij alles alleen ??? Wat een werk.

Als je paard blij in zijn stal staat en zijn voeten zijn goed dan is het toch niet erg ??
Zie het stro niet opstrooien als een soort speel pelzier voor hem.

Gr Pris

Leef en Strijd vergeet het einddoel Maak de reis
tem je angst en hou je dromen niet gevangen
adem vrij alles gaat voorbij wat niet geniet dat gaat verloren voor altijd ♥

Leef en strijd - 3JS

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-01 16:29

Zelf wil ik niet meer terug naar de situatie dat ik meer geld uitgaf aan egyptische zalf dan aan stro???

Dat van die plakken stro, die ken ik wel maar er zijn toch wel wat nadelen aan.
Bij mijn paard wordt het niet zo gedaan, en toch heeft hij zijn huishoudentje. Hij legt zijn stro altijd zus en zo neer en elke avond leg ik het weer anders,hihi.

Thirza

Berichten: 9259
Geregistreerd: 22-02-01
Woonplaats: Nieuwegein

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-01 16:32

kun je niet vragen of ze de stro voor de stal leggen
kun je zelf een beetje mest er uit halen en zelf het stro erin gooien

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-01 16:38

Hee Suus,

Bij ons stallenblok doet Antoinette de stallen dus Harry doet het niet helemaal alleen. (even voor degenen die het niet begrijpen: we staan op dezelfde manege). Bij ons kan je wel zo stro pakken. Ik heb er zelfs een mesje speciaal voor in mijn kistje, kan ik de strotouwtjes dus makkelijk opensnijden. het is niet de bedoeling dat je elke dag bergen met stro in je boks legt maar het wordt wel oogluikend toegelaten dat je soms eens een plakje erbij pakt.
Ik vindt het wel jammer dat ze het niet netjes verdelen want zo is het wel goor maar ik denk dat ze ze dan er echt een dagtaak bij zouden krijgen aangezien ons stro heel stevig geperst is en je het met de hand uitelkaar moet pluizen.
En ik weet hier in de regio geen stal waar het beter geregeld is, aan de pensionstallen hier in de buurt mankeert ook allemaal wel wat.

Nimber

Berichten: 26547
Geregistreerd: 10-01-01
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-01 16:49

das 1 van de redenen waarom ik snel weg was hier op de manege maar 1 keer in de week uitgemest.
Er werd wel dagelijks gestrooit maar ik wou 'm niet eens op stal poetsen omdat alles zo stonk.
Hier waren ze ook zo moeilijk van als jij stro pakt wil de hele manege dat etc.
pffff 3mnd heb ik het uitgehouden en toen kon ik eindelijk terug naar mijn oude stal(stond vanwege werk op die manege)
elke dag uitmesten en opstrooien heerlijk.
hebben ze geen pensionstallen bij jullie in de buurt?
wbt verveling heeft desiree gelijk maar ik doe dat met plakken hooi die geef ik heel kunnen ze die zelf uit elkaar trekken etc.

http://www.kimtelgen.nl
Cranio sacraal therapeut en instructrice

#Ymke#

Berichten: 13943
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: In het brabantse land

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-01 17:01

Bij wordt er op donderdag en op dinsdag uitgemest. Op donderdag de binnenstallen en op dinsdag de buitenstallen. De manege stallen dacht ik op maandag. Elke dag wordt er doormiddel van een grote wagen stro in alle stallen gegooit, en inderdaad ook in plakken. Zo wordt ook het hooi gevoerd.Alleen biks wordt gevoerd doormiddel van een kruiwagen. Je moet zelf dus ook het stro verdelen. Zelf kan je ook uitmesten,en meestal doe ik dat dan ook.Je kan dan bv vandoor voor morgen een baal stro ( of zaagsel) bestellen, en die leggen ze voor je stal, je kan ook hooi bestellen, dat moet je wel betalen!

Groetjes Ymke

Where Life begins and Love never ends <3
6-5-2015 papa en mama geworden van Hanne

Fitzroy

Berichten: 25044
Geregistreerd: 11-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-01 17:07

Ik vraag me af als jullie 2 plakken stro bedoelen, dan neem ik aan dat het om van die grote plakken gaat en niet van die kleine banketstaaf baaltjes??
Bij mijn paard gaat er iedere dag een halve baal stro in en nog ziet zijn box er niet uit! t is dus een echte smeerpoets, poept waar hij zin heeft en tilt zijn benen niet op.
Bij ons wordt er ook niet opgestrooid maar dit heeft een andere hele goede reden, wat dachten jullie van het stof wat uit balen stro komt?? Das niet gering en als dan de paarden in de boxen blijven is dat ook niet echt prettig voor je paard (zeker die van mij niet met die gevoeligheid op zijn luchtwegen)
En het is zoals Pris zegt, zo hebben ze ook nog wat te doen overdag, beetje stro vreten en hun eigen bedje in orde maken. Ik heb nog nooit meegemaakt dat ik hele plakken stro in zijn box terugvond dus hij vermaakt zich wel overdag!

Dus Suus, ik zie het niet als een probleem, eerder als een voordeel.

Ineke2

Berichten: 33039
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Spijkenisse

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-01 17:12

Ik heb geen paard maar ik zal ff vertellen hoe ze het bij ons op de manege doen.

Als je pony/paard in een stand staat dan word ie elke dag leeggehaald en weer met schoon stro opgetrooid. Dat hoef je dan niet zelf te doen.

Als pony/paard in een box staat moet je zelf uitmesten. 2x per week mag je hem helemaal leeghalen en de rest van de week de drollen en natte plekken der uit en weer een beetje schoon stro erbij.

Voor een pony in een stand betaal je 265 p/m
Voor een paard in een stand betaal je 315 p/m
Voor een pony in een box 315 p/m
Voor een paard in een box 4 (zoveel...weet niet precies)

Happiness can be found in the darkest of times, if one only remembers to turn on the light.
[VN] Ineke2 aan het woord: gekeurd en ingedeeld in Grade II (paradressuur)

Sandra_H

Berichten: 2686
Geregistreerd: 14-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-01 18:14

Ik sta niet op een manege, maar op een boerderij/pensionstal met zo'n 40 paarden. Bij ons gaat het als volgt: 'smorgens vroeg krijgen ze eerst hooi, om half 9 wordt er gevoerd en om 9 uur gaan alle paarden naar buiten. Dan worden (elke dag) de boxen uitgemest, een lekkere dikke laag stro kniehoog erin en er wordt weer hooi gegeven waar ze aan kunnen beginnen als ze om een uur of 3 weer binnengehaald worden. Dan om 5 uur weer een voerbeurt en 'savonds krijgen ze nog hooi. In de zomer staan alle paarden continue op het land. Ikzelf vind het een ideale situatie, ben dan ook superblij met m'n stalletje
Bij ons betaal je 300 voor een ponybox, 400 voor een middenbox (voor E-pony's/kleine paarden) en 500 voor een grote box.
Sandra


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: greendragon en 28 bezoekers