Bietenpulp

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Cat_e72

Berichten: 73
Geregistreerd: 15-07-03
Woonplaats: België

Bietenpulp

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 25-09-04 13:27

Ik denk eraan om mijn fjorden deze winter bietenpulp te geven ipv bieten.
Ik heb echter geen idee hoeveel ik moet geven Verward
Ze hebben in de winter bijna voortdurend voordroog (heel droge, vergelijkbaar met hooi) ter beschikking, en krijgen per dag een handje mengeling.
Vorige winter kregen ze elk per dag een 3 à 4 grote bieten (met groot bedoel ik bieten van een 30-tal cm lang, geen suikerbieten), hoeveel pulp zou ik ze dan moeten geven om die bieten te vervangen ?
Ik had gedacht aan 0,5 kg (droog gewogen), is dit te veel, te weinig ???


AnoeskaB

Berichten: 544
Geregistreerd: 25-01-04
Woonplaats: Annen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-04 13:50

Bietenpulp is niet echt een vervanging van bieten, het is een restproduct. Er zit dus niet het zelfde in als in hele bieten. Maar het is prima te gebruiken om bij te voeren.

Een halve kilo droog klinkt niet veel, maar omdat er heel veel water bij moet, is het uiteindelijk erg veel. Ik denk dat je dan ongeveer een hele emmer vol hebt. Ik zou met iets minder beginnen, zodat ze ook aan het andere voer kunnen wennen.

Zorg er in ieder geval voor dat het altijd goed uitgezet is. Nooit geven als er nog droge brokstukken inzitten! Je kunt er beter teveel dan te weinig water bij doen.

Cat_e72

Berichten: 73
Geregistreerd: 15-07-03
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 25-09-04 14:02

Bedankt voor je antwoord. Ik had wel al eens gehoord dat pulp niet evenwichtig genoeg zou zijn, maar van welke voedingsstof(fen) zou er dan niet genoeg inzitten ? M.a.w., wat moet ik zeker bijvoeren als ik pulp zou geven ipv bieten ?

Huertecilla

Berichten: 26851
Geregistreerd: 19-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-04 14:41

Bietenpulp in brokken geven wij wel aan de geiten NÍET aan de paarden: is geweekt geen knaagvoer en droog levensgevaarlijk. Het énige voordeél is de lage prijs, maar als dát een doorslaggevende reden is.... Geef ze toch gewoon hooi en stro

www.homocaballus.net

ilufprincess

Berichten: 2600
Geregistreerd: 05-09-04
Woonplaats: <3 Even ver weg,of op een ster ofzo.

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-04 14:45

als je bietepulp weekt mag je er veel van geven...
er zijn sommige manege die hun paarden smorgens een halve emmer bietepulp geven , gwn als voer...(er zit niet veel waarde in!..)
mijn paard krijgt 3handjes geweekte bietepulp s'avonds in haar emmer te
samen met mengeling ,wortel,appel,maisvlokken,brood,..

You're just a sad song with nothing to say

Princess ♥

Morrie

Berichten: 22308
Geregistreerd: 08-07-03
Woonplaats: 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-04 15:20

ik heb op een stal met koudbloeden gewerkt, die kregen altijd geweekte bietenpulp te eten, samen met mais en brok.

Er zit vrij veel suiker in, dus je houdt ze wel mooi op gewicht (belangrijk bij koudbloeden)

Ze kregen het niet bij het ruwvoer, maar bij het krachtvoer

Maris
Berichten: 15916
Geregistreerd: 24-07-03
Woonplaats: Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-04 15:42

Bietenpulp bevat meestal veel calcium en weinig fosfor. dus denk om die verhouding ! en verder bevat bietenpulp bijna geen vit en min.


Groetjes,

Maris


Morrie

Berichten: 22308
Geregistreerd: 08-07-03
Woonplaats: 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-04 15:51

er was ook ies met bietenpulp en zemelen, je mag niet te vaak zemelen voeren 91 x per week max.) tenzij je het in combinatie met bietenpulp voert, dit omdat zemelen iets met kalk afbreken bij een paard....

precies weet ik het niet meer, alleen dat het er zo is ingeramd bij me dat ik nooit meer zemelen voer

Francis

Berichten: 10665
Geregistreerd: 17-11-01
Woonplaats: Zutphen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-04 01:12

Bietenpulp is rijk aan Calcium maar erg arm aan fosfor.
Om Calcium te kunnen opnemen heeft het lichaam ook fosfor nodig en deze twee stoffen moeten in de ideale verhouding aanwezig zijn om profijt te hebben van de calcium. De verhouding is ongeveer 2:1 voor Cacium:Fosfor.
Als je dus calcium rijk voer geeft zoals bietenpulp, maar ook lucerne (en dan gaat het niet om een handje, maar echt een 'relevante' hoeveelheid), zul je ook het fosfor gehalte aan moeten vullen.
En dat kan dus met zemelen... zemelen bevatten weer meer fosfor en weinig calcium.
Als je dus pulp geeft kun je daar het beste een slobber van maken met wat zemelen er door, zodat je de Ca/F verhouding optimaal houdt.

"Als je stopt met behandelen en deze klacht komt terug, dan heb je dús de oorzaak niet weggenomen. ~ Francis

Eilandje

Berichten: 2825
Geregistreerd: 05-01-02
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-04 08:50

Als ik mijn e-pony bietenpulp bijgeef, geef ik een halve kg droog. Dan heb je een flinke halve emmer als het geweekt is (emmer in kwestie is 12 liter). Ik geef het als extraatje, en zij eet het echt heel graag, en al helemaal als ik er wat wortels of een appeltje ofzo bij doe Lachen

Cat_e72

Berichten: 73
Geregistreerd: 15-07-03
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 26-09-04 09:28

OK, dus ik geef best bietenpulp in combinatie met zemelen. Als ik een 0,5 kg pulp zou geven, hoeveel zemelen geef ik er dan best bij ?

Morrie

Berichten: 22308
Geregistreerd: 08-07-03
Woonplaats: 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-04 09:30

tnx Francis, deze info zocht ik, heb ik ooit geleerd op een cursus paardenhouderij, maar mijn geheugen doet het niet zo goed meer.....

Nieke

Berichten: 641
Geregistreerd: 27-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-04 10:23

Ik geef sinds een week ook bietenpulp bij voor mijn paardjes. Een hele schep(ongev. 500g) en dan een emmer van 10 l met drie vierde water gevuld. Dit is zeker ruim voldoende. Mij hebben ze altijd gezegd, op 1 kg pulp, 10 liter water doen.
Kgeef het vooral als extra buikvulling omdat het gras op is, ze krijgen al krachtvoer en hooi bij maar ik ondervond dat ze nog niet genoeg hadden.
Maar van de verhouding calcium en fosfor en dat je dus best zemelen bijvoert dan had ik nog niet gehoord... Verward

We are one, madly,whatever we do, this much is true....
Once in a lifetime horse Beauty
Kyra <3 Lady

superbig
Berichten: 150
Geregistreerd: 25-09-04
Woonplaats: hengelo g

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-04 11:43

Toen ik mijn pony kocht was hij broodmager!
De dierenarts adviseerde bietenpulp te geven. Omdat hij daar dikker van zou worden. Fjorden worden toch snel te dik? Is het dan wel verstandig om ze pulp te geven???

Z2+11 !!! B+ 1.... Haha!... kben nou eenmaal een dressuurprikker!:j

Maris
Berichten: 15916
Geregistreerd: 24-07-03
Woonplaats: Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-04 16:49

Nieke schreef:
Ik geef sinds een week ook bietenpulp bij voor mijn paardjes. Een hele schep(ongev. 500g) en dan een emmer van 10 l met drie vierde water gevuld. Dit is zeker ruim voldoende. Mij hebben ze altijd gezegd, op 1 kg pulp, 10 liter water doen.
Kgeef het vooral als extra buikvulling omdat het gras op is, ze krijgen al krachtvoer en hooi bij maar ik ondervond dat ze nog niet genoeg hadden.
Maar van de verhouding calcium en fosfor en dat je dus best zemelen bijvoert dan had ik nog niet gehoord... Verward


De verhouding tussen calcium en fosfor is super belangrijk voor je paard !!!!

Guinni

Berichten: 2714
Geregistreerd: 17-01-03
Woonplaats: In een hutje op een berg!

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-04 16:59

Cat_e72 schreef:
OK, dus ik geef best bietenpulp in combinatie met zemelen. Als ik een 0,5 kg pulp zou geven, hoeveel zemelen geef ik er dan best bij ?

Dat vraag ik me ook af.
Wij voeren onze paarden altijd een bodempje geweekte bietenpulp 's avonds (ongeweekt een handje). Van die Ca/F verhouding had ik nog nooit gehoord, dus nu gaan we er denk ik ook zemelen doorheen mengen. Moeten zemelen eigenlijk ook weken?

Trots op mijn held Voltrack, 125 km!!
Wie ben ik
Keep up to date!

Vicky_82

Berichten: 1345
Geregistreerd: 27-04-03
Woonplaats: Halle (België)

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-04 22:37

Niemand die een antwoord kan geven op de vraag wat de juiste verhouding is tussen Ca en P?

Zemelen kan je droog voeren bij mijn weten. Op de manège geven ze het droog en bij vroegere verzorgpaarden van mij ook, als extra bij hun mengeling.

Sterre

Berichten: 15226
Geregistreerd: 23-08-01
Woonplaats: Mittelfranken - Bayern - Duitsland

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-04 00:15

Guinni schreef:
... Moeten zemelen eigenlijk ook weken?


Bedoelen jullie met bietenpulp, van die kleine (rode) bietensnippers?

Ik week iedere dag 3-4 handjes van die snippers én 3-4 handjes wortelsnippers in lauw-warm water. Hierbij doe ik nog een flinke scheut lijnzaadolie. Dit mengsel verdeel ik voor 2 paarden over 4 maaltijden (dus voor ieder een portie ´s ochtends en ´s avonds).

De reden dat ze dit door hun müsli krijgen, is dat ik gehoord heb dat bieten veel vit. C bevatten en dat de wortels goed zijn voor de vit. D ! (vandaar ook de olie erdoor!)
Verder krijgen ze nog een handje Lucerne door hun eten, zodat ze niet zo schrokken Knipoog .


Weet iemand of deze hoeveelheden de Ca/F verhouding verstoren en zo ja: hoeveel zemelen moet er dan bij en net als wat Guinni ook al vroeg: moeten de zemelen ook geweekt worden ??

Nu las ik net ook een paar keer, dat bietenpulp nogal vet maakt Scheve mond .
Ik heb 1 paard wat nogal snel vet wordt en hij krijgt een müsli soort die juist gedacht is voor paarden die maar heel weinig krachtvoer nodig hebben. Hij krijgt maar 1 handvol per maaltijd samen dus met het wortel-/bietenpulpmengsel én een handvol lucerne tegen het schrokken van dit kleine beetje Knipoog .
(Hij ziet er overgens uitermate welvarend uit Bloos !)

Als ik een mengels van wortel-/bietenpulp met zemelen geef, heeft dit dan enigermate voedingswaarde voor een paard ?? (Ik bedoel dus, of deze hap niet alleen "maagvulling" is, maar zitten hier dan ook genoeg vit./min. in ??)

Benz († 18.12.09) & Bella († 4.01.10), ik mis julie nog steeds ;( ....
Welkom lieve Mila <3 !
Vakantie vieren op een echt kasteel in Beieren :) ?? http://www.schloss-moehren.nl/


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: ikbencarmen en 111 bezoekers