Zwelling op borst na spuit

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Diesel54

Berichten: 1568
Geregistreerd: 24-09-04
Woonplaats: Dubai

Zwelling op borst na spuit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-09-04 23:51

Mijn enterhengt moest deze week 5x een antibiatica spuit hebben en om mij de voorrijkosten te besparen zei de dierenarts dat ik hem zelf wel mocht spuiten als ik dat wilde. En ik wilde het wel proberen. Nu heeft Turidu van de prik van gisteren een zwelling overgehouden. En ik heb twee keer bij andere paarden gezien dat dat heel slecht kan aflopen zo'n zwelling op het borst. Daar ging wel een hele periode van verzorging en verdriet aan vooraf , maar beide paarden zijn uiteindelijk afgemaakt. De zwelling is zacht en wat warm. Ik heb de dierenarts gebeld en die zegt dat het eigelijk geen ontsteking kan zijn en dat ik met het prikken waarschijnlijk net iets mis heb geprikt waardoor deze zwelling is ontstaan. Door tegendruk moet de zwelling weer wegtrekken. Wie kan mij geruststellen en vertellen dat het echt weer wegtrekt. En kan ik nog iets doen.

Kitten
Berichten: 1717
Geregistreerd: 12-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-04 09:00

Ik denk dat jouw DA gelijk heeft. Met mis prikken bedoelt hij, dat je waarschijnlijk net een adertje of een spiertje geraakt hebt. Koud afspoelen
en beweging moeten het op korte termijn een heel stuk verbeteren.

Ik vind het overigens niet handig van die Va, om jou hier mee op te zadelen, als je daar geen ervaring mee hebt. Dan had antibiotca in poedervorm toch een betere oplossing geweest lijkt me.
Ik zou het spuiten nu maar even aan hem over laten en zeker niet in het zelfde gebied doorgaan met spuiten.

Chrissetje

Berichten: 8427
Geregistreerd: 10-09-04
Woonplaats: Budel.

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-04 09:34

maar je hebt je paard toch ook niet meteen in de wei gezet of wat dan ook he?want daar kunnen ze mss ook een bult van krijgen.

ellepel

Berichten: 47338
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-04 09:49

de mijne heeft t ook wel eens geahd, komt idd door niet goed prikken, na een paar dagen trekt het vanzelf weer weg

Maris
Berichten: 15921
Geregistreerd: 24-07-03
Woonplaats: Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-04 15:14

Hoi,

Mijn paard heeft ook een keer mega vochtbult gehad bij zijn borst. Door een anti biotica injectie door de da zelf !
Maar hij bleek achteraf ook allergisch te zijn voor die soort antibiotica ( hij kon bijna niet meer op zijn benen staan ).

De vocht bult (en het was echt mega groot, wel een paar liter !!!) is gaan zakken in zijn benen. Dus na een paar dagen had hij super dikke knieen etc.
Gelukkig is het helemaal verdwenen. Ik had al wel een (andere ) da opgebeld die had gezegd als het niet binnen 2 dagen verbeterd - langskomen ! Dan had hij de vochtbult opengeprikt. Hoefde dus gelukkig niet.

Ik heb de vochtbult trouwens wel ingemasseerd met arnicatintuur en mijn paard arnica druppels gegeven. Ik had wel het idee dat dit hielp. Arnica is immers HET homeopatisch middel tegen o.a. vochtopeenhopingen door een trauma ( een klap of verkeerd spuiten ).

Succes hoor !

Groetjes,

Maris

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-04 15:51

Een paard bij ons op stal heeft ook altijd van die vochtzakken na antibiotica injecties. Mijn paardje heeft er geen last van gehad, en is door dezelfde stalhoudster geprikt als dat andere paard.
Bij dat andere paard gaan ze vanzelf weer weg, maar de eigenaresse spuit ze wel iedere dag even af met koud water.

nielsforever
Berichten: 719
Geregistreerd: 16-06-04
Woonplaats: groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-04 18:42

ja hoor,same here!mijn fries had er ook altijd last van en mijn andere paard weer niet.terwijl ze dezelfde inenting kregen op dezelfde plaats.dus maakt je geen zorgen hij gaat wel weer weg.lekker afspoelen en dan trekt het wel weer bij.succes en een knuffel voor je paardje.

Kyona

Berichten: 4768
Geregistreerd: 19-03-02
Woonplaats: Krimpen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-04 19:28

Komt best wel vaak voor. Ook als de dierenartsen zelf prikken. Bij het ene paard heb je dit sneller dan bij het andere paard. Meestal trekt het binnen een paar dagen weer weg. Afspuiten met koud water helpt wel.

Diesel54

Berichten: 1568
Geregistreerd: 24-09-04
Woonplaats: Dubai

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-09-04 12:31

Maris schreef:
Hoi,

Mijn paard heeft ook een keer mega vochtbult gehad bij zijn borst. Door een anti biotica injectie door de da zelf !
Maar hij bleek achteraf ook allergisch te zijn voor die soort antibiotica ( hij kon bijna niet meer op zijn benen staan ).

De vocht bult (en het was echt mega groot, wel een paar liter !!!) is gaan zakken in zijn benen. Dus na een paar dagen had hij super dikke knieen etc.
Gelukkig is het helemaal verdwenen. Ik had al wel een (andere ) da opgebeld die had gezegd als het niet binnen 2 dagen verbeterd - langskomen ! Dan had hij de vochtbult opengeprikt. Hoefde dus gelukkig niet.

Ik heb de vochtbult trouwens wel ingemasseerd met arnicatintuur en mijn paard arnica druppels gegeven. Ik had wel het idee dat dit hielp. Arnica is immers HET homeopatisch middel tegen o.a. vochtopeenhopingen door een trauma ( een klap of verkeerd spuiten ).

Succes hoor !

Groetjes,

Maris

Citaat:


We zijn nu 3 dagen verder en de vochtzak is inderdaad weggezakt en hangt nu tussen zijn voorbenen. Maar het ziet er gelukkig een stuk beter uit.
Micky


Tayga

Berichten: 2226
Geregistreerd: 17-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-04 15:09

Mijn paard heeft het ook wel eens gehad door haar jaarlijkse enting. Maar toen het na een week nog dik was heeft ze er een prik tegen gehad van de DA en ik moest 3 x daags 15 min koelen.

Maar als het nu aan het zakken is ben je al een heel eind de goede weg op!

MissStynk

Berichten: 478
Geregistreerd: 24-08-03
Woonplaats: Beverwijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-04 16:12

Ik heb laatst mijn merrie ook zelf moeten spuiten in haar hals, stroperige vloeistof met een vrij dikke naald. Het was geen pretje ook omdat het gewoon onder de huid bleef hangen en het mega bulten waren geworden!! na een paar dagen was het helemaal door het lichaam opgenomen en weg getrokken. Raadpleeg even de DA in jouw geval hij kan er beter over oordelen lijkt me... Ik dacht ook O nee wat heb ik nu weer gedaan straks krijgt ze infectie en weet ik het allemaal maar mijn DA stelde me gerust dat het geen kwaad kon en dat hij me anders niet zou laten spuiten.