manen kort of lang ??

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
marjoke

Berichten: 3559
Geregistreerd: 28-06-04
Woonplaats: OUD-TURNHOUT

manen kort of lang ??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-09-04 17:55

hoi,
weet niet of het hier wel helemaal goed staat maar ik dacht van wel Haha!
en zou je het anders gewoon willen verplaatsen naar ergens waar het wel thuishoord? Schijnheilig
ik heb nog een vraagje.
maar dan wel een 'meningvraag'.
ik wouw namelijk weten of ik de manen van me paard zou trekken/knippen of gewoon lang laten.
ik vind ze nu (lang) niet zo heel mooi. me paard heeft heel dun haar. wat ik in de staart dan weer wel redleijk mooi vind. omdat hij dan automatisch niet te lang wordt. en vooral voor een arabier vind ik dat mooi staan.
maar bij de meeste arabieren zijn de manen ook lang.
maar omdat ik binnekort wedstrijden ga doen is het misschien handiger om ze korter te doen?
ik weet het ook niet hoor. de 1 zegt knippen de ander zegt zo laten Scheve mond
wordt ik ook niet slimmer van Tong uitsteken
wat vinden jullie?
staat het wel, een arabier met korte manen?
en hoe moet ik het dan doen, knippen of trekken?
hoe kort dan?
met wat moet ik het doen? kam om te trekken? (hoe doe je dat Schijnheilig )

zo dat waren dus een 'aantal' vragen Haha! Bloos
ik zal nog ff een paar foto's plaatsen van bijou om te kijken of het al dan niet mooi is.

Afbeelding
Afbeelding

zoals je dus ziet willen ze maar niet groeien Verward
de eerste is de meest recente.
is het normaal dat de manen op 3 maanden bijna niet gegroeit zijn?
nouw zeg het maar he Tong uitsteken

Annetje

Berichten: 25481
Geregistreerd: 25-07-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-04 17:59

Ik vind het er nu om eerlijk te zijn al niet mooi uitzien.
Met wedstrijden als je dalijk knotjes wilt maken is het ook makkelijker als de manen wat korter en ongeveer op een hoogte zijn. Ik zou dus de schaar erin zetten, niet trekken omdat daar de manen volgens mij ook door uitgedunt worden.

qwinty

Berichten: 2212
Geregistreerd: 16-02-04
Woonplaats: apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-04 18:00

Laten groeien .
Dus Lang laten , vind ik persoonlijk mooi staan bij dat ras

Tsikala

Berichten: 2363
Geregistreerd: 27-03-02
Woonplaats: Deventer

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-04 18:00

Lang laten!!! Zeker bij een Arabier, zonde om ze eraf te halen. Op wedstrijd kan je er een mooie hengstenvlecht in maken, staat minstens zo leuk als knotjes!!

renske
Berichten: 652
Geregistreerd: 20-05-01
Woonplaats: velp

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-04 18:02

Ik vind lang ook mooier!

Annetje

Berichten: 25481
Geregistreerd: 25-07-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-04 18:08

Een hengstenvlecht in zo'n dunne manen? Ik denk niet dat het daar mooier van word
Ook zegt ze dat ze niet langer groeien, heb je ook geprobeerd om alleen de puntjes eraf te snijden/knippen? Soms groeit het dan oppeens weer wel.

Renza

Berichten: 4113
Geregistreerd: 30-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-04 18:09

Ik vind denk ik korter mooier staan bij je paardje Lachen .
Zeker als ze niet langer groeien dan dit.

marjoke

Berichten: 3559
Geregistreerd: 28-06-04
Woonplaats: OUD-TURNHOUT

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-09-04 18:16

ja ik vind ze op dit moment ook helemaal niet mooi! omdat ze nu zo halfkort halflang zijn Verward
en zo doorzichtig Haha!
ik weet ook niet wat ik r moet mee aanvangen hoor Tong uitsteken
maar ik vind persoonlijk knotjes wel mooier dan een vlecht.
maar als ze zo'n dunne manen heeft gaat het dan ook niet gewoon met knotjes als ze zo lang zijn?
of moeten ze dan wel kort zijn?

Marith_Ov

Berichten: 2553
Geregistreerd: 25-07-03
Woonplaats: Hardenberg

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-04 18:18

Als ze niet langer willen worden dan op de foto, zou ik ze er af halen, dit is ook niet echt mooi. Ze zijn nu zo'n bosje vlas.

Mochten ze nog een groeispurt krijgen, zou ik ze laten groeien. Het is toch een raskenmerk, lange manen bij de arabier.

marjoke

Berichten: 3559
Geregistreerd: 28-06-04
Woonplaats: OUD-TURNHOUT

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-09-04 18:20

j dat is idd waar Lachen
het hoort erbij.
maar als e zo blijven vind ik het ook niet mooi hoor Haha!
ik denk dat ik is ga proberen de puntjes te knippen. mss dat ze dan wel willen groeien...

wyko

Berichten: 2044
Geregistreerd: 14-12-03
Woonplaats: Eerbeek

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-04 18:22

Lang laten.
Het hoort bij een arabier. En de meeste arabieren die ik ken hebben niet zo'n dikke bos manen. Dus voor een arabier vind ik dit nog niet zo gek hoor.

dosator
Berichten: 225
Geregistreerd: 14-12-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-04 18:24

Haha! komt mij bekend voor
Uiteindelijk heb ik voor lang gekozen

Renza

Berichten: 4113
Geregistreerd: 30-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-04 18:37

Vind het trouwens niet echt ergens op slaan dat je ze lang zou moeten laten omdat het een arabier is Tong uitsteken .
Kijk gewoon wat je zelf mooi vindt Lachen . En ze groeien er vanzelf weer aan Knipoog

marjoke

Berichten: 3559
Geregistreerd: 28-06-04
Woonplaats: OUD-TURNHOUT

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-09-04 18:44

ja eigelijk ist waar Tong uitsteken
maar ik vind een arabier met korte manen toch wel raar staan Verward
alhoewel ik korte manen mss wel weer leuker vind...
ik weet het ook niet hoor... Haha!

Renza

Berichten: 4113
Geregistreerd: 30-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-04 18:47

Ach ja, het heeft alletwee zo z'n voor en nadelen..
Op de manege waar ik rijd staat 1 arabiertje, met korte manen en 2 paarden die deels arabier zijn met afgeschoren / beetje Fjordenkapsel manen Haha! .
Vind het niet eens echt lelijk staan.
Ach ja, ik vind manen mooi of gewoon netjes kort of heeeeeel lang, maar zo ertussenin zoals bij jou, nee dat vind ik niks Tong uitsteken , sorrie Clown Knipoog .
Laatst bijgewerkt door Renza op 24-09-04 18:48, in het totaal 1 keer bewerkt

Assiej
Berichten: 3670
Geregistreerd: 26-11-03
Woonplaats: vlaardingen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-04 18:48

ik heb ook een arabier, maar hijs al dun gebouwd, dus ik heb bij hem voor sportmanen gekozen.. ( rond de 11,5 cm lang) zodat zijn nek mooier uitkomt.

Nu wil mijn zus ze weer lang laten groeien.. maar is heel lastig met invlechten want elke keer een hengstenvlecht vind ik nou niet bepaald mooi staan bij mijn pony..!! maar goed, ik vind de manen bij jou paard wel mooi zo, kortere manen zullen ook heel mooi zijn, of je kan een beetje stekelachtig maken (dus gewoon korter en dan door de war doen) zal ook stoer staan.. en omdat ze dit soort manen heeft, zal het niet snel rechtop gaan staan... by the way wel mooi paardje Lachen

ankie1

Berichten: 1067
Geregistreerd: 14-05-03
Woonplaats: Geboren in naarden en aktief in Gooi en omstreken

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-04 18:52

Ik heb zelf een goedgekeurde arabischehengst en hij heeft KORTE MANEN...(volgens mij 1 van de weinige hoor) Maar hij had net als jou arab van die sprietmanen en dat vind ik dus 3 x niets.Als hij nou een hele mooie bos heeft is het wat anders maar zo als ik het nu zie zou ik ze er lekker af halen LachenHelemaal als je er wedstrijden mee gaat rijden! kijk anders even op mijn site kun je het zien een arabier met korte manen....

marjoke

Berichten: 3559
Geregistreerd: 28-06-04
Woonplaats: OUD-TURNHOUT

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-09-04 19:32

ja iedereen zegt echt iets anders Tong uitsteken
ik heb eens op je site gekeken ankie1, maar vind eigelijk niet zo veel foto's waar je paard met losse manen op staat Tong uitsteken . meestal met knotjes is.
er is wel 1 duidelijke maar daar vind ik dan de manen ook weer niet zo kort zijn?
en ik denk ook wel dat het mooi is als haar manen kort zijn en dat ze dan naar alle kanten steken ofzo Tong uitsteken wat denken jullie?


lijkt ze mss jonger mee Tong uitsteken kan ik er nog wat gel in doen en dan lekker hip Schijnheilig (was grapje hoor Haha! )

Effy

Berichten: 1280
Geregistreerd: 05-05-04
Woonplaats: Schiedam

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-04 19:38

Kort! Maar ik hou sowieso niet van lange manen, ik zou ze bij een haflinger of fries er zelfs nog afhalen! Om over sokken nog maar te zwijgen... Bloos

jubeltje
Berichten: 924
Geregistreerd: 29-06-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-04 19:40

Ik ben ook een kort liefhebber, maar zou het bij dit paard heel zonde vinden, lekker laten groeien.

Kitty_

Berichten: 3040
Geregistreerd: 10-03-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-04 21:22

Ik zou ze lang laten vind ik bij sommige paarden iets mooier en bij deze dus ook. Mijn verzorgpony heeft in de 18 jaar dat ie leeft nog nooit een schaar van dichtbij gezien Haha!

Lenneke_
Berichten: 18614
Geregistreerd: 08-07-03
Woonplaats: Garderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-04 21:45

Anouar (is ook arabier) had vroeger ook lange manen, maar die waren heel lelijk, ook zo dun en met een hele lelijke golf/krul erin en heel ongelijk. Dus toen hij van mij werd dacht ik meteen: hup, die manen kort! Nou, zo gezecht zo gedaan. Maar na een jaar bedacht ik dat lange manen ook wel mooi zouden zijn, dus ik ze weer laten groeien. Nu zijn ze weer net zo lang en... veeeeeel mooier! Ze zijn een stuk dikker en die rare golf/krul is er uit.
Even voor de duidelijkheid: ik heb de manen toen ze kort waren altijd geknipt, nooit getrokken. Daarom zijn ze denk ik dikker geworden.

Marloez
Berichten: 6531
Geregistreerd: 05-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-04 22:14

Ik vind lange dunne manen wel wat hebben
Smaken verschillen, en je moet doen wat je zelf het mooiste vind! Ik had precies hetzelfde probleem, bij mijn pony wouden dr manen ook maar niet groeien. En weet je wat ik gedaan heb..? Ik heb mezelf overwonnen en de schaar er ingezet! Kijk maar naar mn avater/profiel voor het resultaat Tong uitsteken
Ik vind het zelf heel mooi staan, maar nu laat ik ze wel weer groeien (voor de winter, heeft ze wat extra bescherming).

Ik vind de manen nog wel meevallen hoor, bij Bijou!

Suusiej
Berichten: 2755
Geregistreerd: 14-05-04
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-04 22:21

Nu zijn ze nog niet zo mooi op lengte, maar dat komt nog wel..
Op de foto zijn de manen ook niet mooi uitgekamd, dan komen ze ook mooier uit, vind ik zelf..
Korte manen zijn handig voor wedstrijden(voor de knotjes) maar als je gene knotjes hebt vind ik het vaak geen gezicht.. Zo kort en zo recht afgeknipt! Maar dat is en blijft natuurlijk een mening, ik houd meer van het natuurlijke!

moeshie

Berichten: 1143
Geregistreerd: 17-06-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-04 23:03

Ik had het zelfde probleem met mijn arabje!
Heb de maantjes nu kort gedaan en ze zijn nu veeeeell dikker en mooier en ze groeien heeel snel!
zou ik ook doen hoor!
(zie mijn profiel)