De do's en dont's ==> shet beleren

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Richtje

Berichten: 13117
Geregistreerd: 29-04-02
Woonplaats: Bunschoten

De do's en dont's ==> shet beleren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-09-04 14:18

Jaja de kleine is weer terug op stal en ze mag eindelijk wel eens aan het werk.....
Nou heb ik wel een aantal jonge paarden gereden, maar die waren vrijwel allemaal al zadelmak toen ik begon. De echte eerste stapjes heb ik dus nooit gedaan.
Nu wil ik van deze shet een net opgevoede rijpony maken, en niet zo'n shet die met een kindje op z'n rug elke berm induikt voor een hapje gras. Dus alle tips en adviezen zijn meer dan welkom Lachen

Ik heb er zelf natuurlijk al wel wat over na zitten denken en bedacht hoe ik het ongeveer wil aanpakken.....
- eerst weer beginnen met het aan de hand lopen en daarbij halt-, stap- en draf- en evt. galopcommando aanleren.
- beginnen met het leren longeren aan een halstertje dan nog
- rustig aan hoofdstelletje en bitje laten wennen en dan weer longeren
- zadeltje opleggen aan de longe en rustig laten wennen
- aan gewicht laten wennen
- ruitertje op 'r rug en rustig aan gaan inrijden

Nu alleen nog een geschikt ruitertje zien te vinden Schijnheilig

Lydiia

Berichten: 5623
Geregistreerd: 29-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-04 14:21

Jij kunt er zelf ook wel op Richtje *LOL*

Richtje

Berichten: 13117
Geregistreerd: 29-04-02
Woonplaats: Bunschoten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-09-04 14:23

Lydiia schreef:
Jij kunt er zelf ook wel op Richtje *LOL*

Echt niet Haha!
Dat doe ik het diertje toch maar niet aan, vind ik mezelf een beetje veel te zwaar voor. Bovendien kan ik dan letterlijk meelopen Knipoog

Sprintje

Berichten: 2144
Geregistreerd: 31-03-03
Woonplaats: Emst

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-04 14:26

Dat meelopen is juist een goede training joh Knipoog

Volgens mij kan je best wel al zelf een beetje hangen/druk uitoefenen enzo. En het mooie van een shet beleren is dat het niet zo hoog vallen is Haha!
Kan je haar anders niet eerst voor de kar zetten Verward

Richtje

Berichten: 13117
Geregistreerd: 29-04-02
Woonplaats: Bunschoten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-09-04 14:30

Een beetje hangen/druk uitoefenen kan ik idd prima zelf doen. Voor het rijtechnische deel zoek ik toch liever een kleiner en lichter iemand..... Maar goed, zover zijn we voorlopig nog niet.

Ik zou haar best eerst voor de kar willen beleren, probleem is alleen dat het tuig en karretje niet aanwezig zijn en zo vreselijk duur zijn.....

Marliesje

Berichten: 5885
Geregistreerd: 25-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-04 14:31

Wat wij ook vaak doen is om het opstappen voor te bereiden is wat op en neer springen langs het paard, in dit geval dus de shet.
Werk aan de lange lijnen of dubbele longe kan ook nuttig zijn om hem al aan het sturen te laten wennen.

Richtje

Berichten: 13117
Geregistreerd: 29-04-02
Woonplaats: Bunschoten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-09-04 14:33

Marliesje schreef:
Werk aan de lange lijnen of dubbele longe kan ook nuttig zijn om hem al aan het sturen te laten wennen.

Dat is idd wel een goed idee om ook vast te doen, voor ik er een kind opzet

NoaC

Berichten: 5292
Geregistreerd: 27-06-03
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-04 14:37

Dennis heeft vast wel tips voor je!

Sprintje

Berichten: 2144
Geregistreerd: 31-03-03
Woonplaats: Emst

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-04 14:41

Richtje schreef:
Een beetje hangen/druk uitoefenen kan ik idd prima zelf doen. Voor het rijtechnische deel zoek ik toch liever een kleiner en lichter iemand..... Maar goed, zover zijn we voorlopig nog niet.

Ik zou haar best eerst voor de kar willen beleren, probleem is alleen dat het tuig en karretje niet aanwezig zijn en zo vreselijk duur zijn.....


Maar voor een paar keer kan je vast wel van iemand spullen lenen

Ach gewoon gaan zitten en gaan met die banaan Haha! HL en Mayo zijn heel licht toch
Haha!

Richtje

Berichten: 13117
Geregistreerd: 29-04-02
Woonplaats: Bunschoten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-09-04 14:45

Sprintje schreef:
Maar voor een paar keer kan je vast wel van iemand spullen lenen

Ach gewoon gaan zitten en gaan met die banaan Haha! HL en Mayo zijn heel licht toch
Haha!

Ik zou alleen niet weten van wie..... Dus als je iemand weet houdt ik me aanbevolen Knipoog

Mayo is natuurlijk ook niet zo groot .....

cobiieJarig

Berichten: 7302
Geregistreerd: 26-02-03
Woonplaats: het mooie dorp Nieuwerkerk ad ijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-04 15:02

Sprintje schreef:

Ach gewoon gaan zitten en gaan met die banaan Haha! HL en Mayo zijn heel licht toch
Haha!


Haha! Ik ga al niet op mijn eigen bonte hengst zitten van 1,28 m. laat staan dat ik met een shet ga meelopen. Tong uitsteken

Richtje, jouw "schema" is ook wat ik ongeveer aanhoudt en ben daar zeer tevreden over.

pearl_tje
Berichten: 3759
Geregistreerd: 29-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-04 15:17

Richtje jij kan er echt voor de eerste paar keer wel op, qua gewicht lukt met makkelijk alleen de lengte is misschien een probleem.. Nagelbijten / Gniffelen

Malibu

Berichten: 4542
Geregistreerd: 31-03-04
Woonplaats: Velsen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-04 15:20

Erg leuk om van een shet een leuke rijpony te maken. Lachen

Het enige probleem is, jij kan hem nog zo goed opvoeden, als de berijder niet consequent genoeg is heb je zo weer een 'eigenwijs stuk vreten dat bij ieder grasspriet de berm in duikt' Knipoog

Ik heb er 4 jaar 1 gehad, erg leuk maar super eigenwijs. Met mij ging alles nog wel, maar zodra er een ander persoon mee aan de slag ging, ging de trukendoos open... Haha!

Dennis

Berichten: 31464
Geregistreerd: 23-05-01
Woonplaats: Slootdorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-04 15:42

NoaC schreef:
Dennis heeft vast wel tips voor je!



Ik word meteen weer geroepen. Ik lijk wel berucht Lachen.

Als ik ze inrijd vind ik het makkelijk als ze al betuigt zijn(of iig goed aan de LL lopen). Shetlanders worden zadelmak geboren(heb er tenminste nog nooit een gehad die er een probleem van maakte als je d'r zomaar op ging zitten).
Om het dus maar even simpel te zeggen is het een kwestie van knap aan de LL laten lopen, daarna zadel d'r op en rijden met die hap Tong uitsteken. Meestal valt het kwartje dan snel. Stem en zweephulpen kennen ze al, je geeft die in het begin gewoon in combie met beenhulpen. Dan snappen ze beenhulpen al snel.

Ik begin meestal met betuigen, en stap er pas op als ze goed aan de LL lopen. Ik beleer en betuig meestal in combinatie met elkaar.

Richtje

Berichten: 13117
Geregistreerd: 29-04-02
Woonplaats: Bunschoten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-09-04 18:07

Malibu schreef:
Het enige probleem is, jij kan hem nog zo goed opvoeden, als de berijder niet consequent genoeg is heb je zo weer een 'eigenwijs stuk vreten dat bij ieder grasspriet de berm in duikt' Knipoog

Het is ook zeker de bedoeling om het ruitertje dat ik zoek zeer intensief te begeleiden. En tja, je kan idd niet voorkomen dat het er weer uitgereden wordt. Maar als de basis er iig goed inzit, is dat dwarse er ook weer makkelijker uit te rijden door een ervaren ruitertje.

Ik ben net trouwens maar gelijk even begonnen.... Eerst aan de hand op het erf wat halt, stap en draf gedaan en dat deed ze eigenlijk zo netjes, dat ik vermoed dat dat de afgelopen maanden wel eens gedaan is met haar. Ze heeft namelijk ergens als pleegmoeder gestaan en heeft daar de nodige opvoeding gehad Schijnheilig
Dus gelijk maar even met halstertje aan de longe geklikt. Rechtsom had ze het snel door, linksom had ze er wat meer moeite mee. Dus dat wordt nog een tijdje rustig oefenen Lachen

CK88

Berichten: 8710
Geregistreerd: 29-04-03
Woonplaats: Rijssen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-04 18:15

shets worden zo'n beetje zadelmak geboren Tong uitsteken

regina

Berichten: 2316
Geregistreerd: 04-09-04
Woonplaats: Kesteren

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-04 17:49

ben de mijne ook aan t inrijden maar ben 12 dus kan nog! Haha!

tsja,

ik doe haar longeren en dan erop!

steeds minder longeren.

k hoop voor je dat het gaat lukken *LOL*

xxx ilona

Mandyy

Berichten: 30477
Geregistreerd: 09-06-02
Woonplaats: Barneveld

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-04 18:27

heb paar jaar geleden ook een shet ingereden..rij ik nu niet meer op want ik kan meelopen Boos! longeren heb ik ook veel gedaan

Ninla_

Berichten: 9006
Geregistreerd: 01-06-03
Woonplaats: Op de rug van een fjord

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-04 18:39

Ik ben klein voor me leeftijd [15 jaar en 1.54 m.] en weeg ook niet zwaar,en rijd Tobi ook nog gewoon [ingereden] en Tobi is 94 cm.

Mandyy

Berichten: 30477
Geregistreerd: 09-06-02
Woonplaats: Barneveld

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-04 18:40

ik ben ook niet zo lang.. 1.60 maar de shet waar ik op reed was 83 cm..