hoe laa je je paardje aan de lange teugels wennen?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Alice

Berichten: 3136
Geregistreerd: 10-03-01
Woonplaats: Doornenburg

hoe laa je je paardje aan de lange teugels wennen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-04-02 20:54

Als Margot druk is vindt ik het eng om de teugels langer te laten, als ze dan schrikt heb ik niks in m'n handen om haar terug te nemen.
Ook als ik in de bak ben en ik geef haar wat meer teugel gaat ze gelijk met d'r hoofd naar beneden, als of ik haar uitstap.
Misschien moet ik haar meer met m'n been d'r bij houden?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-02 20:57

Hmmmm volgens mij is de vraag dus meer "hoe laat ik mezelf aan die lange teugels wennen". Tegenvraagje: ben je er al wel aan toe om die teugel door te laten glijden? Paardje verder helemaal voor elkaar?

Alice

Berichten: 3136
Geregistreerd: 10-03-01
Woonplaats: Doornenburg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-04-02 21:05

Ik doe niks anders meer, maar wat heb ik eraan als mij paardje ervan doorgaat als ik lange teugels heb?

DubbelFun

Berichten: 88672
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-02 21:18

Je hebt lange teugels en lange teugels. Als je paard nog niet gewend is aan de vrijheid van een losse teugel én ze is schrikachtig van aard dan zou ik de teugels zo los laten dat je meteen weer met kontakt kunt rijden als er iets gebeurd. Bijvoorbeeld door je handen iets verder naar voren te houden en meer dan normaal met gestrekte armen te rijden. Als je paard meer gewend raakt en rustiger wordt kun je dan je handen weer op de normale plek houden.

Het heeft geen zin om direkt met een superlange teugel te willen rijden als je daar mee in de problemen kunt komen.
Een boogje in de teugels is leuk, maar je moet altijd direkt kontakt kunnen nemen als het nodig is.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-02 09:22

Alice schreef:
Ik doe niks anders meer, maar wat heb ik eraan als mij paardje ervan doorgaat als ik lange teugels heb?


Verward Ik vat 'm niet... Doe je niks anders meer dan met lange teugel rijden Verward

Je paard zal eerst netjes in 'het frame' moeten kunnen lopen en daar netjes nagefelijk in zijn, voor je 'm verder kunt laten zakken en dus de teugels door kunt laten hangen.
Dus het paard moet al goed op vier benen lopen, nagefelijk zijn, en kunnen verzamelen, anders heeft het nog geen zin om met langere teugel te gaan rijden (is hoe ik het nu geleerd heb hoor, er zullen nog wel drieduizend andere manieren zijn Haha! )
Zeker als je zelf nog wat bang bent dat het mis gaat, zou ik de teugel nog niet meteen helemaal door laten glijden. Doe dan je hand maar wat verder omlaag en een beetje naar voren, ook als beloning voor het nageven. Zo haal je toch de spanning van het bit weg, maar kun je direct de gegeven ruimte terugnemen als het onverhoopt misgaat.
Pas als dit helemaal goed gaat, weer eens gaan denken over de teugel echt losser gaan laten.

Maar jij was toch nog maar net begonnen met westernrijden? Ga je zo gruwelijk snel vooruit dat je er nu al aan toe bent om met een heel los teugeltje te rijden dan? Zou erg knap zijn, maar gezien je andere berichten vraag ik me wel een beetje af of je echt al weet waar je mee bezig bent en of je begeleiding wel snor zit.
Niet banketstaaf bedoeld hoor, maar probeer te leren van andermans fouten, zoals die van mij. Was een heeeeeele grote, maar heb er wel van geleerd... Frusty Ik geloof niet meer in shortcuts, ik ga wel voor 'rustig aan dan breekt het lijntje niet', maar dan wel netjes aangeleerd.

Alice

Berichten: 3136
Geregistreerd: 10-03-01
Woonplaats: Doornenburg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-04-02 10:01

Sonja schreef:
Maar jij was toch nog maar net begonnen met westernrijden? Ga je zo gruwelijk snel vooruit dat je er nu al aan toe bent om met een heel los teugeltje te rijden dan?


Ik heb het engelse rijden nooit echt leuk gevonden, ik vondt de ontspanning van paard en ruiter altijd nog het lekkerst.
Dit wil niet zeggen dat engelse ruiters gespannen rijden, omdat dat ook gebaseerd is op ontspanning, maar volgens mij is het met western nog iets meer.
En het vervelendste wat ik dan altijd vondt was die grote druk in de mond.
Daarom ben ik, voordat ik met western begon, al meer met losse teugels gaan rijden.
Toen ik op de Trapper Ranch kwam is dit alleen maar nog beter geworden en wil ik niks anders meer.

Jolande

Berichten: 1835
Geregistreerd: 05-04-01
Woonplaats: Dichtbij Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-02 10:30

Dat is ook prima dat je met weinig tot geen druk wilt rijden, maar wat toch erg belangrijk is en blijft is dat je paard verzameld is en zijn lijf goed gebruikt. Als je alleen maar de teugels los laat en gaat rijden en dus verder niets aan je paard vraagt, zal hij 'uit elkaar vallen' en zul je nooit goed een proef kunnen rijden. Dus dat wat Sonja hierboven wat betreft het nageeflijk zijn ed. beschrijft klopt als een bus! Wat ik wel toe wil voegen is dat je bij westernrijden nagenoeg zonder aanleuning rijdt. Die constante druk die je bij dressuur ziet, heb je bij western niet. Je werkt echter wel met druk maar die wordt steeds minder als je eenmaal je paard goed getrained hebt.
Ik ben nog nooit op de Trapper Ranch geweest, maar ik zou me voor kunnen stellen dat, omdat ze een vakantie bestemming zijn, ze daar niet echt western rijden zoals er gevraagd wordt op bv. een wedstrijd. Ze zullen er denk ik meer op ingesteld zijn relaxed door de bossen te kunnen rijden met een los teugeltje en maken zich geen zorgen over het verzamelen van een paard. Maar daar kan ik grandioos mis zitten, want zoals ik al zei: ik ken de stalling niet. Op een vakantiebestemming is hier niets mis mee dat ze dat niet duidelijk toelichten want een vakantieganger komt een paar dagen en vertrekt dan toch weer, maar als je serieus wilt gaan rijden en uiteindelijk les wilt gaan geven, zul je toch anders te werk moeten gaan. Ga anders eens wat clinics of zo volgen bij een trainingsstal. Les eventueel op een paard van zo'n stal, dan voel je en leer je wat het inhoud.

Succes!

Alice

Berichten: 3136
Geregistreerd: 10-03-01
Woonplaats: Doornenburg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-04-02 11:01

Jolande schreef:
Ik ben nog nooit op de Trapper Ranch geweest, maar ik zou me voor kunnen stellen dat, omdat ze een vakantie bestemming zijn, ze daar niet echt western rijden zoals er gevraagd wordt op bv. een wedstrijd.


Bob is zelf all round Kampioen geworden met 1 van z'n les paarden, dus dat zit volgens mij wel goed.
Ik ga aankomende zaterdag met mijn vriendin naar Amselveen om daar even te kijken voor les.

enedium

Berichten: 81
Geregistreerd: 11-04-02
Woonplaats: amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-02 16:04

Doe je veel grondwerk? Daarmee heb je namenlijk het halve werk!
Ik heb ook een erg druk paardje, met of zonder long in een roundpenn, als je die niet tot je beschikking hebt kun je de bak voor een gedeelte afzetten. Probeer hem met je houding en stem commando's te laten stappen, draven en galopperen, en weer terug.
gebruik het commando "ho"alleen voor helemaal stilstaan.
Het mooiste is als iemand met ervaring hierin je kan helpen.
In het boek van Klaus Hemfling vind ik ook heel nuttige tips staan.

Alice

Berichten: 3136
Geregistreerd: 10-03-01
Woonplaats: Doornenburg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-04-02 08:20

Ik heb een bak, niet in de buurt, maar ik mag hem wel gebruiken.
Wat jij zei was ik al van plan, maar heb ik nog niet uitgevoerd, ik zal kijken wat ik vandaag kan doen, het is mooi weer dus.....