De KNHS introduceert impulsrubrieken

Moderators: Muiz, Firelight, Maureen95, NadjaNadja, Essie73

 
 
Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Berichten: 110483
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Haaren (NB)

De KNHS introduceert impulsrubrieken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 15-01-10 20:32

http://www.horses.nl / http://www.paardenkrant.nl
Jacquelien van Tartwijk


Afbeelding

Met een ruime meerderheid van stemmen (slechts vier tegen) is donderdag het voorstel voor het introduceren van impulsrubrieken aangenomen door de KNHS-ledenraad. Dat betekent dat deze rubrieken onder B-niveau vanaf 1 april van start kunnen gaan. Wel zijn er nog een paar kritische opmerkingen geplaatst. Ook het bitloos rijden is vanaf die datum mogelijk. Dit voorstel is vooral ook vanuit de maatschappelijke ontwikkeling meegenomen en ondermeer door het ministerie van LNV aangedragen.

De impulsrubrieken moeten de sport laagdrempeliger maken. Het is de bedoeling dat recreatieruiters of ruiters die in een manege rijden en ook eens een wedstrijdje willen proberen, dit gemakkelijker kunnen doen. Er bestaan al een aantal laagdrempelige rubieken zoals Bixie, BB-springen, kennismakingsklasse en jeugdrubrieken, maar er wordt meer uniformiteit aangebracht in de verschillende impulsrubrieken en tussen de verschillende disciplines.

Voor bijvoorbeeld dressuur moeten nieuwe proeven worden beschreven. Uiteindelijk moeten er dressuurproeven zijn die alleen in stap verreden worden, proeven met stap en draf en proeven met stap, draf en galop. Voor het springen zijn er verschillende hoogten en parcoursen mogelijk. Ook valt te denken aan het aanbieden van gecombineerde wedstrijdvorme - zoals caprilli en tripalon - om de veelzijdige ontwikkeling te stimuleren. Voor de impulsrubrieken hoeft een deelnemer geen startkaart te hebben en ook niet lid te zijn van een vereniging. Voor de Bixie-wedstrijden geldt de stempelkaart meteen als startkaart. Uit analyse is gebleken dat er per jaar meer dan 6.000 impulswedstrijden kunnen worden georganiseerd.

"Alles van waarde is weerloos" ~Lucebert


celticpony

Berichten: 1771
Geregistreerd: 06-07-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-10 20:36

ik kan alleen maar zeggen dat ik deze ontwikkelingen een enorme vooruitgang vind. Laagdrempeligheid en toegankelijkheid voor de sport voor iedereen op zijn best!

Als je paard recreatie voor je betekent, beteken jij dan ook recreatie voor je paard?!
ook pennydromen komen uit; trotse eigenaar van Buitenpraktijk Bosleven en Paard en Park de Meerberg

Anoniem

Re: De KNHS introduceert impulsrubrieken en bitloos rijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-10 20:43

Ik vind het ook een super goed initiatief!
Heel tof dat ze de sport wat meer toegankelijk en open maken voor recreatie ruiters en manegeklanten, die zo ook eens met een "echte" wedstrijd mee kunnen doen.

WinBinChes

Berichten: 6718
Geregistreerd: 30-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-10 20:45

Tja ik heb er een beetje een dubbel gevoel bij. De B is de laatste keer al ontzettend versimpeld. Ik ben voor laagdrempeligheid, maar ik denk dat je op deze manier de kwaliteit wat kwijt raakt. Waarom zou je door trainen als je in de impuls klasse ook kan rijden. Leuk voor bij de pony's, maar bij de paarden. Ik weet het niet....

De veelzijdigheids proeven ben ik dan wel helemaal voor!

Andante

Berichten: 1220
Geregistreerd: 30-06-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-10 20:47

Wat leuk dat de KNHS zo open staat voor nieuwe dingen!
Vind het super dat manegeruiters zo ook actief mee kunnen doen, echt top!

Sandy's Viola :+:
» Spreuken 3:6 :+:

kehdra

Berichten: 6384
Geregistreerd: 29-07-06
Woonplaats: Groningen

Re: De KNHS introduceert impulsrubrieken en bitloos rijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-10 20:58

Leuk! Had ik van het 'stijve' KNHS niet verwacht! Hulde!

WinBinChes; versimpeld? een uitgestrekte draf in de B ?? niet echt simpel voor de beginnende manege ruiter om deze CORRECT te rijden...


Anoniem

Re: De KNHS introduceert impulsrubrieken en bitloos rijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-10 21:02

Ik begrijp dat ze dit doen, maar wat is het nut in godsnaam om dat voor manegeruiters te doen :+ ? Die kunnen toch geen wedstrijden rijden met manegepaarden? Zo ja zouden ze ook wel in de B kunnen starten? Het lijkt in dit stuk tekst namelijk net alsof ze recreatie-ruiters afschrijven als mensen helemaal geen zin hebben om 'goed hun best te doen'. Zo moeilijk is B toch niet :) ?

Germatje

Berichten: 2206
Geregistreerd: 24-07-04
Woonplaats: Heiloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-10 21:03

Misschien heb ik wat gemist, maar wat zijn impulsrubrieken?
Ik vind het wel goed dat ze het laagdrempeliger maken, vooral bij het springen vind ik dat nuttig. Ik zou nooit zomaar B gaan springen, maar bb klinkt al beter!

Sodeletuut

Berichten: 21299
Geregistreerd: 14-08-07
Woonplaats: Drenthe

Re: De KNHS introduceert impulsrubrieken en bitloos rijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-10 21:06

Wat leuk zeg! Als dat er is, ga ik zeker een keer mee doen. :D :D

They explain life to me every day ~
Spoiler:
Zet &if=1 achter een url van een topic, en zie alleen de foto's

Lappie_Lap

Berichten: 3232
Geregistreerd: 08-04-06
Woonplaats: Fryslân

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-10 21:11

@ kehdra ... euh, welke uitgestrekte draf in de B :o Die zit er pas vanaf de M2 in :P
@ Germatje ... BB springen bestaat al heel lang :j

Als de deelnemers aan de impulsrubrieken niet lid hoeven te zijn van een vereniging of een startkaart moeten hebben, hoe gaan ze dat verzekeringstechnisch doen dan?
Ik bedoel, dat is nu al de reden dat sommige verenigingen hun oefenparcoursen niet willen openstellen voor buitenstaanders .
Laatst bijgewerkt door Lappie_Lap op 15-01-10 21:30, in het totaal 1 keer bewerkt

~ JELKA Dieni ~ *Z1+3 dressuur, 1.20+4 springen, L+10 SGW* :#~ SOFIEKE Dieni INH ~ 2022 :D ~ BANDIT, LADY JANE, PETER ~ :+:

ZusJacobs

Berichten: 8530
Geregistreerd: 31-12-07
Woonplaats: Nederland en Duitsland

Re: De KNHS introduceert impulsrubrieken en bitloos rijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-10 21:26

Wat leuk, zo zie ik mijzelf ook wel een keer een 'wedstrijdje' rijden :)

Devaney2009
Berichten: 274
Geregistreerd: 09-09-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-10 21:33

kehdra schreef:
Leuk! Had ik van het 'stijve' KNHS niet verwacht! Hulde!

WinBinChes; versimpeld? een uitgestrekte draf in de B ?? niet echt simpel voor de beginnende manege ruiter om deze CORRECT te rijden...


Daarom zit in de B ook geen uitgestrekte draf, maar enkele passen middendraf. Nogal een verschil.

Devaney2009
Berichten: 274
Geregistreerd: 09-09-09

Re: De KNHS introduceert impulsrubrieken en bitloos rijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-10 21:35

Goed initiatief, er is een grote groep ruiters die pas enkele jaren geleden zijn begonnen met rijden. Voor deze groep is het "proeven" aan de wedstrijdsport op deze wijze ideaal.

Daarnaast is het voor de " dressuur" prikkers onder ons ook interessant. Het springen in de impulsrubrieken zal dusdanig laag zijn dat iedereen daarover heen kan. Want het B staat best flink in bepaalde regio's.

kehdra

Berichten: 6384
Geregistreerd: 29-07-06
Woonplaats: Groningen

Re: De KNHS introduceert impulsrubrieken en bitloos rijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-10 21:54

excuse moi :o

Middendraf inderdaad. Strekking blijft hetzelfde ;)

Germatje

Berichten: 2206
Geregistreerd: 24-07-04
Woonplaats: Heiloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-10 22:00

Lappie_Lap schreef:
@ kehdra ... euh, welke uitgestrekte draf in de B :o Die zit er pas vanaf de M2 in :P
@ Germatje ... BB springen bestaat al heel lang :j

Als de deelnemers aan de impulsrubrieken niet lid hoeven te zijn van een vereniging of een startkaart moeten hebben, hoe gaan ze dat verzekeringstechnisch doen dan?
Ik bedoel, dat is nu al de reden dat sommige verenigingen hun oefenparcoursen niet willen openstellen voor buitenstaanders .


Ja dat weet ik, het is even om duidelijk te maken dat ik de ontwikkelingen wel zie zitten.

Maar wat is nou precies een impuls rubriek, valt daar dat springen dus ook onder?

Kitty_

Berichten: 3040
Geregistreerd: 10-03-04

Re: De KNHS introduceert impulsrubrieken en bitloos rijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-10 22:04

Leuk! ben benieuwd wanneer de eerste "wedstrijden" georganiseerd gaan worden

Arabesk

Berichten: 28675
Geregistreerd: 19-03-04
Woonplaats: Aan de dijk tussen Hoorn en Enkhuizen

Re: De KNHS introduceert impulsrubrieken en bitloos rijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-10 22:20

prima dat je nu via zo'n impulsrubriek mee kunt doen :-) en ook nog bitloos, misschien dat zelfs ík nu een wedstrijdje wil rijden 8-)

karazilver

Berichten: 119
Geregistreerd: 04-12-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-10 22:31

Het maakt het zo inderdaad voor meer mensen aantrekkelijk om eens een keer mee te doen gewoon voor het leuk. Hoop dat ze wel écht gaan proberen caprili en tripalon etc te integreren en dat je op elk concours BB of lager kan springen. En de wedstrijdruiters die dit soort dingen onzin vinden hoeven alleen maar niet te komen kijken :D

Janine1990

Berichten: 43773
Geregistreerd: 13-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-10 22:49

Ben erg benieuwd hoe het er uit gaat zien op een wedstrijd, begrijp er so far nog niet heel veel van. Maar sta er wel voor open om dit soort dingen te zien. Mijn interesse gaat er tot nog toe niet naar uit, wie weet verandert het wel... Al lijkt het me sterk O:)

kehdra schreef:
excuse moi :o

Middendraf inderdaad. Strekking blijft hetzelfde ;)


De strekking is helemaal niet hetzelfde. In een M2 proef moet je 1 keer middendraf en 1 keer uitgestrekte draf laten zien. Pak het proevenboekje er maar eens bij, kan je heel goed zien hoe deze twee oefeningen worden onderscheiden.
Daarnaast is er nogal een verschil tussen ENKELE passen middendraf en M-X-K van hand veranderen in middendraf, dan wel uitgestrekte draf..........

kehdra

Berichten: 6384
Geregistreerd: 29-07-06
Woonplaats: Groningen

Re: De KNHS introduceert impulsrubrieken en bitloos rijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-10 22:54

janine, wanneer zie jij in een B-proef gereden door een manege ruiter een CORRECT gereden Middendraf? Ik zie ze niet.

vandaar dat ik het fijn vind dat deze impulsrubrieken er zijn :D

Janine1990

Berichten: 43773
Geregistreerd: 13-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-10 23:05

kehdra schreef:
janine, wanneer zie jij in een B-proef gereden door een manege ruiter een CORRECT gereden Middendraf? Ik zie ze niet.

vandaar dat ik het fijn vind dat deze impulsrubrieken er zijn :D


Je ziet nauwelijks correct gereden enkele passen middendraf in de B, taktfouten, versnellen e.d.
Het ergste is soms dat dit niet eens manegeruiters zijn!

Ik zal niet zeggen dat ik zelf een correcte middendraf neer kan zetten in een B-proef, ik hoop enkel dat ik dit toch eens kan gaan proberen. Maar ik zie toch regelmatig een zeer matige B-proef, een beetje ruiter met een beetje paard kan toch met gemak aan 190 punten komen in de B, indien er geen bakkabouters e.d. aanwezig zijn.

Impulrubrieken zijn leuk, maar willen ze dit aantrekkelijk houden, moeten er ook ruiters gemotiveerd worden, en dus hoge punten worden gegeven. Als je begrijpt wat ik bedoel onderhand, anders leg ik het dadelijk graag dubbel uit :)
Hoge punten haalt het niveau in de overige klassen mogelijk wel omlaag... En of we dat nu moeten ambiëren, refererend naar de eerste zin in deze reactie.

Anoniem

Re: De KNHS introduceert impulsrubrieken en bitloos rijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-10 23:17

Dus, er komen straks proeven waarbij de ruiter er alleen maar op hoeft te blijven zitten :?. Op maneges zijn vaak ook onderlinge wedstrijden, vaak worden daar ook proeven gebruikt die niet door de KNHS uitgegeven zijn. Soms zijn dat proeven zonder galop, soms proeven waar minder onderdelen gevraagd worden en soms juist een vorm van caprilli. Eigenlijk snap ik niet waarom de KNHS dit wil integreren in de wedstrijden voor promotie? Voor verenigingen denk ik ook aan de extra rubrieken voor een handjevol en meer juryleden, misschien wel met andere licentie?

StippTwingo

Berichten: 114
Geregistreerd: 15-11-08
Woonplaats: Ergens in het midden van Limburg.

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-10 23:33

eindelijk, ik dacht dat het nooit zou gebeuren. :D
Ik heb eigenlijk altijd al wel eens een wedstrijdje willen doen, gewoon voor de leuk.
Maarja ik ga geen bit indoen alleen omdat ik een wedtrijdje wil rijden :P
echt leuk dat dit nu kan :j

Your horse is the mirror to your soul, wether you like what you see or not.

Diesel54

Berichten: 1568
Geregistreerd: 24-09-04
Woonplaats: Dubai

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-10 23:36

De stempelkaart bij de Bixie de startkaart?! Nou nee hoor! Voordat een kindje een Bixie wedstrijdje mag starten, moet diegene officieel lid worden van een vereniging en moet er een Bixie startkaart aangevraagd worden. Het enige verschil is dat de Bixie startkaart gratis is en niet gebonden is aan een combinatie, maar alleen aan de ruiter.

    ~> Hidde KNHS Z2+2/BD Advanced Hipolito UAEERF Advanced Medium National Champs 22/23 Bronze
    Bronze met Janny in Qatar Emir Sword Dressage Freestyle to music Championship 2021

    stoffel
    Berichten: 919
    Geregistreerd: 09-01-09

    Re: De KNHS introduceert impulsrubrieken en bitloos rijden

    Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-10 23:50

    krijgen we zeker ook de verplichting om twee ziekenwagens en een kistje op het terrein aan te hebben


    Wie is er online

    Gebruikers op dit forum: _Clien_, CharlieVM, diemth, EmptyWords, Facebook, GoogleAdsense, herr_balou, jazzejam, JitskeJeldau, karibu, michaz81, Pieneappel, Relserk, Riviera87, sasja0705, Siers83, sterregoud, Stybba en 22 bezoekers