paard is echt super dun

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
araber

Berichten: 2054
Geregistreerd: 09-11-01
Woonplaats: ergens op deze wereld!

paard is echt super dun

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-04-02 16:39

mijn pony is echt heel erg dun. Je kan haar ribben echt veelste veel voelen, en poetsen en rossen (vooral ) doet zeer bij haar.
Ze lijkt alleen niet zo dun omdat haar wintervacht er niet echt uit wil gaan, maar daar zijn we al lijnzaadolie voor aan het voeren. Maar ze is dus eigelij kheel erg dun.
Is is bijna 5 en dit is ongeveer haar werkschema
ma: 1 uur dressuur in de bak intensief
di: weer 1 uur dressuur intensiek
wo: 30min les
do: klein uur naar buiten
vr:45 min in de bak in zo intenief
za: 1,5 uur waarvan 30 min les daarna meestal 20 minuten ofzo uitstappen buiten
zo: 1uur ponyclub +10 heen en terug ongeveer stappen

het is een new forest pony, en ze staan overdag op het land (zonder gras, tenminsten met niet zoveel grad eigelijk)
en 's avonds een beetje kuil (niet zo heel erg veel als 'swinter omdat ze
op het land staan)
en 1,5 kilo boks per dag.
wat nu ze heeft geen haken aan haar kiezen ofzo (tenminsten dat lijkt er niet op omdat ze niet te voelen zijn, bij haar kiezen achterin haar mond, allebij haar klanten, dus geen haken)
en ze is wel gisteren pas ontwormt, maar ze had geen wormen dus dat kan het ook niet zijn, wat nu meer voeren ofzo??????
tenminsten wat zouden jullie doen? Ik deel haar dus met mijn zusje, dus we kunnen haar wel eens rust geven en dat doen we ook maar niet standaard elke week. (2 weken geleden heeft ze wel 3 dagen rust gehad inverband met chippen en enten, enzo)

jullie advies

HaflingertjeMax
Berichten: 189
Geregistreerd: 11-03-02
Woonplaats: Boskoop(Zuid-Holland)

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-02 16:42

Je zegt dat je haar ribben veelste veel voelt Verward Verward
Bij een pony moet je de ribben gewoon kunnen voelen. Een pony is pas echt te dun als je de ribben ook kan zien. Is dit ook zo bij de jouwe?

araber

Berichten: 2054
Geregistreerd: 09-11-01
Woonplaats: ergens op deze wereld!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-04-02 16:45

nee dat kan je niet omdat ze nog een hele erge wintervacht heeft die niet wetg wil gaan maar andere zeggen het ook ze word gewoon veelste dun!!!

Cody

Berichten: 20725
Geregistreerd: 20-04-01
Woonplaats: Grolloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-02 16:54

Als je pony echt te dun is moet je meer ruwvoer gaan voeren.
Je zegt dat ze een beetje kuil krijgt omdat ze op het land staan maar je zegt ook dat er nauwelijks gras op het land staat.

Ik zal even laten zien wat de paarden bij ons krijgen die ook elke dag ongeveer een uur gereden worden:

* 08.00 plukje hooi
* 08.30 krachtvoer (ongeveer 0,5 tot 1,0 kilo)
-----------------------
dan gaan ze naar buiten waar ze een bult kuilgras krijgen waar ze de hele ochtend wat op staan te knabbelen
ze staan nu nog in de paddock dus ze hebben geen gras ofzo
-----------------------
* 17.00 plak hooi
* 21.30 krachtvoer (ongeveer 0,5 tot 1,0 kilo)

Ze krijgen echt veel meer ruwvoer en dat resulteert in lekkere volle paarden. Als je je pony echt dikker wilt krijgen kun je nog snijmais gaan voeren. Maar ik zou eerst het ruwvoer opvoeren.

araber

Berichten: 2054
Geregistreerd: 09-11-01
Woonplaats: ergens op deze wereld!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-04-02 12:11

oke dankje
maar wat ik dus eigelijk bedoel met de ribben te veel voelen, is dat als je er met je hand over gaat je echt in een kloof valt tussen de ribben begrijp je?
dat bedoelde ik dus eigelijk.

Mikey
Berichten: 1090
Geregistreerd: 10-03-02
Woonplaats: Goor/Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-02 12:56

Als je haar ribben zo erg voelt is ze echt te dun! Gewoon meer kuil voeren. Brok krijgt ze wel voldoende. Ik heb het idee dat je haar echt veel te weinig kuil geeft, als dat zo is is het niet zo gek dat ze zo dun is.

Kitty

Berichten: 7695
Geregistreerd: 29-01-01
Woonplaats: Rolde

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-02 13:17

Je zegt dat ze gisteren ontwormd is. Daarbij zeg je dat ze toch geen wormen heeft.
Hoe weet je dat?

Je hele verhaal doet me namelijk meteen denken aan wormen. Dun, slecht in de vacht terwijl hij toch flink aan het werk is.
Gewoon over zes weken nog een keer ontwormen.
Qua voer maar eens gaan denken aan snijmais of kuilgras.

carola

Berichten: 8685
Geregistreerd: 18-04-01
Woonplaats: Putten

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-02 13:59

Poe! Ik vind dit een behoorlijk zwaar werkschema voor een jong paard dat nog in de groei is hoor! Eén of twee daagjes rust in de week (helemaal niets doen) kan hier zeker geen kwaad. Niet alleen om weer wat dikker te worden, maar ook om de gezondheid van het dier in de toekomst wat zekerder te stellen. (minder kans op blessures in de toekomst) En daarbij ook nog maar 1,5 kg. brok...
Ik vind gewoon dat zo'n jong ding minimaal 2 dagen rust moet hebben. Die pony mag niet leiden onder het feit dat ze 'gedeeld' moet worden. Het dier is nog in de groei, die kan zoveel werk echt niet aan... Als je lang zo door gaat, dan krijg je over een paar jaar gegarandeerd blessures. Zelfs mijn 7 jarige endurancepaard wordt niet zo intensief getraind, terwijl hij 6 kg brok en musli per dag krijgt.
Verder denk ik ook sterk aan wormen.